גיל המעבר. יש הרבה דרכים לעבור אותו יותר בקלות. המצולמת הינה דוגמנית

מהורמונים ועד לתרופות על בסיס צמחי

שאלות ותשובות רלוונטיות לכל אישה שמתמודדת עם תסמיני גיל המעבר

כרמל קרמן, מוגש מטעם חברת רפא
כרמל קרמן, מוגש מטעם חברת רפא
עודכן:
גיל המעבר מוגדר כהיעדר וסת במשך שנה. חלק מהנשים חוות גם פרה־מנופאוזה (תסמינים: וסתות לא סדירות), ויש מי שמתמודדות עם פוסט־מנופאוזה (תסמינים: אוסטיאופורוזיס).
לטובת כל מי שלא יודעת לזהות אם היא בגיל המעבר, האם טיפול הורמונלי עשוי להתאים לה ומהן דרכי התמודדות מלבד הורמונים, ביקשנו מד"ר רונית אלמוג, גינקולוגית בכירה בבית החולים איכילוב, וד"ר מרב פרייברג, מומחית בגינקולוגיה, רופאה בכירה בשירותי בריאות כללית ומכבי שרותי בריאות, שתיהן חברות בוועד לגיל המעבר, לענות על השאלות הכי נפוצות:


1 צפייה בגלריה
גיל המעבר. יש הרבה דרכים לעבור אותו יותר בקלות. המצולמת הינה דוגמנית
גיל המעבר. יש הרבה דרכים לעבור אותו יותר בקלות. המצולמת הינה דוגמנית
גיל המעבר. יש הרבה דרכים לעבור אותו יותר בקלות. המצולמת הינה דוגמנית
(צילום: Shutterstock/ASAP Creative )

1. מהם התסמינים הבולטים של גיל המעבר?

ד"ר רונית אלמוג: "נהוג לחלק את התסמינים של גיל המעבר לתסמינים מוקדמים, תסמיני ביניים ותסמינים מאוחרים שמופיעים כמה שנים אחרי הסיום של הווסת. התסמינים המוקדמים הם השכיחים ביותר, ביניהם גלי חום (כ־80% מהנשים מדווחות על גלי חום שחולפים לרוב בתוך שבע שנים), אבל יש גם דכדוך, ירידה בחיוניות, תחושת אי־שקט, הפרעות שינה וירידה בחשק המיני. לאחר כמה שנים יופיעו תסמיני ביניים כגון צריבה בנרתיק ודלקות חוזרות בדרכי השתן. ולמרות שנשים בדרך כלל פונות לגינקולוג/ית בגלל תסמינים מוקדמים או תסמיני ביניים, מה שמטריד יותר אותנו הרופאים אלה דווקא התסמינים המאוחרים ובעיקר העלייה בשכיחות מחלות הלב וירידה בצפיפות העצם".

2. איך אדע שמה שאני מרגישה שייך לגיל המעבר ולא לבעיה אחרת?

ד"ר מרב פרייברג: "מדובר בשאלת מיליון הדולר, שכן לגיל המעבר יש תסמינים אופייניים אך גם לא אופייניים, כמו כאבי מפרקים, לדוגמה. אם את בגיל 40 עד 50 ואת סובלת מהתסמינים המפורטים למעלה, כדאי שתיגשי לרופאה בהקדם".

3. כיצד ניתן להתמודד עם תופעות גיל המעבר?

ד"ר פרייברג: "לשמחתי האופציות כיום רבות, וכל אישה יכולה למצוא מענה לצרכיה וממש אין צורך לסבול. משך התסמינים בגיל המעבר עומד על שבע שנים והם יכולים להימשך גם 14 שנה, אז אין טעם לחכות שזה יעבור מעצמו. כיום אין עוררין על כך שהטיפול ההורמונלי הוא היעיל ביותר לטיפול בתסמינים, למניעת אוסטיאופורוזיס ולמניעת תחלואה עתידית והורדת תמותה מכל סיבה.
"נשים שאינן יכולות, או אינן מעוניינות, ליטול הורמונים, יכולות ליטול תרופות לא הורמונליות ממקור צמחי המיועדות להקל את התסמינים, להשרות שינה, להקל את מצבי הרוח וכן עלייה במשקל. חלק מתרופות אלה, שדרשו בעבר מרשם רופא, קיימות כיום במינון שאישה יכולה לרכוש ללא צורך במרשם. כמו כן קיימות תרופות מעכבות ספיגת סרוטונין כנגד גלי חום והפרעות שינה
"במקביל קיימות אופציות ברפואה המשלימה, כמו דיקור, צמחי מרפא ומגוון תוספי תזונה, מדיטציה ויוגה. יש גם טכניקות התנהגותיות, במיוחד CBT, שהוכחו ככאלה שעשויות להקל את התסמינים".

4. מה ההבדל בין תוסף תזונה לתרופות ממקור צמחי?

ד"ר פרייברג: "תרופות ממקור צמחי נמצאות בבקרה של רשויות רגולטוריות האחראיות גם על תרופות. על היצרנים להוכיח את יעילותן במחקרים, יש חובת דיווח על תופעות לוואי, ובעת ייצורן במפעל הן עוברות תהליך בקרה מדויק, מרמת הצמח ועד רמת הטבלית. נתונים אלה משרים ביטחון רב הן לרופאה שנותנת את הטיפול והן לאישה שנוטלת אותו, שכן מדובר בתכשירים מבוססים מדעית".


5. למי מתאים טיפול הורמונולי?

ד"ר אלמוג: "התסמינים של גיל המעבר נובעים ממחסור בהורמוני המין העיקריים אסטרוגן ופרוגסטרון, והטיפול ההורמונלי מספק אותם. כל ניירות העמדה - הישראליים, האירופיים והאמריקאיים מדברים על יעילותו. כמובן, לא לפני שהרופאה בדקה את המטופלת ואישרה שהיא יכולה ליטול אותו.
"חשוב: לטיפול הורמונלי מיטבי יש חלון הזדמנויות, ורצוי להתחיל בו סמוך להפסקת הווסת ועד עשר שנים מהפסקתה, ומתחת לגיל 60. ניתן לקבל את הטיפול ההורמונלי בכדורים, בטיפול עורי, בג'ל, במדבקות או בטיפול מקומי לנרתיק. כל אישה, לאחר התייעצות עם הרופאה המטפלת, יכולה לבחור את הטיפול הנוח לה".

6. למה לדעתך נשים עדיין נרתעות מהטיפול ההורמונלי?

ד"ר פרייברג: "לצערי, מחקר גדול משנת 2002 הטעה נשים ומטפלים, ודורות של נשים נפגעו מכך והפסיקו לקבל טיפול חשוב. יש פחד לא מבוסס מהקשר בין טיפול הורמונלי לסרטן השד, אבל חמש השנים הראשונות של נטילת ההורמונים הוכחו כנטולות סיכון ובעלות תועלת למניעת תחלואה בתחום הלב, כלי דם והעצמות, מעבר להשפעתן על הקלת התסמינים".

7. למי לא מתאים טיפול הורמונלי?

ד"ר אלמוג: "נשים שחלו בסרטן השד, נשים שיש להן היסטוריה משפחתית או אישית של קרישיות יתר, וכן נשים בגיל המעבר שיש להן דימום ממקור לא ברור צריכות לעבור בירור אצל רופא הנשים טרם התחלת הטיפול ההורמונלי. במקרים בהם לא ניתן או את לא מעוניינת להשתמש בהורמונים, יש מגוון אפשרויות טיפול נוספות שנותנות גם כן מענה. התייעצי עם הרופא".
פורסם לראשונה: 08:39, 01.03.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button