מיה קרמר. "מאז שהתחלתי לעשות אמבטיות קרח אין לי כאבים ודלקות בכלל"

הארד קור: כך הפכו אמבטיות הקרח לטרנד שסוחף את ישראל

טבילה של כמה דקות באמבטיית קרח נשמעת לכן כמו סיוט? מדובר בטרנד סוחף, שלפי הדיווחים תורם למיגור כאבים, איזון במשקל, שחרור של חרדות ועוד שורה של יתרונות בריאותיים. רונאלדו, מדונה וליידי גאגא כבר התמסרו, ועכשיו התופעה הקפואה מגיעה גם אלינו

פורסם:
צפו בווידאו
( כתבת וידאו: מלי זיידמן, צילום: ניצן דרור)
מאז ומתמיד מיה קרמר שנאה קור. אם להודות באמת, גם הקור לא ממש חיבב אותה - היא הייתה מאלה שמאבדות מיד תחושה באצבעות כשבחוץ קפוא. מצד שני, קרמר (44), גרושה פלוס אחת מתל־אביב שעוסקת בתחום הגוף והנפש, תמיד הייתה פתוחה לשמוע על שיטות חדשות בתחום. ולכן, כשחבר הזמין אותה להצטרף אליו לסדנה של ז'ניה קול - מדריך מוסמך של שיטת "וים הוף" שמטרתה "לתת לאנשים כלים לחיות חיים חזקים, שמחים ובריאים יותר" - הרגישה שהיא לא יכולה לסרב.
מה שקרמר לא ידעה הוא שבסוף אותה סדנה, שבמהלכה לימד המדריך טכניקות של נשימות והסביר איך חשיפה הדרגתית לקור במקביל יכולה לחולל פלאים - גולת הכותרת תהיה להיכנס לתוך אמבטיית קרח בטמפרטורה של ארבע מעלות(!) ולשהות בה מינימום שתי דקות. "זה היה בקיץ", היא נזכרת. "בחוץ היה חום אימים, אבל ברגע שהתקרבתי לאמבט התחלתי לרעוד. פחדתי פחד מוות".
אבל נכנסת וטבלת?
"כן. נכנסתי, הצלחתי לשהות בה שתי דקות, ומיד אחרי שיצאתי היה לי ברור שזו לא תהיה עבורי חוויה חד־פעמית. ובאמת, מאז, קרוב לשנה, אני עושה אמבטיית קרח כמעט מדי יום".
טירוף! למה בעצם?
"החוויה הזו נותנת לי בדיוק את אותן תחושות של ספורט אתגרי: בכל פעם מחדש אני מאתגרת את הגוף ואת הנפש שלי ומוכיחה לעצמי שאני יכולה. מה גם שיש לזה הרבה יתרונות בריאותיים. במשך שנים סבלתי מדלקות כתוצאה מכך שאני עושה ספורט בתדירות גבוהה. הייתי שנתיים אצל פיזיותרפיסט, ושום טיפול לא עזר. מאז שהתחלתי לעשות אמבטיות קרח אין לי כאבים ודלקות בכלל".
3 צפייה בגלריה
מיה קרמר
מיה קרמר
מיה קרמר. "מאז שהתחלתי לעשות אמבטיות קרח אין לי כאבים ודלקות בכלל"
(צילום: דנה קופל)


אבל את כל זה לא יכולת לדעת בטבילה הראשונה שלך. מה גרם לך להחליט להמשיך?
"בעיקר כי זו הייתה חוויה מעצימה. כשניצבתי מול האמבטיה אמרתי לעצמי שאם אני נכנסת, אז זה במטרה לשחרר. בתקופה ההיא עוד נותרו בי כל מיני שאריות בנפש, דברים שהיה לי ברור שאני רוצה להשאיר מאחוריי. אני זוכרת שברגע שהתיישבתי, מרוב בהלה, נעתקה לי הנשימה. זה כאילו שהגוף אומר לראש: מה, אתה נורמלי? תוציא אותי מכאן מיד, והראש אומר לגוף: לא, אתה צריך להירגע ולהתמודד. ואז, אחרי כמה שניות, הצלחתי באמת לשחרר. עבורי זו הייתה ממש כמו חוויה של לידה. הרגשתי כאילו ניקיתי מעצמי שכבה גדולה של חסימה. בזמן שהייתי באמבטיה, פרצתי פתאום בבכי שפירק הכול".
"כשיצאתי המדריך הציע שאכניס את הראש שוב לאמבט כשאני בחוץ, במצב של עמידה. עשיתי את זה והרגשתי שאני בהיי מטורף".
ואז קנית אמבטיית קרח לעצמך?
"לצערי, בשביל אמבטיה כזאת צריך חצר או גג, מה שאין לי בדירה שלי. אבל יש לי חברים עם אמבטיה מקצועית, ואני משתמשת בה אצלם כמה פעמים בשבוע. לפעמים אני עושה גם אמבטיות קרח אצלי בבית - אני ממלאת את האמבטיה הרגילה שלי במים קרים ומכניסה אליה שקיות קרח".
את עושה אמבטיות קרח גם בחורף?
"ברור. כולל בימים שיש גשמים וסופות".
וכמה זמן את שוהה בה?
"היום כבר בין חמש לשבע דקות. לפעמים זה קל יותר, לפעמים קשה יותר, לפעמים זה כלי לשחרר דמעות ולפעמים זו הנאה. מה שבטוח הוא שזה כבר לא מהווה שוק לגוף שלי. אני נוסעת כל שנה בחורף לבקר את המשפחה שלי בניו־יורק. השנה, כשטסתי לשם, זו הייתה הפעם הראשונה שלא סבלתי מהקור".

הגוף נכנס לשוק

קרמר ממש לא לבד. טבילה באמבטיית קרח היא הטרנד הלוהט - או הקפוא, במקרה זה - הנוכחי. עוד ועוד אנשים הופכים את הטבילה הזו לחלק משגרת חיייהם ומספרים על היתרונות המופלאים, הפיזיים והנפשיים שהיא מספקת. חלקם קונים אמבט מיוחד הביתה, אחרים מסתפקים במילוי האמבטיה הביתית בקוביות קרח. כך או כך, העיקרון זהה: טבילה של כמה דקות בטמפרטורה של 4 מעלות, שלדבריהם, משנה להם את החיים.
אז מה זו בדיוק שיטת וים הוף? הוף (64), תושב הולנד, החל לשחות במים קפואים בגיל 17. עם השנים זכה לתואר "איש הקרח" לאחר שקבע שלל שיאי עולם, כמו שהייה בתוך גוש קרח קרוב לשעה ורבע. במהלך השנים פיתח שיטת אימון שכוללת מדיטציה, טכניקות נשימה וחשיפה הדרגתית לקור. מחקרים שנעשו על השיטה הראו כי יש לה שורה של יתרונות בריאותיים, החל בתחום המטבולי, שיקום השרירים, איזון המשקל ושיפור פרמטרים דלקתיים, וכלה בתרומה לאיזון נפשי. הוף החל להעביר סדנאות בביתו, והיום הוא בעליו של בית ספר ל"שיטת וים הוף", שבו אפשר גם לעבור קורס הדרכה בשיטה.
מור סילבר: "בשניות הראשונות באמבטיה הגוף שלי נכנס לשוק, אבל כשיצאתי התחושה הייתה של היי מטורף! הרגשתי שאם היו אומרים לי עכשיו לטפס על האוורסט הייתי מטפסת בלי בעיה"
עם השנים הפכה שיטתו של הוף לפופולרית בקרב ספורטאים וכוכבים הוליוודיים. זה כולל בין היתר את רונאלדו, שסיפר שהיא חוללה פלאים לשרירים שלו; את ליידי גאגא, שחשפה שהיא מסייעת לה להתמודד עם מחלת הפיברומיאלגיה שממנה היא סובלת; ועוד שורה ארוכה של סלבס כמו מדונה, ג'סטין ביבר, קים
קרדשיאן, אורלנדו בלום ועוד. גם הסלבס המקומיים לא נותרו אדישים. הצצה באינסטגרם מגלה שממש לאחרונה גם לירן כוהנר ובעלה גיא גיאור קפצו לאמבטיית קרח בסדנה של וים הוף שנערכה בהולנד. "זו אחת החוויות הכי מטורפות שחוויתי בחיים שלי", כתבה כוהנר בפוסט שהעלתה ובו צולמה בתוך האמבט (שם שהתה לדבריה במשך עשר דקות). עינת ארליך קפצה לסדנת חשיפה לקור בצפון הארץ, והעלתה סרטון שבו כתבה: "ממליצה בקור!". ואילו מור סילבר, כוכבת השער שלנו, כבר הספיקה לטבול פעמיים בשתי סדנאות שונות.
סילבר (37), נשואה ואם לשלושה בנים מתל־אביב, אשת תקשורת ובעלת העסק "סילבר בל" - מוצרי טקסטיל לתינוק ולבית, נחשפה לטרנד לפני שמונה חודשים, בריטריט של מיה קרמר בים המלח. הטבילה שובצה ביום האחרון, אבל סילבר לא התכוונה להשתתף בה כלל. "לא הלהיב אותי בכלל להיכנס למים קפואים. זה אפילו נראה לי סיוט", היא מספרת.
אז מה קרה?
"במהלך אותו ריטריט למדתי את טכניקת הנשימות, שגורמת לך להרגיש שבעזרתן את יכולה לעשות כמעט הכול. כשהגיע הרגע לטבול באמבטיה אמרתי לעצמי, 'אני הולכת להתמודד עם משהו שלא האמנתי לפני כן שאוכל לעשות, ואני הולכת להצליח'. כל הפחדים שלי נעלמו ברגע. בשניות הראשונות באמבטיה הגוף שלי נכנס לשוק. כדי להרגיע את עצמי התחלתי לחשוב על הבנים שלי. די מהר הצלחתי להסדיר את הנשימה, והצלחתי לשהות באמבטיה שתי דקות וחצי. כשיצאתי התחושה הייתה של היי מטורף! הרגשתי שאם היו אומרים לי עכשיו לטפס על האוורסט הייתי מטפסת בלי בעיה, עושה את זה בדילוגים".
מרשים.
"כשחזרתי הביתה מיד סיפרתי לבעלי ואמרתי לו שאנחנו חייבים לעשות את זה ביחד. חודשיים אחרי זה באמת הלכנו יחד לסדנה של ז'ניה קול. הפעם נכנסתי לאמבטיה עם מטרה: לשחרר תחושות של סטרס וחרדה, שקשורות אצלי בעיקר לילדים. ובאמת באותו יום כשחזרתי הביתה, הרגשתי שהורדתי מעצמי המון מתח. הרגשתי משוחררת לגמרי גם מבחינה פיזית. מאחר שגם בעלי התלהב מאוד, אמרנו שנקנה אמבטיית קרח למרפסת ושנמשיך לטבול בה באופן קבוע. אמנם עוד לא קנינו אותה, אבל זה בהחלט נמצא ברשימה. בינתיים אני מקפידה לסיים כל מקלחת שאני עושה במים קרים בלבד למשך דקה. גיליתי שזה גם מעולה לשיער, אגב".

3 צפייה בגלריה
מור סילבר באמבטיית קרח
מור סילבר באמבטיית קרח
מור סילבר. "מקפידה לסיים כל מקלחת שאני עושה במים קרים בלבד למשך דקה"
(צילום: אלה אוזן, סגנון: לימור מאיה ריחאנה)

רגע, לא למהר לקפוץ למים!

"אמבטיית קרח מיועדת לאנשים בריאים בלבד", אומר ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת משפחה, שאף הוא עצמו נוהג לטבול במי קרח. "לא הייתי ממליץ לאף אדם שהגוף שלו כרגע לא מאוזן לעשות זאת - נשים בהיריון, אנשים שעברו לאחרונה אירוע לבבי, מי שסובל ממחלת חום או כל מחלה אחרת. גם לקשישים הייתי ממליץ להימנע מכך. חשוב לזכור שהעיקרון של טבילה באמבטיית קרח הוא לייצר סטרס בגוף. נכון שיש לכך לא מעט יתרונות בריאותיים, אבל יש אנשים שרמת סטרס כזו יכולה לסכן את בריאותם".
כיצד?
"זה מצב שיכול להביא לעלייה חדה בלחץ הדם. אנשים שסובלים מבעיות בכלי הדם עלולים לסבול עקב כך מהיפותרמיה, ואצל מי שסובלים ממחלות נוירולוגיות זה עלול להביא לפגיעה בעצב ולאיבוד תחושה לזמן ממושך. אמנם מדובר בקרח, אך במקרה הזה, זה לשחק באש".
ובכל זאת, עבור אנשים בריאים ומאוזנים, מה היתרונות?
"הוכח מחקרית שלחשיפה לקור יש יתרונות משמעותיים בתחום המטבולי. היא משפרת את התנגודת לאינסולין בגוף, מעלה את פעילות השומן החום (הידוע בתור "השומן הטוב") ובהתאם עוזרת בירידה במשקל. כמו כן, הוכח שאמבטיות קרח משפרות פרמטרים דלקתיים ועוזרות מאוד להתאושש מאימונים, בעיקר עבור מי שמתאמן בעצימות גבוהה, וניתן למצוא אותן במרכזי ספורט גדולים בעולם, כמו למשל בליגת ה־NBA או ה־NFL. ועדיין, לבוא ולהגיד שזה גם ירפא מחלות אוטואימוניות או סרטן, הדרך עוד ארוכה וגם לא נעשו שום מחקרים שתומכים בכך".
מה בנוגע לטיפול בחרדות?
"חשיפה לקור בהחלט יכולה לעזור בצמצום חרדות ודיכאון. הקו המנחה שעומד מאחורי השיטה הוא להיכנס במודע למקום מאוד כואב ומאוד לא נוח ולמצוא בו את אזור הנוחות. לכן זה בהחלט עוזר לאיזון הנפשי. עם זאת, חשוב לציין שהשיטה של וים הוף אינה מתבססת רק על טבילה באמבטיית קרח. מדובר רק בחלק קטן מהליך הרבה יותר נרחב שכולל בין היתר מדיטציה, טכניקת נשימות וחשיפה לקור".
הכתבה המלאה מתפרסמת בגליון "לאשה" החדש, עכשיו בדוכנים

3 צפייה בגלריה
מור סילבר באמבטיית קרח
מור סילבר באמבטיית קרח
מור סילבר באמבטיית קרח
(צילום: אלה אוזן, סגנון: לימור מאיה ריחאנה)

שיער: עמנואל שישפורטיש איפור: ויטה קטורגין בגד ים: Shani Shemer, שרשרת: Tosca4ever פרחים באדיבות: Fiori_tlv – פינס 15 ת"א, קניון רמת־אביב
צולם ב־Guna House הרצליה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button