שף
שף
קטי ראף. . "מה שלקח לבנות שנה וחצי נהרס בחמש דקות"

לא הרימה ידיים אחרי שמרכז הסדנאות שלה נהרס במהומות בעכו

קצת אחרי שקטי ראף פתחה את "בית אלפראשה", מרכז לסדנאות בישול מהמטבח העכואי, הוא נבזז במהומות שפרצו בעיר. לאחר שיקום ושיפוץ המקום, היא מתחילה שוב: "אני מאמינה באנשים של עכו ואוהבת את השכנים שלי"

פורסם:
קטי ראף הייתה בביקור אצל אמה בארצות־הברית כשבעכו פרצו המהומות בימי מבצע "שומר החומות". הטלפון הסלולרי שידר לה את מה שראו מצלמות האבטחה: איך החלום שלה נהרס. רק כשלושה חודשים קודם לכן, אחרי עיכובי קורונה, היא פתחה את "בית אלפראשה", בית הפרפר, מקום לסדנאות בישול ואירוח, שנועד לחשוף את התרבות המקומית למבקרים וגם להעניק פרנסה לנשים מקומיות.
"מה שלקח לבנות שנה וחצי נהרס בחמש דקות", אומרת ראף. "חווינו טראומה שקשה להתאושש ממנה, אף אחד לא חשב שדבר כזה יכול לקרות בעכו. ראיתי איך שוברים, גונבים ובוזזים את המקום. הלב דפק בחוזקה, נשמתי עמוק, ואמרתי לעצמי שהכי חשוב שאין שם אף אחד שיכול להיפגע פיזית". כעת, לאחר שיפוץ ושיקום, המקום נפתח מחדש.
4 צפייה בגלריה
צוות "בית אלפראשה" בעכו
צוות "בית אלפראשה" בעכו
צוות "בית אלפראשה" בעכו
(צילום: קטי ראף)


ראף (62) נולדה בפלורידה וחיה בג'ורג'יה, ועלתה לישראל בשנת 1985. לעכו הגיעה לראשונה לפני 30 שנה, בירח הדבש עם בעלה, וגילתה מיד שהיא חשה חיבור חזק לעיר ("כאילו חייתי בה פעם"). החלום לחיות ולפעול בעיר נבט כבר אז, אבל רק כשהצעיר מבין ארבעת ילדיה (כיום בן 20) גדל, היא התפנתה לממש אותו. כצלמת אוכל ותיקה, היא ידעה שקולינריה תהיה לב העניין.
איך בעצם נולדה היוזמה?
"רציתי להיות מעורה בקהילה, וחסר לי מקום שבו יתרחש מפגש מקרב בין המקומיים למבקרים מבחוץ. רציתי גם לתמוך בנשים עכואיות, שרבות מהן לא קיבלו השכלה ולא יצאו לעבוד. ידעתי שאוכל להשיג את כל זה דרך אוכל ובישול, כי הם יוצרים חיבורים מדהימים בין בני האדם".

חמוצים ואבנים למזכרת

את הפרויקט הקימה ראף בבניין עתיק מהתקופה העות'מאנית שעמד ריק בשנים האחרונות. בקומת הכניסה יש סלון ומטבח גדול לסדנאות הבישול, בקומה השנייה יש שני חדרי אירוח זוגיים, והגג, עם ספות נוחות, צופה לים. הנשים האחראיות על הסדנאות עברו הכשרה מיוחדת, והן מנחות בזוגות את המפגשים, המתנהלים בעברית, בערבית ובאנגלית - לפי הצורך.

4 צפייה בגלריה
"בית אלפראשה", עכו
"בית אלפראשה", עכו
"אוכל ובישול יוצרים חיבור בין אנשים". "בית אלפראשה"
(צילום: קטי ראף)

הסדנאות מתחילות בדרך כלל בסיור בשוק הסמוך, שם מצטיידים בחומרי גלם, ממשיכות בהכנת מאכלים עכואיים־ערביים, ומסתיימות, כמובן, בארוחה משותפת וגם בצנצנת של חמוצים מקומיים, מזכרת לקחת הביתה.
מדוע בחרת לקרוא למקום אלפראשה, "פרפר" בערבית?
"פרפר מסמל עבורי מטמורפוזה: אנשים המגיעים אלינו עוברים תהליך של שינוי שממנו נולד משהו יותר גדול ויותר יפה. יש כאן גם אפקט פרפר: אני עושה בעכו צעדים קטנים, אבל לכל צעד השפעה גדולה.
"כדי להעביר את זה הלאה כל מבקר מקבל ממני שתי אבני עין הנמר: אחת לשמור כמזכרת מהביקור ב'אלפראשה', ואת השנייה אני מבקשת שיעניקו למישהו אחר, כדי שהאנרגיה הטובה של חיבור בין אנשים תעבור הלאה".
האירועים לא סדקו את האמונה שלך באדם.
"אני מאמינה שאין לנו שליטה על מה שקורה סביבנו, אבל יש לנו יכולת לבחור כיצד להגיב למתרחש. אני מאמינה באנשים של עכו ואוהבת את השכנים שלי, ואחרי שהמקום שלי יתפוס תאוצה אשלב בו סדנאות נוספות. אני חולמת שהוא יהיה מקום של אנשים.
"האירועים המצערים גרמו לכך שכבר אי־אפשר לעצום עיניים מול הבעיות שיש לטפל בהן, ומה שנותר לנו הוא לקוות שהרשויות יעשו את מה שנדרש".

4 צפייה בגלריה
"בית אלפראשה", עכו
"בית אלפראשה", עכו
בניין עתיק מהתקופה העות'מאנית שעמד ריק. "בית אלפראשה"
(צילום: אלעד גרשגורן)

איפה וכמה?

בית אלפראשה נמצא ברחוב הבהאים בעיר העתיקה של עכו. סדנאות האוכל מיועדות ל־22-10 משתתפים, כאירוע פרטי או בהצטרפות למועדים הפתוחים לקהל הרחב. מבנה הסדנה, אורכה והתפריט שיוכן בה יכולים להשתנות בהתאם לבקשת הלקוחות (350-300 שקל לאדם, בדרך כלל). לפרטים: beitelfarasha.com
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button