תמר צהרי וד"ר מעיין סלטון. "תמר הראתה יכולות גבוהות מאוד במחקר"

המדענית ד"ר מעיין סלטון מסמנת את תמר צהרי, 17: "יש לה יכולות גבוהות מאוד"

פרויקט לנערה של "לאשה": צהרי הגיעה לאוני' העברית כדי לעשות עבודת גמר, ובזמן קצר הספיקה להותיר רושם עז על ד"ר סלטון, מנהלת המעבדה: "זו התרומה שלנו לצמצום הפער בין גברים ונשים"

פורסם:
במסגרת פרויקט מיוחד של "לאשה", ביקשנו משש נשים משפיעות בתחומן לבחור נערות (מתחת לגיל 18) מוכשרות במיוחד, שניתן לסמן אותן כדבר המבטיח הבא בענפי המוזיקה, המדע, התיאטרון, הספורט והמאבק למען הסביבה. המדענית ד"ר מעיין סלטון בחרה בתמר צהרי בתחום המדע.
ד"ר מעיין סלטון, מדענית (46) מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, התחילה את הקריירה המקצועית שלה בלימודי ביולוגיה ופסיכולוגיה. במהלך לימודי המאסטר שילבה בין שני התחומים כשהתמחתה בייעוץ הגנטי. בלימודי הדוקטורט התמקדה בתיקון הדנ"א והמשיכה ללימודי פוסט־דוקטורט במכון הלאומי לחקר הסרטן בארצות־ברית, שם גילתה שמניפולציה של תהליך עריכת הגנים יכולה להוות פתרון לעמידות לתרופות של סרטן העור.
ד"ר סלטון, נשואה לגיא מורגנשטרן, יזם הייטק ואמא לשתיים, חזרה כעבור חמש שנים עם משפחתה לארץ, והצטרפה לאוניברסיטה העברית כחוקרת בפקולטה לרפואה. היום היא מנהלת שם את המעבדה לחקר שינויים בעריכת גנים אצל אינדיבידואלים עם אוטיזם.
תמר צהרי (17) ממושב ערוגות זכתה במרץ האחרון במקום השלישי בתחרות מדענים ומפתחים צעירים שנערכה בארץ ולאחרונה שבה מתחרות רג׳נרון־אייסף היוקרתית בדאלאס, הגדולה בעולם לתלמידי תיכון בתחומי המדע וההנדסה. "זו הייתה חוויה מדהימה להשתתף באירוע בסדר גודל כזה, הרבה יותר ממה שיכולתי לצפות לו", היא אומרת. "ניתנה לי הזדמנות מדהימה לפגוש כל כך הרבה אנשים בגילי עם אותה תשוקה ללימודים".
היא הבכורה מבין שלושת ילדיהם של ענת מעוז (47), אשת חינוך וניר צהרי (51), ביולוג ימי. בימים אלה מסיימת תמר את כיתה י"ב בפנימיית יאס"א - התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, שבה היא לומדת שלוש שנים. "אמא שלי עבדה בצוות בעבר, וזה תמיד נראה לי מקום קסום. ידעתי שיום אחד ארצה ללמוד שם", היא מספרת.

מעיין על תמר: "הצליחה להבין את החלק התיאורטי לעומק"

"תמר התעניינה בנושאים שהמעבדה שלי חוקרת, ונפגשנו כשהיא חיפשה מעבדה לבצע בה את עבודת הגמר שלה. מדי שבוע היא הגיעה למעבדה לכמה שעות. זה זמן מועט מדי, בדרך כלל הוא רק מאפשר לתלמידות ולתלמידים לקבל הצצה למחקר, אבל עבודת הגמר שלה, בהנחיית אופיר גמינדר, סטודנטית לרפואה שעושה דוקטורט במעבדה שלי, הייתה הרבה יותר מכך. היא הצליחה להבין את החלק התיאורטי לעומק, ביצעה מחקר מעשי וגם בו הראתה יכולות גבוהות מאוד. אני בטוחה שתמר תצליח בכל קריירה שתבחר, והיכולות שגרמו לה להצטיין בעבודת הגמר ישרתו אותה בעתיד. נשים מצליחות מהוות דוגמה לאחיותיהן הנשים, וזוהי התרומה של תמר ושלי לצמצום הפער בין גברים ונשים בחברה הישראלית".
מעיין: "נשים מצליחות מהוות דוגמה לאחיותיהן הנשים, וזו התרומה של תמר ושלי לצמצום הפער בין גברים ונשים בחברה הישראלית"

תמר: "מצאתי קשר הדוק בין הגן שחקרתי להתפתחות של אוטיזם"

את עבודת הגמר שלה בתיכון בחרה תמר צהרי לעשות בתחום הביולוגיה הרפואית במעבדה של ד"ר סלטון. "המחקר התחיל מסיפור של משפחה שבאה לייעוץ גנטי בהדסה עין כרם עם ילד על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד נמוך ועוד קשיים ובעיות שקשורות למערכת העצבים. הם פנו למעבדה של ד"ר סלטון ונמצאה מוטציה שקיימת רק אצלו ואצל עוד חמישה אנשים בכל העולם. מצאתי קשר הדוק בין הגן שחקרתי ובין הגן שנמצא אצל הילד. התברר שאפשר להשליך מהגן הזה על התפתחות של אוטיזם בכלל".
מה מושך אותך במדע?
"המדע תמיד עניין אותי, בכיתה ט' עשיתי קורסים באוניברסיטת תל־אביב ושם התאהבתי בביולוגיה ובאופן ספציפי בגנטיקה, שבה עוסקת עבודת הגמר שלי. עד עכשיו אני מוקסמת מכל התהליכים שקורים בגוף שלנו, זה מדהים בעיניי".
למה, לדעתך, בנות פחות נמשכות למקצועות המדעים?
"אני יכולה להבין את זה. לפני שהגעתי ל'יאס"א' גם אני הרגשתי ככה. בחטיבה למדתי במגמת מדעים לשוחרי מדע, היינו 20 ומשהו תלמידים בכיתה, מתוכם רק חמש בנות. לדעתי זה יותר עניין של דחיפה ושל עידוד, פחות מעודדים בנות למקצועות האלה".
תמר: "יש לי את ההורים הכי טובים שיכולתי לבקש. שניהם למדו ביולוגיה ימית, כך שאני יכולה לדבר איתם שעות על המחקר שלי וזה יעניין אותם"
יש לך זמן לעשות גם דברים של בנות רגילות?
"בטח, למה לא? יש לי חברות פה ביאס"א, ואני משתדלת לשמור על איזון. לפני יומיים הייתי בהופעת 'חתול בשק בברבי', קונים כרטיס למופע בלי לדעת מי יופיע. יצא שלומי שבן וארקדי דוכין, היה מטורף".
עד כמה ההורים שלך שותפים להצלחה?
"יש לי את ההורים הכי טובים שיכולתי לבקש. הם שותפים ותומכים וזכיתי ששניהם מתעניינים מאוד בתחום הביולוגיה, שניהם למדו ביולוגיה ימית, כך שאני יכולה לדבר איתם שעות על המחקר שלי וזה יעניין אותם".
איפה תשרתי בצבא?
"בשנה הבאה אני הולכת לעשות שנת שירות בסוכנות היהודית בטורונטו, אז השירות שלי נדחה בשנה ואני עוד לא יודעת איפה אשרת. כנראה ב־8200 או כחובשת בחיל הרפואה".
ואיפה תהיי בעוד עשר שנים?
"אני רואה את עצמי נוגעת בביולוגיה בצורה כלשהי, ומעבר לזה אני לא יודעת לאן העולם עוד ייקח אותי. כל האופציות פתוחות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button