חשיפה למחוללי מחלות בחורף עלולה לגרום לנפיחות, לבצקתיות ולדלקת ברקמת קנה הנשימה

סובלים מצרידות? דחו את ניקוי האבק בבית למועד אחר

ממקלחות חמות ועד מזונות חריפים, מקפה ועד לחישות - תשע דרכים למניעת צרידות וגם מתכון לחליטה שתפנק את הגרון ומיתרי הקול

פורסם:
הצטננות, התקררות ושאר מחלות חורף מביאות איתן לעתים קרובות תופעת לוואי נוספת: צרידות. המקור לכך הוא נגיפים או חיידקים שונים ה"מתיישבים" בגרון על מיתרי הקול - שני שרירים צמודים הממוקמים זה מול זה בקצה קנה הנשימה, בתוך קופסת הגרון, שתפקידם להגן על קנה הנשימה ולאפשר הפקת קול. בזמן נשימה מיתרי הקול פתוחים והאוויר זורם בחופשיות, ובזמן דיבור הם נסגרים. חשיפה למחוללי מחלות בחורף עלולה לגרום לנפיחות, לבצקתיות ולדלקת ברקמת קנה הנשימה. התוצאה: הפקת קול צרוד, מחוספס ולא נעים. הצעדים הבאים יסייעו לכם למנוע צרידות וגם להתגבר על התופעה כשהיא כבר מתרחשת:
1. שתו לפחות שמונה כוסות מים ביום בטמפרטורה שנעימה לכם בגרון
מיתרי הקול עטופים ברירית לחה, מה שמאפשר תנועתיות טובה של המיתרים והפקת צליל נקי וטבעי. לכן אחד האמצעים לשמירה על הקול הוא לחלוח הגרון בעזרת שתייה מרובה. התייבשות תחריף את הצרידות ותאריך את משך הופעתה.
עוד מדריכים לחורף בריא:
2. ותרו על הקפה
מתחשק לכם משהו חם לשתות? העדיפו חליטת צמחים, למשל סמבוק שחור, שלו תכונות חיטוי ואנטי דלקתיות. על משקאות המכילים קפאין (כמו תה, קפה, קולה) ותרו בשלב הזה. הקפאין מגביר את יציאת הנוזלים מהרקמות ועלול לגרום ליובש. 
3. התקלחו במים חמים
שימוש במזגנים וחשיפה לאוויר יבש עלולים לפגוע במידת הלחות של הרירית שעוטפת את מיתרי הקול. במצב קל מקלחת חמה יכולה לעזור. רצוי גם לפתוח חלון בחדר ממוזג. גם שאיפת אדים העולים ממים רותחים שנמזגו לקערה היא פתרון מצוין. במצב מתקדם יותר של צרידות תוכלו להשתמש במכשיר אדים חמים פעמיים ביום.
4 צפייה בגלריה
צרידות
צרידות
במצב מתקדם יותר של צרידות תוכלו להשתמש במכשיר אדים חמים פעמיים ביום
(צילום: Shutterstock)

4. אל תצעקו (אבל גם אל תלחשו)
שמרו על עוצמת קול מתונה, ללא מאמץ. בעת צעקות המיתרים נחבטים זה בזה בחוזקה ועלולים להיפצע. גם לחישות מאמצות את מיתרי הקול ולכן גם הן אינן מומלצות.
5. קחו הפוגות מדיבורים
דיבור רצוף וממושך עלול לגרום לעייפות קולית ול"שחיקה" של הקול בשל התנועה הרציפה והממושכת של המיתרים. אין לכם ברירה ואתם חייבים לדבר ברצף? לפחות דאגו לזמינות של בקבוק מים ולגמו ממנו מדי פעם.
6. משהו מציק בגרון? תשתעלו, אל תכחכחו
אם יש לכם גירוי בגרון עדיף שתשתעלו שיעול חלש, עדין ומתון בעוצמתו, ולא תכחכחו. הכחכוח מפעיל מאמץ על מיתרי הקול, גורם לשפשוף של המיתרים זה בזה, ועלול להביא לפציעה. בעת שיעול, לעומת זאת, המיתרים פתוחים ואינם משתפשפים, ולכן זו פעולה פוגענית פחות.
7. ותרו על מזונות חריפים או מלוחים מאוד
במיוחד לפני דיבור. מזונות אלה מגבירים את היובש ברירית הגרון. אם הצרידות מלווה בליחה, נסו להפחית את הצריכה של מוצרי חלב.
4 צפייה בגלריה
צרידות
צרידות
מזונות חריפים מגבירים את היובש ברירית הגרון
(צילום: Shutterstock)

8. דחו את ניקוי הספרייה מאבק למועד אחר
חשיפה לאבק ולחומרים כימיים, כמו גם לעשן סיגריות, עלולה לגרות את רירית הגרון ולהחריף את הצרידות.
9. הזדקפו
בזמן דיבור, בישיבה או בעמידה הקפידו על גב זקוף, כך לא תפריעו לתנועת המיתרים בהפקת הקול.

פנקו את המיתרים בחליטת ג'ינג'ר ודבש

השרו כף ג'ינג'ר טחון בכוס מים חמימים לעשר דקות, סננו את הנוזל והוסיפו כף דבש. לדבש ולג'ינג'ר יש תכונות משככות גירוי וגירוד, ושניהם מסייעים בהפחתת דלקתיות. הג'ינג'ר גם מקל על היווצרות ליחה בחלל הגרון והפה וכך מקל על דרכי הנשימה ועל הצרידות, והדבש יוצר מעטה מסוכך על הגרון.
4 צפייה בגלריה
צרידות
צרידות
לדבש ולג'ינג'ר יש תכונות משככות גירוי וגירוד, ושניהם מסייעים בהפחתת דלקתיות
(צילו: Shutterstock)

חלפו שבועיים והצרידות טרם חלפה?

פנו לרופא מומחה לאא"ג. הוא יבדוק את מיתרי הקול, את צורתם ואת המבנה שלהם, וינסה לזהות את הגורם לצרידות. במקרים מסוימים יידרש טיפול רפואי (למשל, במקרה של דלקת יומלץ על טיפול תרופתי; במקרה של פוליפ על מיתר הקול תומלץ התערבות כירורגית). לפעמים יומלץ על טיפול של קלינאי/ת תקשורת, בעיקר במקרים של שימוש לא נכון או מאומץ בקול. אצל קלינאי תקשורת תקבלו הדרכה לשימוש בטכניקות שונות של דיבור נכון ולא מאומץ (גם כשנדרשים להרים את הקול), לנשימה אופטימלית, וכן תקבלו כלים שיעזרו לכם להשתמש נכון במיתרי הקול ובמנגנון התהודה.
  • ייעוץ מקצועי: ד"ר מיכל איכט, קלינאית תקשורת, מרצה בפקולטה למדעי הבריאות וראש המחלקה להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת אריאל
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button