דמותה של מאדי (השחקנית אלכסה דמי) לוקחת השראה מזמרת העבר נינה סימון

איפור, זה כל הסיפור: כך מראות הביוטי בסדרה "אופוריה" הפכו לתנועה תרבותית

היא משפיעה על מעצבי־על וסוחפת אחריה מיליונים. לרגל סיום העונה בדקנו מה עומד מאחורי הבחירות שעשתה מאפרת הסדרה, והאם דרך האיפור נוכל להבין טוב יותר את בני הנוער שלנו? (ספוילר, כן)

פורסם:
עד לימים האחרונים שבהם שודרה, "מועצת ההורים לטלוויזיה ותקשורת", אוסף רעשני של הורים שמרנים בארצות־הברית, עמל על איסוף חתימות להורדת הסדרה "אופוריה" מהמסך. זו לא הפעם הראשונה ש"אופוריה" לוחצת להורים על כפתורי הגעוואלד.
הסדרה שעלתה לראשונה ב־2019 ועונתה השנייה הסתיימה זה עתה בהוט, יס וסלקום, היא אוסף סיוטים מרוכז של כל מי שאוחז במתבגר או במתבגרת בחייו. היא עוסקת בחבורת מתבגרים בפרבר טיפוסי, רק שכפתור חוגת החרדות נוגע בקו האדום. בני הנוער שם מקיימים יחסי מין שמושפעים בבירור מעולם הפורנו, מכורים לאופיואידים, מתנסים בסמים קשים, משועממים ואבודים. זו לכאורה סדרה על תלמידי תיכון, אבל אין אפילו סצנה אחת שמצולמת בתוך כיתה, והדגש הוא על חיי החברה שלהם - מאהבות ראשונות ועד גילוי המיניות. לכאן השליך היוצר, הבמאי והתסריטאי הראשי, סם לוינסון, גם את הרשתות החברתיות ואת היעדרם הבולט של הורים מתפקדים.
בעוד דור ה־X (בני 40 ומעלה) חווים את הסדרה ככתב האשמה על התפקוד ההורי שלהם, דור ה־Z (ילידי שנות ה־90 ומעלה) מצאו בדמויות שעל המסך מודל לחיקוי, לפחות במה שנוגע לנראות שלהן. מראות הביוטי והאיפור שהוצגו על המסך על בסיס שבועי כבר הפכו למה שמגזין ווג כינה Makeup Movement – תנועה תרבותית שסוחפת אחריה מיליונים, משפיעה על תצוגות אופנה ועל מעצבי־על, על מראות של השטיח האדום ועל הדרך שבה מותגי איפור המיועדים לצעירים מעצבים את הקולקציות שלהם. "אופוריה" היא סדרה טובה מבחינה טלוויזיונית, אבל ההשפעה שלה על עולמות הביוטי, תעשייה ששווה מיליארדים, חרגה הרבה יותר מזמן השידור שלה.
4 צפייה בגלריה
סידני סוויני, אופוריה
סידני סוויני, אופוריה
מכירות הקריסטלים ואבני החן הגיעו לשיא. סידני סוויני בדמותה של קאסי
(צילום: באדיבות סלקום טי וי, HOT, Yes)

איך זה קרה?

ההתחלה, כמו תמיד, היא אצל אישה. דוניאלה "דוני" דייווי (Doniella Davy) הייתה מאפרת ותיקה בהוליווד שעבדה בעיקר על סרטי מיינסטרים כמו "פורד נגד פרארי" ו"אור הירח" כדי להתפרנס, ובמקביל עקבה באובססיביות אחרי חשבונות אינסטגרם של נציגי דור ה־Z ואספה השראות אסתטיות. כשלוינסון הודיע לה שהתקבלה לעבודה, הלב שלה עשה סאלטות באוויר. "הבנתי שזו ההזדמנות שלי לעשות טוויסט באסתטיקה הטלוויזיונית", אמרה בריאיון ל"ווג" באוגוסט 2019, "לדחוף אותה קדימה בצורה חדשה של איפור להמונים. 'אופוריה' הציעה מציאות של בני נוער ששולבה עם פנטזיה אסקפיסטית, והיה לי ברור שאובססיית האיפור של דור ה־Z והניסויים חסרי המעצורים שהם עושים ישעטו לתוך המיינסטרים עם נצנוץ וניואנסים. בני נוער משתמשים באיפור לא רק כדי לאתר את מי שהם, אלא גם את מי שהם רוצים להיות". באותו ריאיון ציינה דייווי עד כמה הביוטי תפס חלק מהתפיסה הוויזואלית של העלילה: "האיפור תופס את מרכז הבמה בסדרה ומאפשר לבחון את המניעים מאחורי ההחלטות של בני הנוער. סם (לוינסון, ה"ר) רצה להניע את הדמויות קדימה בכך שהוא הציג איפור כחופש לבטא את עצמך. האיפור הוא התרסה, מרד בנורמות הביוטי, והוא מאפשר לנו לדחוף קדימה אסתטיקה חדשה שלא נראתה קודם בטלוויזיה, אולי רק בחשבונות סושיאל של דור ה־Z".
דייווי צללה לחשבונות האלה וחזרה עם הפתעות: צלליות ניאון בצבעי ירוק וצהוב, צורות גיאומטריות דקיקות ומדויקות על העפעף, שפתון מבריק באדום דובדבן, ריסים מלאכותיים עם מסקרה תכולה ואווירה גותית, קשת קריסטלים שהודבקה בתשומת לב מעל לגבות, מתחת לגבות ובזווית העין ודמעות זוהרות שנמרחו מקו הריסים על הלחי. ונצנצים. כל כך הרבה נצנצים. היא הרחיבה את מנעד ההשראות שלה לגלאם רוק משנות ה־70 ולסטייל הייחודי של נינה סימון בזמנו. אחת התמונות הידועות של נינה – פס קריסטלים שהודבק מעל לגבה ותלתל של "בייבי הייר" על הלחי, הועתק כמעט במדויק לדמות של מאדי, הקווין בי של הסדרה. "רציתי שהלוק של כל דמות יהיה ממש שונה", סיפרה דייווי, "אבל לא סטריאוטיפי. שיהיו ניואנסים, שהם יהיו בלתי צפויים. הנערות האלה הן בימים הראשונים של לימוד עצמי, כשאת מתנסה באיפור לבד ומבטאת את מה שעברת דרך מה שאת מורחת על העיניים ועל השפתיים. דאגתי שהאיפור לא יהיה מושלם, שהוא ישרת מטרה ויספר את הסיפור. לא רק כי הוא מתאים לסוודר שלה".
4 צפייה בגלריה
ברבי פריירה, אופוריה
ברבי פריירה, אופוריה
ניאון וצבעי מים החלו לצוץ בעקבות הסדרה. כאן על פניה של ברבי פריירה המגלמת את קאט
(צילום: באדיבות סלקום טי וי, HOT, Yes)
ותודה לטיקטוק שהביאנו עד הלום
בניגוד לתחום האופנה, איפור מתאים לכל מבנה גוף, לכל צבע עור, לכל מין. כשלוינסון ביקש מדייווי לאתגר את נורמות האיפור הקיימות ולהציג שפת איפור חדשה, הוא בעצם ביקש ממנה לדבר את השפה של הדור החדש. "הבחירה שלנו להתעלות מעל הסטריאוטיפים של המיינסטרים ולאמץ ביטוי עצמי יותר זורם ודוחק גבולות, יצרה את ההבדל", סיפרה בריאיון ל"הוליווד ריפורטר". "דור ה־Z מגדיר מחדש מה שאפשר וצריך לעשות באיפור על ידי אימוץ חופש ביטוי מוחלט והתרסות בנורמות היופי והאיפור הקיימות". אבל דייווי עשתה יותר מלתת לבני דור ה־Z ביטוי טלוויזיוני. מראות האיפור שבחרה להציג במדריכי טיקטוק ואינסטגרם ובכתבות למגזינים כמו "אינסטייל" ו"אל" הוצגו בעזרת תכשירי איפור נגישים מאוד מבחינת המחיר שלהם ושל חברות שפונות לדור הצעיר מלכתחילה: פלטות צלליות וליפגלוסים שמחיריהם נעים בין 14 ל־24 דולר ונצנצים ואבני חן שקנתה באמזון. במקביל החלה ההשתוללות ברשתות החברתיות, כשבני נוער, מאפרות וגם נשים בוגרות החלו לתת את הגרסה האישית שלהם ללוקים של "אופוריה". נכון להיום להאשטג euphoriamakeup# יש יותר מ־8.4 מיליון צפיות בטיקטוק בלבד. ואיפה שיש צפיות, יש קהל, ואיפה שיש קהל, יש כסף.
בעוד "הלוקים של אופוריה" התפשטו בסושיאל, חברות האיפור ומותגי־העל מיהרו להגיב. ב־2019, עם ההתפוצצות של העונה הראשונה, כבר היה אפשר לראות את צלליות העיניים המודגשות בשבוע האופנה בניו־יורק, בתצוגות של ג'רמי סקוט, כריסטיאן סיראנו ועוד. סטייליסטיות של כוכבות מוזיקה צעירות איפרו את הלקוחות שלהן באייליינר שחור ומודגש לטקסי הפרסים של MTV והגראמי. עיניים באיפור שחור מוגזם כבר הפציעו בתצוגות הקוטור של שאנל, ואיורי עיניים מוגזמים נצנצו בשבוע האופנה בפריז. במקביל, חברות איפור הפונות לצעירים החלו להוציא קולקציות ניאון וצבעי מים, ריסים מודגשים עם אבני חן כהשראה ברורה מהסדרה, ומכירות הקריסטלים ואבני החן להדבקה הגיעו לשיא.
4 צפייה בגלריה
אלכסה דמי, אופוריה
אלכסה דמי, אופוריה
אלכסה דמי עם איפור שמציג שפה חדשה (כי אייליינר רגיל זה לחלשות)
(צילום: באדיבות סלקום טי וי, HOT, Yes)
"יש הרבה עוצמה בלהיות בני נוער" סיכמה ל"אל" דייווי, שכבר קיבלה שתי מועמדויות ל"אמי" על עבודתה ב"אופוריה". "זה הגיל שבו אפשר לנסות איפור בלתי אפשרי", הוסיפה. בריאיון ל"אינסטייל" אמרה שאיפור "מאפשר לבטא את הזעם שלך דרך איפור אקסטרווגנטי, שופע, קיטשי ונועז, איפור שהוא סיפור רגשי המאפשר לך להביע את המצב הרגשי שלך ורק אחר כך להיות מגניב".
אגב, ניתן גם לקנות את קולקציית האיפור ואת מדבקות הפנים של דייווי בהשראת "אופוריה" דרך האתר שלה. המחירים לכל פריט נעים סביב 20 דולר. קאצ'ינג
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button