הוא עשה סווייפ ימינה ואת כבר בטוחה שאתם מתחתנים

הוא לא סימס? הוא בטח מאוהב בי: טרנד ה"דלולו" מציף את טיקטוק

טרנד ה־Delulu, שמשמעותו אופטימיות קיצונית שאין לה קשר למציאות, משתלט על הרשת החברתית. מה זה אומר והאם לחיות בסרט זה בעצם חיובי?

פורסם:
בסרטון בן שתי דקות שמככב בטיקטוק נראות שתי צעירות, ברונטית ובלונדינית, עומדות ומשוחחות. "פגשתי את הבחור הכי מדהים בעולם", משתפת הברונטית. "היה לנו דייט מושלם־מושלם־מושלם. אכלנו ארוחת ערב ואחר כך הוא הציע שנבוא אליו הביתה". כשהבלונדה תוהה, "מה קרה אחר כך?", היא משיבה, "העניינים התחממו ושכבנו. ואז הוא אמר שהוא עייף והייתי צריכה לקחת את הרכבת התחתית הביתה, לבד, וללכת בסמטה חשוכה ומפחידה. היום הוא שלח לי הודעה שהוא לא מחפש כרגע זוגיות, אבל הוא אמר את המילה 'כרגע', אז זה אומר שבעוד חודש הוא כן ירצה להיות בן זוג שלי, נכון?".
"יצאתי עם מישהו לפני שבוע לדייט חלומי, ואני מ־א־ו־ה־ב־ת בו! הוא חתיך וחכם ומעניין ומצחיק, אבל הוא עדיין לא שלח לי הודעה מאז", אומרת צעירה מיפן בסרטון אחר. "היה לו מדהים איתי, אני יודעת את זה, ולכן אני גם בטוחה במאה אחוז שהוא עדיין חושב איך ומה לנסח לי, כדי להגיד לי שהיה לו הכי כיף איתי ושהוא ממש ישמח אם נצא לעוד דייט. הוא לא סתם מתעלם ממני. באמת, אין שום סיכוי שהוא שכח מקיומי. אין מצב כזה בעולם".
טיקטוק ממשיכה לנפק טרנדים שממבט ראשון עלולים לגרום לכל מי שעברה את גיל 25 לשאול "מה זה השטויות האלה?". אבל כשחושבים עליהם לעומק, מגלים שמתחבאות בתוכם אמיתות קטנות, אנושיות ואוניברסליות. על האש הפעם: ההאשטאג Delulu, קיצור של Delusion. כלומר, אשליה. הכוונה היא לאופטימיות יתר בואך הונאה עצמית בתחום הדייטים ומערכות היחסים. למשל, אתמול הוא עשה לך סווייפ ימינה והיום את בטוחה שאתם מתחתנים; או - אתם גרים ביחד כבר שנה וחצי והוא החליט לעזוב את הדירה, אבל את מכריזה שלא מדובר בפרידה אלא ב"שלב חדש בחיים שלו". Delulu מתאר אדם שמחזיק באמונות או בפנטזיות שכל קשר בינן ובין המציאות מקרי בהחלט, רק שהכוונה כאן היא לא להתנשא או ללעוג, אלא דווקא להסתכל על המצבים האלה באירוניה ולהזכיר לנו שנסחפנו.
חיפוש קצר בגוגל מגלה שהטרנד עלה לרשת לראשונה כבר ב־2014. ההאשטאג נולד בדרום־קוריאה, כתואר גנאי למעריצים ומעריצות שחולמים להינשא יום אחד לכוכב המוזיקה הנערץ עליהם. בגרסתו הנוכחית הוא מתייחס לא רק למערכות יחסים אלא גם לקריירה, ודווקא בהקשר חיובי: ביטחון עצמי, גם אם הוא מופרז והצבת מטרות, גם אם הן נראות לא מציאותיות. עם ההצלחה, בכל מקרה, לא ניתן להתווכח: ההאשטאג עומד נכון להרגע על קרוב ל־5 מיליארד (!) צפיות בטיקטוק, עם שורה של האשטאגים נלווים, למשל delulu girl (למעלה מחצי מיליארד צפיות) ו־delulu is the solulu (מהמילה solution, פתרון), שכבר גרף 94 מיליון צפיות.
"טרנד ה־Delulu בהקשר הרומנטי משקף צורך גדול מאוד, אפילו קמאי בעיניי, בכך שמישהו יפיל אותנו מהרגליים ויוציא אותנו מהמציאות הרגילה שלנו", מסבירה ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות ויחסים בעידן הדיגיטלי וטיקטוקרית פעילה בעצמה. "אין לזה קשר לבן אדם שנמצא מולנו. אנשים נמשכים לפנטזיה כי היא מאפשרת להם להפסיק לחשוב על דברים לא טובים שקורים להם בחיים. הפנטזיה מסיחה את דעתנו, עד שהיא נרגעת ואנחנו חוזרים למציאות. אבל אם המציאות קשה לנו מדי, אנחנו נבחר כל הזמן להתאהב במישהו חדש. למעשה, זאת התאהבות בלהיות מאוהבים ולא בבן אדם עצמו".
2 צפייה בגלריה
לירז מרגלית
לירז מרגלית
"המון אנשים קיבלו מהטרנד הזה ביטחון עצמי". לירז מרגלית
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי מרגלית, הנושא הזה גם מוכח מחקרית. "במחקר שהתקיים לפני כמה שנים בארצות־הברית, השוו את הפעילות המוחית של אנשים שהגדירו את עצמם כ'מאוהבים עד מוות' לזו של מעריצים פנאטים של שחקנים או מוזיקאים. התוצאות הראו ששתי הקבוצות חוו בדיוק את אותן התחושות, באותם אזורים במוח. ה'התאהבות' שהנחקרים דיברו עליה לא התבטאה במערכת הלימבית, שהיא אזור הרגש במוח, אלא באזורים הרבה יותר פרימיטיביים, היכן שנמצאים הדחפים והתשוקות שלנו. המסקנה הייתה שה'התאהבות' הזו היא בכלל לא רגש, אלא התמכרות לאדם אחר. אנחנו מייצרים לו אידיאליזציה". ‬‬‬‬‬‬‬‬
התאהבויות שלא קשורות למציאות היו מאז ומתמיד. למה המילה delulu תפסה עכשיו?
"ראשית, אימוץ ה'דלולו' נותן לגיטימציה לאנשים לנסות להשיג את מה שהם רוצים ומעולם לא העזו לנסות. הטרנד הזה מתחבר למגמה הגוברת של הדור הצעיר לחיות כאן ועכשיו בלי לחשוב יותר מדי על המשמעויות ועל מה יגידו. להיות ׳דלולו׳ אומר להציב ציפיות לא מציאותיות לעצמך ולהאמין או להיות באשליה שאכן תצליח להשיג אותן. יש כאן רעיון של ללכת נגד הזרם ולאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו בעולם, מטורפות והזויות ככל שיהיו מחשבותיו.
"בנוסף, הטרנד הזה ממלא צורך פסיכולוגי באסקפיזם והפסקה מהמציאות. בעידן שבו אנשים לא מצליחים לממש את עצמם, בין אם ביחסים ובין אם בעבודה – הם מחפשים דרך לברוח למציאות שבה הם מצליחים להגשים את כל הפנטזיות".
ויכול להיות שיש פה נבואה שמגשימה את עצמה.
"נכון. זו דרך לקדם אופטימיות רדיקלית ולהילחם בחוסר ביטחון, והמון אנשים קיבלו מהטרנד הזה ביטחון עצמי ואת היכולת להרגיש טוב עם עצמם, לא משנה מי הם ועד כמה הם 'חיים בסרט'. על ידי אימוץ הלך החשיבה הזה ניתן להתעלם מכל מה שיכול שלא לעבוד ולהתמקד בהיבטים חיוביים. מחקרים מראים שאנשים אופטימיים - גם אם הם אופטימיים יתר על המידה – הם אנשים מאושרים יותר. הם לוקחים יותר סיכונים, גם רומנטיים וגם בקריירה, והם אלו שמגיעים הכי רחוק בחיים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button