טיול באצבע הגליל בעונת הסתיו

עופו על זה: חופשה סתווית של 36 שעות באצבע הגליל

עכשיו, כשעופות החורף נודדים, זה בדיוק הזמן לקחת פסק זמן וליהנות מחופשה נעימה ושקטה בגליל. יצאנו ליום, לילה ולעוד יום, לראות, לטעום וגם לנוח

עודכן:
הקיץ מאחורינו, חלפו גם חגי תשרי, והטיילים ה"מקצועיים" נושמים לרווחה: ממש כעת, החל מחו־ דש אוקטובר ועד חופשת הפסח בעוד כשישה חודשים, נוצר חלון זמן ארוך ופנוי לחופשות, לטיולים ולחוויות. מזג האוויר מתקרר, האתרים והאטרקציות ריקים כמעט מאדם, בתי המלון פנויים, והמחירים נעשים סבירים. לאן כדאי? לאצבע הגליל למשל, אזור המהווה יעד תיירות אולטרה־מבוקש בקיץ בגלל אתרי המים הצוננים, וגם בחורף, כשהחרמון מושלג. עכשיו, בין הזמנים, בין הקיץ לחורף, כשעופות החורף נודדים - פנוי, נעים ושקט בגליל. יצאנו ליום, לילה ולעוד יום, לראות, לטעום וגם לנוח.

טיפים לדרך

לאו דווקא בסופ"ש. עדיף לטייל ולהתארח בין מוצאי שבת עד יום רביעי. בסופי השבוע, בימים חמישי עד שבת, יקר יותר, פקוק, מלא וצפוף בהרבה, ורוב אתרי האוכל סגורים מטעמי כשרות, נוחות או עצלנות, אז למה לכם?
בכל זאת בסופ"ש? הדרך לגליל בימי חמישי, החל משעות הצהריים, עמוסה, מתישה וארוכה. שלוש ואף ארבע שעות ויותר של נהיגה ממרכז הארץ הן זמן של נסיעה ממוצעת. מומלץ על כן לצאת לדרך מוקדם, לפני 12:00.
חפשו תוכן. חופשה זה עניין חשוב, כמו גם בילוי בספא וארוחות טובות, אבל אל תוותרו על העשרה: ביקור במוזיאון, באתר מורשת או בפנינת טבע. יש הרבה מאלה בגליל ובדרך אליו. קנו מהמקומיים. פרנסתם של תושבים רבים תלויה בכם, המבקרים. מטיפ למדריך בשמורה או לנותני שירות במסעדה, דרך קניית פריט יצירה בגלריה או אפילו עציץ במשתלה ועד ארוחה במסעדה מקומית - כל צעד שכזה מחזק ומעודד.
שמרו על סביבה נקייה. לכאורה זה מובן מאליו, אבל למראה ערימות האשפה באתרים ובצדי הדרכים נראה שיש לחדד ולהזכיר.

בדרך לצפון

המשכן לאמנות, עין־חרוד
ביקור במוסד הזה מעורר תמיד התפעלות: ראשוני הקיבוץ, חסרי כל ונטועים בסביבה נידחת 1938ועוינת, יזמו כבר בשנת "פינת אמנות" בצריף המגורים של הצייר המקומי חיים אתר. הפינה התגלגלה למוזיאון, במבנה יפהפה שעיצב האדריכל שמואל ביקלס .1948ושבנייתו החלה בשנת במוזיאון ובמחסניו אלפי יצירות: אמנות ישראלית, יודאיקה, ושל אמנים בני קיבוצים. בימים אלה מוצגות במקום תערוכות מרתקות: "בועט בדלי" של הצייר יונתן גולד, המציג בציורים גדולים וצבעוניים סצנות המתמקדות ביחס שבין אדם וגוף ובין הסביבה שבה הוא נמצא, למשל, בחדרי רחצה ומלתחות במשרדים; "דמטר ופרספונה" של נעה רז, ילידת קיבוץ גבע, המשלבת עבודת וידיאו שצולמה בשדות הקיבוץ עם השיר "ים השיבולים" ועם עבודות שנשזרו בגבעולי קש; ו"לשכוח דברים יפים" של הילה לביב, המתעדת מראות, זיכרונות ואסוציאציות הקשורות לבית המשפחה בגרמניה שנעזב בתקופת השואה. טיפ: כדאי ומומלץ להצטרף לסיור מודרך, שנערך בדרך .11:00כלל בימי שישי ב־ † מיקום: עין־חרוד איחוד. פתוח: ; שישי, 16:00-9:00שני-חמישי, .14:00-10:00; שבת, 13:00-10:00 שקל. רוב 40-15הכניסה בתשלום: אולמות המוזיאון נגישים. .טל': 04-6486038. אתר: museumeinharod.org.il.

12:30: ארוחת בוקר מאוחרת

Buy The Way, שדה־אליעזר
אחרי נהיגה ולפני חוויה ראשונה כדאי לעצור לארוחה קלה. קיימות לא מעט אפשרויות, בעיקר בימי אמצע השבוע. Buy the Way בשדה־אליעזר היא אחת מהן: חנות נוחות־מסעדה אחות לסניף הפופולרי בצומת רעננה, שמציעה ארוחות בוקר, כריכים, עוגות, מיצים, קפה, גלידות וצידה לדרך. אפשר לקחת וניתן גם לשבת במקום בחלל פתוח או ממוזג. יעיל, מהיר וטעים.
  • מיקום: בתחנת הדלק, בכניסה לשדה־אליעזר. פתוח: כל יום, 22:00-7:00; בשישי עד 20:00. טל': 04-6154651.

14:30: טעימה מהטבע

שקנאים ושלדגים באגמון החולה
תכף יגיעו העגורים: 20, 30, אולי 40 אלף מהם, שעושים דרכם מאירופה לאפריקה בעונת הסתיו ונוחתים באגמון החולה, שהפך בעבורם למלון "הכל כלול" - לינה וארוחה - בדרך הארוכה.
העגורים הם האטרקציה המפורסמת ביותר של האגמון, אבל עד שיגיעו, ממלאים את משטחי המים בעלי כנף אחרים: שקנאים, תמירונים, חסידות, שלדגים ומיני ברווזים.באגמון כבר ביקרתם, זה בטוח, אבל כל ביקור שונה מקודמו. בכל עונת שנה הצבעים אחרים, ועופות המים תמיד מפתיעים.
בין האפשרויות המוצעות במקום: שכירת משקפות, שכירת אופניים או רכב חשמלי, מדריך וירטואלי, סיור מודרך בעגלת מסתור, סיורי זריחה ושקיעה. כדאי לדעת: האגמון אמנם מלאכותי, אבל הטבע הוא טבע, ובו, לכל בעל חי, עוף או ציפור יש את שעות הפעילות שלהם. חלקן ייראו בשעות הזריחה, אחרות לקראת השקיעה, ויש גם באמצע היום. כדאי, אם כך, לבקר בכל פעם בשעה אחרת.
  • פתוח: ראשון־חמישי, 17:00-8:00; בשישי ובשבת,6:30–17:00. כרטיסים: 35-18 שקל; שכירת אופניים לשלוש שעות: 50-42 שקל; סיור בעגלת מסתור, 85-59 שקל (תלוי בשעה). טל': 04-6817137.

3 צפייה בגלריה
הפוד־טראק של רועי בר זהר
הפוד־טראק של רועי בר זהר
הפוד־טראק של רועי בר זהר
(צילום: צביקה בורג )

17:30: נשנוש בעגלה

"טום יאם", שדה־נחמיה
הפוד־טראק של רועי בר זהר ממוקם בקיבוץ שדה־נחמיה והוא אחד מדוכני האוכל הניידים הרבים שנפרשו באצבע הגליל בשנים האחרונות.
בר זהר שקוע בענייני אוכל עוד מגיל 16, וכבר בישל והתמחה במגוון סגנונות, אבל התאילנדי כבש אותו. בשדה־נחמיה מצא מדשאה מוצלת, תחת איקליפטוס ענק, והוא מכין ומגיש מטעמים: פאד תאי עם עוף או טופו, אורז מטוגן, קאו פאד עם עוף או טופו, מנות ווק ועוד.
  • פתוח: שני, שלישי וחמישי, 19:00-12:00 (בר זהר: "שלושה ימים זה מספיק לי, גמרתי עם הקפיטליזם"). טל': 054-3055767 (אפשר להתקשר מהדרך ולבקש שיכין).

19:30: קציצה במטולה

המבורגר ועוגה ב"הסמטה"
המרוץ הישראלי אחר ההמבורגר המושלם או לפחות הטרנדי ביותר חייב לפקוד את "הסמטה", המבורגרייה צנועה, הממוקמת, איך לא, בסמטה קטנה בצמוד לרחוב הראשונים במטולה.
הבעלים־יזם־שף הוא דור יעקב, תושב מנרה, שמפעיל כאן קונספט מנצח: הכל, למעט אולי גבינות, בירה ויין, מתוצרת הבית. ההמבורגר הנהדר שאותו מכינים בסגנון ה"סמאש", הלחמניות המצוינות, החמוצים המתקתקים, הרטבים והקינוחים. טיפ: הגעתם? הזמינו מיד את מנת הקינוח המופלאה של המקום - עוגת הגבינה הבאסקית, שחס וחלילה לא ייגמר המלאי לפני שיגיע תורכם.
מחירים לדוגמה: הסמטה 150 גרם, 40 שקל; הסמטה 210 גרם, 45 שקל; פייקבורגר (קציצת ביונד), 50 שקל; תוספות על ההמבורגר כמו גבינת צ'דר, בצל מקורמל או ריבת צ'ילי, 8-6 שקלים; בירה ("הגיבור", מכרמיאל), 22 שקל.
  • מיקום: רחוב הראשונים 17 מטולה. פתוח: שלישי-חמישי, 23:00-13:00; שישי ושבת, 23:00-12:00; בראשון ובשני סגור. טל': 054-9375060. פייסבוק: הסמטה.

21:00: גינס וחברים

"החקורה", פאב במטולה
פאב מקומי־שכונתי ברחובה הראשי של מטולה. העיצוב מאולתר למדי, אולי אפילו מבולגן, אבל זה חלק מהחן של המקום, וקהל הבליינים שלו מבוסס בעיקר על מאות הסטודנטים של מכללת תל־חי הסמוכה, שמצאו מקומות מגורים בעיירת הגבול הצפונית.
בתפריט: מגוון בירות (יש גם גינס!), משקאות אלכוהוליים, נשנושים וכריכים. באקשן: שולחנות סנוקר וכדורגל, ספרים, פה ושם מופעי מוזיקה והרבה אווירה וסמול־טוק. תחנת חובה באצבע הגליל.
  • מיקום: רחוב הראשונים 10 מטולה (בחצר). חניה בשפע ברחוב הסמוך. פתוח בכל יום, 2:00-21:00 אחר חצות (בשישי מ־22:00), לעתים יש Happy Hour בשעות מוקדמות. התעדכנו בפייסבוק: החקורה מטולה. טל': 058-7997763.

23:00: דרינק אחרון ודי

בירה "אודיז", כפר־גלעדי
שבעתם ב"הסמטה"? סיימתם עם הבירה ב"החקורה"? עדיין לא סיימתם עם הלילה בצפון כי עוד לא ביקרתם ב"אודיז", מבשלת הבירה בכפר־גלעדי שהיא גם סושייה מפתיעה.
לצד הבירה המצוינת, שאותה מכינים במקום, יש תפריט אוכל מגוון, אבל אל תבנו על לקבל הכל בשעות מאוחרות מדי. בין היתר תמצאו מגוון מנות סושי כמו אינסייד־אאוט ב־46-36 שקל; מאקי
ב־28-22 שקל; ניגירי ב־26-22 שקל; גיוזות ב־72-42 שקל; מנות צמחוניות וטבעוניות; ספיישלים נהדרים ותפריט מקסיקני המוצע בדרך כלל בימי רביעי. לא להחמיץ!
  • מיקום: כפר־גלעדי, ליד שביל הלולים. פתוח: שני־חמישי, מ־17:00 עד אחר חצות. טל': 052-4541021.פייסבוק: אודיז בירה ישראלית צפונית. אתר: udiz.co.il

24:00: לילה טוב

מלון "גלעדי"
אם קשה בדרך כלל להגדיר את בתי המלון השונים באזורי התיירות של ישראל ולהבדיל ביניהם - אילת, ים המלח, הכנרת - הרי שבאצבע הגליל העניין שונה. כל מלון יכול להתהדר בכותרת "נושא" משלו, שהופכת אותו לייחודי. את "ישרוטל מצפה הימים", למשל, אפשר לכנות "האורגני" בגלל האופי הקולינרי המיוחד שלו; "גינוסר" מקבל בלעדיות על חוף הכנרת;
"גליליון" הוא מלון הבית של אגמון החולה והשמורה הסמוכה; "הגושרים" מכנה עצמו "מלון בטבע", והוא אכן טובל בירק ובפלגי מים;
"פסטורל" שבכפר־בלום הוא התרבותי מביניהם ומתהדר באירועי מוזיקה הנערכים בו בעיקר בעונת החורף; רשת "מטיילים" עם המלונות במטולה, מלכיה, קיבוץ דפנה ועל הירדן היא המשפחתית ואולי גם העממית שבחבורה; ו"גלעדי", הממוקם כמובן בקיבוץ כפר־גלעדי, הוא כנראה הכי גלילי באופיו ובנופיו מבין מלונות הגליל.
המלון הוותיק, שראשיתו ושורשיו בבית הארחה קיבוצי צנוע שהוקם בסוף שנות ה־50 של המאה שעברה, עבר לאחרונה שיפוץ מקיף. הוא כולל 158 חדרים וסוויטות לזוגות ולמשפחות, שכמה מהם מונגשים ומותאמים למוגבלי תנועה; שתי בריכות שחייה (שאחת מהן מקורה ומחוממת); חדר כושר; ספא (מקצועי ומצוין); סדנאות לילדים (אפיית חלות בערב שבת למשל) ואולמות אירועים וכנסים. מסעדת המלון מרווחת ומתנהלת למופת. בארוחות הבוקר, למשל, מופעלות שתי עמדות להכנת חביתות לסועדים, ובכך נמנעים התורים המאפיינים חדרי אוכל במלונות רבים. ארוחת הערב כרוכה בתשלום נוסף.

3 צפייה בגלריה
טיול באצבע הגליל בעונת הסתיו
טיול באצבע הגליל בעונת הסתיו
מרפסת מלון גלעדי
(צילום: צביקה בורג )

המלון נטוע על מורדות הרי נפתלי, בין עצים ירוקים, ומחדריו נשקפים נופי החרמון, הגולן ועמק החולה. אכן, הגליל במיטבו, וגם המיקום אסטרטגי: כעשר דקות נסיעה למטולה או לקריית־שמונה; כ־20 דקות נסיעה למשגב־עם, מנרה או שמורת נחל דן; כ־50 דקות לאתר החרמון.
ויש גם בונוס של מורשת ונוסטלגיה מקומית, והזדמנות לשיעור בהיסטוריה הציונית: המלון והקיבוץ מציעים לאורחים סיורים מודרכים, לרוב בסופי השבוע, בהובלת ותיקי הקיבוץ. תוכלו לשמוע על גרעין המקימים, בני ארגון "השומר" המיתולוגי ובהם דמויות מופת מראשית ההתיישבות כמו מניה וישראל שוחט, יוסף טרומפלדור, ישראל גלעדי, יצחק בן צבי, אלכסנדר זייד ואחרים, שבחרו להתיישב בשנת 1916 בקצה המסוכן והמבודד של ארץ ישראל במטרה לקבע בכך את גבולות המדינה היהודית העתידית. תוכלו גם ללמוד על מאורעות תל־חי, היישוב השכן, שבו נפלו בקרב טרומפלדור וחמישה מחבריו בי"א באדר תרפ"א (1920); לשמוע על חלקו המרכזי של הקיבוץ בהעלאת אלפים מיהודי סוריה, לבנון ועיראק, שהוברחו לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ושכפר־גלעדי היה תחנתם הראשונה בארץ; להכיר מקרוב את הסליקים - מחסני הנשק הסודיים שהוקמו בקיבוץ לקראת מלחמת העצמאות ושהמידע על קיומם נחשב לסודי ביותר במשך עשרות שנים; לגלות שבמהלך השנים "סיפק" הקיבוץ הקטן לחיל האוויר יותר מ־25 טייסי קרב; לבקר בבית העלמין של הקיבוץ, שבו קבורים בין היתר רבים מאנשי "השומר" וחללי תל־חי וכן במוזיאון "השומר"; ולסיים ב"שביל הלולים", שבו פועלים בית קפה חמים, חנות לספרים ולתקליטים משומשים וכמה גלריות (הסיור מתאים מאוד גם למשפחות עם ילדים).

11:00: מעל הפסגה

מצפור משגב־עם
המצפור המציע את אחד הנופים המרשימים
בישראל ממוקם בלב הקיבוץ השוכן במרומי רכס רמים, מעל כפר־גלעדי ומטולה, בגובה של כ־840 מטר מעל פני הים.
הנוף כאמור מרהיב: במזרח - עמק החולה, מטולה, הגולן והחרמון, במערב - הכפרים והעיירות של דרום לבנון, הנושאים שמות שהתפרסמו לרוב בנסיבות מצערות, בשנים הארוכות של שהיית צה"ל בארץ הארזים: אל־חיאם, מרג'־עיון, עדסייה, מרכבה, כילא, ארנון ואחרים. במקום פועל מרכז מבקרים המציע הדרכה (בתשלום) וגם קפה ונשנושים. תיאום ופרטים בטל':
04-6953223.

מצפור נוסף, על שם רס"ן בניה ריין שנפל במלחמת לבנון השנייה, ממוקם לפני שער הקיבוץ וצופה בעיקר מזרחה, לצפון עמק החולה ורכס הגולן.
מתי להגיע? האוויר צלול יותר, נקי יותר ומאפשר תצפית מרהיבה וצבעונית יותר בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים, לקראת השקיעה. אפשר להשכים קום, לתדלק בקפה ולעלות למשגב־עם עוד לפני ארוחת הבוקר, ואפשר גם לעשות הכל ברגוע: השכמה מאוחרת, ארוחה איטית, פינוק בספא המלון, צ'ק־אאוט מאוחר וביקור בתצפית בדרך הביתה.
פורסם לראשונה: 06:43, 18.10.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button