משמש כצמח מרפא עוד מימי קדם. סרפד

ליקוט זוגי: למה כדאי להכניס את הסרפד והגדילן העוקצניים למטבח הביתי

הסרפד הצורב מסייע במניעת מצבי דלקת ואלרגיה, והגדילן הקוצני תורם לייצור חלב אם ולשיקום הכבד. צמד צמחי מרפא שכדאי ללקט בימים אלה מהשדה החורפי או ממדף הסופרפודס

אפרת נבון
פורסם:
למרות הרתיעה הטבעית שכמעט כולנו חשים לנוכח צמחים עוקצניים, כדאי מאוד לדעת שלגדילן ולסרפד יש לא מעט תכונות שעשויות להיטיב עם הבריאות שלנו. את שני הצמחים האלה אפשר ללקט בגינות ובשטחים הפתוחים בימים אלה. העלים שלהם ישתלבו נהדר בקציצות, פשטידות, מרקים ושייקים, אך לפני השימוש חשוב לשטוף היטב את עלי הסרפד כדי להתגבר על אפקט הצריבה שלו ואת עלי הגדילן הקוצניים רצוי לגזור בצדדים.
אם ליקוט עצמאי קצת גדול עליכם, תוכלו למצוא את שני הסופרפודס האלה על מדפי חנויות הטבע כאבקה אורגנית טהורה, כתפזורת לחליטה ובפורמולות צמחיות שונות (בעיקר כאלה שנועדו לטיהור הכבד). האבקות יעצימו את הערכים הבריאותיים של מרקים, תבשילים, סמוזיס ושייקים, פשטידות וקינוחי רואו־פוד (כמו למשל שוקולד ביתי).

סרפד

הוא משמש כצמח מרפא עוד מימי קדם. המצרים הקדמונים השתמשו בו לטיפול בדלקות מפרקים וכאבי גב, וברומא העתיקה שפשפו אותו חיילים על גופם כדי להתחמם. שמו המדעי, Urtica Dioica, מגיע מלטינית ונגזר מהמילה Uro שמשמעותה "לבעור", מכיוון שמגע בעלי הסרפד גורם לצריבה עם תחושת בעירה וגרד בעור. אך אל דאגה, ברגע שהעלים נטחנים, מתבשלים או נשטפים היטב - החומר המעקצץ מנוטרל. הצריבה היא למעשה מנגנון הגנה של הצמח והיא אינה מזיקה לבני האדם, כך שגם אם נצרבתם מעט, אין צורך לחשוש. אז מה הצמח המעקצץ הזה יודע לעשות?
הוא מסייע בניקוי רעלים
בתורת ההרבליזם הסרפד מקוטלג כאַלְטֵרָטיבי, כלומר כצמח המנקה ומפנה רעלים. הוא נחשב כבעל יכולת לסייע בפינוי פסולת, מתכות כבדות ורעלים מהכבד ולכן משמש בתהליכי ניקוי רעלים. תכונות אלה אף הוכחו במחקר שפורסם בכתב העת Toxicology and Industrial Health ב־2013.
אנטי דלקתי
צריכת סרפד מסייעת למניעת ייצור של חומרים מעוררי דלקת בגוף, ובבדיקות דם אף אפשר לראות שרמת מדדי הדלקת (כמו CRP ו־ERS) יורדת עקב צריכתו. כך למשל, מחקרים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy ב־2009 ובכתב העת Journal of the Royal Society of Medicine ב־2000, מצאו שנטילתו סייעה לטיפול בדלקות מפרקים והפחיתה כאבים באופן ניכר.
אנטי אלרגני
צריכת סרפד הוכחה כמסייעת לטיפול באלרגיות (כמו סרפדת וקדחת השחת) ובתופעות הקשורות למערכת הנשימה (כמו צינון, התעטשות ושיעול). כך לדוגמה, במחקרים שפורסמו ב־2017 בכתב העת Iranian Journal of Pharmaceutical Research וב־2019 בכתב העת Phytotherapy Research, נמצא שהסרפד מסייע למניעת פעולתו של ההיסטמין ותאי מערכת החיסון שמעוררים תגובות אלרגניות.
תורם להפחתת לחץ הדם
צריכת סרפד מעודדת ייצור ניטריטים, חומרים המרחיבים את כלי הדם ומביאים להרפייתם. בנוסף, בסרפד יש רכיבים שמתפקדים כחוסמי תעלות סידן (ממש כמו בתרופות הניתנות ליתר לחץ דם) המרפים את השרירים, בייחוד את שריר הלב. מנגנון זה הוכח במחקרים רבים, בין היתר במחקרים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Hypertension ב־2011, ובכתב העת Journal of Translational Cmedicine ב־2016.
מסייע לטיפול בערמונית מוגדלת
יותר ממחצית הגברים מעל גיל 50 סובלים מערמונית מוגדלת, והסרפד מסייע גם בתופעה זאת מכיוון שהוא מונע את הפיכת הורמון הטסטוסטרון לדהידרוטסטוסטרון, תהליך שמתגבר בגוף עם השנים וגורם להגדלת הערמונית. פעילות זו של הסרפד הוכחה במחקר שפורסם בכתב העת Andrologia ב־2012.
3 צפייה בגלריה
קרוב משפחה של המרגנית. גדילן
קרוב משפחה של המרגנית. גדילן
קרוב משפחה של המרגנית. גדילן
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

גדילן

השיח המעוטר בפרח סגול קוצני ובעלים דוקרניים הוא קרוב משפחה של פרח המרגנית. לצרכים רפואיים משתמשים בעיקר בעלים שלו, אך גם בזרעים. אז אילו סגולות מרפא הוא טומן בחובו?
הוא תורם לשיקום הכבד
בגדילן יש רכיב בשם סילימרין שהוכח כמרפא נזקים לכבד הנגרמים עקב אלכוהוליזם, כבד שומני, הפטיטיס ואף סרטן הכבד. הגדילן גם מסייע להגנה מהצטברות רעלים בכבד, ובפרט רעלן בשם אמטוקסין. כך לדוגמה, במחקרים שפורסמו בכתב העת World Journal of Hepatology ב־2014, בכתב העת European Journal of Medicinal Chemistry ב־2016 ובכתב העת Molecules ב־2017, נמצא כי צריכת גדילן מסייעת להפחתת דלקתיות ונזק בכבד.
מאזן את רמות הסוכר בדם
צריכת גדילן מסייעת גם לטיפול בסוכרת מסוג 2 על ידי שיפור הרגישות לאינסולין. כך לדוגמה, במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes Research ב־2016 נצפתה ירידה ניכרת ברמות הגלוקוז בדם וברמת ההמוגלובין המסוכרר לאחר צריכת גדילן. בנוסף, במחקר שפורסם בכתב העת The Review of Diabetic Studies ב־2014, נמצא כי נוגדי החמצון ונוגדי הדלקת שיש בצמח מסייעים גם במניעת סיבוכי סוכרת כמו כשל כלייתי.
מסייע במניעת הידרדרות קוגניטיבית
ברפואת הצמחים השימוש בגדילן ידוע כמסייע להפחתת הירידה הקוגניטיבית שמתרחשת עם הגיל בזכות נוגדי החמצון שבו, המגינים על מערכת העצבים. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת Food and Chemical Toxicology ב־2009, מצא ששימוש בגדילן מנע עקה חמצונית בתאי מערכת העצבים וסייע במניעת הידרדרות מנטלית. בנוסף, בכמה מחקרים נמצא כי צריכת גדילן הפחיתה את שקיעת הבטא עמילואידים, תהליך הגורם למחלת האלצהיימר, בהם מחקר שפורסם בכתב העת Oxidative Medicine and Cellular Longevity ב־2016.
מגביר את ייצור חלב האם
צריכת גדילן מגבירה את ייצור הורמון הפרולקטין שאחראי ליייצור חלב אם בנשים מיניקות. כך נמצא במחקר שפורסם ב־2008 בכתב העת Acta Bio-Medica : Atenei Parmensis.
מסייע לטיפול בסרטן
הסילימרין שבגדילן הוא נוגד סרטן ואף מסייע להפחית את תופעות הלוואי של טיפולים נגד סרטן. יתרה מכך, נמצא כי צריכת גדילן מסייעת למקסם את הטיפולים הכימותרפיים והשמדת תאים סרטניים. פעילויות אלה הוכחו במחקרים שונים, בהם מחקר שפורסם בכתב העת European Journal of Medicinal Chemistry ב־2016 ומחקר שפורסם בכתב העת Cancer Treatment Reviews ב־2017.

מהשדה למטבח: שני מתכונים חמים ובריאים

צ'אי לטה עם גדילן
מה צריך (2 מנות):
2 כוסות משקה חלב צמחי (שיבולת שועל, שקדים, קוקוס או קשיו)
1 כפית אבקת קינמון
1 כפית אבקת גדילן אורגנית
1/2 כפית אבקת מונק פרוט אורגנית או 2 כפיות סילאן
1 שקית תה ירוק או שחור
* שדרוגי טעם לבחירתכם: קורט אבקת ציפורן, קורט אבקת הל או 1/4 כפית גרגרי וניל
מה עושים:
1. מחממים את כל המרכיבים בסיר ומביאים לרתיחה.
2. מנמיכים את האש, מערבבים מדי פעם ומבשלים כ־5 דקות.
3 צפייה בגלריה
חיזוק עוקצני: מרק סרפד קרמי
חיזוק עוקצני: מרק סרפד קרמי
חיזוק עוקצני: מרק סרפד קרמי
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )
מרק סרפד קרמי
מה צריך (5 מנות):
1 זוקיני גדול
1 בצל בינוני
1 סלסילת פטריות שמפיניון (או מלך היער)
5 יחידות ארטישוק ירושלמי קלוף (או כרובית קטנה)
שמן זית ומלח
1 כוס דחוסה עלי תרד
1/2 כוס עלי סרפד שטופים היטב (או 3 כפיות אבקת סרפד אורגנית)
1/4 כפית תימין או אורגנו יבש
1 כפית מלח הימלאיה ורוד דק
5 כפיות חמאת שקדים טבעית (או ממרח פיסטוק טבעי)
מה עושים:
1. חותכים את הירקות, למעט התרד, לפרוסות בינוניות וצולים בתנור כרבע שעה עם מעט שמן זית ומלח. מערבבים מדי פעם.
2. שמים את הירקות הצלויים בסיר, מוזגים מים עד כדי כיסוי ומוסיפים את עלי התרד ועלי הסרפד.
3. מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומוסיפים את עשבי התיבול ומלח הימלאיה. מבשלים על חום נמוך כחצי שעה.
4. מרסקים את המרק בבלנדר מוט, יוצקים לקערות אישיות ומוסיפים כפית גדושה של ממרח שקדים טבעי להקרמה.

הכותבת היא נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא", efrat.navon@
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button