פעמים רבות אנשים שומרים פריטים מסוימים כדי לחסוך מעצמם תחושת אשמה

8 צעדים לשחרור מחפצים ומהעומס הרגשי שהם יוצרים

אתם רוצים לוותר אבל מתקשים - וכך נערמים יותר ויותר פריטים שעושים רעש בעין וכבד בלב? איך מתחילים, מה עושים עם מתנות שאתם לא מתחברים אליהן ואיזה טריק יאפשר להיפרד מעבודות היצירה של הילדים או מחפצים מיותרים - וגם מתחושת האשמה

פורסם:
כבר לפני פסח הבטחתם לעצמכם שהפעם אתם עומדים לעשות סוף לבלגן בבית, אך שוב, כמו תמיד, מצאתם את עצמכם ניצבים מול האתגר האמיתי: זה לא הזמן שאין לכם אלא ההחלטה להיפרד מכל החפצים שאגרתם, שרק הולכים ומתרבים מדי שנה. התחושה הזאת יוצרת אצלכם עומס רגשי - אתם רוצים לוותר אבל מתקשים - וכך נערמים במרחב החיים שלכם יותר ויותר פריטים שעושים רעש בעין וכבד בלב.
סדר ומה הוא עושה לכם:
איך משתחררים מהעומס הרגשי שיוצרים החפצים ומזרימים אווירה רעננה למרחב הביתי? בעזרת הצעדים הבאים:
1. חלקו את העבודה לקטגוריות
חלקו את העבודה לקטגוריות בהתאם לכל חדר: בגדים, כלי מטבח, ניירת. כך יהיה לכם קל יותר לדעת מה יש והיכן, וכך גם תוכלו להחזיר כל דבר למקום בתום השימוש.
2. התחילו לאט ובקטן
תהליך הפרידה מהחפצים עלול להציף אתכם בזיכרונות וברגשות עזים. כדי לא להיטלטל רגשית יותר מדי הקצו למשימה פרקי זמן קצרים. הקצו 10 דקות מדי יום כדי לעבור על מגירות ועל קופסאות המזכרות או על ארון אחד במטבח.
בנוסף, מיינו את הפריטים לשלוש קבוצות:
  • בראשונה הניחו פריטים שאתם יכולים להיפרד מהם מיד;
  • בשנייה - אולי;
  • בשלישית - ממש לא.
הערימה השנייה תדרוש מכם יותר מחשבה כדי להחליט אם להיפרד או להשאיר.
3. עברו בהדרגה מהקל אל הכבד
כדי לחמם את שריר קבלת ההחלטות והפרידה מפריטים שונים התחילו מארגון הפריטים שהכי פחות מעוררים אצלכם רגשות וזיכרונות. למשל, קשה לכם להיפרד מציורי הילדים? התחילו לסדר את כלי המטבח. לאט־לאט, עם הזמן, יהיה לכם קל יותר לקבל החלטות ולהתמודד עם פרידה מפריטים בעלי ערך רגשי יותר.
3 צפייה בגלריה
מהקל לכבד
מהקל לכבד
מהקל לכבד
(צילום: shutterstock)

4. בדקו היכן מצוי הרגש באותו פריט
כשאתם מוצאים את עצמכם מול ערימת פריטים שמעוררים בכם רגשות, שאלו את עצמכם על כל פריט מה מעורר בכם רגש בו: האם זה הפריט עצמו, האדם שהעניק לכם אותו או שזו התקופה שבה קיבלתם אותו? לרוב תגלו שהפריט הוא רק "מתווך" בין הזיכרון לרגשות שלכם, ולכן אין סיבה להשאיר אותו אצלכם. הזיכרון ימשיך להתקיים בראשכם גם בלעדיו.
5. הפרידה קשה? צלמו!
אם אתם עדיין חווים קושי להיפרד מפריטים מסוימים, כמו פסלונים שהילדים (שבינתיים נישאו והביאו לעולם ילדים משלהם) הכינו בעודם בגן, ארגנו אותם יפה על השולחן וצלמו אותם כתמונות או כסרטון. תוכלו להוסיף כמה מילים משלכם, והנה קיבלתם עדות ויזואלית שתישמר לאורך זמן בלי שאלה יגזלו מקום בחלל ובנפש.
3 צפייה בגלריה
  אם הנכסים האלה מכבידים עליכם, אין סיבה להישאר איתם
  אם הנכסים האלה מכבידים עליכם, אין סיבה להישאר איתם
אם הנכסים האלה מכבידים עליכם, אין סיבה להישאר איתם
(צילום: shutterstock)

6. אל תהססו לוותר על מתנות שאתם לא מתחברים אליהן
רבים מאיתנו מתקשים להיפרד ממתנות שקיבלנו. בין הסיבות לכך, אי נוחות מהמחשבה שאותו אדם יבקר בביתנו, יצפה לראות שאנחנו עושים בה שימוש ויתאכזב לגלות שהיא איננה. זה הזמן לנפץ את המיתוס. מהרגע שקיבלתם מתנה, אתם רשאים לעשות בה כרצונכם, גם אם זה למסור אותה, כדי לשחרר את העומס בחלל ביתכם. בנוסף, לרוב האנשים יש זיכרון קצר. ספק אם יזכרו שהם עצמם אחראים למתנה ש"תקועה" אצלכם בבית.
טוב, אז מה עושים עם אוסף הבולים של סבא יעקב? קיבלתם בירושה סט פורצלן מהמאה ה־19 או בולי דואר שעברו אליכם מדורי דורות? אין ספק שמדובר כאן באוצר יקר ערך, רגשית ולעתים אף כספית. אבל אם הנכסים האלה מכבידים עליכם, אין סיבה להישאר איתם. נסו להציע אותם לבני המשפחה האחרים או אולי אף לתרום אותם למוזיאון רלוונטי.
7. שחררו את האשמה
פעמים רבות אנשים שומרים פריטים מסוימים כדי לחסוך מעצמם תחושת אשמה. אתם אולי שומרים מחרוזת מוגזמת שהילדים הכינו לכם בחוג מלאכה והמחשבה להיפטר ממנה מעוררת בכם אשמה הורית ותחושה של כפיות טובה. אמנם הסיפורים מאחורי הפריטים מעוררים רגשות לגיטימיים, אבל הגיע הזמן להשתחרר מהם, בפרט אם מדובר בפריט מיותר שאין לכם שימוש בו.
8. כבדו את הרגשות של בני הבית האחרים
יכול להיות שתיקלעו למצב שבו אתם רוצים לסלק מהבית פריט מסוים אך הפרנטר שלכם חווה כלפיו רגש עמוק, מה שיוצר קונפליקט ומתח ביחסים. לכן נסו לקבל החלטה משותפת: באזורים מסוימים בבית הם יוכלו לשמור על אותם חפצים, אולם באזורים המשותפים יהיה עליהם לשחרר או להסתפק בנוכחות של פריט אחד או שניים. יש מצב שעם הזמן הם ייהנו מתחושת הרווחה, ישנו את דעתם ואף ירצו בעצמם להיפטר מיותר ויותר פריטים.

ייעוץ מקצועי: רויטל אלישע, "מעברים" - אריזה, הובלה, סידור וארגון בתים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button