האיורוודה ממליצה שבמהלך הווסת תימנעי מגזירת ציפורניים או שיער

היא מגיעה מוקדם יותר וגורמת לתופעת מוזרות: עובדות מפתיעות על הווסת

בעולם המערבי נהוג להתייחס אליה כאל מטרד, בייחוד אם את בדיוק בדרכך לחופשת בטן־גב. אבל ברפואות המסורתיות מתייחסים לווסת כאל ברכה שמטרתה להכין את הגוף להיריון ולאפשר לרחם להתחדש. לרגל יום הווסת הבינ"ל: 10 עובדות מפתיעות ו-8 צעדים שכדאי לאמץ במהלך ימי הווסת

המחזור החודשי של האישה נמשך סביב 28 ימים, בהם מתרחשים תהליכים הורמונליים שמטרתם להכין את הגוף להיריון: עלייה ברמת האסטרוגן ועיבוי רירית הרחם. כשההיריון לא מתרחש, הרירית נושרת ויוצאת מהרחם - זהו דם הווסת. לרגל יום הווסת הבינ"ל שחל היום (28 במאי) - קבלו (!) 10 עובדות מפתיעות ו-8 צעדים שכדאי לאמץ במהלך ימי הווסת.
1. היא מגיעה מוקדם יותר
הגיל הממוצע לקבלת וסת ראשונה בארה"ב עמד על 16 בתחילת המאה ה-20. בשנות ה-80 של המאה הקודמת הגיל הממוצע לקבלת וסת היה 13. כיום הוא ירד קרוב ל־12.5 והוא עדיין נמצא במגמת ירידה. ייתכן שהדבר קשור גם לעלייה בצריכת הסוכר. מחקר שנערך במרכז הרפואי של הרווארד, הראה שילדות שנהגו לשתות יותר מ-1.5 פחיות משקה ממותק ליום קיבלו וסת 2.7 חודשים מוקדם יותר לעומת בנות שנמנעו מכך.
2. והיא בעצם ברכה
בעולם המערבי נהוג להתייחס לווסת כאל מטרד, משהו שמשבש את שגרת החיים השוטפת, בייחוד אם את בדיוק בדרכך לחופשת בטן־גב. אבל ברפואות המסורתיות מתייחסים לווסת כאל ברכה שמטרתה להכין את הגוף לקראת הפריה והיריון ולאפשר לרחם להתנקות מרעלים ולהתחדש מדי חודש.
לפי האיורוודה, הרפואה ההודית, וסת תקינה צריכה להתרחש בתדירות שבין 27 ל־30 יום, והדם המופרש אמור להיות בגוון אדום בוהק ולהישטף מהבד בקלות בלי להכתים אותו. הווסת אינה אמורה להיות מלווה בכאב, והדימום צפוי להימשך 3־7 ימים באופן רציף.
באופן כללי כדאי להקפיד על כמה כללים במהלך ימי הווסת, מתוך הבנת חשיבותה לבריאותך ולתהליך הניקוי וההתחדשות המתרחש בזמן זה.
שמונה צעדים שכדאי לאמץ בימי הווסת:
  • נוחי - השתדלי להימנע מפעילות גופנית מאומצת ומפעילות מינית והקדישי זמן לפעילות מרגיעה ולמנוחה.
  • התפשרי - ותרי על מקלחות חמות או קרות מדי (וגם על שחייה).
  • בשלי - העדיפי מזון מבושל, חם וקל לעיכול (למשל: דגנים בשילוב ירקות מבושלים).
  • תגברי באומגה 3 - הוסיפי לתזונה מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 (זרעי צ'יה, שמן המפ, דגים, שמן דגים, עלי ריג'לה, אגוזי מלך, זרעי פשתן), שמקילים גם על התסמינים של תסמונת קדם וסתית.
  • העשירי את התזונה גם בברזל - הוא מצוי בין השאר בירקות (סלק, שעועית ירוקה), בפירות מיובשים (צימוקים, תאנים), בקטניות (סויה, עדשים, אפונה, חומוס, מאש, פול), בירקות עליים (תרד, חוביזה, עלי בייבי, בזיליקום, פטרוזיליה) ובטחינה משומשום מלא.
  • הימנעי מגזירת ציפורניים או שיער - לפי האיורוודה, הווסת קשורה לאנרגיה של ואטה - איכויות של אוויר וחלל, שלפיהן פעולות טיפוח אלה עלולות להתבטא בזרימת דם מועטה ובנטייה לקרישי דם, כאבי בטן והתכווצויות, כאבי גב ושינויים במצב הרוח.
  • היצמדי לשגרה - שמרי על שגרת יום ועל שגרת שינה.
  • סובלת מדימומים חזקים? בתקופת הווסת שתי חליטת עלי פטל אדום ופרחי היביסקוס: חלטי 1־ 2 כפיות של צמח מיובש מכל סוג בכוס מים חמים, הניחי להתקרר במשך עשר דקות ושתי.
3. היא יכולה לגרום לבעיות שינה
ד"ר ציפי דולב, פסיכיאטרית העוסקת בבריאות נשים, מחברת הספר "נשים, שינה וחלומות" (הוצאת אסיה) מסבירה שיום-יומיים לפני המחזור, בזמן שבו אצל חלק מהנשים הבטן נפוחה וגם השדיים עשויים לכאוב, בזמן שבו יש כאלה שמחסלות כיכר לחם או חבילת שוקולד או את מי שמעז לעצבן אותן, גם השינה עשויה להתחסל. בניגוד לכאבי הבטן ותחושת הנפיחות, לא כל הנשים יודעות לקשר בין היקיצה הלילית או הקושי בהירדמות לווסת שמופיעה יומיים אחר כך.

3 צפייה בגלריה
 בניגוד לכאבי הבטן ותחושת הנפיחות, לא כל הנשים יודעות לקשר בין היקיצה הלילית או הקושי בהירדמות לווסת שמופיעה יומיים אחר כך
 בניגוד לכאבי הבטן ותחושת הנפיחות, לא כל הנשים יודעות לקשר בין היקיצה הלילית או הקושי בהירדמות לווסת שמופיעה יומיים אחר כך
בניגוד לכאבי הבטן ותחושת הנפיחות, לא כל הנשים יודעות לקשר בין היקיצה הלילית או הקושי בהירדמות לווסת שמופיעה יומיים אחר כך
(צילום: Shutterstock)

4. היא לא סיבה להפסיק לרוץ
להפך - האנדורפינים המשתחררים בעקבות הריצה יכולים להקל על כאבי מחזור. עם זאת, בזמן הווסת רצפת האגן חלשה יותר, ולכן כדאי להקל על הגוף - לא לרוץ עם משקלים ולא להגדיל מרחקים או לשבור שיאים.
5. אבל היא כן יכולה לגרום להתכווצות שרירים
משק הנוזלים בגוף משתנה גם בעקבות הווסת וגורם לחוסר איזון של מלחים ומינרלים. מה עושים: דואגים לנוזלים ומגבירים את שתיית המים בימים האלה.
6. חוש הריח פוחת במהלכה
חוש הריח של נשים מפותח מזה של הגברים, אך הוא מושפע משינויים הורמונליים במהלך החודש. בזמן הביוץ, כשרמות האסטרוגן גבוהות, חוש הריח הנשי מתחדד במיוחד. במהלך הווסת היכולת של נשים להבחין בין ריחות שונים פוחתת.
7. וקשה יותר להתאושש מניתוחים בגללה
אצל נשים בגיל הפוריות ההתאוששות מהניתוחים מושפעת במידה רבה ממחזור הווסת. במחצית הראשונה של המחזור הנטייה לסבול מבחילות ומהקאות במהלך ההתאוששות מהניתוח גבוהה הרבה יותר. לכן, כשמדובר בניתוח אלקטיבי, מומלץ במידת האפשר לנסות לקבוע את המועד שלו למחצית השנייה של המחזור.

3 צפייה בגלריה
כיום ישנן גלולות שניטלות ברצף וללא כל הפסקה
כיום ישנן גלולות שניטלות ברצף וללא כל הפסקה
כיום ישנן גלולות שניטלות ברצף וללא כל הפסקה
(צילום: shutterstock)

8. אפשר לדלג עליה
הגלולות הראשונות למניעת היריון תוכננו במתווה של נטילה במשך 21 ימים והפסקה של שבעה ימים, שבהם מופיע הדימום הווסתי. הסיבה למתווה זה אינה רפואית – הוא נוצר כדי לשכנע את הכנסייה הקתולית שהגלולות לא פוגעות בפריון ה"טבעי", ולראיה – המחזור והדימום נשמרו גם במהלך השימוש בהן. היום ישנן גלולות שבהן ההפסקה אורכת בין יומיים לארבעה ימים וישנן גם כאלה שניטלות ברצף וללא כל הפסקה.
9. לא מאבדים בה כל כך הרבה דם
זה עשוי להיראות כמו דימום רציני, אבל אצל כ-90 אחוז מהנשים כמות הדם הממוצעת בווסת הינה כ-40 מ"ל - פחות מרבע מכוס, כשרוב הדימום מתרחש ביומיים הראשונים של הווסת.
10. והיא יכולה להיות תמרור אזהרה
לעתים וסת כבדה עשויה להצביע על נוכחות שרירן גדול, פוליפ תוך רחמי או מצבים טרום ממאירים של רירית הרחם, אשר טיפול בהם יוביל להקלת הווסת.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button