"לפני תחרויות אני מתאמן כל יום - זה יכול להגיע גם ל־8־9 שעות במחנות אימונים בחו"ל". יובל שמלא

יובל שמלא: "אני לא מתאמן בחדר כושר"

מה כוללת שגרת האימונים שלו בין "נינג'ה ישראל" לאולימפיאדת פריז 2024, איך הוא מסתדר עם תזונה טבעונית ("גיליתי שאפילו בכף טחינה יש 4 גרם חלבון") ובאיזה ספורט הוא הופתע לגלות שהוא ממש גרוע?

טל מזרחי
פורסם: 07.01.22, 08:10
יובל שמלא, בן 23, ספורטאי בענף הטיפוס, מתאמן בימים אלה לאולימפיאדת פריז 2024, משתתף בעונה הרביעית של "נינג'ה ישראל" ופרזנטור של הודיס.
מהי שגרת האימונים השבועית שלך? "רוב הזמן נעה בין חמישה לשישה אימונים בשבוע. אני מתאמן ארבע או חמש שעות ביום ולפעמים גם שני אימונים ביום. לפני תחרויות אני מתאמן כל יום - זה יכול להגיע גם ל־8־9 שעות במחנות אימונים בחו"ל. גם לקראת הנינג'ה אני מתאמן 3־4 שעות במהלך היום ובערב עוד 3־4 שעות. רוב האימונים הם סוגים שונים של אימוני טיפוס וטכניקה, הרבה סביב הקיר. אני לא עושה אימונים בחדר כושר".
איזה ספורט ניסית שהיה בלתי נסבל? "אימוני קרוספיט. רמת העייפות שהגעתי אליה היא משהו שלא הייתי רגיל אליה לפני כן. זה היה סיוט מבחינת עייפות".
יש ספורט שעדיין לא ניסית ואתה ממש רוצה לנסות? "התחלתי לשחק טניס לא מזמן. הייתי בטוח שאהיה ממש טוב והופתעתי לגלות שאני ממש גרוע, אבל אני משתפר. בגלל שאני עוסק בספורט אני חושב שאהיה ברמה סבירה כשאתנסה בענף ספורט חדש, אבל אני מופתע לגלות בכל פעם מחדש שלכל ענף יש אתגרים משלו ושאני צריך ללמוד מאפס".
אם אתה לא מתאמן במשך שבוע, אתה מרגיש... "אני מרגיש שאני בלי כוחות לעשות כלום, שאני שוקע לעייפות, למרות שבראש שלנו זה אמור להיות בדיוק ההפך".
מי המנטור שלך בתחום? "יש המון ספורטאים שאני מעריץ ואני לומד מהם המון, אבל בכיוון של מנטור זה יותר המאמן שלי, ארנון וסרמן, שתמיד דוחף אותי קדימה ומכוון את המוטיבציה שלי למקום הנכון".
איזה מאכל בריא אתה מכין ממש טוב? "אני אוכל בריא, אבל אני לא כל כך מכין אוכל. אני פשוט זורק על המחבת ירקות, טופו, עדשים, מערבב, ומה שיוצא יוצא. לא יודע אם יש לזה שם, זה נקרא 'מה שיש במקרר'".
מה בחיים לא ייכנס למטבח שלך? "מרגרינה, סתם כי זה לא בריא. האמת שאני גם פחות מדבר על מה שאני אוכל, כי הבנתי שלכל אחד מתאים משהו אחר, וכל אחד צריך למצוא את מה שמתאים לו באופן אישי".
"לפני שאני עולה על המסלול אני מזכיר לעצמי תמיד לקחת רגע ולומר תודה על המקום שאני נמצא בו. זה יכול להיות על דברים קטנים או גדולים"
ובכל זאת, אתה טבעוני. איך אתה מתחזק את מפלס החלבונים? "הטבעונות לימדה אותי להשקיע באוכל הרבה יותר ולחשוב מאיפה אפשר להשיג כל מה שאני צריך, וראיתי שממש לא חסרים חלבונים מהטבע: קטניות, דגנים מלאים, טופו. כשמתחילים להסתכל, אז מגלים שיש. גיליתי שאפילו בכף טחינה יש 4 גרם חלבון".
מה הגילטי פלז'ר שלך? "אני לא יודע אם זה גילטי פלז'ר או התמכרות, אבל שוקולד מריר. וגם כל דבר שקשור לשוקולד - שוקו, גלידה... הכל".
אספרסו חזק או תה ירוק? "אספרסו חזק. עכשיו אני שותה שלוש כוסות אספרסו ביום, אבל הייתה תקופה שהייתי שותה יותר. בתקופת הצילומים של הנינג'ה, למשל, בגלל שהתוכנית מצולמת בלילה, עשיתי את רוב האימונים בשעות האלה ושתיתי הרבה מאוד קפה. אחרי שהכל הסתיים הרגשתי שאני חייב לעשות הפסקה, וחודש לא שתיתי קפה בכלל! עכשיו זה מתאזן".
יש לך מתכון לשייק חלבון מנצח? "לא, אני פחות שותה שייקים. אבל אני אוהב לאכול קורנפלקס עם חלב טבעוני ואבקת חלבון. מצאתי שזה שילוב נחמד. קורנפלקס חלבון זה ה־דבר".
מה מרגיע אותך? "לקחת לי רגע בתחילת היום, כשאין לי שום מטלות או משהו שאני צריך לעשות, כי יש תקופות שאני מרגיש מאוד עמוס בתוך האימונים. אם זה משהו חיצוני יותר, אז ערב רגוע ונחמד עם חברה שלי".
ומה מלחיץ אותך? "התחושה שבגלל שגרת האימונים אני לא מספיק לעשות דברים שאני רוצה לעשות, כמו להיפגש עם חברים ולעשות דברים שבא לי".
2 צפייה בגלריה
יובל שמלא
יובל שמלא
"אני לא מרגיש שהגעתי לפסגה". יובל שמלא
(צילום: שי יחזקאל)
מה יכול לשבור אותך? "בסך הכל אני תמיד מסתכל על הצדדים החיוביים. בתקופת האימונים הקשה אני מגיע למצב שאני מסיים ארבעה ימים קשים של אימונים בשבוע ומרגיש שאני גמור וצריך הפסקה".
ומה אתה עושה ברגעי שבירה? איך אתה מטפס חזרה למעלה? "אני מזכיר לעצמי שמה שאני מרגיש מאוד קשור ברגע שאני נמצא בו, ובמקום לחשוב על כמה קשה לי ואיך אתמודד עם זה, אני לוקח יום רגוע כדי לא לחשוב על זה יותר מדי. אני מבין שבעוד יומיים ארגיש אחרת".
מה יותר קשה: להגיע לפסגה או להישאר שם? "אני לא מרגיש שהגעתי לפסגה. הסיבה שאני אוהב להיות ספורטאי היא שאני מחפש מטרות ויעדים ולהגיע אליהם. ה'נינג'ה' היה הישג מאוד גדול, אבל לא עלתה בי מחשבה שאני צריך לשמר את המעמד. המטרה שלי היא לא להיות במקום הראשון, אלא להשתפר כל הזמן".
איפה אפשר למצוא אותך בשבת בבוקר? "כרגיל, מתאמן. הרבה פעמים בשבת אני מטפס בשטח או הולך עם חברים מהטיפוס או מהנינג'ה לטפס על צוקים, כי לטפס בטבע זה החלק הכי גדול בספורט הזה. וכמובן, זה זמן טוב להיות עם המשפחה".
מה המנטרה שלך לפני תרגיל מאתגר? "לפני שאני עולה על המסלול אני מזכיר לעצמי תמיד לקחת רגע ולומר תודה על המקום שאני נמצא בו. זה יכול להיות על דברים קטנים או גדולים. אם אני בתחרות ויש לחץ, אני בוחר לומר תודה על האימונים הקשים שעשיתי כל השנה ולהגיד תודה שאני בכלל בתחרות הזאת. זה מדהים".
מתי בפעם האחרונה כיבית את הסלולרי? "כשאני מתאמן אני משתדל לא לגעת בטלפון כי זה ממש מפריע. גם המאמן מתעצבן עלי כשאני עם הטלפון באימון, ואני כל פעם מופתע כמה שההתמכרות הזאת גדולה. אני מקווה שבפעם הבאה אוכל להגיד לך שאני לא נוגע בטלפון בכלל באימונים".
מה השאיפות או המטרות שלך לשנה הקרובה? "יש לי אותה מטרה כמו תמיד - להרגיש שהצלחתי לעשות את הדברים שרציתי לעשות, שהצלחתי להתאמן הכי טוב שיכולתי. השאיפה היא להיות טוב בתחרויות ולטפס ברמה גבוהה".
אתה מתרגש לראות את ההשפעה של הספורט הזה על ילדים היום? "זה מאוד מרגש אותי, וגם העובדה שזה גורם להרבה ילדים להתחיל להתעניין בטיפוס. תמיד היה לי חשוב לספר כמה הספורט נתן לי כלים לחיי היומיום, וזה משהו שאני מאוד שמח עליו. אני גם מעביר הרצאות בבתי ספר ומספר כמה הספורט עזר לי כתלמיד ואיך להתמודד עם מטרות ולחץ. זה באמת הדבר הכי מדהים שקרה ב'נינג'ה'".
מה ההבדל בין יובל של העונה הראשונה ליובל של היום? "אני חושב שההבדל הכי גדול בין יובל של העונה הראשונה לעכשיו הוא בהתמודדות עם הלחץ, להצליח להתרכז בצדדים החיוביים ולא לחשוב מה יקרה אם לא אצליח. אני מרגיש שאני מצליח לנתב את התחושות האלה למקום טוב".
איך הכנת את עצמך לעונה החדשה? "בעונה השלישית הרגשתי שהאימונים שלי היו מאוד טובים, הרגשתי שהייתי מרוצה מההכנות שלי, משהו שלא קורה הרבה - להצליח להישאר מרוכז, לנקות את המחשבות. אז בעונה הרביעית ניסיתי לשחזר את זה ולהוסיף עוד ועוד".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.