כדי לא לאגור בבית הררי פסולת, הכניסו את המיחזור ללו"ז השוטף

35 צעדים קטנים לעולם ירוק יותר: המדריך לאקולוגים מתחילים

ממִחזור ומִחדוש ועד הרגלים רב-פעמיים, משופינג ידידותי לסביבה ועד הרגלי ניקיון ומוצרי היגיינה שמתחשבים בה. כל הפעולות הקטנות והלא מסובכות שאפשר לעשות למען עולם קיים יותר

פורסם:
1. למרות הפיתוי נסו לקנות כמה שפחות
היצרנים מנצלים היטב את התשוקה הבלתי נגמרת שפיתחנו לשופינג בתרבות הצריכה המערבית. לצורך כך הם מגבירים את ייצור המוצרים הזולים שנועדו לרכישה מהירה ולשימוש קצר, כדי שברגע שנחליט להחליף את המוצר "החדש" ב"חדש יותר" נעשה זאת בקלות וללא היסוס. הפריט שהוחלף ימצא מהר מאוד את דרכו לפח האשפה, והתוצאה: ערימות גדולות יותר של פסולת המכבידות על הסביבה וייצור מוגבר שהורס אותה.
כלל האצבע פשוט: פחות צריכה = יותר ירוק. אז איך עומדים בפרץ?
>> מננו את סיבובי השופינג (גם באונליין), וחשבו היטב אם אתם באמת צריכים את הפריט הזה או פשוט חושקים בו.
>> נכנסתם לחנות? אל תמהרו לקחת עגלה או סל גדול, נסו להשתמש רק בידיים. זה יגרום לכם להעמיס פחות פריטים מיותרים בדרך לקופה.
>> אתם בתור לקופה? נצלו את הזמן לסריקה של כל הפריטים שאספתם וחשבו היטב אם אתם באמת צריכים כל פריט ופריט.
2. במקום לזרוק, תרמו
צלמו פריטים שאין לכם עניין בהם (בגדים, רהיטים, צעצועים, ספרים, מכשירי חשמל), העלו את התמונות לאחת הקבוצות המקומיות בפייסבוק או בווטסאפ של הבניין והציעו אותם למכירה במחיר נמוך או ללא תשלום. כמו כן הכינו רשימת כתובות וטלפונים של ארגונים, עמותות וחנויות יד שנייה שישמחו לקבל מכם את המוצרים הישנים.
3. הפיחו חיים חדשים במוצרים ישנים
תקנו אותם, חדשו אותם או שנו את הייעוד המקורי שלהם. למשל, במקום לזרוק את הסכו"ם הישן הצמידו אותו לערכת הקמפינג. מהכיסא הישן צרו מתלה מגבות ומדף. מקופסאות ישנות הכינו עציצים למרפסת. יש ברשת אינספור סרטוני DIY שמראים צעד אחר צעד איך אפשר לשנות את הייעוד המקורי של פריטים שונים.
4. נסו למחזר כמה שיותר
אין ברירה ואתם חייבים להשליך לפח? לפחות דאגו להפריד בין חומרי הגלם השונים, זכוכית, נייר, פלסטיק, כדי שיהיה אפשר למחזר אותם. לצורך כך היעזרו גם בפחי מיחזור שכונתיים. סוללות שהתרוקנו השליכו במכל ייעודי המצוי בכל בית עסק המוכר את המוצר.
>> כדי לא לאגור בבית הררי פסולת, הכניסו את המיחזור ללו"ז השוטף. למשל, את החזרת בקבוקי הפלסטיק והזכוכית שלבו בקנייה השבועית בסופר.
5. במקום העבודה אכלו רק בכלים רב־פעמיים
הביאו למקום העבודה כוס, צלחת וסכו"ם מהבית. ישראל מדורגת במקום השני בעולם בשימוש בכלים חד־פעמיים לנפש, וב־15 השנים האחרונות הכפלנו את השימוש בכלים חד־פעמיים. החיבה המוגזמת שלנו להמצאה הזאת יוצרת אסון אקולוגי. עם הזמן נוצרים מהפלסטיק שהשלכנו לפח שברי מיקרו פלסטיק שמתנופפים ברוח ומגיעים למי הגשמים, לנחלים ולים. התוצאה: פגיעה משמעותית בשרשרת המזון בטבע.
6. אחסנו ברכב סט של סלים רב־פעמיים
כמה פעמים קרה לכם שהגעתם לסופר וגיליתם ששוב שכחתם לקחת איתכם את הסלים הרב־פעמיים? כדי להימנע מכך, אחסנו ברכב 2־3 סלים, ואפילו במקום העבודה.
4 צפייה בגלריה
35 צעדים לעולם ירוק יותר
35 צעדים לעולם ירוק יותר
סלים רב פעמיים, תפריט צמחוני, מכשירי חשמל חסכוניים ותאורה סולרית
(צילום: Shutterstock)

7. אל תצאו לסופר בלי רשימת קניות
בדקו את המקרר והמזווה שלכם, חשבו מה תבשלו בשבוע הקרוב ורק לאחר מכן הכינו רשימת קניות. כדי למנוע רכישה מיותרת ואגרנות שווא מקמו את המצרכים בעלי תאריך התפוגה הקרוב יותר בקדמת המזווה או המקרר.
8. בדרך לסופר? אכלו משהו לפני כן
אל תעשו קניות על בטן ריקה. הרעב עלול לגרום לכם לאימפולסיביות שתוביל לא אחת לרכישת מוצרים מעובדים, ובכלל הבטן המקרקרת תגביר את הסיכון שלכם לקנות יתר על המידה.
9. הגעתם לסופר? שימו מחיצה (חתיכת קרטון או סל) בעגלת הקניות
חלל אחד יוקצה לפירות ולירקות והחלל הנותר ליתר המצרכים. מחקרים הראו שהדבר מוביל לעלייה דרמתית ברכישת פירות וירקות. ככל שתאכלו מזונות טריים בצורתם הטבעית, כך תפחיתו צריכה של מזון מתועש ומעובד, שייצורו מגביר את פליטת גזי החממה ומזהם את הסביבה - וגם את הגוף שלכם בכימיקלים מזיקים.
10. רכשו חלק מהמזונות בתפזורת
רכישת מזונות, כמו אגוזים, פולי קפה, פסטות, פירות יבשים ואורז, בתפזורת (ואריזתם בשקיות נייר או בצנצנות ממוחזרות), מייתרת את אריזות הפלסטיק ותורמת להפחתת הפסולת המזוהמת.
11. העדיפו מזונות מתוצרת מקומית
מוצרי מזון ומשקאות שמגיעים מחו"ל עושים קילומטראז' רציני עד שהם מגיעים למכולת השכונתית, ולוגיסטיקת השינוע הזאת תורמת משמעותית לפליטת מזהמים לסביבה. מסיבה זו מומלץ גם לקנות בסופר הקרוב לביתכם ולא לנסוע עשרה ק"מ כדי לערוך קניות.
12. אכלו פירות וירקות בעונתם
תוצרת עונתית תמיד תכיל את הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר ותעשה טוב גם לפרנסתם של המגדלים המקומיים וגם לכדור הארץ. השינוע והאחסון של תוצרת שאינה בעונתה מגבירים את פליטת המזהמים לאוויר.
אם אפשר, רצוי להעדיף תוצרת אורגנית כדי לצמצם את החשיפה שלכם ושל הסביבה לחומרי הדברה.
13. פעמיים בשבוע היצמדו לתפריט צמחוני
ואם אפשר צמצמו את צריכת בשר הבקר לפעם בשבוע. צריכת בשר, ובעיקר בשר בקר, נחשבת לגורם מספר אחת לפליטת גזי חממה. נסו להמיר מקורות חלבון מהחי במקורות מהצומח כמו קטניות ומוצרי סויה שגידולם מזהם את הסביבה הכי פחות, וככלל העדיפו תזונה מבוססת צמחים (פלנטרית).
35 צעדים לעולם ירוק יותר
14. ארגנו לכם צלחת מתחשבת
על פי עקרונות התזונה הבת קיימא, צלחת מתחשבת בסביבה צריכה להיות מורכבת בחצייה מירקות ומפירות, וחצייה השני צריך להכיל דגנים מלאים, חלבון מהצומח (או כמויות מועטות של חלבון מהחי) ושומנים צמחיים בלתי רוויים.
15. השתמשו בשאריות הארוחה מאתמול להכנת מנה חדשה להיום
כמויות המזון המושלך לאשפה בלתי נתפסות. לכן, כמו עם בגדים ורהיטים, נסו להפיח חיים חדשים בתבשיל של אתמול באמצעות יצירתיות ושינוי צורת הבישול. כך למשל, שאריות אורז יכולות להפוך לקציצות ברוטב, וירקות אנטיפסטי יכולים להתארח במאפה פילו ריחני וצבעוני.
16. נשאר לכם אוכל טעים שאיש בבית אינו רוצה בו? חלקו אותו עם השכנים
אם יש לכם קבוצת ווטסאפ בבניין שבו אתם מתגוררים, תוכלו לפרסם שיש לכם ארוחה חמה, טעימה ובריאה שתשמחו לארוז ולהביא למי שלא הספיק היום לבשל לעצמו או לילדיו.

4 צפייה בגלריה
35 צעדים לעולם ירוק יותר
35 צעדים לעולם ירוק יותר
מכשירי חשמל חסכוניים, סבון מוצק, חומרי ניקוי וטיפוח ידידותיים לסביבה ושופינג ירוק
(צילום: Shutterstock)

17. היכנסו למקלחת עם סטופר או עם שיר שמשמח את הלב
כדי לחסוך במים כדאי לקצר את משך המקלחת ככל האפשר. תוכלו לעשות זאת באמצעות סטופר או השמעת שיר אהוב שיתריעו כי זמנכם הסתיים. במקביל מומלץ להתקין בכל הברזים בבית חסכמים, שמפחיתים את כמות המים היוצאת מהברזים.
18. כשאתם במקלחת, הסתבנו בסבון מוצק
במקום בסבון נוזלי. למה? כי הסבון הנוזלי שוקל הרבה ומגיע במכל פלסטיק, לעומת הסבון המוצק קל המשקל שמגיע באריזת נייר.
19. כבסו בגדים בתוכניות קצרות ובמים קרים
מעבר לעובדה שהמים הקרים ימנעו התכווצות ודהייה של הצבעים ויאריכו את חיי הבגדים, הם גם יצמצמו משמעותית את צריכת החשמל ואת הפליטה של סיבי הפלסטיק הזעירים. מומלץ לוודא קודם שהנוזל או האבקה שבהם משתמשים מתאימים לשימוש במים קרים.
20. ותרו על השימוש במייבש כביסה
המכשיר הנוח הזה פולט בהפעלה ממוצעת אחת כמות גזי חממה כמו זו של מכונית הנוסעת מתל אביב לירושלים. לא יכולים בלעדיו? השתמשו בו רק אם ממש אין ברירה.
21. הכניסו הביתה מכשירי חשמל חסכוניים
צריכים לרכוש מכשיר חשמלי חדש? בדקו מה הדירוג האנרגטי שלו והעדיפו מכשירים שצריכת החשמל שלהם מדורגת A, גם אם תצטרכו לשלם עבורם קצת יותר.
22. בקיץ אווררו את הבית שעות הבוקר המוקדמות
ולאחר מכן סגרו את התריסים ואת החלונות כדי לשמור על הקור. בכל זאת חם לכם? נסו להשתמש כמה שיותר במאווררי תקרה במקום במזגנים.
23. התקינו קוצבי מים להשקיית הגינה
הם גורמים להפחתת הזרם ולחיסכון במים. כמו כן השקו רק בשעות הערב, מאחר שבשעות היום חלק גדול מהמים מתאדה במהירות ואינו מגיע אל השורשים.
24. אל תשאירו מקרר חצי ריק
כך הוא צורך יותר אנרגיה. נסו לתזמן את הקניות השבועיות ואת הבישולים באופן שיותיר את המקרר כמה שיותר מלא.
25. התקינו תאורה סולרית בגינה או במרפסת
המנורות הסולריות קולטות את אור השמש במהלך היום ומייצרות בחשכה תאורה קסומה וחסכונית. כיום אפשר למצוא בשוק מגוון עצום של מנורות סולריות.
26. כבו את תנור האפייה עשר דקות לפני הזמן
אם תימנעו מפתיחת דלת התנור (כך כ־10% מהחום שבפנים ייפלט החוצה), החום האצור בתוכו ישלים את פעולת האפייה בפחות אנרגיה.
27. הצטיידו בסיר לחץ לבישול ממושך
כך גם הארוחה שלכם תהיה מוכנה מהר יותר וגם תקצצו בצריכת האנרגיה בשיעור של עד 30%.
28. הימנעו מטעינת יתר של מכשירים חשמליים
כמו טאבלטים, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, והוציאו אותם מהמטען ברגע שהטעינה הסתיימה. במקביל אחת לשבוע נסו לצרוך את הסוללה עד תומה לפני הטעינה. פעולות אלה גם יחסכו באנרגיה וגם יאריכו את חיי הסוללות של מכשירים.
29. צמצמו את הנסיעה ברכב הפרטי ככל האפשר
אופניים, תחבורה ציבורית, מכונית חשמלית והליכה הם רק חלק מהאמצעים שיאפשרו לכם להגיע ממקום למקום תוך הפחתה משמעותית של זיהום הסביבה. רכיבה על אופניים והליכה רגלית יתרמו לכם גם בריאות טובה.
30. הגיעו לעבודה ב"תחבורה שיתופית"
אם בחרתם ברכב כאמצעי תחבורה לעבודה, הזמינו אנשים נוספים שאמורים להגיע לאותו יעד כדי לחלוק איתכם את הנסיעה. מעבר לחיסכון באנרגיה וצמצום הפקקים תיהנו גם מחיסכון בזמן בזכות לא מעט מסלולים שמיועדים לרכב פרטי עם שלושה נוסעים ומעלה.
מה תורם לנו עץ אחד?
31. אל תהפכו את הרכב שלכם למחסן
מפתה להשתמש בתא המטען כמחסן, אבל ככל שתא המטען עמוס וכבד יותר, כך עולה צריכת הדלק של הרכב במהלך הנסיעה. מהסיבה הזאת, כשאתם טסים לחו"ל השתדלו לצאת לדרך עם מזוודה ריקה ככל האפשר. כל קילוגרם נוסף מגביר את פליטת הפחמן הדו־חמצני לסביבה.
32. מוזמנים לארוחה חגיגית? הביאו מתנה מתכלה
כמו עוגה, פרחים או יין. וכן, רצוי שגם האריזה עצמה תהיה מנייר ממוחזר. מתנת יום הולדת? תרמו בשם חבר לאחת העמותות ושלחו לו בווטסאפ תעודת הוקרה על התרומה שלו.
33. נופשים במלון? התייחסו אליו כאל הבית שלכם
כשאתם יוצאים מהחדר אל תשאירו אור דלוק, וגם לא מזגן או טלוויזיה. כמו כן נסו לצמצם את החלפת המגבות הנקיות ככל האפשר.
34. מטיילים בטבע? היצמדו לשבילים המסומנים
יציאה מהשביל עלולה להסתיים בדריסת צמחים מוגנים, חרקים וזוחלים, לכן בעת הטיול הישארו תמיד על השבילים המסומנים ושמרו על מרחק מכל בעלי החיים שנראים בשטח.
35. העדיפו חומרי ניקוי וטיפוח ידידותיים לסביבה
תכשירי ניקוי המכילים כימיקלים שונים עלולים לא רק לפגוע בבריאות שלכם אלא גם מסבים נזק לסביבה. חומרים אלה, הכוללים גם חומרי צבע לשיער ומוצרי בישום, הפכו בשנים האחרונות לאחד המקורות המרכזיים לזיהום אוויר תוך־מבני בעולם. תרכובות אורגניות נדיפות המצויות בחלק מהמוצרים האלה ידועות אף כמזהמות את הקרקע.
ייעוץ מקצועי: עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת וקיימות באדם טבע ודין; יניב פילדסט, מנכ"ל ומייסד הגן הסולרי - מרכז הדרכה לקיימות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button