סובלת מפטרייה בנרתיק? יש מה לעשות

המדריך המלא: איך נפטרים מפטריית הקנדידה?

קנדידה היא פטריית שמר המצויה באופן טבעי בגוף, אך כאשר היא משגשגת היא עלולה לגרום למגוון תסמינים. איך נמנע וכיצד ניתן לטפל בקנדידה?

דניאלה שמגר, מוגש מטעם סופר-פארם
עודכן:
קנדידה אלביקנס היא פטריית שמר דיפלואידית המצויה באופן טבעי בגוף מינקות, ויכולה להישמר במצב מאוזן לאורך שנים, הודות למערכת המיקרוביום, המכונה גם הפלורה הטבעית. אך כאשר איזון הגוף מופר, הפטריה עלולה לשגשג ולהפריע משמעותית למהי קנדידה?
פטריית השמר, קנדידה, מצויה באופן טבעי בגוף, ובעיקר במערכת העיכול, חלל הפה, פי הטבעת ואיברי המין. הפרה של מאזן החיידקים הטובים עלול לגרום להתפתחותה, שתגרום למגוון חוליים ותסמינים. פטריית הקנדידה משגשגת באזורים חמים ולחים של הגוף, דוגמת מערכת העיכול או המערכת הגניטלית.

מהם הגורמים לשגשוג קנדידה?

"מאחר והקנדידה קיימת בגוף באופן טבעי, הגורמים להתפתחותה נובעים מכל סוג של הפרה במערכת החיסון", מסבירה שירלי קטרון, רוקחת ברשת סופר-פארם. "מצבים דוגמת מחלת חום, סטרס וחוסר שינה ואף נטילת אנטיביוטיקה, מערערים את פעילותם של החיידקים הטובים בגוף, ועלולים לעודד את התפתחותה של הפטריה".

איך זה מרגיש?

הפטריה מפרישה קרוב למאה רעלנים שונים, ולכן יכולה להתבטא במערכות גוף רבות. תסמין מוכר לקנדידה הוא פטרת הנרתיק או פי הטבעת, לצד כאבי בטן, מיגרנות וכאבי ראש ואפילו שינויים במצב הרוח. "גם תסמינים של חולשה ועייפות יכולים להצביע על נוכחות של קנדידה פעילה", מוסיפה קטרון. תסמינים נוספים הם דלקות חוזרות במערכת השתן, הפרשות ממערכת המין, סינוסיטיס, דלקות כרוניות בעיניים ובאוזניים ונטייה לאלרגיה. "כאשר מופיעים מספר תסמינים מקבילים או כאשר הם הופכים כרוניים, מומלץ להיבדק", מסבירה קטרון. אבחון קנדידה מבוסס על התסמינים הקליניים ועל בדיקות מעבדתיות.

איך מטפלים בקנדידה?

הטיפול הרפואי המקובל בקנדידה כולל שימוש בתרופות אנטי-פטרייתיות לצד חיזוק מערכת החיסון והגברת נוכחות החיידקים הטובים בגוף. לצד טיפול פנימי, ניתן להיעזר גם בתכשירים לשימוש חיצוני, דוגמת משחות אנטי-פטרייתיות או נרות וגינליים. מחקרים רבים מצביעים גם על הקשר בין קנדידה לסטרס ולתזונה, לכן להרגלי חיים חשיבות גדולה במניעה ומיגור קנדידה.תפקוד. אז במקום לפחד מהקנדידה, נוכל ללמוד מהן הדרכים הטובות ביותר להיפטר ממנה.

הטיפול התזונתי

"רבות נכתב על צמצום של סוכרים ורב סוכרים בתזונה מונעת קנדידה", אומרת אסנת בוברוב, דיאטנית סופר-פארם, "אך מחקר חדש שנערך בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ניס, צרפת, מעלה כמה תובנות חדשות". המחקר הוכיח כי לצד טיפול תרופתי, תזונה יכולה להפחית משמעותית את נוכחות הפטריה, ומציע להתייחס למזונות שונים על פי חלוקה לשלוש קבוצות: מזונות שמומלץ להימנע מהם, מזונות שיש להפחית מכמותם ומזונות שיש לצרוך בנדיבות.
מזונות שכדאי להימנע מהם: דבש, ריבה, דברי מתיקה ובמיוחד גלידות עם סוכר מוסף, פירות עם אחוז סוכר גבוה, אלכוהול מכל סוג וחומץ בן יין. על פי תוצאות המחקר, שהראה ירידה מובהקת בספירת החיידקים, מומלץ להימנע גם ממזונות עמילניים כמו קמח לבן, תפוחי אדמה, אורז לבן והקטניות עדשים ושעועית. כמו כן הומלץ להימנע ממוצרי בשר - מלבד עוף דל שומן, ומחלב ומוצריו - מלבד יוגורט.
מזונות שכדאי להפחית: מוצרי סוכר פשוט ומוצרים המכילים אחוזי שומן גבוהים.
מזונות מומלצים: מאכלים מדגנים מלאים דוגמת כוסמת או דוחן. דגים, עם העדפה לדגי ים, עוף דל שומן, יוגורט בתוספת חיידקי אסידופילוס או מזון פרוביוטי אחר. הותרו גם שתי מנות פרי ביום, ובלבד שלא יהיו בעלי אחוז סוכר גבוה, וירקות מכל סוג וללא הגבלה. המחקר המליץ גם על שתייה קבועה של תה ירוק, תה אולונג, קמומיל ותה שחור.

טיפול משלים

במקביל לטיפול תרופתי ותזונתי ממליצה קטרון גם על נטילה קבועה של פרוביוטיקה. "השבת האיזון למערכת הפלורה תועיל להיפטר מהקנדידה, לצד שימוש בתוספים מעוררי חיסון, שיסייעו בשמירה על וויסות פעילות הגוף". ניתן להיעזר בתוספי אכינצאה, אסטרגלוס או שמן אורגנו המכיל את הרכיבים תימול וקרבקרול, בעלי תכונות אנטי-פטרייתיות. המחקר העדכני המליץ גם על שימוש בתוסף אומגה 3, אבץ, מולטי ויטמין, ופרופוליס – מוצר כוורת המסייע להילחם בזיהומים, ואשר תורם לפעילות מערכת החיסון.

היגיינה משלימה

מכיוון שקנדידה יכולה להתבטא במערכות גוף רבות, כולל מערכת העור והמין, ממליצה קטרון על שימוש בסבונים עדינים ותכשירים ייעודיים. אפשר להיעזר בתכשירים המכילים שמן עץ התה, רכיב אנטי-פטרייתי."צריך לזכור שבמקרה של קנדידה, חשוב לשמור על הפלורה הטבעית בגוף, ולכן גם עודף היגיינה אינו מומלץ", מסבירה קטרון.
פורסם לראשונה: 10:12, 04.01.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button