כיום ההתייחסות לפנים היא כאל מכלול שלם ולא לכל קפל או קמט בנפרד

יפה, שנה אחת קודם: 20 דברים חשובים שלמדנו על הזרקות יופי ב-20 שנה

הרפואה האסתטית התפתחה דרמטית ב-20 השנה האחרונות וההזרקות שינו את פניה מקצה לקצה. כך גילינו את האפשרות לקפוץ ללאנץ' ולחזור למשרד צעירים בעשור

פורסם:

1. שלא חייבים ניתוח כדי להיראות טוב יותר

בשני העשורים האחרונים הזרקות היופי, בהן הבוטולינום טוקסין (בוטוקס) וחומרי המילוי, שינו את עולם הרפואה האסתטית לחלוטין והפכו אותו מתחום שהתבסס בעיקר על ניתוחים לתחום שמאפשר לטפל בבעיות כמו קמטים, קמטוטים, צניחת עור וחידוש העור ללא מגע סכין. בעקבות זאת הפרוצדורות נעשו הרבה פחות מסוכנות, תוך שימוש בפולשנות מינימלית, ללא צורך בזמן החלמה ועם תוצאות מהירות מאוד.
הפרוצדורות המובילות בכירורגיה פלסטית בארה"ב היו ההזרקה של בוטולינום טוקסין ושל חומרי מילוי, עם 7.44 מיליון הזרקות בוטוקס ו־2.68 מיליון הזרקות חומרי מילוי
אין זה מפתיע אפוא שטיפולי ההזרקה הפכו למטאור של תחום הכירורגיה הפלסטית־אסתטית. על פי דו"ח שפרסמה במרץ 2019 החברה האמריקאית למנתחים פלסטיים (ASPS), הפרוצדורות המובילות בכירורגיה פלסטית ב־2018 הן הפרוצדורות הזעיר פולשניות, ובהן פרוצדורות ההזרקה של בוטולינום טוקסין ושל חומרי מילוי, עם 7.44 מיליון הזרקות בוטוקס, ו־2.68 מיליון הזרקות חומרי מילוי.

2. שחשוב להתמקד לא רק בצניחת העור אלא גם בכיווץ השרירים

בעוד שבעבר התמקדו המומחים לרפואה אסתטית בטיפולים להצערת העור בעיקר בבעיות של צניחת העור ואיבוד הנפח, הרי שאישור הכניסה של הבוטולינום טוקסין לתחום הכירורגיה הפלסטית־אסתטית על ידי ה־FDA ב־2002, הביא להצגת ממד חדש בהבנת הזדקנות העור ולשינוי תפיסתי בקרב הקהילה הרפואית בתחום. מה שחולל את השינוי היה העובדה שהשימוש הקוסמטי בבוטוקס הדגים את התפקיד שממלא כיווץ השרירים בתהליך ההזדקנות, ואיפשר לראשונה להפחית את כיווץ שרירי הפנים.
בעקבות זאת התבררה החשיבות המרכזית של הרפיית השרירים במניעת קמטים, והובהר ההבדל בתהליך ההתפתחות של סוגי הקמטים: כאלה הנובעים מצניחת העור ומירידה בכמות הקולגן והאלסטין וחומרים נוספים המהווים את תשתית העור כמו גם דלדול העצם שמתחת לעור, לעומת קמטי ההבעה הנובעים מכיווץ חוזר ונשנה של הפנים תוך הבעת רגשות.

3. שחומצה היאלורונית יכולה לשמש לא רק לטיפולים רפואיים אלא גם כחומר מילוי לפנים

למרות שכבר לפני יותר מ־80 שנה הבינו חוקרים שאחד התפקידים המרכזיים והחשובים של החומצה ההיאלורונית הוא לשמור על נפח העור ועל לחותו, רק ב־1996 החלו להשתמש בחומר ברפואה האסתטית, ושבע שנים נוספות חלפו בטרם אושר ב־2003 חומר המילוי הראשון המבוסס על חומצה היאלורונית על ידי ה־FDA. מאז היא הפכה לחומר המילוי הנפוץ ביותר בעולם ולסטנדרט הטיפולי מספר אחת לטיפול בקמטים לצד הזרקות הבוטוקס, וכן למילוי שקעים וצלקות.
סוד ההצלחה שלה טמון בעובדה שמדובר בחומר שנמצא בגופנו באופן טבעי (בגלגל העין, בריאות, בסחוסים, בשסתומי הלב ובעור), כשלמעשה כמחצית מהכמות שלה בגוף נמצאת ברקמת העור, שם היא ממלאת תפקיד מפתח ביכולת העור לשמר מים בזכות יכולתה לספוח אליה אלפי מולקולות של מים - פי 1,000 לערך ממשקלה - ולאגור אותן. כמו כן היא מעודדת את ייצור הקולגן העצמי ופועלת לתיקון רקמת העור ולזירוז תהליכי ההחלמה מפציעות ומזיהומים.
בהמשך, בעקבות הצלחת החומצה ההיאלורונית, פותח בארצות הברית חומר מילוי נוסף, רדיאס (קלציום הידרוקסילאפטיט), המבוסס על מיקרו כדוריות של גבישי סידן המצויות בתוך ג'ל צמיגי. בדומה לחומצה ההיאלורונית, גם הוא מרכיב טבעי בגופנו, המצוי בשיניים ובעצמות, ולכן נחשב לחומר בטוח שהגוף יודע לפרק, וגם הוא מעודד יצירת קולגן עצמי.
6 צפייה בגלריה
חומצה היאלורונית
חומצה היאלורונית
סוד ההצלחה של החומצה ההיאלורונית טמון בעובדה שמדובר בחומר שנמצא בגופנו באופן טבעי
(צילום: shutterstock)

4. שמשך הזמן הממוצע שבו משפיע הבוטוקס הוא כ־3־4 חודשים

כשמזריקים אותו לשריר, רעלן הבוטולינום חוסם את שחרורו של המעביר העצבי אצטילכולין בחיבור שבין העצב לשריר. בעקבות זאת השריר אינו יכול להגיב לפקודת ההתכווצות של העצב שמועברת מהמוח. השפעה זו מובילה להעלמה של קמטי ההבעה או להפחתתם באופן זמני, לתקופה של כ־3־4 חודשים. עם זאת, משך ההשפעה שונה מאדם לאדם ותלוי בעיקר במידה שבה אנו נוטים לכווץ את שרירי הפנים.

5. ואילו חומרי המילוי משפיעים לרוב בממוצע כ־6־12 חודשים

בעוד שהחומצה ההיאלורונית הטבעית בגופנו מתפרקת בעור בתוך 24־48 שעות, הרי שהחומצה ההיאלורונית המשמשת למילוי קמטים עמידה יחסית (6־12 חודשים). העמידות הזאת מושגת על ידי תהליכי עיבוד שיוצרים קישור צולב של המולקולות שלה והופכים אותה לעמידה יותר בפני פירוק אנזימטי.

6. שאין מינון ופרוטוקול הזרקה אחידים של בוטוקס שמתאימים לכולם

כמות הבוטוקס הנחוצה כדי להשיג תוצאה מיטבית ולמנוע טעויות, וכך גם עומק ההזרקה ומיקומה המדויק, תלויים במגוון גורמים, בהם המבנה ודגם השריר, העוצמה של התכווצות השריר, הגיל ורגישות אינדיבידואלית.
6 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
גיל המטופלים הולך ויורד, כשרבים מתחילים לבצע טיפולים כבר בגילאי ה־20 המאוחרות
(צילום: Shutterstock)

7. שאין גם חומר מילוי אחד שמתאים לכל מטרה

אחת התובנות החשובות שהתפתחו בשנים האחרונות היא שיש צורך בסמיכות שונה של חומרי מילוי לאזורים שונים בפנים: עבור מילוי אזורים כמו לחיים יש צורך בחומר מילוי דחוס, ואילו למקומות שבהם לא מעוניינים במילוי נפח משמעותי, כמו אזור השפתיים, יש צורך בחומר מילוי דליל יותר
אחת התובנות החשובות שהתפתחו בשנים האחרונות היא שיש צורך בסמיכות שונה של חומרי מילוי להתוויות שונות ולאזורים שונים בפנים: עבור מילוי אזורים של חוסר נפח גדול כמו לחיים או רקות יש צורך בחומר מילוי דחוס בסמיכות גבוהה; עבור אזורים של חוסר נפח קטן יותר ולמילוי קמטים כמו הקמטים הנזולביאליים (בין האף לפה) יש צורך בחומר מילוי בסמיכות בינונית; בהתוויות שמיועדות למקומות השטחיים יותר, שבהם לא מעוניינים במילוי נפח משמעותי, כמו אזור השפתיים למשל, יש צורך בחומר מילוי דליל יותר בסמיכות נמוכה.
אחת התובנות החשובות שהתפתחו בשנים האחרונות היא שיש צורך בסמיכות שונה של חומרי מילוי לאזורים שונים בפנים: עבור מילוי אזורים כמו לחיים יש צורך בחומר מילוי דחוס, ואילו למקומות שבהם לא מעוניינים במילוי נפח משמעותי, כמו אזור השפתיים, יש צורך בחומר מילוי דליל יותר
לאור התובנה הזאת, חומרי המילוי כוללים מגוון סוגים שונים הנבדלים זה מזה בסמיכות, בהתאם למטרת הטיפול. למשל, יש מגוון סוגים של חומצה היאלורונית שמייצרות חברות שונות (כמו ג'ובידרם, רסטילן, סטילאז', לומינרה ועוד) בסמיכויות שונות. כמו כן, חומרי המילוי השונים נבדלים זה מזה ביכולת להישאר במקום שבו הוזרקו, ביכולת ההרמה שלהם וברמת ההשתלבות עם הרקמות מסביב.

8. שטיפול בבוטוקס בשלב מוקדם יחסית עשוי להיות מניעתי

בשנים האחרונות גיל המטופלים הולך ויורד, כשרבים מתחילים לבצע טיפולים כבר בגילאי ה־20 המאוחרות או בשנות ה־30 המוקדמות. הניסיון המצטבר, כמו גם כמה מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שלהזרקת הבוטוקס יש השפעה מניעתית. הסיבה לכך נובעת ככל הנראה מהעובדה שהבוטוקס פועל בכך שהוא מרפה את השריר, ובעקבות זאת העור שמעליו אינו מתכווץ. כך, כשמתחילים את הטיפול בשלב מוקדם, כשהקמטים, גם אם כבר הופיעו, עדיין אינם דינמיים (קמטים שמופיעים רק כשמכווצים את הפנים ונעלמים כשלא מכווצים אותם), אפשר לשמור על מראה צעיר לאורך זמן ולמנוע מהם להפוך לקבועים.

9. שכדי לקבל תוצאה נראית לעין, יש צורך בכמות מינימלית מסוימת של חומר מילוי

בשפה המקצועית קוראים לזה Active Number. הכמות הזאת תלויה בסוג העור ובעומק הקפל או הקמט. זו הסיבה לכך שלעתים קרובות מטופלים מתאכזבים מתוצאות הטיפול, כשהם מנסים להתפשר על מזרק אחד לאזור נרחב. לשם הערכה, כמות החומצה ההיאלורונית במזרק אחד היא 1 מ"ל, כמות השווה בגודלה לאפונה בערך.
6 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
כמות החומצה ההיאלורונית במזרק אחד היא 1 מ"ל, כמות השווה בגודלה לאפונה בערך
(צילום: Shutterstock)

10. שהזרקה של חומר מילוי באזור אחד של הפנים יכולה לשפר משמעותית גם אזורים אחרים מסביב

כיום ההתייחסות לפנים היא כאל מכלול שלם ולא לכל קפל או קמט בנפרד, ומתוך ההתייחסות ההוליסטית הזאת בודקים מהו הגורם לקמט ומתמקדים בעיקר בטיפול בגורם הזה
וזה הצד החיובי של המטבע. כיום ההתייחסות לפנים היא כאל מכלול שלם, ולא לכל קפל או קמט בנפרד, ומתוך ההתייחסות ההוליסטית הזאת בודקים מהו הגורם לקמט ומתמקדים בעיקר בטיפול בגורם הזה. למשל, הקפל הנזולביאלי שעובר בין האף לפה הוא תוצאה ולא סיבה. הסיבה להיווצרותו נובעת מהצניחה של אזור עצמות הלחיים. לכן הזרקה באזור הזה תתקן במידה רבה את הקפל הזה, ורק את ההשלמות עושים בתוצאה, כלומר בקפל עצמו.

11. שניתן להשתמש בחומצה היאלורונית גם להעלאת רמת הלחות בעור ולשיפור איכותו

למטרה זו משתמשים בסקין בוסטר (כגון ג'ובידרם וולייט) שמוזרק לדרמיס. ההזרקה אינה מיועדת ליצור נפח אלא לשפר את לחות העור ולעודד ייצור סיבי קולגן ואלסטין, וכך לשפר את מרקם העור ולהעניק לו מראה קורן ורענן. שיטה נוספת להעלאת רמת הלחות בעור היא באמצעות החדרת חומצה היאלורונית בלתי מצולבת בשיטת המזותרפיה — מספר גדול של דקירות שטחיות.
בשונה מהחומצה ההיאלורונית המצולבת, הסוג הבלתי מצולב הוא בלתי מעובד ולכן מחזיק מעמד בעור ימים ספורים בלבד. ואולם החדרתו בהזרקות רבות ועדינות לשטחים נרחבים בעור מאפשרת להאריך את שהותו בדרמיס, שם החומצה ההיאלורונית סופחת כמות גדולה של מים. במקביל הפציעות השטחיות שיוצרות הדקירות מעוררות תגובת ריפוי שמאיצה את ייצור הקולגן והאלסטין, וכך גם רמת הלחות בעור עולה וגם איכותו משתפרת.
6 צפייה בגלריה
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
על ידי הזרקת חומרי מילוי ניתן לעצב את האף או הסנטר ובכך לחסוך התערבות ניתוחית
(צילום: Shutterstock)

12. גם כתחליף לניתוחי אף וסנטר

בשנת 2000 תיקון אף, עיצוב הסנטר או טיפול בשקעי העיניים היו אפשריים רק באמצעות ניתוחים. כיום על ידי הזרקת חומרי מילוי ניתן לעצב את האף או הסנטר ובכך לחסוך התערבות ניתוחית. באמצעות הזרקת חומר המילוי במחט או דרך קנולה אפשר, למשל, לאזן א־סימטריה באף או להסתיר גבנון, או לשנות את רוחב הסנטר, דבר שהיה בעבר אפשרי רק על ידי החדרת שתלי סיליקון בניתוח.

13. ובחלק מהמצבים אפשר אפילו להשתמש בבוטוקס כתחליף לניתוח

למשל, במצבים של חיוך חושף חניכיים אפשר לשפר את המראה על ידי הזרקת בוטוקס שתרפה את האזור, או במצבים שבהם שריר הלעיסה מפותח מדי וגורם למראה פנים מרובע, הרפיית השריר תעדן את האזור ותהפוך אותו לאובלי יותר.

14. שתאונות בוטוקס (או חומצה היאלורונית) קורות, אבל אפשר למנוע אותן

אחד הגורמים העיקריים לתאונות כאלה הוא השאיפה להידמות לידוען כזה או אחר, או לקבל שפתיים או לחיים "כמו של". הרדיפה אחר הדמיון מובילה במקרים רבים לתוצאות מוגזמות ולא טבעיות. במקום להתרכז באדם כלשהו שאתם רוצים להידמות אליו, חשוב שתגדירו לעצמכם ותסבירו לרופא מה בדיוק מפריע לכם - אם, למשל, הפנים שלכם נראות עייפות, כעוסות או נפולות, ואיך הייתם רוצים להיראות - רעננים יותר, נשיים/גבריים וכו'. שאלות מהסוג הזה יכולות להדריך את הרופא בבניית תוכנית טיפול שמתאימה לכם באופן ספציפי.

15. ושבחלק גדול מהמקרים אפשר גם לתקן

שני היתרונות הגדולים של הזרקות היופי הן שראשית, ההשפעה זמנית, כך שגם אם קרתה תאונה, לא "תיתקעו" איתה לנצח, ושנית, שבחלק גדול מהמקרים יש מה לעשות כדי לתקנה. במקרה של היווצרות גושים לאחר הזרקת חומצה היאלורונית, או אם לא אוהבים את התוצאה, אפשר להזריק היאלורונידאז, אנזים המפרק את החומצה ההיאלורונית. במקרה שלא אוהבים את התוצאה לאחר הזרקת בוטוקס, אפשר גם כן בחלק גדול מהמקרים לתקן אותה. למשל, "גבות מפיסטו" - שנוצרות כאשר בהזרקת בוטוקס למצח, הרופא לא "תפס" את כל שריר המצח עד לקצוות בצדדים, וכתוצאה מכך חלק מסיבי השריר נשארים פעילים והם אלה שמעלים את הגבה - אפשר לתקן על ידי הזרקת כמות קטנה נוספת כדי להרפות את הסיבים האלה.
6 צפייה בגלריה
חומצה היאלורונית
חומצה היאלורונית
יש צורך בסמיכות שונה של חומרי מילוי לאזורים שונים בפנים
(צילום: shutterstock)

16. שלא כל קמט רצוי להעלים

לדוגמה, למי שיש עפעפיים כבדים, נפולים, או עור עודף בעפעפיים, מומלץ להימנע מהזרקה למצח, או לכל היותר להזריק כמות מינימלית שרק תרפה מעט את השריר אך לא תשתק אותו. זאת משום שזהו השריר היחיד שמרים את הגבות והעפעפיים, כך ששיתוקו במצב זה עלול להחמיר את המצב ולגרום למראה עייף ונפול עוד יותר של העפעפיים.

17. שאחרי כל טיפול הזרקה חשוב להקפיד להימנע מחשיפה לשמש

זאת מאחר שהקרינה האולטרה סגולה עלולה לגרום לפיגמנטציה באזור הדקירה בשל הפציעה הזעירה בעור. רצוי להימנע מחשיפת העור לשמש למשך שבוע־שבועיים, וכמובן להימנע גם משיזוף מלאכותי.
שני היתרונות הגדולים של הזרקות היופי הן שראשית, ההשפעה זמנית, כך שגם אם קרתה תאונה, לא "תיתקעו" איתה לנצח, ושנית, שבחלק גדול מהמקרים יש מה לעשות כדי לתקנה

18. וחשוב עוד יותר להקפיד על היגיינה

לאחר הטיפול העור שעבר פציעה, גם אם קלה, רגיש מאוד. לכן חשוב לוודא שהרופא מנקה היטב את האזור לפני ההזרקה, וכמו כן לשמור על ניקיון האזור ולהימנע מלמרוח מייק־אפ, קרמים, או כל תכשיר אחר, כולל שפתון, אם ההזרקה היא באזור השפתיים.

19. שלאחר הזרקת חומצה היאלורונית מומלץ גם להימנע מפעילות מאומצת ב־24 השעות הראשונות

זאת מאחר שפעילות פיזית מאומצת כמו אימון כושר עלולה להוביל להתפתחות בצקות באזור המוזרק. כמו כן, מאותה סיבה מומלץ להימנע במשך כמה ימים משתיית אלכוהול.

20. שכמו בכל תחום, חשוב לוודא שמי שמבצע את ההזרקה הוא מומחה בתחום

להזרקה נכונה יש חשיבות רבה הן בבטיחות הטיפול והן בהשגת יעילות מיטבית. חשוב מאוד לבחור את החומר הנכון לאזור המסוים שאליו מזריקים, וכמו כן, שההזרקה תבוצע במקום הנכון ובעומק הנכון. לדוגמה, הזרקה לעומק לא נכון עלולה לגרום לתוצאה לא אחידה במראה העור, או לחלופין: להיעדר תוצאה.
חמור מכך, בשנים האחרונות מזהיר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית מפני תופעת מתחזים ההולכת וגוברת בענף שמגלגל הרבה מאוד כסף - אנשים שמתחזים לרופאים ומבצעים טיפולי הזרקה ולצדם שימוש בבוטוקס ובחומרי מילוי מזויפים. חומרים אלה עלולים לגרום לזיהומים ולתגובות אלרגיות קשות, שכן אם דרגת הניקיון שלהם נמוכה, הם יכולים להכיל חלקיקים חלבוניים. לכן חשוב לא להתפתות למבצעים, למחירים זולים מדי, להגרלות ולפרסים.

הבוסט: שילוב הזרקות עם טכנולוגיות מתקדמות

"המאפיין העיקרי של האסתטיקה העתידנית הוא גישת טיפול המשלבת בין טכנולוגיות ההיי־טק לשיטות המסורתיות, כמו פילינג והזרקות בוטוקס וחומרי מילוי", אומר ד"ר אלכס אלטס, מומחה לרפואת עור. "מחקרים מראים שבעזרת פרוטוקול טיפול נכון אפשר כבר כיום ליצור מצב שימנע את התנוונות העור ולהשיג תוצאות קבועות. באמצעות טיפול בטכנולוגיות מתקדמות, כמו לייזר, גלי רדיו (RF) או גלי אור (IPL), אנחנו יכולים להעיר את התאים הפיברובלסטיים, אבל כדי שהם יוכלו לתפקד באופן יעיל עלינו לייצר עבורם את הסביבה הנכונה.
"אם נוסיף לטיפול חומצה היאלורונית, נוכל להעצים פי כמה את התוצאה ולהאריך משמעותית את משכה. במילים אחרות, על ידי ההשפעה הסינרגטית של הטיפול המשולב אנו יכולים להפעיל תהליך של שיקום, ריפוי ובנייה של העור מחדש, וכך לטפל לא רק בהתוויות האסתטיות אלא גם בנזקים שנחשבו עד לא מזמן לבלתי הפיכים, כמו נזקי הרדיקלים החופשיים שבקרינת השמש".
  • הכותבת היא בעלת דוקטורט (.Phd) בתקשורת בריאות וחוקרת באוניברסיטת חיפה /// ייעוץ מקצועי: ד"ר אסי דרור, מרפאות VIV מבית ד"ר צחי וידר
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button