מצמצמים את השהייה בעולם הווירטואלי לטובת העולם האמיתי

תקועים ברשתות החברתיות 24/7? בפתח 2024 אולי כדאי שתתקדמו לרווחה דיגיטלית

מרגישים שהמדיה החברתית משתלטת לכם על הגוף ועל הנשמה? שמונה צעדים שיעזרו לכם למנן את השימוש בה ולשהות קצת יותר זמן עם עצמכם, ועם אחרים, בעולם האמיתי. לצעד הזה יש אפילו שם בעולמות הוולנס: Digital Wellbeing

פורסם:
לרשתות החברתיות פנים רבות. מצד אחד הן מאפשרות לנו לחלוק חוויות ותובנות עם אחרים, לשמור על קשר עם אלה שאכפת לנו מהם, להתעדכן בחדשות ולקבל השראה מגיבורים מקומיים ומאנשים יצירתיים. מצד שני הן מציבות בפנינו מראה אכזרית שמאלצת אותנו להתבונן על עצמנו ועל החיים שלנו תוך השוואה לאחרים, הן מסיחות את דעתנו וגונבות מאיתנו זמן יקר, הן חושפות אותנו לפייק ניוז ומעמידות במבחן את היכולת שלנו להדוף קונספירציות.
אם הגעתם עד השורה הזאת, סביר להניח שאתם חווים יותר את הצדדים השליליים והאפלים של המדיה החברתית ואולי מייחלים בסתר לבכם להיסחף קצת פחות לשימוש בה. ריכזנו עבורכם המלצות שיסייעו לכם לצמצם את השהייה בעולם הווירטואלי ולפנות יותר זמן לבילוי בעולם האמיתי, או כפי שמקובל להגדיר זאת כיום: ליהנות מ־Digital Wellbeing (רווחה דיגיטלית). כיום המודעות לרווחה הדיגיטלית גבוהה כל כך, עד שבאופן פרדוקסלי אפילו חברות טכנולוגיה ענקיות כמו Google ו־Samsung מקדישות זמן ומאמצים כדי לעודד את המשתמשים לאזן בין צריכה בריאה של טכנולוגיה לכזאת שכבר לא. אז איך עושים את זה?

1. שאלו את עצמכם: מה הסיבה שבגללה אתם רוצים לצמצם את פעילותכם ברשתות החברתיות?

למשל: בזבוז זמן, חשיפה לאווירה רעילה שמנוגדת לתפיסת עולמכם? לאחר מכן חשבו מהי החלופה לרשתות החברתיות שעשויה להיות טובה יותר עבורכם. התרגיל הזה נועד לעשות קצת סדר בראש. אתם כבר לא נשענים רק על התחושה השלילית ששימוש יתר בפייסבוק ובאינסטגרם גורם לכם, אלא יודעים להסביר איך הרשתות האלה מפריעות לכם. מכאן יהיה לכם קל יותר להחליט על צמצום השימוש בהן ועל החשיבות במציאת דרכים חלופיות להעביר את הזמן היקר שלכם.

2. פרסמו פוסט פרידה (זמנית)

תוכלו לפרסם פוסט בנוסח: "היי, אני לוקח/ת הפסקה מהאינסטגרם לשלושה חודשים כדי לפנות את עצמי לחוויות בחיים האמיתיים". פוסט הפרידה יאלץ אתכם להתחייב לו ולהיעלם זמנית מהפיד. אתם עשויים לגלות שבעקבותיכם רבים אחרים בחרו גם כן להתנתק זמנית או לצמצם את השימוש במדיה החברתית.

3. הסירו אפליקציות של מדיה חברתית ממסך הבית

בכל פעם שאתם נכנסים לסמארטפון שלכם ורואים את אפליקציית הרשת החברתית המועדפת עליכם, אתם מסתכנים בפיתוי שימשוך אתכם להיכנס ולצ'טט במרחב הווירטואלי. מחיקת האפליקציות האלה מקילה על ההתרחקות מהן ומאפשרת לכם להתמקד במה שחשוב לכם באמת.
שימו לב: הכוונה היא לא למחוק את החשבון אלא רק את האייקון שמספק גישה ישירה ממסך המחשב או הנייד לרשת החברתית. במקום למחוק תוכלו למשל לבצע צעד של יציאה מהאפליקציה, לשנות לסיסמה לא זכירה במיוחד (רשמו אותה במחברת). כך תוכלו להתגבר על הפיתוי להיכנס לרשת החברתית בכל פעם שאתם מחזיקים בסמאטרפון שלכם.


2 צפייה בגלריה
פרסמו פוסט פרידה כדי להתנתק מהפיד
פרסמו פוסט פרידה כדי להתנתק מהפיד
פרסמו פוסט פרידה כדי להתנתק מהפיד
(איורים: Avni Design, שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

4. שמרו את המידע הרלוונטי עבורכם

לפני השבתת החשבונות שלכם הורידו את כל התמונות שתרצו לשמור, את המידע הרלוונטי עבורכם ואת אנשי קשר החשובים לכם. כך תמנעו מעצמכם להפעיל מחדש את החשבונות באמתלה שעליכם להשיג תמונה או את שמו של אחד מחבריכם הווירטואליים.

5. השתיקו את ההתראות הקוליות

ההתראות האלה הן חלק מהסיבה לכך שכל כך קשה להתרחק מהמדיה החברתית, כי הן כל הזמן מזכירות לכם לבדוק את הפיד (תופעה זו ידועה בשם FOMO). אם אתם חוששים לפספס מידע חשוב, נסו להיעזר בדוא"ל לקבלת המידע הרלוונטי והעדכונים, ובדקו את התיבה פעמיים ביום.

6. דעו מראש איפה ומתי אתם משתמשים ברשתות החברתיות, ומתי לא

תוכלו להחליט למשל שזה לא יקרה בזמן עבודה על משימה חשובה, לא בחדר השינה, לא כשאתם מבלים עם חברים או בני משפחה. מתי כן? בתור לרופא השיניים, בהפסקת הצהריים או כשאתם רוצים להפנות שאלה לקהילה ייעודית או לחוכמת ההמונים. גבולות השימוש יעזרו לכם לנהל את זמנכם ביעילות רבה יותר.

7. אל תאכילו את הטרולים

טרולים הם אותם משתמשים שרואים ברשתות החברתיות "זירת התגוששות". הם מעלים פוסטים פרובוקטיביים במטרה להטריד ולשאוב אתכם לשיח רעיל וסוער. התוצאה: בזבוז משווע של זמן ואנרגיה, לרוב סביב סוגיה זניחה. הביטוי הרווח באנגלית כדי לעודד משתמשים להימנע מלהגיב לטרולים הוא: Don’t Feed The Troll, כשהמסר הוא לנשום עמוק ולהתעלם מהטרולים גם כשממש מתחשק להעמיד אותם במקום. לכן, מצאו את הדרך המתאימה לכם להתעלם מהטרול. למשל: חסימת המטריל מהחשבון או לספור עד 10 ובו בזמן להמשיך לגולל ולדלג עליו.

8. השתמשו בחוסמי אתרים

אם אתם עדיין מתקשים לעמוד בפיתוי ולצמצם את השימוש ברשתות החברתיות, תוכלו להעניק את המושכות לתוסף ייעודי שתפקידו לחסום אתרים מסוימים ולסייע לכם להתמקד במשימות חשובות יותר ולהתרכז בהן. חלק מהתוספים חינמיים וקלים לשימוש ואפשר להוריד אותם לדפדפן כרום או פיירפוקס מהחנות של גוגל. למשל:
Forest
אחת האפליקציות הפופולריות והחביבות שיעזרו לכם להתמקד במה שחשוב. הרעיון: כשאתם עוסקים במשימה, תתבקשו לשתול זרע ביער ולהמתין חצי שעה עד שהוא יגדל ויהפוך לעץ. אם לא תעמדו בפיתוי ותיכנסו ליוטיוב או לטיקטוק, העץ האהוב שלכם פשוט ימות.
Block Site
תוסף חכם שמאפשר לחסום אתרים בשעות ובימים מסוימים בשבוע. הוא גם מאפשר לחסום מילים או צירוף מילים שמופיעים בכתובת האתר, כך שאם תחפשו בגוגל - לא תמצאו.
Quality Time
אפליקציה לסמארטפון שמודדת כמה זמן אתם משתמשים בכל אפליקציה. היא גם מאפשרת לכם לחסום שימוש בהן לפי לו"ז שקבעתם.
Stay Focused
מאפשר לחסום אתרים מסוימים, ואפילו לקבוע כמה דקות מותר לכם להיות בכל אתר, כשברקע הוא סופר את הדקות ומספק התראה קצת לפני שהוא סוגר את הגישה אליו, כפי שקבעתם בעצמכם.

ברוכים הבאים לרווחה הדיגיטלית

מה תוכלו לעשות עם הזמן שהתפנה לכם? תוכלו לנצל אותו לאינספור פעילויות בהתאם לצרכים שלכם ולזמנים שהייתם מורגלים להשתמש בהם ברשתות החברתיות.
למשל, כשאתם רוצים הפוגה באמצע עבודה תובענית, תוכלו:
>> לקחת הפסקה קצרה כדי להתעניין בשלומו של אחד העמיתים שעובדים איתכם.
>> לעשות הליכה קצרה סביב הבניין כדי להתאוורר ועל הדרך להוסיף עוד 500 צעדים לספירה היומית.
>> לעשות כמה תרגילי מתיחה.
כשאתם מרגישים לבד בבית, תוכלו:
>> להתקשר לאדם יקר שלא שוחחתם איתו זמן רב או להיפגש איתו.
>> לצאת לפעילות התנדבותית בקהילה.
>> ללמוד משהו חדש.
כשאתם ממתינים בתור, תוכלו:
>> לעלעל במגזין.
>> לבהות ולחשוב על פתרונות יצירתיים לסוגיות שמטרידות אתכם.
>> לענות למיילים או להודעות ווטסאפ.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button