ד"ר רונית אלמוג. "לנו, הרופאים, חשוב מאוד לעודד נשים לדבר על כך, כי יש היום הרבה פתרונות"

ד"ר רונית אלמוג: "זו לא מחלה. זו תופעה פיזיולוגית שיש לה פתרון"

מהם התסמינים, איך לזהות אותם ומתי כדאי לפנות לרופא? הגינקולוגית הבכירה ד"ר רונית אלמוג מסבירה את כל מה שאת צריכה לדעת על השלב הזה בחייך

יפעת מנהרדט, מוגש מטעם VICHY
פורסם:

ד"ר רונית אלמוג, גינקולוגית בכירה, המרכז הרפואי איכילוב
"גיל המעבר (מנופאוזה) מוגדר כשנה ללא וסת", מסבירה ד"ר רונית אלמוג. "הגיל הממוצע שבו נשים נכנסות לגיל המעבר הוא 51. לפניו יש תקופת פרה־מנופאוזה שבאה לידי ביטוי בווסתות לא סדירות ולפעמים, במהלכה, ייתכנו תסמינים של גיל המעבר עקב השינויים ההורמונליים והירידה בהורמון הנשי העיקרי, האסטרוגן".
מהם התסמינים העיקריים?
"התסמין הכי שכיח הוא גלי חום ולצידו הפרעות בשינה. תסמינים נוספים: עלייה במשקל, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, ירידה בקולגן ולכן הידקקות של עור הפנים, דכדוך, נטייה למצבי רוח ועוד".
המטופלות שמגיעות אלייך מבולבלות? חוששות?
"חלקן מגיעות כשהן כבר יודעות שהן בגיל המעבר. הן מזהות את התסמינים ובעיקר רוצות להתייעץ לגבי פתרונות. אבל יש גם אחרות שלא יודעות אם מה שהן עוברות קשור או לא, בין אם זה מפני שהן לא חוות תסמינים קלאסיים (למשל, מצבי רוח, יובש בנרתיק) ובין אם זה משום שהן עדיין מקבלות מחזור, משמע, הן בפרה־מנופאוזה ולא מודעות לעובדה שגם בתקופה זו אפשר כבר לחוות תסמינים".
את מרגישה שזה כרוך אצלן בבושה?
"לחלק בהחלט קשה להתמודד עם העובדה שהן נכנסות לגיל המעבר. לפעמים הן סובלות מתסמינים ואפילו לא מעלות את זה בפני הרופאים שלהן. לכן לנו, הרופאים, חשוב מאוד לעודד אותן לדבר על כך, כי יש היום הרבה פתרונות שיכולים להקל ולשפר את איכות חייהן בצורה משמעותית. למשל, יובש בנרתיק - תופעה שגם גורמת לכאבים בעת קיום יחסי מין וגם לצריבה, וכיוון שרקמת הנרתיק נעשית דקה ועדינה יותר, מתפתחת נטייה לדלקות שתן חוזרות. הרבה נשים מקבלות עקב כך עוד ועוד אנטיביוטיקה ומפספסות את הסיבה העיקרית: שזה נובע מיובש ברקמת הנרתיק ושבעזרת טיפול מקומי באסטרוגן אפשר לעצור את כדור השלג הזה".
"בדיוק כפי שאת הולכת לחנות ובוחרת את החליפה הכי מתאימה לך, גם לגבי גיל המעבר את יכולה לבחור את החליפה/הטיפול שהכי יתאים"
האם נשים מודות בפנייך שקשה להן לדבר עם החברות, הבעל?
"חלקן מודות בזה. אני תמיד אומרת להן שגיל המעבר זה לא מחלה. זה משהו פיזיולוגי שיש לו פתרון. בדיוק כפי שאת הולכת לחנות ובוחרת את החליפה הכי מתאימה לך, גם לגבי גיל המעבר את יכולה לבחור את החליפה/הטיפול שהכי יתאים".
מה הנושא שהן הכי מתעניינות בו?
"בשאלה אם טיפול הורמונלי מעלה את הסיכון לסרטן שד. חשוב להסביר שתסמיני גיל המעבר נובעים ממחסור באסטרוגן, אבל כדי לשמור על רירית הרחם נשים צריכות לקבל הורמון נוסף - פרוגסטרון. הורמון זה עלול לגרום לעלייה קטנה בסיכוי לחלות בסרטן השד, אך כיום אנו מטפלים במינונים נמוכים ובסוגי פרוגסטרון שפחות מסוכנים לשד. הטיפול ההורמונלי נחשב ליעיל ביותר בטיפול בגיל המעבר. אין ספק שמי שתקבל אותו תרגיש שיפור ניכר מבחינת התסמינים, ויש להורמונים יתרון נוסף, כי הם משמרים את צפיפות העצם ומפחיתים סיכון למחלות לב - בתנאי שהטיפול ניתן בחלון ההזדמנויות הנכון - סמוך כמה שיותר לשנה שאחרי הפסקת הווסת. לנשים עם גורמי סיכון, כגון היסטוריה אישית או משפחתית של קרישיות יתר או סרטן שד ברקע, אפשר למצוא פתרונות חלופיים".
אילו בדיקות את ממליצה לנשים שנכנסות לגיל המעבר לעבור?
"בדיקה גינקולוגית מסודרת, בדיקת שד וממוגרפיה. בנוסף, אני ממליצה ליטול ויטמין D ולעשות פעילות גופנית לשמירה על צפיפות העצם".
מה הטיפ שלך לנשים בגיל המעבר?
"תוחלת החיים הממוצעת של נשים היא 84, כלומר, שליש מחייהן הן בגיל המעבר, ולכן חשוב לא להתבייש לפנות לרופא/ה המטפל/ת, כיוון שטיפול מתאים יכול לשפר את איכות חייהן במידה ניכרת".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button