אחת מכל שלוש נשים סובלת מבריחת שתן

בוקר טוב, הסיוט שלך נגמר

נשים הסובלות משלפוחית רגיזה ממעטות לפנות לעזרה רפואית בשל בושה או תחושה שאי אפשר לעזור להן. אם גם את סובלת מהבעיה, כדאי שתדעי שיש עכשיו פתרון שעובד ויכול לשפר מאוד את איכות חייך

בשיתוף חברת אסטלס
פורסם:
אם יש לך שלפוחית רגיזה, את בהחלט יודעת שהיא כזו, כי רוב הסיכויים שהיא מנהלת לך את החיים. אבל אם את לא בטוחה – ערכי בדיקה קצרה:
  • האם את מתעוררת לצורך מתן שתן יותר מפעם אחת בלילה?
  • האם קורה לך שאת לא מגיעה בזמן לשירותים?
  • האם את הולכת לשירותים בתדירות גבוהה במשך היום?
  • האם את מנהלת את תוכניותייך לפי המרחק לשירותים קרובים?
  • האם את מגבילה את עצמך בפעילות חברתית כדי להיות קרובה לשירותים?
  • האם את מגבילה את השתייה שלך כדי לא להזדקק לשירותים?
אם ענית “כן” על אחת או יותר מהשאלות, כנראה שיש לך שלפוחית רגיזה.
ביקשנו מפרופ’ דוד גורדון, רופא בכיר ביחידה לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן בבית החולים ליס, המרכז הרפואי איכילוב, לספר לך את כל מה שאת צריכה לדעת על התופעה שמוציאה מהדעת, אבל היום יותר מתמיד, יש לה טיפול.
“שלפוחית רגיזה היא שלפוחית פעילה ביתר”, מסביר פרופ’ גורדון. “זו תסמונת שבה האישה סובלת מתדירות ודחיפות במתן שתן עד כדי קושי להתאפק ודליפת שתן מדחק. יש מצבים שבהם האישה קמה בלילה כמה פעמים בגלל הצורך לגשת לשירותים, ומתכננת את סדר יומה לפי התסמונת. 1 מכל 3 נשים סובלת מבריחת שתן, צניחת שתן או שלפוחית רגיזה ברמה כזו או אחרת. שלפוחית רגיזה היא אחת משתי הסיבות השכיחות ביותר לאיבוד שתן בנשים, כשהסיבה השנייה היא דליפת שתן במאמץ”.

2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד גורדון
פרופ' דוד גורדון
פרופ' דוד גורדון. "המסר שלי הוא לא להתבייש"
(צילום פרטי)

מה ההבדל בין שלפוחית רגיזה לדליפת שתן במאמץ?
“גם דליפת שתן היא סיבה מאוד שכיחה לאיבוד שתן אצל נשים והיא נובעת מעליית לחץ תוך בטני כמו צחוק או שיעול. זה אופייני בעיקר בקרב נשים צעירות יותר, לרוב כאלה שילדו תינוקות גדולים ואז נגרם נזק לרצפת האגן. “בשלפוחית רגיזה אין קשר ישיר לרצפת האגן, אם כי יש עבודות שמראות שבחלק מהמקרים תרגול לחיזוק רצפת האגן יכול לעזור”.
האם ידוע ממה שלפוחית רגיזה נגרמת?
“10% מהמקרים נובעים ממחלות נוירולוגיות שונות, אבל ב־90% מהמקרים אנחנו לא יודעים את הסיבה”.
נשים רבות סובלות שנים עד שהן פונות לעזרה. הבעיה יוצרת פגיעה ניכרת באיכות החיים, בדידות חברתית, עייפות, הפרעות שינה ועוד
מה אישה שסובלת יכולה לעשות?
“כל תחום האורוגינקולוגיה התפתח מאוד בשנים האחרונות, אבל עדיין נשים מתביישות לדבר על הבעיה עם הרופא שלהן. נשים רבות סובלות שנים עד שהן פונות לעזרה. הבעיה יוצרת פגיעה ניכרת באיכות החיים, בדידות חברתית, עייפות, הפרעות שינה ועוד. פרופ’ דוד “בעוד שלחלק מהבעיות באורוגינקולוגיה יש טיפולים כירורגיים יעילים מאוד, פה אין ניתוח שפותר את הבעיה. יש טיפול שמרני. בשלב ראשון, צריך לשלול דלקת בשתן, להימנע משתיית יתר לפני השינה ומשתיית משקאות עם קפאין. יש גם טיפולים התנהגותיים של אימון השלפוחית – לומדים לרווח את מתן השתן מכל שעה לכל שלוש שעות – אבל זה דורש תשומת לב והתמדה וזה לא מראה תוצאות מבטיחות. ואם כל זה לא עוזר, עוברים לטיפול תרופתי”.
מה לגבי לייזר?
“יש גם טיפולי לייזר, אבל אין אף עבודה מוכרת אחת שמראה תועלת בטיפולים הללו, מעבר לפלצבו”.
התרופות מפסיקות את הבעיה?
“לא, אבל הן מקלות. הטיפול בשלפוחית הרגיזה הוא סימפטומטי. עד לאחרונה היו רק תרופות, שאמנם היו יעילות, אבל היו להן תופעות לוואי של יובש בפה ונטייה לעצירות. בחצי מהמקרים נשים הפסיקו את הטיפול בגלל תופעות הלוואי.
“לאחרונה נכנסה לסל התרופות תרופה שפועלת במנגנון שונה. נוטלים אותה פעם אחת ביום והיא עובדות 24 שעות ללא תופעות לוואי וביעילות גבוהה. היא עד כדי כך מועילה, שהאיגוד האורולוגי האירופאי ממליץ עליה כקו ראשון לטיפול בשלפוחית רגיזה. יש לה מעט מאוד התוויות נגד – רק אם יש יתר לחץ דם לא מאוזן. יש שני מינונים, אבל בדרך כלל מתחילים מההתחלה עם המינון הגבוה. בחלק מהמקרים אפשר לשלב את התרופות מהדור הישן, במינונים נמוכים שלא עושים תופעות לוואי. טיפול בתרופה החדשה נמצא יעיל בשיפור ניכר - לבד או עם תרופות אחרות. הנתונים מלמדים על שיפור של 75%-80% באיכות החיים”.
צריך ליטול אותה לכל החיים?
“המטופלת נוטלת תרופה שלושה עד שישה חודשים ולאחר מכן מנסה להפסיק בהדרגה. במחצית מהמקרים הבעיה לא חוזרת ובמחצית מהמקרים צריך להמשיך ליטול את התרופה”.
מה המסר שלך לנשים שסובלות מהבעיה וקוראות את הכתבה?
“שלפוחית רגיזה היא בעיה שכיחה. המסר שלי הוא לא להתבייש, כי יש פתרונות, ובמרבית המקרים ניתן לחוות שיפור משמעותי. פני לרופא המטפל.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button