יכולים לסייע בהעלאת רמות הלחות בבית

מה כדאי לגדל בבית כדי לטהר את האוויר, להירגע ואפילו להחלים מהר

האם ידעתם שאלוורה טוב לשינה, שיסמין תורם לרילקס ושסחלב בחדר עבודה עוזר להתרכז? 8 דברים שהבריאות שלכם תרוויח אם תכניסו הביתה את הצמחים הנכונים

פורסם:
אחד הטרנדים המשמעותיים בעיצוב הבית בשנים האחרונות הוא ביופיליה – הכנסת הטבע אל תוך הבית. על פי הנחת הביופיליה, קיימת נטייה אנושית מולדת לחפש קשרים עם הטבע, והדרך האידיאלית לעשות זאת, בעיקר אם אין לכם גינה או מרפסת שאפשר לגדל בה צמחים, היא על ידי הכנסת עציצים הביתה. בנוסף ליופי, מתברר שלצמחי הבית יש גם יתרונות בריאותיים לא מבוטלים. בין היתר הם יכולים לעזור לשפר את איכות האוויר בבית ולהפחית את הסיכון להתקפי אלרגיה, להרגיע ולשפר את הריכוז שלכם ואפילו לעזור להחלמה מהירה יותר ממחלה או מניתוח.
הנה שמונה יתרונות בריאותיים שתרוויחו אם תכניסו את הצמחים המתאימים הביתה.

10 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
על פי הנחת הביופיליה, קיימת נטייה אנושית מולדת לחפש קשרים עם הטבע
(צילום: Shutterstock)

1. אוויר נקי ומטוהר יותר ממזהמים


בסוף שנות ה־80 ערכו מדעני נאס"א ניסוי שבו בחנו את השימוש בצמחים ביתיים כדרך לטהר את האוויר בתחנות החלל. הם זיהו 18 צמחים שמסננים ומנטרלים תרכובות אורגניות שכיחות ורעילות (בהן בנזן, פורמלדהיד, אמוניה, טריכלוראתילן וקסילן), שנפלטות לאוויר כתוצאה מזיהום אוויר תעשייתי, כמו גם מגורמים ביתיים (כמו שטיחים, צבע, חומרי ניקוי, דיו מדפסות ועשן סיגריות).
מחקר שנערך בבריטניה ב־1996, מצא שבבתים עם שישה עציצים או יותר רמות החנקן הדו־חמצני מופחתות ביותר משליש, ושבמשרדים עם 3־6 עציצים עומסי התרכובות האורגניות הנדיפות מופחתים ב־75%
במחקר נוסף שפורסם ב־2007, מצאו גם חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית בסידני שעציצים משפרים משמעותית גם את איכות האוויר בבית ומנטרלים מגוון מזהמי אוויר. מחקר אחר, שנערך בבריטניה ופורסם בכתב העת Building Research Establishment ב־1996, מצא שבבתים עם שישה עציצים או יותר רמות החנקן הדו־חמצני מופחתות ביותר משליש, ושבמשרדים עם 3־6 עציצים עומסי התרכובות האורגניות הנדיפות מופחתים ב־75%.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
מטהרים
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי לטהר את האוויר:
ספטיפילום (Spathiphyllum): צמח טרופי זה נמצא כאחד היעילים ביותר בטיהור האוויר הן בניסוי של נאס"א והן במחקר מסידני. הוא בעל פריחה לבנה יפהפייה ועלים גדולים וירוקים שמחזיקים מעמד היטב גם עם מעט מאוד אור, ומצד שני אפילו עם שמש ישירה, ולכן מושלם לבתים ולמשרדים. מאחר שהוא אוהב לחות, הוא מתאים גם למטבחים ולחדרי אמבט לחים.
סנסיווריה (Sansevieria): לצמח בית עמיד זה יש יותר מ־300 זנים שונים, החל בקטנים ונמוכים וכלה בכאלה שיכולים להגיע לגובה אדם. הוא קל לטיפול, חסכוני במים, ויכול לשרוד גם בתנאים קיצוניים ובתנאי אור שונים.
פוטוס (Epipremnum Aureum): צמח מטפס שגם הוא נמצא כיעיל מאוד בסילוק מזהמי אוויר. קל מאוד לגדל אותו והוא לא בררן כשמדובר בצריכת אור, הוא מסוגל לחיות בתנאים של כמעט היעדר אור ועד לאור מלא (אך לא שמש ישירה).
קיסוס (Ivy): אף הוא מהצמחים המובילים בטיהור האוויר בניסוי של נאס"א, והוכח שהוא קולט ביעילות פורמלדהיד. הוא רב שנתי, קל לגידול, מתאקלם בקלות ונוטה להתפשט ולטפס, כך שאפשר גם לתלות אותו בבית.

2. הפחתה בגורמים אלרגניים כמו אבק ועובש

החוקרים העריכו את רמות האבק בחדרים עם, וללא, צמחי בית. הם מצאו שעומס האבק בחדרים שהיו בהם עציצים עם צמחים כמו אגלונמה ופוטוס היה נמוך בכ־15% לעומת חדרים ללא עציצים
נוסף על שיפור איכות האוויר, כמה מחקרים הראו שבחדרים עם צמחים יש פחות אבק ועובש לעומת חדרים ללא צמחים. כך לדוגמה, במחקר שנערך בארצות הברית ופורסם ב־1996 בכתב העת Atmospheric Environment, העריכו חוקרים את רמות האבק בחדרים עם, וללא, צמחי בית. הם מצאו שעומס האבק בחדרים שהיו בהם עציצים עם צמחים כמו אגלונמה ופוטוס היה נמוך בכ־15% לעומת חדרים ללא עציצים.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
אנטי אלרגניים
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי להפחית אלרגיות:
אגלונמה (Chinese Evergreen): צמח בית רב שנתי בעל עלים גדולים, ארוכים ורחבים. הוא גדל הן בתנאים של אור חלקי והן בתנאים של אור מלא.
פוטוס (Epipremnum Aureum): מלבד נטרול מזהמי אוויר, צמח זה מסייע גם להפחית את כמות האבק באוויר.
ספטיפילום (Spathiphyllum): נמצא שנוסף על מזהמי אוויר, הוא מטהר גם נבגי עובש.

3. עלייה במפלס הלחות (למרות החימום והמזגנים)

בעוד שצמחי העכביש היו יעילים יותר בפליטת לחות בשעות האור, צמח הקרסולה הסגלגלה פלט יותר לחות בתנאי חשכה
צמחי בית יכולים גם לסייע בהעלאת רמות הלחות בבית, וכך להפחית את היובש הנובע משימוש במערכות מיזוג אוויר וחימום. במחקר שפורסם ב־2016 בכתב העת HortTechnology בדקו חוקרים את הפוטנציאל של צמחים משני סוגים – ירקה מזנים שונים וקרסולה סגלגלה. הם מצאו שצמחי עכביש (ירקה) בעלי עלים גדולים יכולים להעלות את רמות הלחות בחדר מ־20% לרמה נוחה יותר של 30%. בעוד שצמחי העכביש היו יעילים יותר בפליטת לחות בשעות האור, צמח הקרסולה הסגלגלה פלט יותר לחות בתנאי חשכה.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
מלחחים
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי להעלות את מפלס הלחות:
ירקה (צמח העכביש Chlorophytum Comosum): צמח רב שנתי זה הוא אחד מצמחי הבית הנפוצים והמוכרים. הוא מכונה כך על שום צורת עליו, שהם בעלי גוונים של ירוק ולבן. הוא בעל כושר הישרדות גבוה וקל לגדלו.
קרסולה סגלגלה (Crassula Argentea): צמח ירוק עד ויפה שמקורו באפריקה, אך כיום פופולרי מאוד בכל העולם. עליו הירוקים עבים, חלקים ונוצצים ומכילים הרבה מאוד מים.

4. אווירה משרת רוגע

השמנים האתריים המופקים מכמה מהצמחים, כמו למשל יסמין ולבנדר, משמשים כבר אלפי שנים כטיפול יעיל להרגעה, ומחקרים מהשנים האחרונות אף הדגימו את השפעותיהם המרגיעות והמרפות. כך לדוגמה, מחקר שפורסם ב־2017 בכתב העת Journal of Health Science הראה שאחרי שהנבדקים שאפו את המולקולות של שמן אתרי יסמין נצפו אצלם האטה בקצב הלב, בקצב הנשימה ואף הפחתה בסף הכאב. במחקר אחר, שפורסם ב־2008 בכתב העת Early Human Development, הראו חוקרים ששימוש בשמן לבנדר באמבט של תינוקות עזר להרגיע לא רק את האמהות, שחייכו ונגעו יותר בתינוקות שלהן במהלך האמבט, אלא גם את התינוקות, שהתבוננו באמהות במהלך האמבט יותר מתינוקות שלא נחשפו לשמן הלבנדר, ובכו פחות לעומתם. יתר על כן, רמות הקורטיזול, הן באמהות והן בתינוקות, ירדו באופן ניכר לאחר החשיפה לריח הלבנדר.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
מרגיעים
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי להירגע:
לבנדר: את הצמח בעל הפרחים הסגולים ניתן לגדל באדניות או בעציצים. מומלץ להניח אותו במקום מואר. למרות שהוא פורח רק פעם בשנה, בין יוני לספטמבר, הרי שתפרחתו מספקת כמות נאה לשימוש ואפשר גם לייבש את הפרחים. בפרחי הלבנדר ניתן להשתמש גם באמבט מרגיע וגם להכנת חליטות.
יסמין: צמח היסמין הוא בעל פרחים לבנים קטנים ויפים מאוד, שניחוחם המתוק יעניק לכם רוגע וישפר את מצב הרוח שלכם. קל למדי לגדל את הצמח, וכדאי להניח אותו במקום חשוף לאור השמש.

5. סביבה מעודדת שינה

אחד המיתוסים על צמחי בית ועציצים הוא שלא מומלץ להכניסם לחדר השינה, אבל מדובר במיתוס שגוי. חלק מהצמחים ממשיכים לפלוט חמצן אפילו בלילה, וכך עוזרים לנו לנשום בקלות רבה יותר ולישון טוב יותר
אחד המיתוסים הרווחים על צמחי בית ועציצים הוא שלא מומלץ להכניסם לחדר השינה כי קיים חשש שהם יתחרו בנו על החמצן בחדר בלילה. אבל בפועל מדובר במיתוס שגוי, מכיוון שכמות החמצן שצורכים הצמחים הביתיים נמוכה מאוד, וכך גם כמות הפחמן הדו־חמצני שהם פולטים. חלק מהצמחים גם ממשיכים לפלוט חמצן אפילו בלילה, וכך עוזרים לנו לנשום בקלות רבה יותר ולישון טוב יותר – מה שחשוב במיוחד עבור אנשים שנוטים לסבול מדום נשימה בשינה או מבעיות נשימה.
למשל, צמח האלוורה צוין בניסוי של נאס"א כאחד המובילים בשיפור איכות האוויר בזכות העובדה שהוא פולט חמצן בלילה. גם צמח הגרברה (Gerbera Daisy) ידוע ביכולתו לייצר רמות גבוהות של חמצן בלילה, ובתוך כך גם הוא מסלק כימיקלים רעילים כמו בנזן וטריכלורואתילן מהאוויר. צמחים אחרים מסייעים לשפר את איכות השינה ואפילו להאריך את משך השינה, והבולטים שבהם הם ולריאן ולבנדר. במחקר מ־2008 שפורסם בכתב העת Early Human Development, נמצא שתינוקות שנחשפו לריח הלבנדר באמבט, גם ישנו שינה עמוקה יותר לאחר מכן.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
לשינה טובה
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי לישון טוב יותר:
אלוורה: הצמח הזה, שידוע בסגולות הריפוי שלו, הוא ממשפחת הקקטוסים. מלבד יכולתו לפלוט חמצן בלילה, גם הוא סופח רעלים מהאוויר, ואף מהווה מדד למצב האוויר בבית, שכן במצבים של זיהום גבוה מתפתחים כתמים חומים על העלים שלו. זהו צמח קל לגידול. מאחר שהוא אוהב שמש, מומלץ למקמו במקום שבו יש קרינה לפחות חלק מהיום. עם זאת, בזכות היותו צמח מדברי, הוא יחזיק מעמד ויפרח גם אם לא יספוג שמש.
גרברה: צמח רב שנתי ויפה זה פורח רוב השנה, ובחורף עד האביב מוציא פרחים בגוונים כתומים ואדומים. הוא גדל יפה בחשיפה לשמש מלאה או חלקית.
לבנדר: כנ"ל.

6. קשב וריכוז טובים יותר

חיקוי תנאי הטבע בסביבת הלימוד והעבודה יכול להועיל בשיקום יכולת הקשב והריכוז
צמחים יכולים אפילו לעזור ליכולת הריכוז ולשפר את הזיכרון. במחקר שפורסם ב־2011 בכתב העת Journal of Environmental Psychology, נמצא שהמשתתפים בכיתה שבה הוצב עציץ שיפרו את ביצועיהם כאשר שהו בחדר עם עציצים (סחלבים, שפלרה, אגלונמה ופוטוס). החוקרים מייחסים ממצא זה לתיאוריית שיקום הקשב, שלפיה יכולת המיקוד שלנו במטלות חד־גוניות כמו למידה או עבודה מול מסך המחשב היא מוגבלת. לעומת זאת, כשאנו מטיילים בפארק, למשל, תשומת הלב והקשב שלנו נמשכים לצל של ציפור חולפת, לדשא הירוק שמרתק את עינינו ולפרחים הצומחים בצדי המדשאות. סוג זה של קשב נקרא קשב בלתי מכוון, הוא חסר מאמץ ומופנה אוטומטית לאפיונים מעניינים של המציאות סביבנו, ועל פי התיאוריה הוא מאפשר למערכת הקשב המכוונת שלנו לשקם את עצמה. לכן חיקוי תנאי הטבע בסביבת הלימוד והעבודה יכול להועיל בשיקום יכולת הקשב והריכוז.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
לריכוז
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לגדל כדי להתרכז היטב:
סחלבים: הפרח האלגנטי הזה, המונה יותר מ־25,000 זנים, שימש בתרבויות שונות לחיזוק הגוף ולריפוי מחלות, ועל פי הפנג שוואי נחשב כמעורר אנרגיה חיובית. למרות מראם השברירי והעדין, הסחלבים יכולים לגדול ולשרוד כמעט בכל תנאי האקלים, כשיכולתם לשרוד תלויה רק באופן הטיפול בהם.
שפלרה, אגלונמה ופוטוס: שיחים ירוקי־עד שאוהבים צל או צל למחצה ולכן מתאימים גם לגידול בבית.

7. שיפור מצב הרוח

עציצים וצמחים, בעיקר כאלה עם פרחים, יכולים לא רק לשמח את העין אלא גם לשפר את מצב הרוח. בסקירת מחקרים שפורסמה ב־2009 בכתב העת International Journal of Environmental Research and Public Health, הסיקו חוקרים שחשיפה לסביבה של טבע, עציצים או אפילו נוף של צמחים הנשקף דרך החלונות, משפרת את מצב הרוח באופן ניכר. מנגד, סביבה נטולת טבע עלולה להשפיע על מצב הרוח של אנשים באופן שלילי.
מחקר שפורסם ב־2001 בכתב העת Journal of Exposure Analysis and Environmental Epidemiology, מצא שאנשים העובדים במשרד מפצים את עצמם על היעדר נוף מהחלונות על ידי הכנסת עציצים או אפילו תמונות של טבע למשרד. מחקר נוסף מ־2007 שפורסם בכתב העת HortScience 2, הראה שאנשים העובדים במשרדים שמוצבים בהם עציצים נוטים להרגיש טוב יותר במשרה שלהם ואפילו לוקחים פחות ימי מחלה. במחקר אחר מ־2017 שפורסם בכתב העת Complementary Therapies in Medicine, נמצא שבנוסף להשפעות פיזיולוגיות חיוביות שנמדדו במוח, להצבת עציצים עם ורדים אדומים במשרד היו השפעות חיוביות על מצב הרוח של העובדים.
10 צפייה בגלריה
מנטה צמחים לבית
מנטה צמחים לבית
לשיפור מצב הרוח
(צילום: Shutterstock)
כדי לשפר את מצב הרוח כדאי לגדל צמחים שתורמים להתרוממות הנפש בשל הריח שהם מפיצים, המראה או הצבע המיוחד להם כדוגמת:
ורדים: השילוב בין הריח המשכר למראה ולצבעים היפהפיים שלהם בהחלט יכול לשפר את מצב הרוח. זהו צמח רב שנתי. עם זאת הוא אוהב שמש, ולכן חשוב להעמיד את האדנית או העציץ במקום שבו הוא ייחשף לשמש.
שושנת העמקים: את יופיו של הצמח הייחודי הזה, שפרחיו הלבנים תלויים כמעין פעמון, הילל אפילו שלמה המלך בשיר השירים. זהו צמח רב שנתי, בעל ריח נעים שמשמש גם בתעשיית הבשמים. מכיוון שהוא גדל היטב בצל או בצל חלקי, הוא מתאים לגידול בבית.

8. זירוז החלמה

מישהו יקר לכם אושפז והבאתם לו זר פרחים או עציץ לבית החולים? יכול להיות שהמחווה שלכם לא תשפיע רק על מצב רוחו, אלא גם תזרז את החלמתו. מחקר שפורסם ב־2009 בכתב העת HortScience, מצא שנשים שעברו ניתוח החלימו מהר יותר אם בחדר שבו היו מאושפזות היו צמחים. ממצאי המחקר הראו שבקרב המטופלות שאושפזו בחדרים שבהם הוצבו עציצים היה זמן האשפוז קצר משמעותית, וכמו כן הן דירגו את הכאב שלהן כנמוך יותר וגם את רמת החרדה והעייפות, ונזקקו לפחות תרופות.
מה כדאי לגדל כדי להחלים מהר יותר:
סחלבים, ספטיפילום, פוטוס ויסמין: אלה הצמחים שהוצבו בעציצים במחקר והוכחו כמזרזי החלמה.
10 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
צמח רב פעלים: פוטוס
(צילום: Shutterstock)

  • הכותבת היא בעלת דוקטורט (.Phd) בתקשורת בריאות וחוקרת באוניברסיטת חיפה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button