סיון לוטן. " יש כוח שרוצה להחזיר אותנו אחורה"

למה בשנת 2024 אנחנו עדיין חוששים מנשים מיניות?

סיון לוטן, מרצה ומחנכת למיניות חיובית, מסבירה מדוע אפילו מהפכת ה־MeToo, שהביאה שיח ליברלי ומשוחרר, לא הצליחה לשחרר אותנו מהתפיסה שלנשים אסור להיות מיניות

פורסם:
סיון לוטן (34), עובדת סוציאלית, מטפלת מינית מוסמכת, מרצה ומחנכת למיניות חיובית ב־Safe School, מגישת הפודקאסט "שיט של אחרים". בזוגיות, מתל־אביב
היי סיון. נתקלתי במחקר חדש שנערך באוניברסיטת ניו־מקסיקו בארצות־הברית, שבו נתנו ל־400 נחקרים לקרוא סיפורים מיניים של גברים ונשים. הם התבקשו לזכור כמה שיותר פרטים מהסיפורים הללו, ומתברר שגם הגברים וגם הנשים זכרו בעיקר את הסיפורים השליליים של הנשים. איך את מסבירה את זה?
"כבר בתקופת יוון העתיקה התפתח הארכיטיפ שלפיו לנשים אסור להיות מיניות. אישה טובה, לפי התרבות שכולנו גדלנו על פיה, היא כזו שלא אוהבת מין ועושה את זה רק לצורכי פרו ורבו. לצערי אפילו גל ה־MeToo, שהביא שיח ליברלי ומשוחרר, לא הצליח לשחרר אותנו מזה".
איפה את רואה את זה בעבודה שלך?
"אני עובדת הרבה עם בני ובנות נוער, שאמורים להיות כבר משוחררים מהתפיסה הזו, ואני כל פעם רואה איך היא עדיין מלווה את המחשבות והתחושות שלהם. היו נערות שישבו אצלי בסדנה ואמרו, 'ברור, לבחורות מותר להיות מיניות', כי זה מסר ליברלי שהן כבר קיבלו והוא שם, ובאותה נשימה אותן בחורות, בלי לשים לב, מדברות על אחת החברות שלהן שהיא 'שרמוטה'. הן כמובן לא עושות את זה מתוך רוע. הן מפנימות את המסרים החברתיים ומדברות על זה ממקום של דאגה, כדי שלא יפגעו באותה חברה".
מה את אומרת להן במקרים האלה?
"הרבה מהשיח שאני עושה עם נערות עוסק בכך שהשינוי מתחיל אצלנו. אני אומרת להן, 'אם אתן באמת תיתנו לגיטימציה לנשים לעשות מה שהן רוצות, רק אז השינוי יתחיל. אבל אתן לא שמות לב ואתן פשוט שיפוטיות כלפי חברות שלכן'. אגב, אני ממש זוכרת שכאשר הייתי סטודנטית, אחת החברות שלי באה אליי ואמרה לי 'תקשיבי, מישהי אמרה עלייך שאת שרמוטה'. והיינו בנות 25! אמרתי לה, 'את לא רצינית שאת עדיין משתמשת במושג הזה'".
מה היא ענתה?
"היא אמרה, 'אבל אני רק רוצה לשמור עלייך. אני רוצה שתדעי שזה מה שמדברים', וזה פשוט הדהים אותי. אני ויהב ארז, שותפתי לפודקאסט, מקבלות הרבה פניות שעוסקות בזה, בחשש של נשים צעירות להיות מיניות מדי ובחשש של גברים מנשים שהן לכאורה מיניות מדי. הייתה לנו פנייה מצעיר בן 24 שאמר שהוא מגדיר את עצמו כאדם ליברלי ופתוח, אבל לא מזמן חברה שלו, שהוא ממש אוהב, סיפרה לו שהיא שכבה עם חמישה גברים לפניו ושניים מהם היו סטוצים. הוא כתב לנו שזה ממש מוריד לו ממנה ושהוא במצוקה בגלל זה כי הוא לא רוצה להיות שיפוטי כל כך.
"הייתה לנו גם פנייה מצעירה בת 18 ששאלה אם זה יוריד מהערך העצמי שלה אם יהיה לה יזיז, והאם זה יפגע בסיכוי שיהיה לה קשר רציני. זה גם משהו מדהים, כי המסר הכפול הזה כלפי המיניות הנשית מופעל לא רק על ידי גברים, אלא על ידי נשים כלפי עצמן וכלפי החברות שלהן".
"כשהייתי סטודנטית, חברה באה ואמרה לי 'תקשיבי, מישהי אמרה עלייך שאת שרמוטה'. אמרתי לה, 'את לא רצינית שאת עדיין משתמשת במושג הזה'"
אפשר לראות את זה גם בנושא בגידות, למשל. האישה תכעס הרבה פעמים על המאהבת יותר מאשר על בעלה שבגד.
"זה משהו שקרה למטופלת שלי לפני כמה זמן. יש מישהי שמפלרטטת עם בן זוג של אחת החברות, וכל החברות כועסות על הבחורה שמפלרטטת ולא על אותו בן זוג. זה פשוט מדהים. מה, הוא לא מחויב כאן?".
איכשהו, כשמדובר בסיפור מיני על נשים, העולם מאבד את זה - כאילו שלא היה MeToo. איך הורים של בנות נוער מתייחסים לזה?
"הם אומרים לי, 'אנחנו לא רוצים לעשות לילדות שלנו סלאט שיימינג, אבל חלק מלחיות בעולם הזה הוא לרצות להגן על הנערות שלנו מהשם הרע שעלול לצאת להן'. ההורים ממש נמצאים בדילמה איך להתייחס לזה, כי יש רצון לאפשר לבת מיניות בריאה וחופש ומצד שני, החברה עדיין לא שם באופן מלא".
אז מה יהיה? לאן אנחנו הולכים מכאן?
"אני חושבת שכרגע יש כוח שרוצה להחזיר אותנו אחורה, אבל הוא כבר לא יוכל לעשות זאת לגמרי. הדגש לא צריך להיות 'אל תהיו מיניות'. צריך לעסוק בשאיפה לחנך את מי שמפעיל את הכוח ולא את מי שמפעילים עליו את הכוח".
סקס טיפ: "גבולות זה הדבר הכי משחרר שאפשר לדבר עליו במיניות"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button