לב שבור. עוצמת הכאב פוחתת משבוע לשבוע, גם אם זה לא מרגיש כך כרגע

שירים עצובים וההרגלים המעצבנים של האקס: דרכים להקלה על לב שבור

מחקרים מצאו שפרידה מפעילה את אותם אזורי הכאב במוח שפועלים כשאנחנו חווים כאב פיזי. איך מתמודדים עם שיברון הלב אחרי פרידה כואבת? כלים מוכחים מדעית שיעזרו לכם להרגיש קצת יותר טוב

נעמה קמינר-מבורך
פורסם:
בפעם הראשונה שחוויתי פרידה, אי שם בגיל העשרה, בעודי מייבבת את חיי, אמרה לי אמא שלי את המשפט הבא: "זה כואב כל כך כי זאת הפעם הראשונה, בפעמים הבאות זה יכאב פחות". בזמנו זה נתן לי תקווה. האמנתי שהכאב העצום שאני חווה לא ישוב לבקר אותי עוד. אבל החיים הוכיחו שהמשפט שלה היה רק חצי צודק. בפרידות הבאות שחוויתי (והיו רבות) זה אכן לא היה אותו כאב כמו בפעם הראשונה, אבל הוא היה עוצמתי לא פחות.
עוד תובנות וכלים לחיים בראי הפסיכולוגיה החיובית:
בשיחות הייעוץ האישיות שאני עושה, נושא הפרידות מבני זוג עולה לא מעט. אנשים סוחבים איתם כאבי לב שנים רבות אחרי פרידות שחוו בעברם הרחוק. כמעט תמיד כשהם מספרים על החוויה, העיניים שלהם מוצפות דמעות בשנייה שהם נזכרים באותו אקס/ית מיתולוגי/ת ובכאב הגדול שאותה פרידה גרמה להם.
אבל פרידות הן חלק בלתי נפרד מחוויית החיים שלנו ורובנו חלק מהסטטיסטיקה הכואבת. כך למשל, בסקר שנערך ב־2013 בארצות הברית, ציינו מרבית הנסקרים שלבם נשבר במהלך החיים חמש פעמים. סקר אחר מ־2018, גם הוא מארצות הברית, מצא ש־58% מהמשתתפים דיווחו שהפרידות שלהם היו "חתיכת בלגן" (Messy BreakUps), ורק 25% דיווחו על פרידות "מתורבתות". כך שאם הפרידות שלכם היו נוראיות, אולי הנתונים האלה יגרמו לכם להרגיש קצת יותר נוח.

פחות אבל עוד כואב

מחקרים במדעי המוח מצאו שכאב חברתי (פרידה רומנטית היא דוגמה מובהקת שלו) מפעיל את אותם אזורי הכאב במוח שפועלים כשאנחנו חווים כאב פיזי, מה שמאשש את העובדה שלביטויים "כאב לב" ו"לב שבור" יש ביטויים פיזיולוגיים מובהקים.
אבל אם עברתם פרידה לאחרונה, הממצא הבא עשוי לעודד אתכם - כאב הלב פוחת עם הזמן. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Experimental Social Psychology ב־2007 מצא שכאשר מערכת יחסים רומנטית מסתיימת, רובנו מדרגים את רמת הכאב שלנו מעט מעל 3 בסולם כאב של 1־7. עוד נמצא שבכל שבוע שחולף מהפרידה רמת הכאב יורדת בכ־0.07 נקודות. כך שאם אתם אחרי פרידה, תהליך ההחלמה אולי ארוך ממה שהייתם רוצים, אבל הממצא הזה מעיד על כך שעוצמת הכאב פוחתת משבוע לשבוע, גם אם זה לא מרגיש כך כרגע.
מעבר לשני הממצאים האלה, לא מעט מחקרים מצביעים על מתאם חיובי בין משך מערכת היחסים למעבר למערכת יחסים נוספת. כלומר אנשים שהיו מעורבים במערכות יחסים ארוכות טווח נוטים יותר לחפש מערכות יחסים חדשות זמן קצר לאחר הפרידה. כך שגם אם הלב מרגיש שבור עכשיו, הוא יחלים וישוב להיפתח.
2 צפייה בגלריה
לב שבור
לב שבור
הפרד ומשוך. לב שבור
(צילום: shutterstock)

מחלקת שיקום: איך להקל על לב שבור

אני מאמינה גדולה ביכולת שלנו לשהות ברגשות הקשים שאנו חווים לעתים - זה מפתח את החוסן האישי ואת היכולת שלנו להתמודד טוב יותר עם אתגרים בהמשך הדרך. אבל חוויית פרידה עלולה להיות כל כך קשה שלעתים צריך לעשות משהו נוסף כדי להרגיש טוב יותר. הנה כמה כלים שיגרמו לכם להרגיש טוב מהר יותר אחרי פרידה:
1. היזכרו איזה מעצבנים היו האקסים שלכם
השתמשתי בכלי הזה בצעירותי באופן אינטואיטיבי אחרי פרידות, ובהמשך גיליתי שיש לו ביסוס מחקרי. כך לדוגמה, במחקר שנערך ב־2018 באוניברסיטת מיזורי, ארצות הברית, אספו החוקרים קבוצת אנשים אחרי פרידה דרמטית וניסו להפחית את רגשות האהבה שלהם כלפי האקסים ולשפר את מצב רוחם במגוון טכניקות. הם הציגו למשתתפים תמונה של האקס/ית ובדקו את הפעילות המוחית על ידי בדיקות EEG. נמצא שכשהם נשאלו שאלות כמו "מה ההרגל הכי מעצבן של האקס/ית שלך?", רגשות האהבה שלהם ירדו ב־18%. השאלות האלה גרמו אמנם לירידה במצב הרוח הכללי ב־17% (בשל עצם ההיזכרות בהרגל המעצבן), אבל הן כן השפיעו לטובה על עוצמת הרגשות האוהבים כלפי האקסים.
2. עשו משהו כיפי
טכניקה נוספת שנבדקה באותו מחקר היא הסחת דעת. המשתתפים התבקשו לחשוב על דברים חיוביים שיש להם בחיים, כמו למשל האוכל האהוב עליהם או פעילות שגורמת להם הנאה. נמצא כי המחשבה אמנם לא הפחיתה מעוצמת הרגשות האוהבים כלפי האקסים, אבל היא כן השפיעה לטובה על מצב רוחם ושיפרה אותו ב־8%.
אם אתם לא מצליחים להשתחרר ממחשבות אוהבות על האקס/ית, נסו להשקיע את זמנכם בפעילויות נעימות וכיפיות. הן מסיחות את הדעת ומונעות מספירלת הרגשות השליליים להשתלט עליכם. למשל, צאו להליכה באוויר הפתוח, אכלו מנה שאתם אוהבים, שתו כוס יין, שהו במחיצת חברים טובים. כל פעילות מהנה שתעסיק לכם קצת את הראש עשויה לעזור.
3. הקשיבו לשירים עצובים
גם בכלי הזה השתמשתי לא מעט אחרי פרידות עוד לפני שהתוודעתי למחקרים. נהגתי להקשיב לשירים עצובים בפול ווליום. הייתי משננת משפטים עוצמתיים מהם, מקבלת ומפנימה מסרים מחזקים, ולעתים ההבנה שכותב השיר סבל אף הוא כמותי נתנה לי תחושה שאני לא לבד בקושי הזה (אגב, משפט עוצמתי שנשאתי איתי שנים הוא "הזמן הוא לא רופא, הוא רק מביא הקלה" של ריטה מהשיר "אהבה גדולה").
בניגוד למה שחושבים, שירים עצובים יכולים דווקא להועיל ללב שבור. כך אנחנו חשים פחות בודדים בסבלנו ומבינים שחוויית הקושי אינה ייחודית רק לנו
יש כאלה שיגידו שמצב הרוח ישתפר דווקא בהאזנה למוזיקה שמחה ומרוממת, אבל במחקרים נמצא ששירים עצובים דווקא יכולים להועיל ללב שבור. איך בדיוק? בגלל שותפות הגורל. אנשים מבקשים להקשיב להם כדי להבין את עצמם טוב יותר ולמצוא משמעות עמוקה לרגשות שלהם. הם חשים פחות בודדים בסבלם ומבינים שחוויית הקושי אינה ייחודית רק להם. אלה הן הבנות מחזקות כשמתמודדים עם פרידה.
4. התנתקו מהאקסים ברשתות החברתיות
אם יש דבר אחד שמעכב את היכולת להתאושש מפרידות ולהמשיך הלאה בחיינו - אלה הן הרשתות החברתיות. מעקב (גלוי או סמוי) אחרי האקס/ית לא רק שאינו מועיל אלא מחבל. הוא מחזק את הגעגוע ואת הרגשות השליליים ומעצים את התשוקה כלפיהם. כך שלמרות הקושי הרב והפיתוי הגדול, אם אתם באמת מבקשים לעצמכם התאוששות מהירה ורוצים להמשיך הלאה אל מערכת היחסים הבאה - התנתקו מהאקסים ברשתות החברתיות.
מאחלת ימים טובים ושקטים ולב אוהב ושמח.
נעמה קמינר־מבורך היא בעלת MA בפסיכולוגיה חיובית, מטפלת בתחום ומרצה בארגונים ובחברות ציבוריות בנושאים של חוסן אישי, קבלת החלטות, מיינדסט, מערכות יחסים חיוביות וגישת החוזקות.
נעמה קמינר מבורך
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button