פצעים וחבלות קלות. לא נעים, לא נורא

עד החתונה זה יעבור

אתם או הילדים נפלתם, נחתכתם, השתפשפתם או נכוויתם, חלילה? אליעז רז, הומאופת ורוקח בסניף קניון גבעתיים של סופר-פארם, מסביר מה לעשות, מתי לחבוש, מתי לראות רופא ומה להחזיק בבית למקרים שכאלה

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
מי מאיתנו לא נפצע או נפגע בבית, בעבודה או בטבע, אפילו פציעות קלות ושטחיות – נפילות, שפשופים, חתכים, מתיחות שרירים או גידים, מכות יבשות ועוד. אז מה עושים? בכתבה זו נתמקד במקרים קלים שאינם מצריכים בדיקה רפואית או טיפול אמבולטורי.

נחתכתם? השתפשפתם?

• השלב הראשון הוא שלב החיטוי והניקוי של המקום. מטרת החיטוי למנוע התפתחות זיהום, ומטרת הניקוי היא להסיר אבק, חול, לכלוך מלחדור לתוך הפצע.
• את השטיפה אפשר לבצע בזרם מים פושרים וסבון רגיל או אנטי בקטריאלי, אם יש ברשותכם. בשלב הבא יש לחטא את המקום באמצעות חומר אנטיספטי, כדוגמת פורמולות מבוססות יוד, או מי חמצן, או פורמולות המבוססות על כלורהקסידין. ניתן להשתמש גם באלכוהול, אך הוא עלול לגרום לתחושה של שריפה ולצריבה של המקום בשניות הראשונות.
• במקרה של חתך מדמם, לאחר השטיפה והחיטוי חשוב שהדימום ייעצר. אם הדימום לא נעצר בקלות מעצמו, יש להפעיל לחץ על המקום במשך כמה דקות.
• לאחר כמה ימים, כשהשפשוף או החתך מתחילים להגליד, ניתן לעבור למשחות או ג'לים, שמטרתם להרגיע את אי הנוחות ולתמוך בריפוי המקום:
- על שפשופים: מומלץ למרוח ג'ל או משחת קלנדולה – צמח מרפא הידוע ביכולתו לזרז איחוי והחלמה של עור פגום.
- על חתכים: ניתן למרוח קרמים המכילים ויטמין A ו-Dexpanthenol שידועים ביכולתם להרגיע ולזרז התחדשות של רקמות חיבור.

נכוויתם?

• להרגעת המקום ולזירוז ההחלמה מומלץ להשתמש בתחליבים המכילים את החומר Trolamine - חומר המקרר את מקום הכווייה ושומר על סביבה לחה החיונית להחלמת המקום.
• ג'ל או משחת קלנדולה עשויים לעזור מאוד בשיפור תחושת החום והבעירה ובהחלמת המקום.
• ג'ל אלוורה עשוי גם הוא לעזור לקרר את המקום, אך מניסיוני הקליני, דווקא ג'ל או משחת קלנדולה יעילים יותר.
• חשוב לא להתעסק עם המקום, לא לקלף את העור, ולא לפוצץ את השלפוחיות.

2 צפייה בגלריה
מה כדאי להחזיק בבית, על כל מכה שלא תבוא
מה כדאי להחזיק בבית, על כל מכה שלא תבוא
מה כדאי להחזיק בבית, על כל מכה שלא תבוא
(shutterstock)

קיבלתם מכות יבשות?

• מכות יבשות מחלימות בדרך כלל מעצמן. מקום החבלה עלול להתנפח מעט ואף להתחמם. בשעות ובימים שלאחר מכן הוא עשוי לקבל גוון כחלחל או סגלגל כתוצאה מהדימום הפנימי. שטף הדם ייספג מעצמו על פני הימים או השבועות שלאחר החבלה, וצבע המקום עשוי להשתנות לצהוב ואף לירוק עד לפני שיחזור לצבעו הרגיל (הדם במקום משנה את הרכבו ואת צבעו כחלק מההחלמה).
• אם המקום כואב או נפוח, ניתן למרוח משחות או ג'לים מקומיים המבוססים על חומרים נוגדי כאבים ודלקות. אפשר גם למרוח ג'ל או משחת ארניקה – צמח מרפא הידוע בהשפעתו המיטיבה על טראומות נקודתיות, חבלות, שטפי דם ונפיחויות. יש גם משחות וג'לים הומאופתיים המכילים מיצוי הומאופתי של צמח הארניקה בתוספת מיצויים נוספים.
• למה כדאי לשים לב? אם הכאבים במקום מתגברים לרמה בלתי סבירה או בלתי סבירה ביחס לחומרת החבלה, או אם החבלה אירעה בראש, או אם מתווספים תסמינים שיכולים להעיד על זעזוע מוח, כגון כאב ראש, בלבול, סחרחורות, עילפון – יש לגשת לבדיקה ולקבלת טיפול רפואי. כמו כן, אם החבלה אירעה סמוך לעצם, יש לשלול סדק או שבר שלה.

האם לחבוש את המקום או דווקא להשאירו מאוורר?

ככלל, מקום הפציעה זקוק לחילופי גזים תקינים – ספיגת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני. אם מקום הפציעה אינו מועד לשפשופים או למכות יבשות, שעלולות לפתוח את הגלד ולהפריע לתהליך ההחלמה, ניתן להשאיר את המקום חשוף, ללא צורך בחבישה. אם הפציעה היא במקומות "מועדים" כגון מרפקים, ברכיים, אצבעות – מומלץ לחבוש את המקום ולהחליף את החבישה פעם ביממה. במקרה של שפשופים, אם מחליטים לחבוש את המקום, מומלץ להשתמש בפד פראפין ("וזלין") כדי למנוע את הידבקות הפד למקום הפציעה.

למה כדאי לשים לב?

חתכים ושפשופים קלים יחלימו לרוב מעצמם בתוך פרק זמן של כמה ימים או שבועות. אם המצב לא משתפר, או אם מופיעים אחד מאלה: כאבים במקום, אודם חריג סביב האזור, הפרשות, חום גוף גבוה, יש לגשת לרופא לקבלת טיפול רפואי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button