טרנד הדיופים

איך חיקויים של מוצרי טיפוח נעשו טרנדיים יותר מהמקור?

דיופים (dupes) בעולם הביוטי הם חיקויים או "כפילים" של מוצרי איפור וטיפוח יוקרתיים, רק במחירים נגישים יותר. נכון לעכשיו, קניית החיקוי נעשתה פופולרית יותר מקניית המקור. איך קרה הפלא הזה? תשאלו את דור ה-Z

פורסם:
אם אתן מבלות את זמן המסך שלכן בטיקטוק, ודאי נתקלתן באינספור סרטוני ביוטי שעוסקים ב"דיופים". העיסוק ב־dupe (שמגיע מהמונח duplicate, שכפול) היה קיים מאז ומעולם, אך נעשה פופולרי במיוחד בשנה האחרונה בזכות הטיקטוק, כשיותר משתמשים מחפשים מוצר איפור או טיפוח יוקרתי ומדובר, רק כדי למצוא לו כפיל שנותן את אותו הביצוע במחיר נמוך יותר. "הדיופ הוא מוצר זהה למוצר יקר מבחינת השימוש, המרקם והגוון - רק של מותג שונה במחיר נגיש יותר", מסביר אדוארדו מנואל, מאפר ויוצר תוכן בתחום הביוטי שגם סוקר בעמוד האינסטגרם שלו לא מעט דיופים שכאלה. "ההתעסקות בנושא הגיעה לשיא לפני כמה חודשים, כשיוצר תוכן פיליפיני יצר סאונד שהפך לוויראלי, ומאז מלא אנשים התחילו לחפש דיופים למוצרי יוקרה מוכרים".
תן לנו דוגמה.
"למשל, למוצר Flawless Filter של שרלוט טילבורי, שזה סוג של שימר לפנים שעולה בערך 180 שקל, המותג e.l.f. ייצר דיופ שעולה 60 שקל. אגב, המותג הזה כבר ידוע בכך שהוא מייצר דיופים למוצרים מצליחים, והוא עושה את זה ממש טוב".
יש לך דוגמאות לדיופים נוספים שהיו ויראליים לאחרונה?
"הסומק של דיור: כולם רצו למצוא לו דיופ כי המחיר שלו גבוה לצרכנית הממוצעת, והוא נמצא אצל המותג Too Faced או Juvia's Place. בפועל, המוצרים שלהם אפילו טיפה יותר פיגמנטיים. יש גם הפריימר של מילק, שאני חושב שהוא הפריימר הכי מדובר השנה, ועשו לו דיופים באינספור מותגים, כמו e.l.f (בפורמולה טובה יותר מהמקור) ורבלון".

לדפוק את המערכת

כמו הרבה טרנדים שזוכים לתהילה מחודשת ברשת, גם נושא הדיופים אינו חדש, כאמור, הוא פשוט הפייבוריט הרגעי של הטיקטוק. "זה בדיוק כמו להגיד שטרנד האופנה 'יוקרה שקטה' פתאום התפוצץ. זה לא נכון, הוא תמיד היה ותמיד יהיה, אבל יש משהו בטיקטוק שמייצר איזשהו באז. הוא שם זרקור סביב נושא מסוים ופתאום זה יוצא החוצה - כמובן שזה בסוף מתגלגל למכירות", מסבירה שירן פינקל־משה, יוצרת תוכן ובעלת עמוד האינסטגרם 972fashion@ שעוסק באופנה ותרבות הפופ. "כרגע הדיופים הפכו להיות טרנדיים, אני חושבת שזה לגמרי עניין תרבותי".
2 צפייה בגלריה
שירן פינקל משה
שירן פינקל משה
"אני נהנית מכל העולמות". שירן פינקל משה
(צילום: נועה סלטי)
למה הכוונה?
"אנשים אוהבים שיש להם מה שיש לכולם, ואם אפשר שזה יהיה בזול - אז למה לא? למה שאני אקנה את הטיפות של דראנק אלפנט בהמון כסף אם אני יכולה לקנות את הדיופ, שאני יודעת שהוא טוב כי כבר נתנו לי את הסטמפה לכך? לקנות e.l.f. במקום שרלוט טילבורי נהיה טרנדי יותר. בכלל, פתאום מוצרי דראגסטור נהיו קטע. אנשים מעדיפים את החיקוי, זו מין תחושה כזאת שדפקת את המערכת. גם קניתי זול יותר וגם אני יודעת שזה טוב? אני נהנית מכל העולמות. אגב, זה הכי דור ה־Z בעולם. זה דור כזה שהוא חוקר מאוד, מסתמך מאוד על המלצות ויודע מה הוא רוצה לצרוך".
מה מבחינת נראות המוצר? הקנקן עדיין חשוב?
"אם הצרכן יודע שהמוצר נראה טוב על העור, אז לא משנה לו איך המוצר עצמו נראה. אני חושבת שפעם היו נותנים לזה יותר דגש, היה חשוב שהמוצר ייראה יוקרתי, בעוד שהיום אם אפשר להשיג את אותו המוצר בדראגסטור, אז לא אכפת לי איך האריזה בכלל נראית. לאנשים פחות חשוב היום מה המקור - אם מישהי ניסתה בטיקטוק וזה נראה טוב, אז זה סבבה לי. הסיפוק מכך שהצלחתי להשיג משהו בחצי מחיר גובר כאן.
"לצד כל זה, חשוב להדגיש שהרבה מהעניין סביב הדיופים הוא בגלל ההייפ - זה מה שטרנדי כרגע. לכן צריך לקחת את זה בעירבון מוגבל. זה גם חלק מהמאפיינים של דור ה־Z, דור מאוד מבולבל ולא עקבי".
הרבה מותגי ביוטי אפיינו אותו כלא נאמן.
"זו גם הסיבה שהמוצרים המוקטנים לנסיעות נהיו פופולריים מאוד, מתוך מקום שמאפשר להתנסות בלי להתחייב למוצר. אם זה טוב, אני אקנה את הגודל הרגיל, אם לא – נקסט".
זה קשור לכך שהאמינות בטיקטוק גבוהה יותר לעומת האינסטגרם?
"במהות שלו, הטיקטוק הוא פלטפורמת מידע, זאת אומרת שכשאני נכנסת לאינסטגרם, אני באה לצרוך תכנים מסוימים, בדרך כלל יותר ויזואליים ויותר מכירתיים, אבל כשאני רוצה לבדוק על מותג מסוים, אני אוטומטית נכנסת לטיקטוק, ניגשת לשורת החיפוש, מקלידה את שם המותג ועולות לי מיליון תוצאות, ובדרך כלל זה כולל גם הרבה מידע על דיופים. זה ממש מנוע חיפוש, המקום לדעת מה טוב יותר ומה פחות. זאת אומרת, אין שם עניין לראות את המוצר פוטוגני באיזושהי אמבטיה מאוד יפה, חשוב לי לראות מישהי שנראית כמוני, עם עור פנים טבעי כמו שלנו כשאנחנו קמות בבוקר ולדעת אם המוצר טוב או לא. ואת זה פחות רואים באינסטגרם ויותר בטיקטוק".

דברו אלינו תכלס

אז הרשת מלאה בסרטוני הדגמה של מוצרים מקוריים לעומת הדיופים שלהם, ומעבר להייפ ולתחושת הניצחון ברכישת מוצר ויראלי בפחות כסף נשאלת השאלה: האם הדיופים באמת מצליחים לעמוד בהבטחה?
מנואל: "יש דיופים שהם באמת זהים, לדוגמה אם אנחנו חוזרים אל ה־Flawless Filter של שרלוט טילבורי מול הדיופ של e.l.f, עשיתי סרטון בנושא בעמוד שלי וניסיתי את שניהם. המסקנה שלי הייתה שהדיופ מוצלח יותר מהמקור, הוא נותן גימור הרבה יותר יפה ופחות מדגיש טקסטורה, והגוונים שלו מדויקים יותר, בעיקר לקהל הישראלי. בהרבה מקרים מדובר באמת במוצרים זהים שעומדים באותה רמה, מה שגורם לצרכנים לפקפק בתג המחיר הגבוה. יש מותגים אמריקאיים שהקטע שלהם הוא לייצר איפור איכותי מאוד במחיר מאוד־מאוד נגיש. כשהם רואים שיש הייפ על מוצר מסוים, משהו שנעשה ויראלי בטיקטוק, אז תוך שבועיים־שלושה הם מוציאים לו דיופ עם המיתוג שלהם ולרוב הם די קולעים".
איך המותגים מגיבים לביקורת מהסוג הזה?
"מותגי היוקרה, כמו דיור למשל, אוהבים מאוד להאזין לצרכן, וטיקטוק הוא הכלי הכי טוב לשמוע ביקורות על המוצר שלך, בניגוד לפעם שהיו מחכים לביקורות באתר. הרבה גולשות העבירו ביקורת ברשת על הסומק שלהם שהוא לא פיגמנטי מספיק, והם באמת שינו את הפורמולה ואומרים שעכשיו הוא הרבה יותר פיגמנטי. בעיניי, עסק חכם הוא עסק שמקשיב למה שאומרים על המוצרים שלו במדיה. אם מוצר הפך לוויראלי ואנחנו לא מתייחסים למה שאומרים עליו, זה קצת פספוס כי זה כלי נהדר שחבל לא להשתמש בו".
למה לדעתך אנשים ממשיכים לקנות את המוצרים היקרים יותר?
"עבדתי בעבר במותג ביוטי יוקרתי, ושם נאמר לנו שמה שמייקר את המוצר הוא עצם ההשקעה בחוויית הלקוח ובאריזות המוצרים. הניסיון לגרום ללקוחות להרגיש כאילו הם קנו מבית האופנה: הם אולי לא יכולים להרשות לעצמם תיק שעולה 30,000 שקל, אבל הם כן יכולים לקנות אודם שמעוצב כמו התיק ב־200 שקל. בתור אחד שגם היה מכור לתחושה היוקרתית הזו, אני מבין את זה".
ובכל זאת, איך בוחרים דיופ טוב?
"כדאי לראות כמה שיותר סרטונים והמלצות ממשתמשים. יש מותגי איפור יוקרתיים שמייצרים פורמולות איכותיות שיקר יותר לייצר, אבל אני חושב שאנחנו בעידן שאפשר למצוא בו אלטרנטיבה זולה כמעט לכל מוצר שקיים. יש מייק־אפים מעולים שעולים 40 שקל, שהם בעיניי באותה רמה כמו המייק־אפים של המותגים היוקרתיים ב־200 שקל".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button