"יוגה טובה לאדם כיוון שהגוף הפיזי, מערכת העצבים, המיינד והאינטלקט משתפרים"

יוגה: איך היא מועילה לאנושות, עוזרת לבריאות ומכניסה יותר אקשן לחדר המיטות

"יוגה לא מתאימה לכל אחד, אבל היא מחוללת שינוי גדול לאלה שחווים אותה", אמר ממציא שיטת הוויניאסה. 13 עובדות ותנוחות לרגל יום היוגה הבינלאומי שחל ב-21 ביוני

עודכן:
צפו בשיעור יוגה:


1. יוגה היא...
משמעות המילה "יוגה" בסנסקריט היא חיבור, איחוד ומשוער שמקורותיה הם בהודו לפני 5,000 שנה.
2. וכך תבצעו את ברכת השמש
Surya namaskar היא סדרה של תרגילי יוגה המבוצעת ברצף הרמוני. התרגול מעורר את מערכת הנשימה ואת מחזור הדם, מרענן את כל מערכות הגוף ומעצים את האיזון הפנימי.
5 צפייה בגלריה
יוגה
יוגה
ברכת השמש
(צילום: Shutterstock)

קראו עוד:

3. למה היא טובה לנו?
"יוגה טובה לאדם כיוון שהגוף הפיזי, מערכת העצבים, המיינד והאינטלקט משתפרים. איך אפשר שהיוגה לא תהיה טובה?". פטאבי ג'ויס אבי שיטת אשטנגה-ויניאסה יוגה, שהלך לעולמו במאי 2009, בגיל 94.
5 צפייה בגלריה
יום היוגה
יום היוגה
חגיגות יום היוגה, תל אביב 2018
(צילום: רויטרס)

4. היוגה מועילה לאנושות
"יוגה לא מתאימה לכל אחד, אבל היא מחוללת שינוי גדול לאלה שחווים אותה. הם יכולים להתחבר לרוח שנמצאת מעבר לעצמם ולעבור מכשולים רבים. אני לא אומר שכל תנוחה תציל אנשים ושעמידה על הראש טובה לכולם אבל הרוח הפנימית שהיוגה מעוררת מועילה. הרבה אנשים איבדו את הביטחון העצמי ואת הכוח שלהם, והיוגה מוציאה את זה החוצה. ההתעוררות של הביטחון העצמי מועילה לאנושות, שכן זה מה שמאפשר לנו להתמודד עם הקשיים ולחבק את החיים באופן מלא וחיובי".
דסיקשר (T.K.V. Desikachar) ממציא שיטת הוויני־יוגה (ויניאסה), שלפיה "לא התלמיד יתאים עצמו ליוגה, אלא יש להתאים את היוגה לתלמיד ולפי צרכיו" (2016-1938).
5. ויכולה לקרר אתכם
חם לכם ואין מזגן בסביבה? אתם מוזמנים לאמץ את תרגיל היוגה הפשוט הזה שנקרא "תנוחת הפרפר בשכיבה" ומבטיח להרגיע ולצנן את גופכם.
  • שכבו על הגב כשהברכיים כפופות וכפות הרגליים על הרצפה. הניחו את כפות הידיים על עצמות האגן.
  • קרבו את כפות הרגליים והצמידו אותן, כף אל כף, ותנו לברכיים ליפול לכיוון הרצפה (ניתן להניח כרית מתחת לצוואר, הברכיים או הירכיים).
  • פרשו את הידיים לצדדים בזווית של 45 מעלות, כפות הידיים מופנות כלפי מעלה.
  • גלגלו כתפיים לאחור והצמידו אותן לרצפה.
  • נשמו עמוק אל הבטן ואל החזה, התרכזו בנשיפות ארוכות החוצה.
  • בצעו את התרגיל במשך 5-3 דקות. התנוחה יעילה גם להקלה על תסמיני המחזור החודשי.
5 צפייה בגלריה
יוגה
יוגה
תנוחת הפרפר בשכיבה
(צילום: Shutterstock)

6. היא יכולה לעזור לסובלות מהפרעות בתפקוד המיני
מחקר אמריקאי־קנדי שהתפרס ב"ז'ורנל אוף סקסואל מדיסין", כתב העת המוביל בעולם בתחום המיניות, קובע כי יוגה יכולה לשפר את חיי המין של נשים הסובלות מהפרעות בתפקוד המיני. זאת משום שתרגול ביוגה משפר את יכולת הריכוז. סוד הקדם של המיניות הנשית ביוגה הוא ה"מולה בנדה". "מולה" בסנסקריט פירושה שורש או בסיס ו"בנדה" פירושה לאסוף, להרים או לייצב.
שרירי המולה בנדה יוצרים שרשרת תגובות. בזמן האיסוף וההרמה של השרירים נושפים החוצה כך שהסרעפת עולה למעלה ורצפת האגן מתכווצת. לאט־לאט אנחנו לומדות לאסוף את המולה בנדה באופן נכון ומדויק ושרירי רצפת האגן מתחזקים. מערכת העצבים שעוברת בתוך השרירים מתחזקת אף היא, תפקוד מערכת הלימפה משתפר, וכל איברי האגן מתחילים לתפקד טוב יותר. עם התרגול האגן מתייצב, זרימת הדם אל הנרתיק והדגדגן משתפרת, ונשים שמתרגלות זמן ממושך מספרות על ריבוי אורגזמות ושיפור משמעותי בחיי המין.
7. חמש סיבות מצוינות לעשות יוגה בהיריון
  1. כדי להרפות את הגוף והנפש.
  2. כדי לשפר את זרימת הדם ברגליים.
  3. כדי ללמוד להרפות את הגוף באופן מודע (יכולת חשובה ביותר בזמן הלידה).
  4. כדי לחזק את שרירי רצפת האגן.
  5. כדי להקל על כאבי הלידה ולקצר את משך ההחלמה אחריה.
8. היוגה מפחיתה תופעות לוואי ומשפרת את איכות חייהן של חולות סרטן
היוגיסטים ודאי לא יופתעו ממסקנת המחקר הזה. חוקרים ממרכז הסרטן אנדרסון שבטקסס בדקו את השפעת היוגה על 61 חולות סרטן השד שעברו הקרנות. הנשים חולקו לשתי קבוצות: האחת השתתפה בשיעורי יוגה פעמיים בשבוע לאורך כל התקופה; השנייה שימשה כקבוצת ביקורת. בתום טיפולי הקרינה התבקשו המשתתפות למלא שאלונים שבחנו היבטים שונים הנוגעים לאיכות חייהן בתקופת הטיפול.
סיכום ממצאי השאלונים הראה שהתוצאות המשוקללות של נשים שהשתתפו בשיעורי יוגה היו גבוהות יותר מאשר הנשים בקבוצת הביקורת, כלומר הנשים שעשו יוגה נהנו מאיכות חיים גבוהה יותר בזמן הטיפולים. באגודה למלחמה בסרטן תומכים: הוכח שהיוגה, כמו גם כל פעילות גופנית אחרת, מפחיתה עייפות, המהווה תופעת לוואי למחלת הסרטן בכלל ולטיפולי הקרנות בפרט. תרגילי היוגה משחררים ממתחים ומעוררים את התיאבון, שהוא משמעותי עבור חולי סרטן.
9. והיא טובה יותר מתרופות לכאבי גב
במחקר שפורסם ב־ 2010 בכתב העת Annals of Internal Medicine, נמצא שתרגול יוגה עשוי להיות יעיל יותר לטיפול בכאבי גב תחתון מטיפול תרופתי. המשתתפים בקבוצת היוגה אמנם לא דיווחו על פחות כאב מחברי קבוצת הביקורת, אבל היו מסוגלים להתמודד עמו ולבצע פעילויות ב־ 30% יותר, וכעבור שנה מצבם עדיין היה טוב יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת.
מחקר נוסף, שנערך במימון המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית בארצות הברית, בחן את השימוש באיינגר יוגה (סגנון יוגה שבו משתמשים בבלוקים, חגורות ורצועות כדי לתמוך ביציבה) לטיפול בכאב כרוני בגב התחתון בהשוואה לטיפולים קונבנציונליים. במחקר נמצא שהיוגה הפחיתה את הכאב, המוגבלות התפקודית ורמת הדיכאון, והמשתתפים בקבוצה זו גם דיווחו על נטייה מופחתת לשימוש במשככי כאב.
10. היוגה קרובה אל הלב
נהוג לחשוב על יוגה כעל פעילות המפיגה לחצים ויוצרת חיבור בין גוף לנפש, אבל מחקר חדש מראה כי היא מסייעת גם בתחום אחר לגמרי - בריאות הלב. המחקר, שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוטרדם בהולנד ופורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology, סקר 37 מחקרים קודמים שהקיפו כ־2,800 איש.
במחקרים שנסקרו נבדקה השפעת היוגה על מדדים שקשורים למחלות לב, כמו לחץ דם ורמת הכולסטרול, בהשוואה לפעילויות אירוביות אחרות, וכן בהשוואה לנבדקים שלא ביצעו כל פעילות. לפי התוצאות, השפעת היוגה על ההפחתה בגורמי הסיכון למחלות לב זהה לזו של פעילויות אירוביות אחרות. לדברי החוקרים, ייתכן שהדבר נובע מכך שהיוגה מסייעת בהרגעת מתחים, שכידוע נמצאו קשורים למחלות לב.
11. ותעשה גם דברים טובים למיניות שלכם
אולי חמש הסיבות הבאות יריצו אתכם אל מכוני היוגה. "כי היוגה", אומרת אלן בארט בספרה "יוגה סקסית", מגבירה את הגמישות, מחזקת את הגוף ומסייעת לנו להכניס הרבה יותר אקשן לחדר המיטות". ואיך כל זה קורה? הנה חמישה דברים שהיוגה עושה למיניות שלנו:
  1. מזרימה: ישנן תנוחות שבהן הדם זורם ישירות אל איברי המין ,כך שבעיתוי נכון אפשר לגרום להם לתפוח, להתחמם ולהפוך רגישים למגע.
  2. מחזקת: היוגה מחזקת את שרירי רצפת האגן ומאפשרת לנשים אורגזמות חזקות יותר ולגברים שליטה טובה יותר בזקפה ובשפיכה.
  3. מחברת: היכרות ונוכחות עם הגוף שלנו בזמן הנשימה והתרגול מאפשרות להמשיך את אותה נוכחות גם במיטה. לכן קל יותר למתרגלי יוגה ללמוד מה מענג אותם ומה לא, והופך את היכולת לומר את זה לבן הזוג לפשוטה יותר.
  4. מרפה: נשים רבות מכווצות את שרירי האגן והירכיים בזמן החדירה. היכרות עם טכניקות של הרפיה ומודעות לנשימה ולגוף מאפשרות שחרור ואיתו נינוחות ועונג.
  5. מעצימה: בהתאם לאמונה המזרחית, שלוש הצ‘אקרות (מרכזי האנרגיה) המיוחסות למין הן צ‘אקרת הבסיס, צ‘אקרת הבטן וצ‘אקרת הלב. תרגול קבוע ממלא אותן בכוח החיים, פותח, מרחיב והופך את העיסוק במיניות לחופשי ונוח יותר.
12. היא פופולרית בקרב הסלבס, אבל לא אצל כולם
לא מעט מפורסמים מקומיים אימצו את היוגה כחלק משגרת החיים: לירז צ'רכי, מירי נבו, יעל בר זוהר (אשטנגה) השחקנים משה אשכנזי ("בטבע עם חברים") ומוריס כהן ("בבית מול היוטיוב"); השחקנית טלי שרון ("לי ולבעלי יש דייט שבועי – בכל שישי אנחנו עושים שיעור יוגה); יפית אסולין, קורין גדעון ("התחברתי מחדש ליוגה בהיריון") וריף נאמן.
5 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
"החזקתי חצי שיעור וברחתי". נלי תגר
(צילום: רונן פדידה)

כשנלי תגר נשאלה לפני שנה בריאיון ל"מנטה" - איזה אימון עשית והפסקת כי זה היה פשוט בלתי נסבל? היא ענתה: "עשיתי פעם ביקראם יוגה, שזה בעצם לקחת את משבר האקלים העתידי ולעשות יוגה ב־43 מעלות. אבל תכל'ס אין משבר אקלים, אז למה אתם סובלים ככה? החזקתי חצי שיעור וברחתי". הסטנדאפיסט יונתן ברק הסכים איתה: "יוגה בחדר מחומם זה האימון הכי מטופש שיש. זה לא הופך את היוגה לטובה יותר אלא רק למסריחה יותר".
הדוגמנית דורית רבליס הכריזה ש"יוגה משעמממת אותי, אני צריכה להזיע". גם הסטנדאפיסט אבי נוסבאום הודה בריאיון ל"מנטה": "יוגה זה לא בשבילי. הייתי פעם אחת, המדריכה שמה מוזיקה שקטה עם נגנים שלא שמעו את עצמם, דיברה בלחש, וכל הזמן אמרה לי 'תירגע, תירגע'. הרגשתי שאם אני נרגע עוד טיפה - אני נפטר".
13. ארבעה חשבונות אינסטגרם ללימוד והשראה
אחרי עשר שנות הוראת יוגה וכתיבה מגזינית החליטה ארין מוץ שהיא לא בדיוק המורה הייצוגית הזאת ליוגה - היא שותה יין, אוכלת המון גבינות ומעדיפה קעקועים, בגדים שחורים ואירוניה. מזדהים? תנו מבט בכתבות כמו: "6 תנוחות של קמה סוטרה" או "5 דברים שאני לא יכולה לומר לכם כי אני המורה שלכם ליוגה". או פשוט עקבו אחרי הסרטונים הקצרים והמוצלחים שלה באינסטגרם.
תנוחות הפוכות בזמן הווסת? ארין מוץ מפריכה את המיתוס

באינסטגרם תוכלו למצוא מאות ואולי אפילו אלפי חשבונות שכל עניינם הוא יוגה, אבל Nude Yoga Girl, צעירה אנונימית בשנות ה-30 לחייה עם קרוב למיליון וחצי עוקבים, עושה את זה טוב יותר מכולם. בתמונות עוצרות נשימה היא מדגמנת תנוחות יוגה שונות ומשונות, כשהיא עירומה לגמרי, בלי לחשוף אף חלק אינטימי מדי (וגם לא את הפנים) ועם תחושה שמדובר בפעילות קלילה ונינוחה כמו רביצה על הספה. נראה אתכם נלחמים בדחף לרוץ לרכוש מזרן יוגה אחרי רפרוף בפרופיל שלה.

Jessamyn Stanley היא מחלוצות נשות הפלאס סייז שיצאו להוכיח לעולם שגם הן יכולות להיות בכושר שיא: ג'זמין היא אישה עבת בשר שלדבריה היא "פאקינג אוהבת יוגה". ולא רק שהיא אוהבת אותה, היא גם ממש טובה בה, ועמוד האינסטגרם שלה מלא בתמונות שלה מרביצה תנוחות יוגה שמצריכות גמישות שיא. לפעם הבאה שבה תרגישו ששיעור פילאטיס גדול עליכם עכשיו.

עמוד האינסטגרם של מגזין "מנטה" מארח את מיה קרמר לתרגול בלייב לכבוד יום היוגה הבינ"ל - הצטרפו אלינו בשעה 19:30.
פורסם לראשונה: 08:13, 21.06.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button