מודעות עצמית: האם אנחנו שבעי רצון מהחיים שלנו?

7 צעדים לשיפור המודעות העצמית - שיסייעו להצלחה בחיים

ככל שרמת המודעות העצמית שלכם תהיה גבוהה יותר, כך גדלים הסיכויים שלכם להיות שלמים יותר בחייכם, לנהל טוב יותר את הרגשות שלכם, לקבל החלטות טובות יותר ולהסיר רבים מהמכשולים העומדים בדרככם. ככה תעשו את זה

סמדר כהן־טרקל
עודכן:
איך אתם מרגישים עם עצמכם? מה אתם חושבים על עצמכם? מה אתם משדרים לסביבה? במה אתם טובים? מה אתם מפספסים בתקשורת שאתם מנהלים עם אחרים? אלה הן רק חלק מהשאלות שהמענה עליהן עשוי להצביע על מידת המודעות העצמית שלכם.
קראו עוד במנטה:
ולמה חשוב להיות מודעים לכך בכלל? בגלל מה שתרוויחו מזה. ככל שרמת המודעות העצמית שלכם תהיה גבוהה יותר, כך גדלים הסיכויים שלכם להיות שלמים יותר בחייכם, לנהל טוב יותר את הרגשות שלכם, לקבל החלטות טובות יותר ולהסיר רבים מהמכשולים העומדים בדרככם. שבעת הצעדים שלפניכם ייקחו אתכם למסע קצר לשיפור המודעות העצמית:
1. גלו פתיחות
ללא פעולה אקטיבית ליצירת שינוי, התרומה בשיפור המודעות העצמית מוגבלת למדי. כדי לשפר את המיומנות התפקודית שלכם במישורים רבים, יהיה עליכם לגלות רצון אמיתי לשינוי, לשמור על "ראש פתוח" ולגייס את כל המשאבים הרגשיים כדי לצאת מאזור הנוחות שלכם ולתרגל הרגלים חדשים. אם אתם מאמינים שאתם אכן רוצים, מסוגלים ומוכנים לעבור כברת דרך לקראת שינוי, המשיכו לנקודה הבאה במסע שלכם לשיפור המודעות העצמית.
3 צפייה בגלריה
מודעות עצמית
מודעות עצמית
כדי לשפר את המיומנות התפקודית שלכם במישורים רבים, יהיה עליכם לגלות רצון אמיתי לשינוי
(צילום: Shutterstock)

2. זהו את הרגשות השליליים שמתעוררים בכם
לא תמצאו בעולם הרבה אנשים שאוהבים לחוש כאב, חרדה, צער, בושה או כל רגש אחר שמשבית שמחה. לרוב, כשהכאב צף, הנטייה היא לחפש מפלט (באכילה, אלכוהול, עישון) ש"יגן" עליכם מפניו. נסו הפעם לשנות כיוון. במקום לברוח מהכאב, התעמתו איתו: זהו מהו המניע להופעתו, ובחנו מהו המסר הסמוי בו. נניח, למשל, שאתם חווים דכדוך בכל פעם שמתקרב סוף השבוע. במקום ללכת למסיבה הראשונה שהוזמנתם אליה, קחו פסק זמן ושאלו את עצמכם שאלות כמו: למה כואב לי? מה מצוי בשליטה שלי שמאפשר לי לעשות שינוי כדי למנוע מהתחושה הקשה הזאת להתעורר שוב בסופ"ש הבא?
ככל שתשאלו את עצמכם יותר שאלות סביב תחושת הכאב וככל שתמצאו יותר תשובות, כך תתעצם המודעות העצמית שלכם לרגש השלילי, וכך גם גדלים הסיכויים לתובנות ולמציאת פתרונות שיובילו לשינוי.
3. סמנו את החיים שלכם על ציר זמן
קחו דף נייר ועיפרון והקדישו כ־30 דקות כדי לסמן את האירועים המשמעותיים בחייכם, קטנים כגדולים, לאורך ציר זמן. התרגיל הפשוט הזה יסייע לכם להבין את עצמכם טוב יותר ויספק לכם הזדמנות לשקול שינוי והצבת מטרות חדשות בחיים.
4. עצרו את הטייס האוטומטי
רבים מאיתנו נוטים לחזור שוב ושוב על אותם דפוסים שאנחנו רוצים לשנות: לדחות ביצוע מטלות חשובות לרגע האחרון, לבזבז כספים מעבר ליכולתנו, לבחור בני זוג לא מתאימים וגם לאכול אוכל שלא מיטיב איתנו.
כדי להבין את הסיבות שגורמות לכם לחזור על אותם הרגלים מזיקים, כדאי שתזהו תחילה את שני ה"כוחות" שיש לכם: האינטואיציה והרציונל. תפקידה של האינטואיציה לכוון אותנו מתוך התת־מודע למקומות הנכונים לנו. לעומתה, הרציונל הוא הקול השכלתני שמניע אצלנו את התגובה האוטומטית תוך שהוא מתבסס על נוחות ומוכרות. בהתנהגות בריאה ומודעת, קול הרציונל מסייע לנו לנהל את האינטואיציה, אך הוא לעולם לא ידכא אותה.
לכן, לפני שאתם מקבלים החלטה משמעותית, עצרו רגע. הקשיבו לאינטואיציה הפנימית שלכם, ורק לאחר מכן הפעילו את קול ההיגיון כדי שיכוון אתכם לנהוג נכון.
5. צאו לטייל במקום חדש
כמה פעמים נסעתם לחו"ל והתפעלתם מאורח החיים של המקומיים? כשנוסעים למקום חדש הנטייה שלנו להשוות את החיים שם לחיים כאן. ההשוואה הזאת היא נקודת פתיחה מצוינת להתבונן בחיים של אחרים: איך הם מדברים זה עם זו, איך הם אוכלים, איך הם מנהלים את שעות הפנאי או את הכלכלה שלהם, ובעקבות זאת לפתח מודעות באשר לאורח החיים שאנחנו מנהלים.
ואתם ממש לא חייבים לטוס לחו"ל לצורך העניין. גם בארץ תמצאו מקומות קסומים שבהם אנשים חיים אחרת מכם. התבוננו בהם ושאלו את עצמכם במה הם הרשימו אתכם ומה כדאי לכם לאמץ מאורחות חייהם כדי לשפר ולשדרג את איכות חייכם.
6. הורידו את הרגל מהגז
לעתים אנחנו כה נחושים לעמוד בקצב המסחרר של החיים, עד שאנחנו שוכחים לשאול את עצמנו שאלה אחת פשוטה: האם אנחנו שבעי רצון מהחיים שלנו?
יכול להיות שהמרדף אחר ההישגים, שאת חשיבותם הכתיבה לנו החברה, מאפשר לנו לגור בבית יפה, לנהוג ברכב יוקרתי או לשלוח את ילדינו למסגרות איכותיות, אבל מה עם היעדים האותנטיים שלנו? אותם יעדים שמאפשרים לנו לנהל חיים שלווים יותר, ללא סטרס ותוך חיזוק היחסים עם בני המשפחה והחברים? האטת קצב החיים תספק לכם הזדמנות להיות מודעים יותר לאורח החיים שלכם ולשינויים הרצויים לכם.
3 צפייה בגלריה
הרפיה לפני השינה כטיפול באינסומניה
הרפיה לפני השינה כטיפול באינסומניה
האטת קצב החיים תספק לכם הזדמנות להיות מודעים יותר לאורח החיים שלכם ולשינויים הרצויים לכם
(איור: Shutterstock)

7. חזרו לקרוא ספרים איכותיים
יכול להיות שעם הזמן זנחתם את הקריאה לפני השינה לטובת נטפליקס וערוצי הכבלים או הרשתות החברתיות. נסו לשקול אפשרות לחזור לתחביב הישן. בין יתרונותיה הרבים של הקריאה היא עשויה לעורר בכם שאלות ולעודד אתכם לחקור את עצמכם במובנים רבים, למשל לחשוב כיצד אתם הייתם נוהגים כשמתעורר קונפליקט. סופרים טובים ידועים ביכולת שלהם להשקיף בדקדקנות על העולם, להכיר את טבע האדם, להציף מחשבות ורגשות, והקריאה עצמה מעוררת תובנות שמאפשרות לקורא לשאול את עצמו שאלות ולהבין את עצמו טוב יותר.
ייעוץ מקצועי: סמדר רצון, יועצת קריירה ומאמנת אישית
פורסם לראשונה: 23:38, 02.05.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button