הפוסט של גרטה טונברג שעורר זעם.

פרסונה נון גרטה: הנוער הישראלי שנלחם למען האקלים מחפש איידול חדש במקום גרטה

משרד החינוך הוציא אותה מתוכנית הלימודים, סטימצקי הסירו את הספרים עליה מהמדפים, ההצגה שהוקדשה לה תשונה, ופעילי הסביבה מתנערים ממנה. עכשיו פעילי אקלים צעירים בארץ מחפשים תחליף לגרטה טונברג לאחר שהביעה תמיכה בפלסטין

פורסם:
בזמן שמפורסמים רבים מביעים תמיכה בישראל בעקבות המצב וקוראים לשחרור החטופים מעזה, גרטה טונברג החליטה לקחת את הצד הפלסטיני. פעילת האקלים השוודית (20), ששמה הוזכר לא פעם כמועמדת מובילה לקבלת פרס נובל לשלום, פרסמה באינסטגרם תמונה שלה מחזיקה שלט עם הכיתוב: "עומדת לצד עזה". לידה הצטלמו שלוש פעילות נוספות למען האקלים כשגם הן מחזיקות שלטים: "צדק אקלימי עכשיו!", "היהודייה הזאת עומדת לצד פלסטין" ו"שחררו את עזה", לצד דגל פלסטין.
טונברג כתבה בפוסט: "היום אנחנו מציגים סולידריות עם פלסטין ועזה. העולם צריך לדבר ולקרוא להפסקת אש מיידית, לצדק ולחופש לפלסטינאים ולכל האזרחים שנפגעו". היא לא התייחסה כלל לטבח של חמאס בישראל ולחטיפת תינוקות, ילדים וקשישים. כעבור זמן קצר מחקה את הפוסט והעלתה אותו מחדש ללא בובת פרווה של תמנון סגול. "הובא לידיעתי שבובת הפרווה עלולה להתפרש כסמל לאנטישמיות", הסבירה.
גולשים ישראלים הגיבו לפוסט בזעם, ורבים מהם שלחו לה תמונות של חטופים ונרצחים. אחת הגולשות כתבה: "בבקשה אל תפרסמו דברים על עזה. אתם לא יודעים מה באמת קורה. אני פעילה סביבתית ואתן מעוררות בי השראה. אבל אנשים בישראל נטבחו, תינוקות וילדים נחטפו. בבקשה אל תנקטו עמדה חד־צדדית. זה שובר לי את הלב".
כמה ימים לאחר פרסום הפוסט ולמרות הביקורת הרבה שקיבלה, טונברג המשיכה להביע את תמיכתה בעזה ולהתעלם מהטבח שהתרחש בישראל. היא הגיעה לפרלמנט השוודי והניפה שלט שבו נכתב: "צדק לעזה". לצידה היו פעילי אקלים שהניפו את הדגל הפלסטיני ושלטים "עצרו את השואה" ו"שחררו את פלסטין".
עוד כתבות בלאשה:

כבר לא מודל

בעקבות פרסום התמיכה של טונברג בעזה הודיע משרד החינוך כי החליט להוציא את דמותה מחומרי הלימוד שנלמדו עד כה בבתי הספר בישראל. בהודעת המשרד נכתב: "עמדה זו פוסלת אותה מלהיות מודל חינוכי וערכי והיא איננה זכאית יותר לשמש כמודל להשראה וחינוך לתלמידי ישראל".
במקביל, רשת הספרים סטימצקי החליטה להסיר את הספרים המגוללים את סיפורה של טונברג מהחנויות ומהאתר.
תזכורת: טונברג היא פעילת האקלים המוכרת ביותר בעולם. היא התפרסמה ב־2018 בהיותה בת 15, כשהחליטה לפתוח בשביתת לימודים מחוץ לפרלמנט השוודי כדי לעורר את המודעות למשבר האקלים. היא הצליחה לסחוף אחריה מיליוני ילדים מכל העולם, ועוררה את התנועה הבינלאומית הידועה כ"ימי שישי למען העתיד" (FFF), או "שביתת הנוער למען האקלים". בתנועה תלמידים שובתים מלימודיהם במטרה להפעיל לחץ על ממשלות בכל העולם לעמוד בהסכם פריז ולחוקק חוקים שיסייעו למנוע התחממות נוספת של כדור הארץ. גם בישראל קמה תנועת "מחאת הנוער למען האקלים" הפועלת לצמצום נזקי משבר האקלים.
דנה כהן, גרינפיס: "ההתבטאות הזאת נתנה דלק למכחישי משבר האקלים"
בתגובה לפוסט נמסר מהתנועה: "מצער לראות חוסר גינוי של מתקפת טרור מקהילות בינלאומיות שחרטו על דגלן צדק אקלימי וזכויות אדם. ההתעלמות של FFF העולמית מאירועי 7 באוקטובר לא עולה בקנה אחד עם ערכים אלה. ההודעה פורסמה ללא שיח איתנו, הסניף הישראלי, ללא התייחסות לחוויות הקשות של הפעילות בארגון שלנו, לכאב, לאבל ולאובדן של חברינו למאבק האקלימי בישראל. אנחנו כארגון לא עומדים מאחוריה".
טונברג, שמאובחנת כאוטיסטית בתפקוד גבוה, סיפרה כי שמעה על ההתחממות הגלובלית כשהייתה בת שמונה ולא הבינה מדוע לא נעשים צעדים בנושא. בעקבות זאת שקעה בדיכאון, הפסיקה לאכול ולדבר. באחד הנאומים הראשונים שלה בנושא משבר האקלים היא טענה שהיא מדברת רק כשהדבר נדרש - מה שהדגיש את החשיבות של המאבק בהתחממות העולמית. בעקבות הפעילות למען הסביבה קיבלה פרסים רבים, וזכתה להערכה ברחבי העולם וגם בישראל.

יוצאת מהמשוואה

בשנת 2020 נכנסה ההצגה "גרטה", המגוללת את סיפורה של טונברג, לסל התרבות בבתי הספר בארץ. כעת, בעקבות התמיכה של פעילת האקלים בעזה וההתעלמות מהטבח שהתרחש בישראל, הוחלט לשנות את שם ההצגה ולהחליף את גרטה בדמות של ילדה ישראלית: "גרטה לא מעניינת אותי באופן אישי, אלא הרעיון שעומד מאחוריה – יצירת שינוי בנושא האקלים - ואותו רצינו להביא לילדי ישראל", אומרת הדס קלדרון (47), אמא לשניים, המנהלת האמנותית של התיאטרון הארצי לילדים ולנוער ומיוצרי ההצגה.
5 צפייה בגלריה
מתוך ההצגה "גרטה"
מתוך ההצגה "גרטה"
מתוך ההצגה "גרטה", השם ישתנה.
(צילום: אור דנון)
"האמירה של גרטה אומללה, נוראית, מאכזבת ומקוממת, ואנחנו לא נציג הצגה שלגיבורה שלה קוראים גרטה. אנחנו מוציאים אותה מהמשוואה לחלוטין", "בימים אלה אנחנו עובדים על הצגה שמייצגת אותו רעיון, אבל הדמות הראשית תהיה ילדה ישראלית שהיא לוחמת למען כדור הארץ. נהפוך את ההצגה לגאווה ישראלית. פה בארץ יש תנועה אדירה שפועלת למען כדור הארץ. יש לנו את אחוז הטבעונים, אחוז הפועלים למען בעלי החיים ואחוז המתנדבים לשמירת כדור הארץ הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה. נקרא להצגה 'הנוער למען האקלים', והדמות לא תשבות מול הפרלמנט בשטוקהולם אלא מול הכנסת בירושלים".
למה לדעתך היא התבטאה ככה?
"העובדה שהיא פועלת למען כדור הארץ לא אומרת כלום. היא על הרצף, עם צרכים מיוחדים, וכנראה הולכת על רעיונות באופן קיצוני. יש הרבה אנשים שלא מבינים את המצב כאן וזה מקומם מאוד. אנחנו נלחמים בזה יום־יום וגם בזה נילחם. לפני ההתבטאות האחרונה שלה הרגשתי שהיא ילדה שעשתה שינוי חיובי ורציתי להביא לילדי ישראל את המסר - אתה אף פעם לא קטן מכדי לעשות שינוי. מכיוון שבהתבטאות האחרונה היא לא עושה טוב לעולם והיא נגדנו, לא נשרת את הסיפור האישי שלה יותר, אבל כן נהפוך אותו לגאווה לאומית ישראלית".
5 צפייה בגלריה
הדס קלדרון
הדס קלדרון
"לא נשרת את הסיפור האישי שלה יותר". הדס קלדרון
(צילום: עידו לביא )
כנכדתו של משורר היידיש אברהם סוצקבר, ניצול השואה, איך את מרגישה עם ההתבטאות של גרטה שהתעלמה מהזוועות בישראל?
"סבא שלי אף פעם לא נלחם באנשים דרך חושך אלא תמיד דרך האור. תפקידו של האמן הוא להביא כוח מרפא שיביא יופי ואור לחיים. היום יותר מתמיד אני מתחברת לרעיון הזה. אנחנו בתיאטרון יוצאים להתנדבויות רבות ומקבלים כוח מהאמנות. הדרך להילחם באנשים חשוכים היא להאיר. בעצם זה שאנחנו זוכרים שאנחנו בני אדם ומביאים שמחה וחיוך, העוצמה שלנו מתחזקת".

דרושים סמלים חדשים

דנה כהן (27) מירושלים, אחראית על תחום האקלים והאנרגיה בגרינפיס, התאכזבה אף היא מההתבטאות של טונברג: "גרטה הפכה לסמל משמעותי של התנועה הסביבתית גם באומץ שלה וגם ביכולת שלה להביא את הדברים בצורה ברורה. היא הצביעה על הבעיות המרכזיות במערכת ועל הצורך הדחוף של פוליטיקאים להפסיק לדבר ולעשות מעשים, כי אנחנו בשלב שצריך לפעול. אי־אפשר להתעלם מההשפעה הרחבה שהייתה לה, כמו על הקמת תנועת הנוער למען האקלים בישראל. אבל הפרסום שלה על המלחמה כאב לי מאוד. התאכזבתי מאוד כי הבנתי מה יהיו ההדים של הפרסום הזה - הוא יפגע במאבק במשבר האקלים ברמת ישראל והעולם. זה נתן דלק למכחישי משבר האקלים, לכל מי שמרוויח ממשבר האקלים ולמי שמנסה להפוך את ההתחממות הגלובלית לאיזו סוגיה קטנה שמעסיקה את השמאל הרדיקלי, למרות שמשבר האקלים נוגע לכולם. אני חושבת שהאמירה שלה נבעה מבורות, וחשוב לזכור שהמדיה העולמית לא בהכרח נחשפת למה שקורה כאן. גרטה היא סמל ואחריה יבואו סמלים נוספים. אני מציעה למשרד החינוך להכניס לחומר הלימוד בני נוער מקומיים שפעילים למען האקלים".
5 צפייה בגלריה
דנה כהן
דנה כהן
"אני חושבת שהאמירה שלה נבעה מבורות". דנה כהן, גרינפיס
(צילום: אלבום פרטי)

5 צפייה בגלריה
אושרי ניסים
אושרי ניסים
"התאכזבתי ממנה". אושרי ניסים
(צילום: אלבום פרטי)
אושרי ניסים (18) לומד בתיכון לאמנויות בירושלים, פעיל ב"מצילים את הרי ירושלים", מדריך בחוגי סיור בחברה להגנת הטבע ועובד בחווה האקולוגית "חוות אייל": "הערכתי את גרטה, אבל אני מעריך יותר את החלוצים והיוזמים שפועלים למען האקלים ברמה המקומית. ההתבטאות שלה חיזקה אצלי את ההערכה כלפי הפעילים בישראל. התאכזבתי ממנה ומכך שהיא קוראת לצדק אקלימי, כשמה שקרה לעם שלנו רחוק מלהיות צודק. להגיד שאנחנו חסרי צדק כלפי הפלסטינים זה מרתיח. יש לה הרבה כוח, וכשהיא יוצאת בהתבטאות כזאת זה משפיע. היא לא היחידה בעולם נגדנו, ואני חושב שצריך לשקם את ההסברה הישראלית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button