השקיעה מהממת, הדגים נפלאים. מסעדת "ליווא"

יום בעכו: הגענו בגלל הדגים, וזכינו לבונוס של נוף חלומי ושקיעה מהממת

כנאפה וקפה על הבוקר, סדנה יצירתית לצורפות, גלריות לאמנות ישראלית וארוחה מול הים לסיום. מבוקר עד ערב בעכו העתיקה

פורסם:
לא פשוט לטייל בימים אלה בישראל: הצפון הרחוק סגור, הנגב המערבי קרוב מדי לרצועת עזה, ותחושות חשש ומועקה מציקות. אבל חשוב בכל זאת לטייל, גם כדי להתאוורר במעט וגם כדי לתמוך בתושבי הפריפריה, שפרנסת רבים מהם נפגעה מאז ה-7 באוקטובר. יום בעכו למשל, בין גלריות, בתי קפה, מסעדות ותיירנים שמצפים בשקיקה למבקרים, יכול לעודד את כל הצדדים.
9 צפייה בגלריה
משקיף לנמל העתיק. מגדל השעון, עכו העתיקה
משקיף לנמל העתיק. מגדל השעון, עכו העתיקה
משקיף לנמל. מגדל השעון, עכו העתיקה
(צילום: צביקה בורג)

איך הגענו לעכו? ברכבת, שחוסכת נהיגה מתישה. מתחנת יצחק נבון בירושלים תימשך נסיעה ברכבת בין 2:20 ל-2:25 שעות, כולל החלפה אחת. המחיר: 48 שקל לכיוון, 74 שקל ל"חופשי יומי"; מהתחנות בתל-אביב תימשך הנסיעה בין 1:30 שעות ל-1:45 שעות, ללא החלפות. המחיר: 27 שקל לכיוון, 42 שקל ל"חופשי יומי".
את הדרך מתחנת הרכבת בעכו לאזור העיר עתיקה אפשר לעשות ברגל, עניין של כ-30-25 דקות הליכה, או באוטובוס, כ-15-10 דקות נסיעה. חפשו את הקווים 3, 4, 5 או 143 היוצאים מאזור תחנת הרכבת של עכו.
אם בכל זאת תבחרו להגיע עם רכב, נווטו הישר ל"חניון החפיר", הממוקם בצמוד לחומת העיר העתיקה, מרחק 5 דקות הליכה מ"חומוס סעיד" המפורסם שבלב השוק, ומרחק הליכה לא רב אל בתי המלון ודירות האירוח שבעיר העתיקה.
הגענו לעיר בשעת בוקר מוקדמת ולא בזבזנו רגע:

9:30: קפה ומאפה ב"ממתקי קשאש"

בשנת 1915 החל חייר קשאש למכור בעכו ממתקים מסורתיים על בסיס בוטנים ושומשום, מתוך עגלה צנועה. עם השנים עבר למקום של קבע בשוק, שם ממוקמת הקונדיטוריה העכשווית של המשפחה. מנהל אותה כעת מוחמד קשאש, דור רביעי לעוסקים במלאכת האפייה.
9 צפייה בגלריה
מתוק וחם מהתנור. ממתקי קשאש, שוק עכו
מתוק וחם מהתנור. ממתקי קשאש, שוק עכו
מתוק וחם מהתנור. ממתקי קשאש, שוק עכו
(צילום: צביקה בורג)
מה במקום? קפה מצוין, לצד למעלה מ-20 מיני מאפים מסורתיים שונים: מיני בקלאוות עם פיסטוקים או שקדים או קשיו, כנאפה נאבולסית בסגנון שכם או כנאפה אדמדמה או טבעית, נמורה – שהם משולשי בצת פילו עם מלית על בסיס חלב ועוד. הכל טרי וחם, היישר מהתנורים הממוקמים במעמקי הקונדיטוריה. אחלה מקום "לתדלק" ולהתמלא באנרגיה, אחרי הנסיעה הארוכה לעיר.
מיקום: לב השוק. פתוח: כל יום, מ-9:30 עד 23:00. טל' 04-9916125.

10:30: בסמטאות השוק

השווקים של עכו ורמלה נחשבים לאמיתיים האחרונים שפועלים בישראל. אצל המתחרים משכבר, שוק הכרמל בתל-אביב, מחנה יהודה בירושלים ושוק נצרת, עבר המיקוד לעסקי תיירות ולקולינריה טרנדית.
בסמטאות השוק של עכו ניצבים עדיין דוכני הדגים לצד דלפקים עמוסים בירקות טריים משדות ומטעי הגליל, ומולם סטנדים מלאים בפריטי אופנה זולים, בכלי בית ובצעצועי ילדים. איך יודעים שהשוק עדיין מתפקד כשוק אותנטי? כשרואים את העכואים המגיעים בכל בוקר להצטייד כאן בירקות, במאפים ובבשרים, ועל הדרך מנגבים חומוס, לוגמים קפה ואם יש קצת זמן – גם מעשנים נרגילה באחד הכוכים אפופי העשן החבויים בסמטאות.

11:30: סדנת צורפות ב"אורוקא"

אורלי קופלר, מהנדסת מכונות בהכשרתה, נמשכה דווקא ליצירה אמנותית ולצורפות. ידע טכני רכשה בויצ"ו חיפה, וזה כ-20 שנה היא יוצרת בכסף, זהב, אבני חן, זכוכית וחמר, ואף הציגה בתערוכות בישראל ובעולם.
9 צפייה בגלריה
תליון שהוכן בסדנה. "אורוקא"
תליון שהוכן בסדנה. "אורוקא"
תליון שהוכן בסדנה. "אורוקא"
(צילום: צביקה בורג)
את הסטודיו שלה בעכו פתחה ב-2019 בחלל עתיק וקסום, בעל עמודי תמך ותקרה גבוהה, ולצד דלפקי התצוגה והמכירה היא מעבירה במקום סדנאות צורפות. אפשר להגיע לבד, בזוג או בקבוצה עד 10 אנשים, לקבל הדרכה וכלים לעבודה, וליצור טבות, תליונים, עגילים ותכשיטים נוספים עם טאץ' אישי משלכם (כ-250 שקל לאדם). מקסים, יצירתי, ובן רגע תישאבו לעניין ולקסם.
מידע ותיאום: טל': 050-8711430.

13:30: סיבוב גלריות

את החוויה ב"אורוקא" הגיוני להשלים בין הגלריות הצבעוניות של עכו: Art 192 למשל, היא גלריה שיתופית של עשר יוצרות ואמניות רובן תושבות הכליל, שעובדות עם מגוון חומרים וסגנונות (פתוח בימים אלה בעיקר בסופי שבוע, חמישי-שבת, מ-10:00 עד שעות הצהריים. טל': 04-8283955); Naomeh, הוא סטודיו לאמנות במגוון תחומים, שמנהלת אסתי קהתי, והוא ממוקם בסמטה יפהפייה הקרובה לנמל, מול מסעדת "טורקיז" (טל' 04-6521889).
9 צפייה בגלריה
אינספור פריטים מדליקים. "הגלריה לאמנות עכו"
אינספור פריטים מדליקים. "הגלריה לאמנות עכו"
פריטים מדליקים. "הגלריה לאמנות עכו"
(צילום: צביקה בורג)
את ה"גלריה לאמנות עכו" הקים משה אפוטה, חובב אמנות שמציג במקום עבודות של עשרות אמנים ישראלים (פתוח: ראשון-שישי, מ-10:30 עד שעות הצהריים. טל': 050-3272778).

14:30: הפסקת צוהריים בטורקיז

לא ברור מה יפה פה יותר, העיצוב של בית הקפה-מסעדה בצבעי תכלת-טורקיז עזים, או המנות הצבעוניות לא פחות, המוגשות לשולחן בקצב מהיר, שבקושי מאפשר להתמודד עם השפע ולהתלבט מה טעים יותר: סלט הטאבולה, הפטריות, החצילים, הפטוש או שמה הכרובית בטחינה.
9 צפייה בגלריה
מהמחבת לצלחת ההגשה. "טורקיז"
מהמחבת לצלחת ההגשה. "טורקיז"
מהמחבת לצלחת ההגשה. "טורקיז"
(צילום: צביקה בורג)
את טורקיז הקימו, מבשלים ומפעילים סמיר ונהלה אסדי. מצד אחד זהו בית קפה שמציע ארוחות בוקר וקינוחים המוגשים בכלים מעוצבים, אבל בצוהריים, ובתקופות רגועות יותר גם בערב, הופכת טורקיז למסעדה ים-תיכונית, עם תפריט של דגים ופירות ים, מנות בשריות ואינספור סלטים נפלאים.
המטבח מתנהל מול העיניים, המנות קופצות מהמחבתות ומהסירים הישר לצלחות, והמחירים סבירים לגמרי. שולחן סלטים לזוג, עולה כאן מ-90 שקל.
מיקום: רחוב יוליוס קיסר. פתוח: 18:00-10:00, בימי שני סגור. טל': 04-6021200.

16:00: מנה מתוקה ב"בית המלבי"

תינה חטיב נחשבת בעכו לפורצת דרך: אם חד-הורית, אשת עסקים ומי שהעזה ופתחה לבדה את "בית המלבי", פינה צבעונית ויפהפייה ברחוב יוליוס קיסר, שכנה לגלריות לאמנות ולמסעדה טורקיז, לא הרחק מהנמל העתיק.
9 צפייה בגלריה
אמנות בהכנת מתוקים. תינה חטיב, "בית המלבי"
אמנות בהכנת מתוקים. תינה חטיב, "בית המלבי"
אמנות מתוקים. תינה חטיב, "בית המלבי"
(צילום: צביקה בורג)
זה המקום לטעום מלבי מתוק, עשוי במקום בעבודת יד ומעוצב למופת, וכמובן לתעד באינסטגרם הפרטי, רגע לפני שממשיכים לאתר הקולינרי הבא.
פתוח: שישי-שבת, 18:00-11:00. טל' 050-4801514. פייסבוק: בית המלבי.

18:00: פילה בר ים על מצע פריקי. "ליווא"

סיבה טובה נוספת לחגוג בעכו דווקא עכשיו, היא "ליווא" (Liwa): מסעדת דגים כשרה, שנפתחה בימים אלה ממש בקומת הגג של מלון הבוטיק "עכותיקה", מול חומות העיר והים. את "ליווא" – מילת סלנג עכואית-מקורית, שמשמעותה פעולת השלכת רשת הדייגים למים - מובילים השף חמודי ברגוט (ממסעדת "אלמרסא" הוותיקה שבנמל עכו), ומאיר דודסון, מבעלי המלון. דודסון הציע את החלל והנוף בתנאי שהמקום יהיה כשר, חמודי הבין מיד את הפוטנציאל וקפץ על המציאה, השקיע זמן בלימוד ובהבנת כללי וחוקי הכשרות אצל רבני "צהר", ושכפל את המנות הנפלאות מהתפריט של "אלמרסא" לגרסה תואמת הלכה. איך? בלי בשר בתפריט, כי זה, לדבריו, חומר הגלם שמסבך את העניינים כשמגיעים לשילוב של מסעדנות וכשרות. "בשר זה עניין לא פשוט", מסביר ברגוט, "מעבר לכשרות, חייבים גם להעסיק אדם שמומחה בבשר, שיידע להוציא מהאש או מהתנור בשנייה הנכונה. עם דגים קל יותר. עובדים עם מה שמותר לפי ההלכה ורצים עם זה הלאה".
פרויקט הדגל של ברגוט ממוקם כאמור, בקומת הגג של מלון הבוטיק "עכותיקה", בלוקיישן נדיר, המשקיף מצד אחד לחומות העיר העתיקה, לים ובשעה המתאימה גם לשקיעת השמש, ומהצד השני לסמטאות הסמוכות, לגגות העיר ולצריחי המסגדים והכנסיות. לא תמצאו הרבה מיקומים כאלה בישראל.
9 צפייה בגלריה
"דגים זה פשוט יותר". חמודי ברגות
"דגים זה פשוט יותר". חמודי ברגות
"דגים זה פשוט יותר". חמודי ברגוט
(צילום: גלעד הר-שלג)
נעבור למטבח: ליווא מוגדרת כמטבח דייגים ימי-עונתי. ברגוט והשף מחמוד חלייללה מציעים תפריט המבוסס על השלל היומי של דייגי העיר, שעוד לפני עלות השחר שולחים אליהם תצלומים של מה שנלכד ברשתות בלילה. את תנובת הים מחברים ב"ליווא" לחומרי גלם שמאפיינים את אזור הצפון, בדגש על מנות דגל מהמטבח הערבי ובפרשנות אישית-עכשווית, בדומה למטבח של "אלמרסא". למשל, קובה בורגול ממולא בדגים; דג נא ביוגורט עיזים, שמן זית, מיץ עגבניות, בהרט, צנוברים ולימון סחוט; טאבולה רעננה מלאה בירק ועוד. המנות לא גדולות מדי, לא כבדות מדי, מתאימות היטב לאוירה הים-תיכונית ולעונת הקיץ שמתקרבת במהירות, טעימות להפליא והמחירים הוגנים למדי: למשל, מנת פסטרמה אינטיאס - 64 שקל, מחשי דייגים (3 יחידות) - 72 שקל, שושברק דגים - 74 שקל, פילה לברק על קרם בטטה או פילה בר ים על מצע פריקה לימונית - 119 שקל. ליין, לבירה ולאלכוהול אל תדאגו, הבר עשיר במיוחד.
כדאי לדעת: "ליווא" פועלת גם בשעות הבוקר, החל מ-8:00, עם תפריט המבוסס על שקשוקות, סלטים, מאפים טריים ומנות גליליות.
מיקום: רח' ההגנה, עכו, מלון "עכותיקה". טל' 04-8617437.

רוצים להישאר ללון?

במסעדות יוקרה הממוקמות באזורים כפריים-פריפריאליים באירופה, מקובל להישאר ללון אחרי הארוחה בחדרי אירוח הממוקמים בסמוך. קל להבין למה: אחרי ארוחה עשירה במנות, ביין ובאלכוהול, לא מומלץ לנהוג. בקלות אפשר לאמץ את המנהג גם אצלנו.
שתי אופציות בעכו, מתוך רבות:
את מלון הבוטיק "עכותיקה", שבו שוכנת "ליווא", הקימו תמר ומאיר דודסון סמוך לחומות המפרידות בין העיר העתיקה לים. הרעיון מיוחד: דירות וחדרי אירוח מעוצבים למופת, הפזורים בין כמה בתי מגורים אותנטיים, חלקם מהתקופה העות'מנית ואפילו עתיקים יותר. בהתאם, לכל חדר אירוח עיצוב ואופי משלו, ויש גם גג שמאפשר לשבת מול השקיעה ולצפות סביב, לגגות העיר.
9 צפייה בגלריה
פאר מהתקופה העות'מנית. סלון האירוח, מלון "עכותיקה"
פאר מהתקופה העות'מנית. סלון האירוח, מלון "עכותיקה"
פאר מהתקופה העות'מנית. "עכותיקה"
(צילום: צביקה בורג)
מחירים: החל מכ-800 שקל ללילה בימי אמצע השבוע, תלוי בחדר ובמועד. עד 20 באפריל, ניתנות הנחות ניכרות לאנשי כוחות הביטחון. טל': 04-6511663.
את אתר האירוח "ערבסק" הקים אבן פולנברג, שבעזרת בנו מיכה מנהל במקום מגוון סוויטות וחדרי אירוח, בשני מבנים עות'מניים ששופצו ועוצבו למופת.
מחירים: החל מכ-600 שקל ללילה באמצע השבוע, תלוי בחדר ובמועד. טל': 04-8230517
הערה: הפעילויות ומועדי פתיחת האתרים הם בהתאם למצב ולהנחיות פיקוד העורף. מומלץ להתקשר ולברר לפני שיוצאים מהבית.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button