עיצוב פנימי. רעיונות והשראה שמטרתם ללמד אותנו כיצד לחיות בהנאה, באיזון ומתוך אסתטיקה חיצונית ופנימית טובה בכל מעגלי החיים

הכול מתחיל מבחוץ: איך סביבה אסתטית תסדר לכם את החיים הפנימיים ותגביר אושר

אנחנו רגילים לשמוע ש"הכול מתחיל מבפנים", אבל אם תשאלו את דנה גליקמן דותן, מאמנת ויועצת ארגונית, היא תגיד שזה בדיוק להפך – אם הסביבה אסתטית, גם העולם הפנימי שלנו יהיה כזה. בספר חדש היא מדגימה כיצד ליישם את הגישה הזאת בחיי המשפחה והזוגיות

פורסם:
על לוח גיר קטן במטבח ביתה של דנה גליקמן דותן (44) ברמת השרון מתנוסס בכתב יד המשפט "שמחות קטנות של יום חולין". מדי כמה ימים מוחקת גליקמן דותן את הלוח וכותבת עליו משפט חדש כדי להעניק השראה לבני הבית. הלוח ממוקם על השיש, והוא אחד מעשרות פריטי נוי שמסודרים בקפידה בבית, לצד ציוריה, בהרמוניה צבעונית אסתטית וחמימה. אסתטיקה היא שם המשחק מבחינתה. לעומת הביטוי השגור "הכול מתחיל מבפנים", היא דווקא מאמינה שהכול מתחיל מבחוץ, ושאם הסביבה שלנו תהיה אסתטית, גם החיים שלנו והעולם הפנימי שלנו יהיו כאלה.
גליקמן דותן נשואה לתומר, קבלן, ולשניים ארבעה ילדים (15, 13, 9, 4). היא בעלת תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני, מאמנת ומנהלת קרן פילנטרופית של משפחה נדבנית מארצות הברית. לאורך השנים היא גם כתבה בבלוג שלה, "דלתות", על כל התחומים שבהם היא מתעניינת ומרכיבים את העולם שלה ושל לא מעט נשים וגם גברים. כל דלת בבלוג מובילה לתחום עניין אחר, כמו זוגיות, משפחה, קריירה, והמטבח הוא לב הבית בעיניה. מתוך הבלוג הזה צמח גם "אסתטיקה משפחתית", ספר דיגיטלי חדש שמביט על החיים דרך הפריזמה ההוליסטית של האסתטיקה.

האסתטיקה של הנשמה

הרעיון לכתיבת הספר נולד לפני כארבע שנים, כשהרגישה שכל החלומות שלה התגשמו. היא ילדה את הילד הרביעי שחלמה עליו, הקימה בית רחב ידיים ברמת השרון ועסקה בתחומים שאהבה. אך משהו היה חסר. "הרגשתי תחושה טובה אך מאיימת", היא מחייכת. "כי לאן אני הולכת מפה?". לאחר תהליך של ייעוץ הבינה שמה שמחבר את כל התחומים שהיא מתעסקת בהם הוא המונח "אסתטיקה". "תמיד הייתה חשובה לי הנראות", היא אומרת. "בית יפה ומסודר, שולחנות ערוכים, בגדים, איפור. כל אלה הם דברים שעושים הבדל. בעיניי, מה שרואים מחלחל פנימה. אבל מעבר לכך, יש משמעות גדולה גם לאסתטיקה של הנשמה שלנו במובן העמוק של המילה. איך אנחנו דואגים לעצמנו, מה אנחנו עושים למען עצמנו, לטובת האיזון הפנימי, הבריאות הפיזית, הרווחה הפנימית והחוסן הנפשי שלנו. גם זו אסתטיקה".
4 צפייה בגלריה
דנה גליקמן דותן.  זהו חוץ שעוזר לך לחזור לעצמך, להיכנס לסנטר של עצמך, להקשיב לקולות הפנימיים שלך"
דנה גליקמן דותן.  זהו חוץ שעוזר לך לחזור לעצמך, להיכנס לסנטר של עצמך, להקשיב לקולות הפנימיים שלך"
דנה גליקמן דותן. "הרשימות שלי הן חלק מהאסתטיקה שלי. זה נותן לי פרופורציות וממלא אותי"
איך מתבטאת האסתטיקה הפנימית הזאת? "האופן שבו אנחנו דואגים לעצמנו בתוך הג'ינגול של היומיום, אילו תהליכים של עומק, התפתחות אישית ודיוק אנחנו עוברים עם עצמנו, איך אנחנו חיים עם עצמנו. אני מאמינה שאם האריזה שלנו אסתטית ונעימה, זה יעזור לנו להגיע גם למקום הפנימי הזה. יש הדדיות בין החוץ לפנים והם מזינים זה את זה ומקרינים זה על זה".
יפה, אבל זה לא קשור גם ביכולת כלכלית? היכולת לבנות בית יפה, לקנות רהיטים יפים? בגדים יפים? "ממש לא. ראשית, גם מי שחי ברווחה כלכלית ובבית מתוקתק לא בהכרח חי חיים מושלמים. לכל אחד קיימים העגלה שלו והקשיים שלו. שנית, בכלל לא חייבים לגור בבית מפואר או להשקיע הרבה כסף כדי להכניס אסתטיקה לחיים. תמיד אפשר להדליק נר, להניח מפה, לשבת ליד שולחן נעים בבוקר לפני העבודה, לשתות קפה ולתכנן את היום, ללכת לים לחצי שעה אחרי העבודה, לנסוע לראות פריחה בשבת. אני מאמינה שכל דבר שקשור ביופי ובאסתטיקה, גם אם זה פרח אחד קטן באגרטל ולא זר שעלה מאות שקלים, יכול להביא לסדר בראש ולאסתטיקה פנימית גבוהה יותר".
4 צפייה בגלריה
עיצוב פנימי
עיצוב פנימי
זהו חוץ שעוזר לחזור לעצמך, להיכנס לסנטר של עצמך, להקשיב לקולות הפנימיים
(צילום: shutterstock)

יופי? לא רק לנשים

התורה האסתטית שיצרה גליקמן דותן התגבשה לאחר כמה קורסים בשם "אסתטיקה משפחתית" שהעבירה בתקופת הקורונה. "כולנו חיים במשפחות", היא מסבירה את החיבור של האסתטיקה למשפחה. "לפעמים זו לא משפחה ביולוגית, לפעמים המשפחה שלנו היא קבוצת חברים. כל אחת עם הפרשנות שלה. החיבור של שני המושגים האלה יוצר רוגע".
הרוגע שאת מדברת עליו הוא כמו סוג של מדיטציה? "אני אישית לא מתחברת למדיטציה. הכוונה שלי היא לא ליצור סביבה אסתטית ואז לעשות בה מדיטציה. אני ממש מדברת על החוץ, אבל זהו חוץ שעוזר לך לחזור לעצמך, להיכנס לסנטר של עצמך, להקשיב לקולות הפנימיים שלך. כי בתוך כל הטרפת של היומיום הרבה מאיתנו לא מצליחות לעשות את זה".
"לא חייבים לגור בבית מפואר או להשקיע הרבה כסף כדי להכניס אסתטיקה לחיים. גם פרח אחד קטן באגרטל, ולא זר שעלה מאות שקלים, יכול להביא לסדר בראש ולאסתטיקה פנימית גבוהה יותר"
הרעיון שלך מדבר גם לגברים? "אני מדברת בעיקר לנשים אבל כמובן שזה רלוונטי גם לגברים. בעלי, למשל, עשה שינוי מדהים. הוא מוכן להקשיב, שזה כבר משהו, כי הוא הטיפוס הכי ציני וקליל, לא בן אדם של תהליכי עומק. הבנות שלי יותר מתחברות לרעיון של האסתטיקה, אבל כל בני הבית מבינים את השפה".
במסגרת הגישה שלה שום דבר לא נעשה כלאחר יד. הכול מאורגן במסגרת של חשיבה, העמקה ואסתטיקה. לפני כחודש, למשל, כשחגגה יום הולדת, היא הזמינה חברות לארוחת בוקר מושקעת, והכינה להן מצגת שמכילה תמצית של הגישה שלה תחת הכותרת "עשר הדיברות שלי לשנה החדשה". "בכל שנה ביום ההולדת שלי אני עושה איזושהי התכווננות ביני ובין עצמי", היא מספרת, "והשנה החלטתי לשתף בזה את החברות שלי. הן אהבו את זה. אחת מהן אמרה לי, 'מעכשיו, בכל שבוע כשאנחנו נפגשות את מדברת איתי על שקופית מספר שבע – כל מה שקורה קורה לטובתי העליונה'. זה מה שדיבר אליה".
אילו עוד דיברות היו במצגת? "הייתה שקופית שדיברה על הנאה. זה נשמע בסיסי, אבל אני עשיתי דרך כדי ללמוד ליהנות. הייתה לי סבתא פולנייה ממורמרת וחמוצה, ובאיזשהו שלב קלטתי שאני כזאת. כל הזמן מתלוננת, דואגת, התהלכתי עם כובד. עשיתי עבודה עצמית רצינית כדי לשנות את זה, למדתי לעבוד על הכרת תודה, לראות את חצי הכוס המלאה, כי נורא קל לראות את הרע. דרך החשיבה הזאת עושה אימון מטורף לראש. הייתה למשל שקופית על חמלה עצמית. אנחנו כל כך ביקורתיות ודורשות מעצמנו, איפה הקול האימהי והרך שלנו לעצמנו? איפה ההבנה וההכלה שלנו לעצמנו? לא מזמן ערכנו בר מצווה לבן שלנו. הייתה פה שבת קסומה, ואחרי שכולם הלכו גיליתי ששכחתי לתת לאורחים קופסאות מתנה שהכנתי להם. המשפט הראשון שעבר לי בראש היה 'איזה אידיוטית'. כעסתי על עצמי. אבל די מהר תיקנתי את זה. הבנתי שגם אם הפרט הקטן הזה בתכנון השתבש, עדיין האירוע היה מוצלח ולא קרה כלום. אפשר להעביר את קופסאות המתנה בהמשך. מותר לנו לתת טיפת רוך גם לעצמנו, להיות מודעות למקום הזה".

כלי להגברת האושר

נושא המודעות תופס חלק נכבד בגישה שלה, וכדי להביא דברים למודעות היא כותבת לא מעט ומכינה רשימות. בכל שנה ביום ההולדת היא מכינה רשימת־על של הרצונות שלה לשנה הקרובה ומה יכול לעזור להם להתגשם. בכל בוקר היא יושבת וכותבת כתיבה אינטואיטיבית, ובכל יום שישי היא כותבת רשימה של תודות על השבוע שחלף. "בתוך הזרימה של החיים קל מאוד להיסחף בלי לשים לב לדברים. "הרשימות שלי הן חלק מהאסתטיקה שלי. זה נותן לי פרופורציות וממלא אותי", היא מסבירה. "אני נהנית מהארגון של החלומות, וההשראה והרשימות הן כלי בדרך להגשים אותם. וגם כאן אני זוכרת שזה לא קדוש. אפשר לדחות, לא צריך להשתגע, דברים יכולים גם לחכות בזמן שדברים אחרים קורים, אבל הכול במודעות".
4 צפייה בגלריה
עיצוב פנימי
עיצוב פנימי
אסתטיקה היא כלי להגברת האושר שלנו בחיים
(צילום: shutterstock)
גם את הרשימות את תקפידי למשל לכתוב במחברת יפה? "לפי הרעיון של האסתטיקה המשפחתית חשוב לעשות את התהליך בצורה אסתטית, כי אסתטיקה היא כלי להגברת האושר שלנו בחיים - לשבת בפינה שאוהבים, ליד אגרטל עם פרח, עם כוס קפה, לכתוב במחברת יפה. כך החוץ הנעים יחלחל גם לרפלקציה. זה נכון לדעתי באופן כללי. כל דבר יפה ונעים שנעשה ישפיע על הפנימיות שלנו, כמו למשל לערוך את השולחן לארוחה עם מפה וכלים יפים, להכין עוגה טובה בתבנית מיוחדת, לארח חברה עם כיבוד מושקע. אני חושבת שכל אחת יכולה לאצור לעצמה פריטים שעושים לה טוב, לא בהכרח יקרים, ולבנות את הסביבה הזאת לאט־לאט, כמובן אם הכול נעשה בתשומת לב לעולם הפנימי. הכוונה היא לא להישאר רק ברובד החיצוני של התפאורה".

לגעת ביופי: כך תכניסו אסתטיקה למעגלי החיים

אז איך עושים את זה בפועל? המדריך השלם לחיים אסתטיים שכתבה גליקמן דותן נוגע בכל רובד אפשרי של החיים, ומכיל טיפים, המלצות, מתכונים, רעיונות והשראה שמטרתם ללמד את הקוראים כיצד לחיות בהנאה, באיזון ומתוך אסתטיקה חיצונית ופנימית טובה עם עצמם ובכל מעגלי החיים. כל פרק בספר מנתח תחום חיים אחד ומציע בו רעיונות לטיפוח האסתטיקה הפנימית והחיצונית. הנה כמה דוגמאות מתוכו:
בזוגיות
לא פשוט לשמור על הגחלת במשך שנים. הנה כמה צעדים שגליקמן דותן ממליצה לאמץ כדי לשמור על האש בוערת, על הערבות ההדדית ועל האהבה:
  • תקשרו זה עם זה לאורך כל היום. להתעדכנות, להתייעצויות, לתמיכה והכלה, ולפעמים גם להעברת חוויות וצחוקים. מעבר לעדכונים שוטפים ולתיאומים הכרחיים שיחה כזאת מאפשרת חיבור, תמיכה והמשך הקשר והתקשורת בלי להתנתק באופן מוחלט לכל היום.
  • העניקו מתנה מדי פעם בלי סיבה של ממש. למשל חולצה, בושם, ספר, פיג'מה, תחתונים.
  • צרו לעצמכם זמן זוגי. זמן כזה הוא חשוב ומשמעותי, וכל זוג יכול לעשות זאת בהתאם ליכולת, לזמן ולתקציב שלו. למשל, שישי זוגי או כל יום אחר שבו שותים קפה יחד, אוכלים ארוחת בוקר, עושים ביחד סידורים או סתם רובצים בבית ורואים סדרה אהובה.
  • צאו לנסיעה משותפת אחת לכמה חודשים. מטיול בשווקים של עיר חדשה ועד מלון מפנק, ואפשרו לעצמכם זמן יחד של הקשבה, הכלה, מגע וקירבה. לא תמיד פשוט לעזוב הכול – אבל זה שווה את זה. אתם תחזרו כל כך משופרים.
  • הכניסו זוג ציפורים לחדר השינה. זה פחות מסובך ממה שזה נשמע. שימו בחדר השינה תמונה או פסלון של זוג ציפורים, שמסמל זוגיות הרמונית, מאוזנת ונטולת קונפליקטים.
במשפחה
משפחה היא ההשקעה הכי חשובה ומשמעותית בחיים שלנו, יותר מנדל"ן, יותר מכסף, יותר מכל רכוש אחר. צריך לדאוג להשקעה הזאת, לטפח אותה, לייפות אותה ולדאוג לרווחתה. החיים הם אסופה של רגעים, חלקם טובים יותר וחלקם פחות. אבל הידיעה שיש הרבה מאוד אהבה, רצון טוב, אכפתיות, מחויבות, התמדה והשקעה בין הטוב לפחות טוב - מאפשרת את הקבלה ואת הניצחון על העסק המורכב הזה.
  • ותרו על הדרמות. הרבה פעמים הכאוס המשפחתי מציף כל כך, ומקרה אחד עלול לגרום לנו קצת להשתגע, להיכנס לדרמה ולהגיב בתגובה לא כל כך הולמת. חשוב לנשום שנייה ולא להפוך כל זבוב לפיל. פשוט לזרום, להחליק, להתגמש ואפילו להעלים עין.
  • נסו להגביר את הלכידות המשפחתית על ידי פעילות משותפת. למשל: ארוחות משותפות, חופשות משפחתיות, משחקים (משחקי קלפים ומשחקים אחרים), תרבות (מופע, סרט, תערוכה).
בבית
מה עושים עם הבלגן? הספר מדבר על חשיבות הסדר אבל מציע לא להפוך את הבית למוזיאון שיש בו חללים שאליהם הילדים אינם "מאושרי כניסה". בית הוא נשמה, הוא חי. לעתים הוא מבולגן, יש טביעות אצבע על הקירות, ולילדים מותר לשבת על הספות הבהירות בסלון. עם זאת, פעם בכמה זמן כדאי לרענן את הארגון בבית וגם לתרום חפצים מיותרים. הספר מציע כמה רעיונות שאפשר להכניס לשגרה כדי לשמור על מראה של בית מסודר:
  • סדרו את המיטות בבוקר. זאת מתוך מחשבה שמי שלא מסדר את המיטה בבוקר, כל היום שלו יהיה הפוך. מעבר לכך, מראה של מיטה מסודרת ומכוסה יוצר אווירה של סדר גם אם החדר לא באמת מסודר.
  • השאירו כיור ריק ונקי בכל ערב. אם כיף לחזור מיום עבודה מעייף למיטה מסודרת, הרי שמראה של כיור מלא על הבוקר גורם להפך מכך בקצה השני - להתחלה הרבה פחות נעימה של היום.
  • נסו להחזיר כמה שיותר דברים למקום מיד. כדאי להשקיע כמה שניות בהנחת הנעליים במקום ובתליית הבגד על הקולב, וכך למנוע הצטברות של פריטים ובלגן בעיניים.
  • אמצו את ההוגה (Hugge). הטרנד הזה, שהגיע מדנמרק, מזמין חמימות ביתית ורגשית ונותן מקום של כבוד להנאות החיים הפשוטות. הרעיון הוא ליצור בית שנעים לשהות בו, על כורסה מפנקת, עם שמיכה מפנקת, בתאורת אווירה מעומעמת, עם נר ריחני ומוזיקה רגועה ברקע. מעבר לסממנים החיצוניים, תורת ההוגה דוגלת בגישה קיומית רגועה יותר, בהבנה של מה עושה לנו טוב ונעים וברצון ליצור מצב מאוזן והרמוני עם עצמנו ועם סביבתנו כדי ליצור שגרת חיים נעימה ומחבקת. בספר מסבירה גליקמן דותן שממש לא צריך לחכות לבית החלומות כדי לעשות את הדברים האלה. גם אם גרים בדירה שכורה, תמיד אפשר להפוך אותה לחמימה ואסתטית בהשקעה קטנה. אין טעם לחכות. החיים קורים עכשיו.
  • הכניסו לתוך כל המשימות שקשורות בבית רובד עמוק יותר. בזמן קיפול הכביסה למשל. גליקמן דותן ממליצה להכניס נוכחות לתוך המטלה - לחשוב על כל אחד מבני המשפחה, על מה צריך לדבר איתו, למה הוא זקוק. וגם במקום להתלונן על הסיזיפיות של המטלה הזאת, לשים לב לשפע שיש לנו: מספיק בגדים ומכונת כביסה. זה לא מובן מאליו.
  • הגישו כל ארוחה בכלים אסתטיים, גם אם מדובר בסתם חביתה וסלט. אין טעם לשמור את הכלים היפים רק לארוחות חגיגיות. עכשיו הזמן המושלם להשתמש בהם. כשאוכלים בכלים יפים, על שולחן עם מפיות ופרחים, האוכל נהיה טעים יותר ואנו צוברים יותר זיכרונות וחוויות בדומה למוכר לנו מבילוי במסעדות נאות.
בלייף סטייל
כל הדברים החיצוניים שעוזרים לנו ליצור חיים יפים ונעימים יותר הם חלק מהלייף סטייל שלנו. התחומים שהספר מדגיש הם סטיילינג (מבחינת אופנה ועיצוב), נראוּת ועשייה נעימה. הנה כמה מההמלצות:
  • צרו לוח השראה משפחתי. הכוונה לכזה שממפה את האהבות, הרצונות, החלומות והיעדים של המשפחה בעזרת תמונות שאפשר להחליף ולשנות.
  • כתבו בכלי כתיבה יפים ובמחברות מעוצבות. מחברות, קלמרים ויומנים יפים לא נועדו רק לילדים. גם אתם עשויים ליהנות יותר כשאתם מוציאים מהתיק מחברת מעוצבת ועט יפה.
  • ערכו קניות חכמות וצרו ארון מינימליסטי. שאלו את עצמכם אם יש לכם בבית בגד דומה לבגד שאתם מסתכלים עליו בחנות, וגם: האם הבד נעים? האם הגימור בצוואר לא חונק? השקיעו מחשבה לפני שאתם עומדים לשלם. המטרה היא להגיע ממצב שבו אנחנו עומדים מול ארון מלא ו"אין לנו מה ללבוש" למצב שבו הארון מאוורר יותר וקל לנו לבחור מתוכו בגדים. המינימליזם, ולא רק בארון הבגדים, עוזר לנו לסדר גם את הראש וליצור חיים קלים וקלילים יותר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button