כשנשאל הדלאי לאמה מהו יום משמעותי עבורו, השיב: "לשרת ולסייע לאחר במידת האפשר. ואם זה לא מתאפשר, לפחות לא להזיק לאחרים"

מהכרת תודה ועד מעשה אחד טוב ביום: 20 דרכים למציאת משמעות החיים

למה? כי איתה החיים ייראו וירגישו אחרת לחלוטין. איך? בעזרת תרגול כתיבה, מדיטציה, מעשים טובים והליכה נגד הזרם. רעיונות, טיפים ושיטות שלמדנו מכמה אנשים חכמים ושייתנו לכם סיבה לקום בבוקר

עודכן:
1. למדו להיות לבד
רובנו מפחדים להיות לבד, רק עם עצמנו, כי זה מעצים אצלנו את תחושת השעמום והבדידות. אבל כדאי שתדעו שדווקא הלבד הזה, הזמן הזה שלכם עם עצמכם, הוא זה שיאפשר לכם לנבור בחייכם ולשאול שאלות, לדעת מה חשוב או לא חשוב לכם בחיים.
איך מיישמים: פנו לעצמכם זמן ביומן כדי להיות עם עצמכם. זכרו שלמרות שכולם מנסים ללמד אתכם איך לחיות נכון, למעשה רק אתם קובעים לעצמכם אם מה שאתם עושים בחייכם הוא בעל משמעות או לא. עכשיו, כשאתם לבד, שאלו את עצמכם האם יש מקום לחשב מסלול מחדש, ואם כן - מהו הכיוון הנכון עבורכם, זה שיוביל אתכם לחיים מלאי עניין, סיפוק ומשמעות.
2. אבל אל תרחיקו בחיפוש, גן עדן זה כאן
האם אתם חיים בציפייה ל"דבר הגדול הבא" בחייכם, כמו למשל להתאהב, להיכנס להיריון, לקבל הצעת עבודה מרגשת? אם כן, לרוב הציפייה הזאת היא דווקא סיבה לתחושת הריקנות. כדי למצוא משמעות הגיע הזמן "לזוז מהגדר" ולחיות את הרגע. גן עדן זה כאן!
איך מיישמים: נסו להיות נוכחים ברגעים הקטנים שמחברים אתכם לכאן ועכשיו. נסו למשל להקשיב לילדים המתבגרים שלכם, וראו איך אתם נהנים מהדרך שבה הם מעצבים את אישיותם. צאו החוצה בשעות הבוקר המוקדמות, נשמו את האוויר הנקי, הקשיבו לציוץ הציפורים. גם אם אתם מגחכים עכשיו לעצמכם, נסו זאת. מי יודע? אולי תגלו שכל דבר קטן סביבכם עשוי לגרום לכם הנאה ושמחה, וברצף של הנאות קטנות אתם עשויים למצוא משמעות.
הדרך אל האושר

3. התחילו את היום עם "דפי בוקר"
את הכלי הזה מפיצה בעולם ג'וליה קמרון, מחזאית, סופרת, מחברת רב המכר "דרך האמן" וגורו הכתיבה של תסריטאי הוליווד. היא מגדירה אותו בשם "דפי בוקר" כי תרגול הכתיבה נעשה מדי בוקר, ממש כמו אימון בוקר. הטכניקה הזאת תסייע לכם להיפטר מכל האשפה המנטלית והרגשית שצברתם, להתחבר למקום האותנטי (והיצירתי) שלכם, לשחרר עומס מנטלי ורגשי ולגלות משמעות בעשייה היומיומית, זאת שנראית לכם משעממת, מוכרת וחדגונית.
5 צפייה בגלריה
הטכניקה הזאת תסייע לכם להיפטר מכל האשפה המנטלית והרגשית שצברתם
הטכניקה הזאת תסייע לכם להיפטר מכל האשפה המנטלית והרגשית שצברתם
הטכניקה הזאת תסייע לכם להיפטר מכל האשפה המנטלית והרגשית שצברתם
(צילום: shutterstock)

איך מיישמים: קנו מחברת פוליו גדולה, ואיך שאתם מתעוררים בבוקר זרקו על הדף את כל המחשבות שמתרוצצות בראשכם, בלי לחשוב על סגנון הכתיבה, בלי לערוך, בלי למחוק. פשוט כתבו ללא הפסקה מינימום שלושה דפים. זכרו שאיש לא יקרא זאת וגם אתם לא חייבים (אפשר אפילו לזרוק את הדפים לפח). הרעיון הוא לשחרר מעצמכם את מה שמעיק עליכם. אם בכל זאת קשה לכם להיפרד ממה שכתבתם, חכו לפחות שלושה חודשים עד שתחזרו אל הדפים הכתובים.
4. העיפו מבט החוצה כדי לגלות את המתחולל בנפשכם
המציאות היומיומית היא סוג של מראה המשקפת את מצבכם הנפשי. אם האנשים שסביבכם מגיבים אליכם בחום ומעריכים את העשייה שלכם, הנפש שלכם כנראה במצב טוב. אבל אם החוויה שאתם מקבלים מהחוץ היא שלילית, כמו למשל קוצר רוח, ביקורתיות וכעס כלפיכם, אתם במצוקה כנראה.
איך מיישמים: זה הזמן להתכנס פנימה, לזהות את אופי המצוקה ולהתחיל לעשות עבודה עצמית. אמנם אין לכם שליטה על המציאות שבחוץ, אבל יש לכם הכוח לנהל את מה שמתחולל בתוככם. למעשה, תוכלו לנצל את הביקורת המופנית אליכם כמנוף לשיפור עצמי ולטיפוח הנפש. שני כלים שעשויים לעזור לכם להבין את עולמכם הפנימי הם כתיבה אינטואיטיבית (ראו סעיף קודם) ומדיטציה (ראו סעיף 6).
5. הקשיבו לאינטואיציה שלכם
אינטואיציה היא קול פנימי המעביר אליכם מסר שמגיע מהתת המודע לאחר שעבר עיבוד ושקלול של כל המידע שיש לכם בנושא מסוים. המסר הזה, המוכר לכם כ"תחושת בטן", הוא זה שמנחה אתכם כיצד לפעול בסוגיות שונות של החיים ולהצביע על הבחירות שעשויות להיות טובות או לא טובות לכם.
איך מיישמים: לומדים לבטוח בעצמכם, בתחושת הבטן שלכם. ככל שתקשיבו יותר לאינטואיציה שלכם ותעקבו אחר אותם הרגעים שמרגישים לכם "נכון", כך תמצאו את עצמכם בדרך להשגת תוצאות טובות ומשמעותיות יותר עבורכם.
"אין לך דבר בעולם שעשוי לעזור לאדם להתגבר אף על הגרוע מכל כמו הידיעה שיש פשר לחייו" . ויקטור פרנקל
6. עשו חמש דקות של מדיטציה ביום
מדיטציה היא טכניקה שמאפשרת לכם להשקיט את רעש המחשבות שמתרוצצות בראשיכם. והן רבות. מאוד. לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature, בראשו של אדם ממוצע חולפות כ־6,200 מחשבות ביום. רצף המחשבות שעובר לכם בראש אחראי בין השאר לסערות המתחוללות בנפשכם, לתחושת עצבות, לאי שקט, לריקנות ולחוסר עניין. תרגול מדיטציה הוכח במחקרים רבים כבעל יתרונות רבים לגוף ולנפש, בין השאר ביכולת לייצר שלווה ולפתח חוסן פנימי ושליטה רגשית.
איך מיישמים: אנשים שקצב החיים שלהם מהיר עלולים לחוות את המדיטציה כפעילות משעממת. לכן מומלץ להתחיל לתרגל מדי יום במשך חמש דקות בלבד. סביר להניח שמהר מאוד תגלו שלמדיטציה יש אפקט ממכר וכבר תגדילו בעצמכם את משך התרגול.
5 צפייה בגלריה
 טכניקה שמאפשרת לכם להשקיט את רעש המחשבות שמתרוצצות בראשיכם
 טכניקה שמאפשרת לכם להשקיט את רעש המחשבות שמתרוצצות בראשיכם
טכניקה שמאפשרת לכם להשקיט את רעש המחשבות שמתרוצצות בראשיכם
(צילום: shutterstock)

7. הירשמו לסדנה או לחוג
המרדף היומיומי אחר הזמן, הפרנסה וגידול הילדים מאיץ את השחיקה הנפשית ולעתים גם מרוקן את האנרגיות שלכם. כך, ביום בהיר אחד אתם עלולים למצוא את עצמכם עייפים, חסרי עניין ומשמעות בחיים.
איך מיישמים: התחילו לשנות סדרי עדיפות והירשמו לסדנה או לחוג שמעניין אתכם: בישול בריא, שפה זרה, שחמט, קרמיקה, טניס או גולף. ההתמסרות שלכם לתחביב חדש תאפשר לכם להציג את העולם הפנימי שלכם ולהעשיר אותו, תפגיש אתכם עם אנשים מעניינים ותעורר בכם תשוקה ומוטיבציה ליצירה חדשה ומשמחת.
8. למדו להכיר תודה
התעוררתם הבוקר במיטה החמימה והנעימה שלכם, התלבשתם בבגדים נקיים, אכלתם ארוחה טובה ויצאתם לעבודה? למדו לומר על כך תודה. יש אנשים בעולם שהיו שמחים להתחלף איתכם ממש ברגע זה. האנשים האלה מתעוררים לבוקר שאין בו הגנה מפני גשם שוטף, במקום שאין בו אמצעי חימום ומזון, ולפעמים אין להם גם מים. ההשוואה הכואבת הזאת נועדה להזכיר לכם את כל מה שבורכתם בו. הכרת תודה פירושה קבלת המציאות והיא הופכת כל דבר קטן בחיים שלכם למשמעותי יותר. אגב, בבודהיזם אדם מביע תודה גם על קיום אויביו, מאחר שאלה מסייעים לו לפתח תרגול רוחני ולטפח שלוות נפש גם בעתות מצוקה.
איך מיישמים: מבינים ששום דבר אינו מובן מאליו ואומרים תודה: הודו בהודעת ווטסאפ, הודו בשיחה טלפונית, הודו פנים מול פנים, והודו לעצמכם בקול, לפני השינה.
9. מצאו את האיקיגאי שלכם
איקיגאי הוא מושג ביפנית (Iki - חיים, ו־Gai - ערך או שווי) שפירושו בתרגום חופשי: הסיבה להיות. על פי התפיסה היפנית, לכל אדם יש את האיקיגאי שלו, הסיבה שמניעה אותו לקום בבוקר ומספקת משמעות לחייו. מחקרים הראו שעצם קיומו עשוי לתרום לאריכות ימים ולחיים מלאי שמחה וסיפוק, אבל בתור התחלה הוא יעזור לכם לנתב את המטרות שלכם בחיים.
איך מיישמים: כדי למצוא את האיקיגאי שלכם יהיה עליכם להשיב על ארבע שאלות:
  1. מה אתם אוהבים לעשות?
  2. במה אתם טובים?
  3. על מה אתם יכולים להיות מתוגמלים?
  4. מה העולם צריך?
כשתמצאו את התשובות לכל ארבע השאלות האלה, דעו שזהו האיקיגאי שלכם.
10. סגלו הרגל חדש וקטן בשגרת היומיום שלכם
יכול להיות שחוסר המשמעות שאתם חווים נובע משחיקה בשל העומס במשימות יומיומיות, כמו להתארגן לעבודה, להסיע את הילדים לבית הספר, לדאוג לארוחת צהריים או לטפל בהורים קשישים. שינוי קטן בשגרה, שיהפוך עם הזמן להרגל חיים שמיטיב עמכם, עשוי לרענן את התחושה הכללית שלכם ולייצר משמעות בעשייה חדשה.
5 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
צאו מדי ערב להליכה קצרה לבד או עם אחד מבני המשפחה
(צילום: Shutterstock)

איך מיישמים: נסו לשנות אחד מההרגלים הקטנים הבאים, למשל: התנתקו מהמסכים למשך שעה ביום, צאו מדי ערב להליכה קצרה לבד או עם אחד מבני המשפחה, קבעו זמן קבוע כדי להאזין לשירים שאתם אוהבים.
11. טפחו קשרים בינאישיים וקהילתיים
על פי הפסיכולוגיה האדלריאנית, האדם הוא יצור חברתי הנע בשדה החברתי לקראת מטרות, כשמטרת־העל שלו היא תחושת שייכות. תחושת השייכות חשובה לקיום האנושי כפי שהאוויר חשוב לנו לנשימה. ללא אוויר - לא יתקיים הגוף, ללא שייכות - לא תתקיים הנפש. תחושת שייכות מקנה לנו הרגשה שיש לנו ערך בעולם, שאנחנו אהובים, רצויים, מסוגלים ונחוצים.
איך מיישמים: משתחררים מעיסוק עצמי וממיקוד עצמי ומסתכלים סביב. נסו להתעניין יותר באנשים שבחייכם, להקשיב להם, לשאול לשלומם, להיענות לבקשות שלהם, לשמח, להקל ולעזור. חשבו אם אתם יכולים לתרום משהו לחברה, בין אם לקרובים, לארגון, לרעיון, לקבוצה או לפורום פעילים.
12. הגדירו לעצמכם מטרות בתחומים שונים
יצירת משמעות דורשת הכרה של ההעדפות שלנו, התשוקה והיכולות שלנו, וכך גם השקעה ארוכת טווח להשגת מטרות ראויות. כדי שתוכלו להגשים את עצמכם, עליכם לגלות קודם כל מה אתם רוצים ומה חשוב לכם, ובהתאם לכך לגבש יעדים ומטרות.
איך מיישמים: כדי להגדיר לעצמכם יעדים תצטרכו תחילה לשאול את עצמכם שאלות כמו: מה אני רוצה להשיג בפרק זמן מסוים (למשל, בעוד חצי שנה מהיום אני רוצה להיות בעל רישיון נהיגה), ומהי התוכנית שלכם, מפורטת ככל האפשר, להשגת היעדים. למשל, מהיכן הכסף? כמה זמן תקדישו לכך בשבוע? מהי ההתקדמות השבועית שאתם מצפים לה? איך אתם מתכוונים לעקוב אחר הצעדים להשגת המטרות?
13. לכו נגד הזרם
יש אנשים שמשמעות חייהם היא הליכה בתלם - ללמוד, להינשא, להקים משפחה. השגרה הזאת גורמת להם לתחושת סיפוק ואושר, אך היא אינה מתאימה לכולם. יש אנשים שלא מתאים להם להישמע לתכתיבים חברתיים או ללכת על פי מסלול שקבעו להם מראש, ולכן הם עלולים למצוא את עצמם חיים ללא מטרות ומשמעות.
איך מיישמים: אם אתם מזהים את עצמכם בין השוחים נגד הזרם, הגיע הזמן להעז ולהתחיל לחיות את חייכם בהתאמה לרצונות ולאמונות שלכם. הירשמו ללימודים או פנו לעיסוק בתחום שאתם אוהבים (גם אם הוא אינו עולה בקנה אחד עם החלומות של הקרובים אליכם). היכולת להיות נבדל מהכלל או להחזיק בדעות בלתי שגרתיות עשויה להיות הדרך הנכונה ביותר עבורכם לייצר לעצמכם חיים מלאי משמעות.
14. אל תיכנעו לשטחיות, למדו לומר "לא" לחוסר עניין
בשטחיות אין עומק ואין משמעות. אתם יכולים לצאת לאירוע, לפגוש חברים, לדבר על "שום דבר" ולחזור הביתה בתחושה שסתם התבזבז לו ערב נוסף. וכך, יומיים לאחר מכן, הסיפור חוזר על עצמו. כל מפגש עקר כזה מרוקן אתכם עוד יותר, אבל האמת שאתם לא חייבים. למדו לומר "לא" לאירועים שלא תורמים לכם דבר.
איך מיישמים: רוצים בכל זאת לשמור על חיי החברה שלכם? נסו מראש לצקת תוכן למפגש, כמו למשל ערב בישול, ערב טריוויה, ערב שירה, ערב הומור.
15. התחברו לילד שבכם מחדש
נסו להיזכר מה רציתם לעשות בבגרותכם כשהייתם ילדים, מה אתם עושים היום, וכיצד זה שונה או דומה למה שרציתם בילדותכם. החזרה לילדות ולמחשבה על מה שרציתם באותם ימים, בהשוואה למה שאתם עושים בהווה, עשויה להיות המפתח למציאת משמעות בחייכם. לעתים קרובות כשהעיסוקים שלכם אינם מסונכרנים עם האמונות והערכים שלכם או עם מה שרציתם לעשות כילדים, אתם עלולים לחיות בתחושת דיסוננס ולאבד עניין ומשמעות בחיים.
איך מיישמים: אם למשל כילדים חלמתם לעסוק בתחום הווטרינריה וכיום אתם עוסקים בשיווק, ייתכן שבמהות שלכם אתם עדיין רוצים להציל חיות ממצוקות שונות. אם לימודי וטרינריה אינם אפשרות ריאלית מבחינתכם כיום, אולי הכיוון צריך להיות הקמת פנסיון לכלבים או אפילו התנדבות בעמותת חיות.
16. עשו דבר אחד טוב ביום
כשנשאל הדלאי לאמה מהו יום משמעותי עבורו, השיב: "לשרת ולסייע לאחר במידת האפשר. ואם זה לא מתאפשר, לפחות לא להזיק לאחרים". הדלאי לאמה לא לבד. אנשים רבים מאמינים שאם אנחנו לא פועלים כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, סימן שלחיים שלנו אין באמת משמעות. גם מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין התנדבות לקהילה ובין סיפוק מהחיים מצאו מתאם גבוה בין השניים.
5 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
לא צריך להתאמץ מדי כדי לעשות משהו טוב ביום. עשו מה שאתם יכולים, היכן שאתם יכולים
(צילום: Angela Weiss/GettyimagesIL)

איך מיישמים: לא צריך להתאמץ מדי כדי לעשות משהו טוב ביום. עשו מה שאתם יכולים, היכן שאתם יכולים. למשל תרמו דם, הזמינו את השכן הערירי לארוחת שישי, תרמו בגדים וחפצים ישנים לעמותות, או אמרו מילה טובה ומחממת לב לאדם ששרוי במשבר.
17. קבלו החלטות שתורמות לסביבה ירוקה ובריאה יותר
להתנהלות היומיומית שלכם יש השפעה רבה על הדרך שבה העולם מתנהל. אם תשנו הרגלים מזיקים שמזהמים את הסביבה ותגבירו את המודעות הסביבתית שלכם, תחושו בעלי ערך בתרומה שלכם לשמירה על כדור הארץ ותשפיעו (גם בלי להתכוון) על הסובבים אתכם לנהוג אחרת למען איכות הסביבה. כל אלה יוסיפו ערך ומשמעות נוספת לחיים.
איך מיישמים: בראש ובראשונה צרכו כמה שפחות. כמו כן, צמצמו שימוש בכלים חד פעמיים ובחשמל, הפרידו אשפה, נסו לתקן בגדים, רהיטים ומכשירי חשמל.
18. ראו בזיכרונותיכם הכואבים נכסים
בספרו "האדם מחפש משמעות" מסביר הפילוסוף־פסיכולוג היהודי ניצול השואה, ויקטור פרנקל, שהצורך לספר לעולם על זוועות הנאצים בזמן שהותו במחנה ריכוז הוא שנתן לו משמעות בחיים וסייע לו לשרוד. פרנקל גם עודד את חבריו באושוויץ לראות את חוויות העבר ואת הכאב והצער באור חיובי, כמו את רגעי האושר והשמחה. לדבריו, היה זה זכר אשתו שהשאיר אותו שפוי בתקופה שבה שהה במחנה הריכוז. כשנזכר באהבתה היה יכול לשמוח לרגע ולחוש אנושי גם בנסיבות הקשות, וכשדמיין את פניה מביטות בו, רצה לשרוד ולהישאר אדם טוב בשבילה.
נסו להתבונן בקור רוח בחיים שכבר חייתם, והתייחסו לחוויות ולזיכרונות שלכם כאל נכסים רבי ערך השמורים בכספת. ויקטור פרנקל, "האדם מחפש משמעות"
איך מיישמים: על פי פרנקל, נסו להתבונן בקור רוח בחיים שכבר חייתם, והתייחסו לחוויות ולזיכרונות שלכם כאל נכסים רבי ערך השמורים בכספת. במקביל זנחו את הגישה הפסימית על העבר המתכלה. לטענתו, המשימה של מציאת משמעות בחיים מנחה אותנו לנהוג בזיכרונות העבר כמו ביצירת אמנות במטרה להיחלץ מתחושת ייאוש.
19. בחנו את עצמכם: אם היו אומרים לכם כי נותרו לכם חודשים ספורים לחיות, מה הייתם בוחרים לעשות בשארית חייכם?
לאחר אירוע קשה או אובדן של אדם יקר הנטייה של רבים מאיתנו היא לאבד את תחושת השמחה והעניין בחיים. כדי לשנות את המצב ולייצר תחושת משמעות חדשה, נסו לדמיין שהרופא מבשר לכם שנותרו לכם חודשים ספורים לחיות.
איך מיישמים: בדקו עם עצמכם מהו הדבר הראשון שהייתם עושים כדי לחיות את שארית חייכם בשמחה ובסיפוק? האם הייתם מתפטרים מהעבודה? יוצאים לטייל בעולם? ממסדים יחסים? תורמים כליה? רשמו את כל הדברים שעוברים לכם בראש ומצאו את הרמזים שיובילו לשינוי בחייכם ולמציאת עניין ומשמעות.
20. גלו משמעות חדשה במקום שחוויתם בו אובדן
אובדן של אדם יקר מותיר כאב גדול מאוד בלב שאין דומה לו. אבל לעתים דווקא בתהליך האבל, ממקום של השלמה שלא ניתן לשנות את המציאות העגומה שנוצרה, אפשר למצוא משמעות חדשה. איתור המשמעות שמסתתרת באובדן עשוי להפוך את הכאב לנסבל יותר ולסייע להתגבר עליו. הגעגוע אמנם לעולם לא יתפוגג, אבל האדם שנושא אותו יוכל להמשיך לחיות את חייו - ואפילו ליהנות מהם.
איך מיישמים: מנסים להגדיל את ה"יש" בחיים באמצעות הרחבת מעגלי העשייה והתרומה, בין אם זו התנדבות בקהילה, ובין אם זה מסע הרצאות להגברת המודעות לסיבת המוות או הקמת עמותות וקרנות הנצחה.
  • ייעוץ מקצועי: ד"ר אנאבלה שקד, מייסדת בית הספר לפסיכותרפיה במכון אדלר; פריידי מרגלית, מייסדת מרחב מודעות - הבית להתפתחות תודעתית; ספרות מקצועית: "ספר האושר - אושר מתמשך בעולם משתנה", הדלאי לאמה, דזמונד טוטו, דאגלס אברמס, הוצאת כתר
הדרך אל האושר
פורסם לראשונה: 12:58, 18.03.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button