רויטל ולך. עומדת להתנדב לשירות לאומי במשרד ממשלתי סודי

זכתה במדליית זהב באולימפיאדת הנוער בפיזיקה: "הוריי הם המודל"

רויטל ולך, בוגרת אולפנת בהר"ן בגדרה ובת להורים מתמטיקאים, התמודדה עם 370 משתתפים מ־74 מדינות, וזכתה להיות התלמידה המצטיינת בעולם בפיזיקה: "את הבנים מדרבנים ללכת ללמוד פיזיקה, את הבנות פחות"

פורסם:
כשאחד המדריכים של נבחרת הפיזיקה לנוער אמר לרויטל ולך לכוון הכי גבוה, היא החליטה לאמץ את עצתו. זה לגמרי השתלם. בשבוע שעבר חזרה ולך (18) מהישוב הקהילתי מורשת, עם מדליית זהב, אבל מודה שעד הרגע האחרון לא האמינה שתזכה.
איך הגעת לאולימפיאדת הפיזיקה לנוער?
"די במקרה. הייתי בתוכנית אלפא, שבה עושים מחקר מדעי לחמש נקודות גמר בבגרות. שם סיפרו לנו על מיונים לנבחרות ישראל במדעים מטעם מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך, שביניהם מיונים לנבחרת הפיזיקה.
"התאמנו שנה במרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע באוניברסיטת בן־גוריון, בראשותו של פרופ' אולג קריצ'בסקי והמאמנים פבל רדזיוילובסקי, אסף רוזן ואיל וולך. לפני פסח נבחרתי לאולימפיאדה האסייתית לפיזיקה וקיבלתי צל"ש (מדליה רביעית אחרי הארד), ולפני כחודש בחרו בי ובארבעה בנים נוספים לאולימפיאדה הבינלאומית. אני מודה לרעות גולדברג, שהייתה מדריכה אישית שלי ועזרה לי להגיע למדליה".
איך הייתה התחרות?
"מאתגרת מאוד. היינו 370 משתתפים מ־74 מדינות, והיא נערכה באופן מקוון מגרמניה ודנמרק. אנחנו התחברנו מדנמרק. לא חשבתי שיש לי סיכוי, חשבתי שאם אהיה ממש טובה מקסימום אקבל ארד, וכשאמרו לי זהב הייתי בהלם. הייתי משוכנעת שעובדים עליי".
למה?
"לא הרגשתי שהלך לי כל כך טוב. ראיתי את הטעויות, במעבדה. עשיתי שטויות במיץ עגבניות. היו גם דברים שידעתי שעשיתי נכון, אבל לא חשבתי שזה מספיק למדליה. מלבד הזהב שלי קיבלנו גם שתי מדליות כסף ושתי מדליות ארד".
"לא הרגשתי שהלך לי כל כך טוב. ראיתי את הטעויות, במעבדה. עשיתי שטויות במיץ עגבניות"
איך הודיעו לך שזכית?
"נתנו לנו את התוצאות בזום. קודם אמרו את הארד ואחר כך את הכסף. לא הקריאו בשם שלי, כבר חשבתי שלא קיבלתי כלום ופתאום אמרו את השם שלי בזהב, זה לא נשמע לי סביר. אמא כבר הכינה אותי נפשית למקרה של אכזבה, ואכזבה זה לא לקבל בכלל מדליה, כי ארד זה כבר שמחה גדולה".

2 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער של ישראל באולימפיאדת הפיזיקה
נבחרת הנוער של ישראל באולימפיאדת הפיזיקה
ולך וחבריה לנבחרת הנוער של ישראל באולימפיאדת הפיזיקה. חזרו עם ארבע מדליות
(צילום: משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד)
ואיך הרגשת כשהכריזו עלייך כתלמידה המצטיינת בעולם?
"אני מצטיינת מבין הבנות. יש 27 בנים שקיבלו ציונים גבוהים יותר משלי. זה לא כמו באולימפיאדה, שיש רק מדליית זהב אחת, היו מעל 30 שקיבלו זהב, אני יצאתי במקום 28, הזהב היחיד מישראל. כל 27 המשתתפים שלפניי הם בנים, ולכן אני התלמידה המצטיינת בעולם".
למה בנות פחות אוהבות פיזיקה?
"לא בטוח שהן פחות אוהבות, לדעתי הן פשוט פחות נחשפות. את הבנים מדרבנים ללכת ללמוד פיזיקה, ואת הבנות פחות. מתוך 370 המשתתפים באולימפיאדה היו רק 40 בנות. לא רק בישראל יש מעט בנות במגמות ריאליות, ככה זה בכל העולם".
למה את בחרת בתחום?
"מגיל צעיר אהבתי מדעים, בפורים תמיד התחפשתי למדענית, עם חלוק מעבדה והכל. שני ההורים שלי עוסקים במתמטיקה: אבא שלי, ד"ר למתמטיקה שעוסק בהנדסת מחשוב להוראה ולאמא יש תואר שני במתמטיקה, והיא עובדת על הדוקטורט שלה".
ההורים שלך מעורבים?
"אבא שלי מתבדח שהדבר היחיד שעשה היה להאכיל אותי, אבל האמת היא ששניהם עודדו אותי מאוד, עזרו לי להתכונן ובכלל, הם המודל שלי".
"מתוך 370 המשתתפים באולימפיאדה היו רק 40 בנות. לא רק בישראל יש מעט בנות במגמות ריאליות, ככה זה בכל העולם"
מה תעשי בצבא?
"אני הולכת לשירות לאומי במכון ממשלתי שאסור להזכיר את שמו".
נשאר לך גם זמן לבילויים, רשתות חברתיות?
"אני לא ברשתות החברתיות, אבל יש לי הרבה חברות ואני יוצאת איתן לבילויים. בסופו של דבר אני אדם די נורמלי, חוץ מזה שאני עושה פיזיקה".
לאן את מכוונת בהמשך?
"לתואר בפיזיקה או בהנדסת חשמל, ואז להמשיך לאקדמיה או לתעשייה. אני די טובה בזה, מתברר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button