מלכתחילה חום הגוף של נשים אחרי ביוץ עולה, מה שמקצין עוד יותר את השפעות החום החיצוני

מתות מחום: למה נשים סובלות יותר מטמפרטורות גבוהות, עד כדי סכנת חיים?

חם לך מדי? זה לא שאת מפונקת, זה המבנה הפיזיולוגי שלך שמקשה עלייך להתמודד עם תנאי חום קיצוניים בהשוואה לגברים. מחקרים חדשים מזהירים שכלל הנשים נמצאות בסיכון גדול יותר כשהחום עולה, ויותר מכולן - נשים בהיריון

פורסם:
רק מהמחשבה על יציאה השכם בבוקר להליכה התחלתי להזיע. וזה לא אני, זה הגלובוס שמגיע לנקודת רתיחה. אבל ממחקרים חדשים עולה שהחום לא משפיע על כולם באותה מידה - גם בהיבט הזה ההתמודדות שלנו, הנשים, מאתגרת יותר.
גל החום שמורגש בארץ משפיע באופן קיצוני עוד יותר על ארצות־הברית ואירופה, שנחשבת ליבשת שמתחממת בקצב המהיר בעולם. בשבועות האחרונים הגיעו הטמפרטורות באירופה לרמות קיצוניות של 47 מעלות ויותר (באיטליה ויוון) וגרמו לרשויות במדינות אירופיות שונות לפרסם אזהרות מפני סיכונים בריאותיים משמעותיים בעקבות גל החום.
נשים מבוגרות מזיעות ב־50% פחות מגברים, כלומר, יכולתן של נשים מבוגרות לקרר את גופן היא הנמוכה ביותר
מחקר חדש, שנערך על ידי מכוני מחקר בריאות בספרד ובצרפת (IS Global ו־Inserm), גילה כי בקיץ של שנת 2022 נרשמו באירופה 56% יותר מקרי תמותה של נשים לעומת גברים כתוצאה מגלי החום הקיצוניים ששררו אז. המחקר, שפורסם החודש בכתב העת Nature Medicine, מצא שבמהלך הקיץ הלוהט אשתקד (שהוכתר כחם ביותר - אך הקיץ הנוכחי כנראה יעלה עליו) מתו באירופה יותר מ־61 אלף איש עקב גלי החום (ישירות או כתוצאה מסיבוכים), מתוכם יותר מ־35 אלף נשים. יותר ממחצית ממקרי התמותה, בקרב נשים וגברים כאחד, היו בגילים מבוגרים מעל 80.
עוד כתבות בלאשה:

זה לא המחקר הראשון שמצביע על סיכוני החום לנשים. חוקרים הולנדים וקנדים, שבחנו נתוני תמותה ואקלים במשך 23 שנים רצופות בהולנד, מצאו במחקר שפורסם במגזין International Archives of Occupational and Environmental Health, כי נשים נמצאות בסיכון תמותה גבוה יותר מגברים במקרים של חום קיצוני. במקרי קור קיצוני, אגב, לא נמצאו הבדלים בין המינים. גם כאן עיקר הסיכון נרשם בגילים מבוגרים, זאת בשל שיבוש במנגנון ייצור הזיעה (שמקרר את הגוף) בגילים אלה. "אנשים מבוגרים מזיעים כמחצית הכמות לעומת צעירים, ונשים מבוגרות מזיעות ב־50% פחות מגברים. כלומר, יכולתן של נשים מבוגרות לקרר את גופן היא הנמוכה ביותר".
לדברי החוקרים, הלחץ על תפקוד המערכת הקרדיו־וסקולרית בעקבות החום הגובר משפיע אף הוא. "על פי מחקרים, המתח הקרדיו־וסקולרי (מתח שריר הלב) אצל נשים גבוה יותר, ויש בכך כדי להסביר את סיכון התמותה הגבוה יותר שלהן באירועי חום קיצוניים". גורם סיכון נוסף, מציינים החוקרים, נובע מכך שמלכתחילה חום הגוף של נשים אחרי ביוץ עולה, מה שמקצין עוד יותר את השפעות החום החיצוני. "הסיבות רבות וההשפעה נובעת משילוב של כל הגורמים יחד", מציינים החוקרים.
באירופה נרשמו 56% יותר מקרי תמותה של נשים לעומת גברים כתוצאה מגלי החום הקיצוניים

מטא־אנליזה של אוניברסיטת סידני, שפורסמה בכתב העת GeoHealth בשנת 2021, מחדדת גם גורמים חברתיים, תרבותיים וכלכליים, שתורמים לפגיעות הנשית, בעיקר באזורי עוני בעולם. על פי 35 מחקרים שנבחנו באנליזה, שינויי האקלים מחריפים את צורכי הבריאות הייחודיים לנשים, בעיקר בתקופת ההיריון, שבה בריאות האם חיונית להתפתחות העובר (ראו בהמשך). בנוסף, לנשים באזורים נחשלים יותר יש לרוב יותר תפקידים בתחזוקת הבית החושפים אותן לתנאי האקלים, ומעמדן הכלכלי הנמוך מונע מהן הגנה מתאימה.
במטא־אנליזה אחרת שפרסמו חוקרים מכמה אוניברסיטאות אמריקאיות באוקטובר 2022 ושהתמקדה באוכלוסיית ארצות־הברית, נמצא כי החשיפה לחום קיצוני בקרב נשים הביאה לעלייה ניכרת בתמותה ובתחלואה נשימתית וקרדיו־וסקולרית. על פי המחקר, שפורסם ב־The Journal of Climate Change and Health, נשים נמצאו בסיכון מוגבר לתמותה במהלך אירועי חום קיצוניים ממושכים ואחריהם, בשל ההשפעות הישירות של החום על הפיזיולוגיה הנשית. בין התופעות שנמצאו: עלייה בדלקתיות וקרישיות היתר בגוף ושחרור הורמונים וחלבונים מזיקים למחזור הדם.
ריבוי העדויות על השפעת החום על נשים, אומרים כל החוקרים, מדגיש כמה חשוב לחדד אסטרטגיות פעולה ייחודיות לנשים, לצורך הגברת המודעות לסיכונים ולהגנה על עצמן בזמני חום קיצוניים. הדבר חשוב עוד יותר נוכח החרפת משבר האקלים, שמובילה להתחממות שיטתית בישראל וצפויה להמשיך ולהתגבר בשנים הבאות.

חשיפה לחום קיצוני בהיריון עלולה לגרום ללידה מוקדמת

הרגישות הנשית הכללית לחום מוקצנת עוד יותר, כך מראים המחקרים, בקרב נשים בתקופת ההיריון. בסקירה שיטתית של יותר מ־30 מיליון לידות בארצות־הברית, מצאו חוקרים מכמה אוניברסיטאות אמריקאיות שחשיפה לחום במהלך ההיריון הובילה ליותר מקרים של לידת יילודים במשקל נמוך, לידה מוקדמת ולידה שקטה. מחקר אחר מצא שעלייה של 5.6 מעלות צלזיוס בממוצע שבועי השפיעה על גידול של 8.6% בשיעור הלידות המוקדמות. התופעה הייתה בולטת במיוחד בקרב נשים צעירות.
במחקר שנערך בישראל בהובלת חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר־אילן נמצא קשר בין חשיפה לחום או לקור קיצוניים במהלך ההיריון ובין משקל נמוך יותר של יילודים (פחות מ־2.5 ק"ג). המחקר, שפורסם באוקטובר 2021 בכתב העת Environmental Health Perspectives, בדק נתונים מכ־625 אלף הריונות ולידות בישראל בין השנים 2010 ל־2014 ומצא כי לעומת תינוקות של נשים שנחשפו לטמפרטורות נוחות במהלך כל ההיריון, תינוקות של נשים שהיו חשופות לטמפרטורה קיצונית גבוהה נולדו במשקל נמוך יותר ב־65 גרם בממוצע (עם סיכון גבוה ב־58% ללידת תינוק במשקל לידה נמוך).
נמצא שהשפעתה של החשיפה לחום הייתה המשמעותית ביותר כשהאישה הייתה במהלך השליש האחרון להיריון. בין הסיבות האפשריות למשקל הנמוך היא השפעת החום על תאי השליה, שעלולה לגרום לבעיות באספקת התזונה לעובר.
מחקר נוסף שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן־גוריון כלל כ־31 אלף נשים שרוב ההיריון שלהן היה במהלך עונות האביב והקיץ. נמצא כי טמפרטורה גבוהה מהממוצע בשליש הראשון והשלישי הובילה לעלייה בשכיחותה של רעלת היריון.
במחקר נוסף שהובילו אוניברסיטאות ישראליות נמצא כי גלי חום עלולים להעלות את הסיכון למומים מולדים בלבו של העובר, כשהם מתרחשים בשבועות השלישי עד השמיני להיריון, התקופה שבה לבו של העובר מתפתח.
2 צפייה בגלריה
אישה בהיריון ביום חם
אישה בהיריון ביום חם
נשים בהיריון רגישות יותר לחום
(צילום: Shutterstock)


המלצות של ארגון יוניצ"ף להגנה מפני גלי חום קשים

להיערך מראש
  • לבדוק את התחזית היומית והשבועית, כדי לתכנן פעילויות פנים בימים של גלי חום.
  • להכין ערכת חירום בבית שכוללת מדחום, בקבוקי מים, מלחים נגד התייבשות, מאוורר ידני ועוד.
  • להכין רשימת טלפונים למקרי חירום.
  • לשמור על קירור הבית.
  • לסגור וילונות ותריסים בשעות החמות ביותר ולפתוח חלונות בלילה לאוורור.
  • להשתמש במזגנים ובמאווררים לקירור מיטבי.
  • לא לצאת מהבית בשעות החמות של היום אם אפשר להימנע מכך. נסו לארגן את הפעילויות בשעות המוקדמות והמאוחרות של היום.
כשיוצאים החוצה
  • להקפיד על תכשירי הגנה מהשמש, להיות בצל ולהשתמש בכובעים ובשמשיות להגנה.
  • לשמור על צינון הגוף: לשתות מים במרווחים קבועים עוד לפני שמרגישים צמא.
  • ללבוש ביגוד קל ומשוחרר, רצוי מבד כותנה למניעת זיעה ותפרחת חום.
  • להיצמד לבקבוק מים ולמגבת קטנה שתוכלו להרטיב ולשים על הצוואר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button