ברברה סטרייסנד (מימין) ליסה קודרו

היהודים (לא) באים

הכוכבים והכוכבות האלה תמיד התגאו ביהדותם והצהירו על תמיכה בישראל. אז למה מאז 7 באוקטובר הם מקפידים על שתיקה רועמת (או מפרסמים הודעות מביכות)?

פורסם:
סטיבן שפילברג הוא אולי היהודי המוכר ביותר בהוליווד. אחרי הכול, זה הבמאי שהביא לנו את "רשימת שינדלר". ובכל זאת, במשך חודשיים תמימים לאחר אירועי ה־7 באוקטובר, הוא לא אמר מילה על הטבח הנורא שבוצע פה. בזמן שכוכבים יהודים אחרים, כמו דברה מסינג , שמבקרת כעת בישראל, ג'וליאנה מרגוליס, דברה מסינג ואיימי שומר, כבר התגייסו לטובת ישראל ויצאו למסע הסברה בעולם - הוא שתק. השתיקה הרועמת הזו גררה כלפיו לא מעט ביקורת, כולל מכתב גלוי מנשיא קרן ניצולי השואה בארצות־הברית, שמחה על התנהלותו.
בתחילת החודש שפילברג סוף־סוף שבר שתיקה. "מעולם לא דמיינתי שאצפה בכזו ברבריות נגד יהודים במהלך חיי", כתב בהודעה ששחרר באמצעות קרן השואה של אוניברסיטת קליפורניה, שאותה ייסד ב־1994. בנוסף הודיע הבמאי שבכוונתו, באמצעות הקרן, ליצור סרט שירכז כמה שיותר ראיונות של ניצולים מהטבח, כדי "שיהוו כלי עוצמתי נגד אנטישמיות או שנאה מכל סוג".
המקרה של שפילברג הסתיים לפחות בגינוי משמעותי, גם אם הוא הגיע ממש מאוחר מדי. זאת בניגוד לכוכבים יהודים אחרים, שעד היום נחשבו כגאים ביהדותם וכתומכי ישראל, אך נראה שמעדיפים כעת לא להשמיע את קולם באופן ברור ונחוש (או פשוט לשתוק), מחשש לעצבן או לאבד איזה עוקב.
קחו את ברברה סטרייסנד, למשל. השחקנית והזמרת - שכתבה, ביימה וכיכבה בין היתר בסרט "ינטל" על פי ספרו של יצחק בשביס זינגר, וביקרה בישראל כמה פעמים - אמנם העלתה זמן קצר אחרי הטבח פוסט לאינסטגרם שבו כתבה שהיא "מזועזעת ומעורערת" ו"מתאבלת עם כל האמהות והאבות שאיבדו את ילדיהם", אבל זמן קצר לאחר מכן מחקה אותו. סטרייסנד, מתברר, הוצפה בתגובות זועמות מפרו־פלסטינים, ולפי ההשערות חששה שהדבר יפגע במכירות האוטוביוגרפיה החדשה שלה, שזה עתה יצאה לאור.
זו אולי גם הסיבה שרק אחרי יותר מחודשיים, ב־10 בדצמבר, העלתה הכוכבת פוסט נוסף שהתייחס לנושא, אבל בנימה שונה לחלוטין: "כשפגשתי לראשונה את ראש הממשלה שמעון פרס, שאלתי אותו, 'איך אתה יכול לעזור לפלסטינים?'", כתבה. "הוא ענה: 'על ידי כך שנהפוך את חייהם לטובים יותר'. היינו זקוקים לעצה שלו אז ואנחנו זקוקים לעצה שלו היום. לדעתי הצנועה אנחנו זקוקים לפתרון של שתי מדינות, שבתקווה יביא שלום ושגשוג לאזור". וואו, באמת תודה רבה על הטיפ.
דוגמה נוספת - אדם סנדלר, שחקן יהודי וחובב ישראל בימים כתיקונם. ברוב סרטיו הוא מגלם דמויות של יהודים, ולאחרונה אף הפיק וכיכב בסרט "את כל כך לא מוזמנת לבת מצווה שלי", שעלה בנטפליקס והפך ללהיט. רק לפני שנה הכריז בריאיון לחדשות 13: "אני אוהב את ישראל וכל כך גאה להיות יהודי". אלא שלסנדלר לקח שבוע להגיב על המלחמה בישראל, וגם אז זה היה פוסט מפויס שנזהר מלעצבן יותר מדי את הצד השני: "לבי שבור מהמתקפות האכזריות על ישראל, ואני שולח למשפחות ולכל הקורבנות את כל האהבה והדאגה שלי. אני מתפלל לשלומם ולביטחונם של ישראלים ופלסטינים בכל מקום". סנדלר הקדים תרופה למכה וחסם את הפוסט לתגובות. מאז הקפיד לשתוק בנושא, עד שב־7 בדצמבר, נר ראשון של חנוכה, העלה פוסט מנותק מאין כמוהו: "חג חנוכה שמח, שולח לכם את כל אהבתי", כתב. "שיהיו לכם שמונה לילות מטורפים ונהדרים".
בעקבות הפוסט הוצף סנדלר בתגובות ממאות עוקבים: "כל כך הרבה מהיהודים בהוליווד הם יהודים רק כשזה נוח להם. איפה היית בחודשיים האחרונים?", כתב אחד מהם. עוקבת אחרת כתבה: "אלוהים, פתאום אתה שוב יהודי. זה נס חנוכה! האם זה יהיה יותר מדי לבקש נס נוסף ולבקש ממך לומר משהו על מה שקורה בישראל במשך חודשיים?". במקום להגיב, סנדלר חסם את התגובות גם לפוסט הזה.
אבל בעוד שהסלבס הנ"ל עוד התייחסו בצורה מסוימת לנעשה, יש כוכבים וכוכבות שעד היום לא אמרו מילה על הטבח שבוצע בישראל. אחת מהם היא גולדי הון, שלמרות החיבור שלה לבודהיזם, תמיד הצהירה שמעל הכול היא רואה את עצמה כיהודייה גאה. "אני אוהבת את השבט שלי", אמרה למשל בריאיון למגזין "פיפל" ב־2017. השחקנית אף ביקרה ב־1986 בישראל לרגל חנוכת אודיטוריום בסינמטק תל־אביב שהוקם בתרומתה, וב־2008 הובילה טקס חגיגי בהוליווד למען גיוס תרומות לישראל. אלא שמאז ה־7 באוקטובר לא היא ולא בתה, השחקנית קייט הדסון, התייחסו למה שנעשה כאן.
דוגמה אחרת היא בן סטילר, בנם של השחקן היהודי ג'רי סטילר והשחקנית אן מיירה, שהתגיירה. הוא גדל כיהודי, מחשיב את עצמו כיהודי, וגם הוא מרבה לגלם דמויות יהודיות. ב־2008 סטילר אף ביקר בישראל וסיפר שכבר בגיל 16 לקח אותו אביו לביקור בארץ הקודש, ומאז יש לו רק זיכרונות חמים. עם זאת, מאז ה־7 באוקטובר - פרט לחתימה על מכתב של 350 כוכבי ובכירי הוליווד לנשיא ג'ו ביידן, שמודה על תמיכתו בעם היהודי וקורא להחזרת החטופים - סטילר לא אמר או כתב דבר.
גם ג'וליה לואי דרייפוס - שהיא אמנם רק חצי יהודייה, ועדיין שמחה לספר פעם שסבא שלה, יהודי צרפתי בשם פייר לואי־דרייפוס, הוא קרוב משפחה של אלפרד דרייפוס - שומרת כרגע על זכות השתיקה. זאת בניגוד לחבריה היהודים מ"סיינפלד": ג'רי סיינפלד, שכבר ב־10 באוקטובר פרסם פוסט תמיכה נחוש בישראל, וג'ייסון אלכסנדר, הלא הוא ג'ורג' קוסטנזה, שמיהר להתייצב לצד ישראל ואף השתתף בסרטון למען החזרת החטופים.
ויש גם את ליסה קודרו. בדומה לדיוויד שווימר, חברה לקאסט "חברים", גם קודרו יהודייה משני הצדדים. אבל בעוד ששווימר מביע בלי הפסקה את תמיכתו בישראל ומגנה את מעשי החמאס (לאחרונה גם גינה את נשיאות האוניברסיטאות בארצות־הברית שבמהלך שימוע שנערך להן בקונגרס סירבו לאשר שקריאה לרצח העם היהודי זו הטרדה - "הן פשוט צופות ומחייכות לאור קריאות אנטישמיות לרצח במוסדות שלהן", כתב באינסטגרם), הרי שקודרו עד היום נאלמת דום. די מפתיע בהתחשב בכך שבריאיון שנתנה ב־2018 ל־ynet, חשפה שיש לה גיסה שמתגוררת בתל־אביב, שבתור ילדה התעקשה שיעשו לה בת מצווה, שבקולג' למדה במשך שנתיים עברית, ושבגלל הערות אנטישמיות שנתקלה בהן בקמפוס, ענדה בתקופה ההיא בגאווה תליון מגן דוד. "רציתי שאנשים ידעו שהם צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם אומרים משהו", הסבירה. כנראה שאותו מגן דוד קבור אצלה כרגע עמוק־עמוק בבוידעם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button