ליצור עולם מתחשב ועדין יותר

לעצירת החרם על אגם הקליקו כאן

אורלי שמש פיתחה אפליקציה לדיווח אנונימי על מקרי שיימיניג בבית ספר. האתגר הגדול שעמד לפניה היה כיצד לאפשר לילדים לעזור לילד מוחרם בלי להסתכן בחרם בעצמם

פורסם:
"כשהייתי בגן, הילדים השפילו ילדה", מספרת אורלי שמש. "הם עמדו סביבה במעגל בחצר, שרו ולעגו לה. עמדתי בצד ובכיתי בשבילה. למרות שהייתי ילדה מקובלת ודומיננטית, לא העזתי לעשות שום דבר כדי לעצור אותם. מאז עברו 45 שנה, והמצפון עדיין מציק לי".
שמש (51), אם חד־הורית לילד בן 14 וחצי המתגוררת בחולון, היא מעצבת גרפית ובעלת חברה לפיתוח משחקי ערכים, תקשורת וכישורים חברתיים, "ניתן באהבה". לפני 12 שנה החלה לפתח קלפים ומשחקים בעזרת מה שהיא מכנה אינטואיציה הורית. "רציתי ליצור עולם נעים, מתחשב ואדיב יותר לילד שלי", היא אומרת.
סיפורו של הילד בן ה־10 שקפץ אל מותו מבניין גבוה ביבנה לפני שנה וחצי, לאחר שעבר התעללות חברתית, שבר את לבה של אורלי. היא נזכרה בחוויה העצובה מהגן והחליטה למצוא פתרון לבעיית החרם והשיימינג. האתגר הגדול שעמד לפניה היה כיצד לאפשר לילדים לעזור לילד מוחרם בלי להסתכן בחרם בעצמם, "בלי שייחשבו למלשנים".
אורלי שמש: "בכל בית ספר תהיה רשימת "מלאכים סודיים" מכיתה ו', שתפקידם יהיה להגן על תלמידי הכיתות הנמוכות"
הפתרון שמצאה היה אפליקציה שתאפשר לכל ילד להקליק על כפתור כדי לדווח אנונימית לצוות בית הספר על ילד שעובר חרם או שיימינג ונמצא במצוקה. איך זה יעבוד? כל בית ספר בארץ יקבל אזור אישי, שבו יוכל כל ילד לכתוב בעילום שם. חבר בצוות בית הספר יצטרך להיכנס לאזור האישי כדי לקרוא את ההודעות, ורק הוא יוכל לראות אותן. נוסף על כך יהיו באפליקציה כפתורי חיוג מהיר אנונימיים למוקד 105 של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ולער"ן, כך שילדים יוכלו לקרוא לעזרה. הילד המדווח יקבל משוב חיובי ומעצים על כל דיווח לטובת ילד אחר, ובכל בית ספר תהיה רשימת "מלאכים סודיים", תלמידי כיתה ו', שתפקידם יהיה להגן על תלמידי הכיתות הנמוכות. "הרי אם ילד מכיתה ו' יבלה בהפסקות עם ילד מכיתה ב', זה ינטרל חרם בשניות", אומרת שמש.
על בסיס דיווחי הילדים תספק האפליקציה סטטיסטיקה עדכנית שתסייע במדידת האקלים הבית סִפרי. שמש: "בטווח הארוך זה שינוי תפיסתי, תוך עידוד דפוסי התנהגות חיוביים כמו אחריות, חברות, הקשבה לעצמי ונקיטת עמדה. המסר שיחלחל ויעבור אל הילדים הוא שהם הרוב, שיש להם דרך להתנגד למיעוט שנוהג בבריונות - ושיחד יש להם כוח עצום".
3 צפייה בגלריה
קמפיין אפליקצייה נגד שמיינג בבית הספר
קמפיין אפליקצייה נגד שמיינג בבית הספר
תמונה מתוך הקמפיין
(צילום: תמונה מתוך הקמפיין באתר giveback)
כדי לממן את עלויות פיתוח האפליקציה והתפעול, עורכת שמש פרויקט מימון דרך אתר Giveback. האפליקציה תצא לדרך בספטמבר. giveback.co.il/project/63497. עד 16 ביוני.

3 צפייה בגלריה
שיימינג ילדים בבית הספר
שיימינג ילדים בבית הספר
דיווח אנונימי על ילד שעובר שיימינג ונמצא במצוקה
(צילום: shutterstock)

מוגנים באינסטגרם

מאמץ נוסף למיגור תופעות חברתיות כמו חרם ושיימינג מנהלת עמותת "אחים גדולים". מכיוון שבני נוער משתמשים ברשתות החברתיות ככלי תקשורת מרכזי (שלא לומר גרים בהן), בחרה העמותה לפעול באינסטגרם - שם היא מספקת להם מרחב מוגן.
בשנתיים מאז הקמת העמותה ניתן מענה ל־1,500 פניות וסיוע חירום בכ־20 מקרים מסכני חיים. גם "אחים גדולים" פתחה בקמפיין מימון להרחבת פעילותה: giveback.co.il/project/63548. עד יולי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button