צאו החוצה עם כובע מצחייה או עם כובע רחב שוליים כדי לאפשר לעין חשיפה לאור לא ישיר של השמש

שימו עין: תשע טעויות בהרגלים היומיומיים שפוגעות לכם בראייה

מצב הראייה של הילדים בארץ נפגע בעקבות הקורונה ומסתבר שגם המבוגרים לא עושים מספיק לשמירה על בריאות העיניים. למה כדאי שתפנו קצת זמן לאימון הראייה ולשיקום העיניים מנזקי הזום, ואיך כמה שינויים קלים בהרגלים היומיומיים - יכולים לשמור לכם על העיניים טוב יותר

פורסם:
די, נמאס לכם לשמוע את המילה קורונה? כל מה שאתם רוצים זה להחזיר את החיים שלפני המגפה הזאת למקומם ולהמשיך הלאה? גם אנחנו. אבל גם אם נראה שהמגפה הזאת פחות נוכחת כעת בחיינו, אין ספק שהיא מותירה אחריה עקבות. או אם תרצו: השלכות בריאותיות. בין שאר נזקי מגפת הקורונה, כך מתברר, נפגע גם מצב הראייה של הילדים בארץ. מחקר שנערך לאחרונה במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), העלה שבתקופת הקורונה עלה קצב עליית המספר אצל הילדים שסובלים מקוצר ראייה ב־30% לעומת השנה הקודמת בשל השימוש המוגבר במסכים והשהייה המרובה בבתים.
"אנשים מכירים טיפולים כמו שיאצו, רפלקסולוגיה ופיזיותרפיה לגב ולצוואר, אבל פחות מודעים לרפואה מונעת לעיניים. יש אפשרות למנוע בעיות ראייה ולקדם את בריאות העיניים, אך הידע הזה אינו מוכר מספיק"
המחקר הזה נערך אמנם על ילדים, אבל למען האמת גם אנחנו, המבוגרים, בילינו את רוב שעות העבודה שלנו מול פגישות זום במסכים, לא יצאנו לדרכים בשל הסגרים, והסתפקנו במפגשים חטופים עם החוץ, בעיקר בדרכנו לסופר השכונתי. האם גם אנחנו שילמנו מחיר בריאותי על השינוי הזה באורח החיים שלנו? סביר להניח שכן, אבל אם תשאלו את שרית טהורי, מטפלת ברפואה משלימה, מדריכה ומנחה לבריאות העיניים ושיפור הראייה והגוף מ"המרכז לשיפור הראייה והגוף בדרך טבעית", אנחנו כנראה לא עושים די לשמירה על בריאות העיניים שלנו גם בלי קשר לקורונה.
5 צפייה בגלריה
בריאות העיניים, שרית טהורי
בריאות העיניים, שרית טהורי
"החלום שלי הוא ללמד את הישראלים לראות טוב". שרית טהורי

"אנשים מכירים טיפולים כמו שיאצו, רפלקסולוגיה ופיזיותרפיה לגב ולצוואר", היא אומרת, "אבל פחות מודעים לרפואה מונעת לעיניים. יש אפשרות למנוע בעיות ראייה ולקדם את בריאות העיניים, אך הידע הזה אינו מוכר מספיק. החלום שלי הוא ללמד את הישראלים לראות טוב. הייתי רוצה שכמו שילדים לומדים על קריוס ובקטוס במסגרת רפואת שיניים מונעת, הם יכירו גם את ההרגלים הנכונים למניעת בעיות עיניים. הרגלים לא נכונים יוצרים בעיות גם בראייה, אבל אם נתקן אותם נוכל לשפר את מצב בריאות העיניים". לפניכם תשע טעויות בהרגלים היומיומיים שפוגעות לכם בראייה וההמלצות של טהורי לפתרון הבעיה:

1 | אתם לא יוצאים לטבע

העיניים שלנו בנויות להתבוננות בטבע ולראייה למרחק ובמלוא ההיקף. כשאנחנו בחדרים סגורים הן נמצאות במתח. כשאנחנו מסתכלים על העצים או על השמיים, לעומת זאת, העיניים פועלות בדרך טבעית - הן נודדות מעלה לעלה, מענן לענן ומשתחררות מהקיפאון. זאת ועוד, בחדר סגור לא רק הראייה חווה צמצום אלא גם הגוף כולו חווה הגבלה בתנועה. בחוץ, לעומת זאת, כל הגוף נמצא בתנועה והנשימה נהיית עמוקה יותר - שינויים שמשפיעים לטובה על זרימת הדם ועל תנועתיות העיניים.
5 צפייה בגלריה
בריאות העיניים עיניים
בריאות העיניים עיניים
צאו אל הטבע שלוש פעמים ביום במשך שבע דקות לפחות בכל פעם
(צילום: Shutterstock)

מה עושים: יוצאים החוצה אל הטבע שלוש פעמים ביום במשך שבע דקות לפחות בכל פעם, ורצוי יותר. בסופי השבוע מומלץ לצאת לטבע לפרקי זמן ממושכים יותר. אין לכם ים, פארק או חורשה ליד הבית? גם הגינה העירונית הקטנה בשכונה תעשה את העבודה.

2 | שוכחים לעפעף

כולנו אמורים לעפעף בין 15 ל־25 פעם בדקה כדי לאפשר הרטבה והזנה לקרנית ומנוחה למוח ולעיניים וכך למנוע בעיות כמו יובש ואדמומיות, אבל במציאות הנוכחית אנחנו מבלים שעות ארוכות במרחבים הסגורים מול המסכים, בוהים בהם וכמעט לא מעפעפים.
מה עושים: מפתחים מודעות לחשיבות העפעוף. לצורך כך אפשר להיעזר גם באפליקציות ייעודיות למחשב, ואפילו לשים בטלפון תזכורות המודיעות לכם כי הגיע העת לעפעף.

3 | לא מזיזים את העיניים

העיניים זקוקות לתנועה ונועדו לתנועה, הן אמורות לנוע לכל הכיוונים, אך מול המסכים הן לא נעות מספיק, וקצב העפעוף פוחת. היציאה החוצה שהומלצה בסעיף הראשון עשויה להועיל מאוד, אבל מעבר לזה כדאי לאמץ עוד כמה הפסקות ותנועות.
מה עושים:
  • כדי לשפר את תנועתיות העיניים אחת ל־20 דקות יוצאים להפסקה, ובמשך 20 שניות מביטים לכל הצדדים לעבר גופים המצויים במרחק של שישה מטרים (20 רגל).
  • תולים מובייל בפינת העבודה, לצד המחשב, ומביטים בו מתנועע מדי פעם כדי לאפשר לעיניים לחוות תנועה.
  • במהלך העבודה משנים תנוחה מפעם לפעם. כדאי להניח את המרפקים על השולחן, לעצום עיניים, ולעסות בעדינות בעזרת האצבעות בתנועות החלקה ארוכות את האזור שסביב העיניים ואת שרירי הפנים, המצח ומפרק הלסת. כדאי לעסות גם את העורף והכתפיים כדי לשפר את זרימת הדם לאזור העיניים.
הידעת? העיניים שלנו מעפעפות בין 15 ל־25 פעם בדקה. זאת כדי לאפשר הרטבה והזנה לקרנית ומנוחה למוח ולעיניים וכך למנוע בעיות כמו יובש ואדמומיות

4 | לא מורידים את משקפי השמש לדקה

כפי שבעלי החיים בטבע לא מרכיבים משקפי שמש, גם אנחנו אמורים להיחשף לאור השמש. אין הכוונה, חלילה, להסתכל ישירות על השמש אלא לשהות במרחב עם אור טבעי גם ללא משקפי שמש. והסיבה? האישון אמור להתכווץ ולהתרחב בהתאם לחשיפה לאור, וכשאנחנו מרכיבים משקפי שמש כל הזמן, הוא לא זוכה לעשות את הפעולה הזאת, וכתוצאה מכך העין נחלשת.
מה עושים:
  • יוצאים החוצה עם כובע מצחייה או עם כובע רחב שוליים כדי לאפשר לעין חשיפה לאור לא ישיר של השמש.
  • מסירים את משקפי השמש מדי פעם לפרקי זמן קצובים וקצרים במהלך היום. אפשר גם לעשות זאת בהדרגה - לצאת לאור מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים או לעבור בין צל לאור מלא. אגב, כדי להעיר את התאים שאחראים לראיית לילה, מומלץ להיכנס לחדר חשוך לחלוטין כמה פעמים בשבוע.

5 | וגם לא את משקפי הראייה

משקפי ראייה הם המצאה נהדרת לפתרון מהיר של בעיית ראייה, אבל הם מביאים איתם גם בעיה. כשאנחנו מביטים דרך המשקפיים אנחנו מעפעפים פחות. בנוסף, המשקפיים חוסמים את הראייה ההיקפית, שהיא חלק משמעותי משדה הראייה שלנו.
מה עושים:
  • למרכיבי משקפיים מומלץ לנפנף בצדי העיניים עם היד או מניפה לפחות שלוש פעמים ביום כדי להרגיל את העין להתייחס גם לראייה ההיקפית.
  • שלוש פעמים ביום רצוי גם להסיר את המשקפיים ולעשות תרגילי הרפיה. למשל: לעצום עיניים, להניח את הידיים על העיניים או להניח עליהן מגבת קרה.
  • מאחר שלרובנו יש עין חזקה ועין חלשה, מומלץ מדי פעם לעצום את העין החזקה ולהשתמש בעין החלשה כדי לשפר את האיזון בין העיניים.

6 | שוכחים לנשום

כשאנחנו מרוכזים בעבודה או נתונים בלחץ אנחנו לא נושמים טוב. מערכת הראייה צורכת כ־40% מהחמצן שמגיע אל הראש. תפקוד העיניים מהיר ותנועתי מאוד, ולכן העיניים זקוקות לרמת חמצן גבוהה. בעידן הנוכחי אנחנו מבלים זמן ניכר בישיבה בחוסר תנועה, ולכן זרימת הדם לראש ולעיניים אינה אופטימלית. נוסף על כך, כשאנחנו מתמקדים ומתרכזים במשימה מסוימת אנחנו נוטים גם לעצור את הנשימה ולעפעף פחות. הבעיה היא שרוב היום זה מה שאנחנו עושים - ממוקדים בפעילות אינטלקטואלית או בצפייה במסכים ולכן רוב היום אנחנו לא נושמים היטב.
מה עושים: מומלץ ליזום הפסקות במהלך יום העבודה כדי להעמיק את הנשימה, לפחות שלוש פעמים ביום, רצוי יותר. כך לדוגמה, אפשר לשאוף שאיפה אפית איטית ולנשוף באיטיות דרך הפה. אפשר גם לשאוף אוויר דרך הפה, לחייך חיוך גדול, וברוב המקרים יופיע פיהוק. כדאי לחזור על התרגיל הזה כמה שיותר במהלך היום.

7 | לא ישנים מספיק

מעבר לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, השמנה, הפרעות זיכרון וירידה בתפקוד המנטלי, חוסר שינה נקשר לבעיות במערכת הראייה, כמו תסמונת העין היבשה, פגיעה בעצבי הראייה ועווית בשרירי העיניים ("עפעף קופץ"), בייחוד כשמדובר על מחסור בשעות שינה הנובע מחשיפה לאור הכחול שבוקע ממסך הטלוויזיה בחדר השינה.
5 צפייה בגלריה
בריאות העיניים עיניים
בריאות העיניים עיניים
כן, שוב אנחנו אומרים לכם ללכת לישון, והפעם בגלל העיניים. הן עובדות קשה כל היום, תנו להן מנוחה
(צילום: Shutterstock)

מה עושים: מתעדפים את השינה על פני עיסוקים בוערים אחרים ונוקטים כמה צעדים לסביבת שינה אופטימלית: כבר בשעות הערב מחשיכים את הבית כדי לאפשר את הפרשת המלטונין (ההורמון משרה השינה), מוציאים את הטלוויזיה מחדר השינה והולכים לישון בכל יום באותה השעה (ולא מאוחר מדי). כדי שהשינה תהיה אפקטיבית למנוחת העיניים מומלץ לישון בחדר חשוך לחלוטין. העיניים מגיבות לאור. כל עוד יש אור בחדר או ברחבי הבית הן עסוקות בקליטתו.

8 | לא אוכלים בשביל העיניים

בדומה לשאר איברי הגוף, כדי לספק את התשתית לעין בריאה רצוי לצרוך כמה שפחות מזונות מעובדים ולתגבר את התפריט במגוון ירקות ופירות בכל הצבעים. מה כדאי לשלב בתפריט?
ירקות עליים, קישואים וברוקולי - הם מכילים לוטאין וזיאקסנטין, נוגדי חמצון המסייעים להגן על העיניים מפני סטרס חמצוני, מספקים הגנה לרשתית ואף ממזערים את נזקי קרינת האור הכחול הבוקע ממסכים.
נקטרינה, מנגו, מלון, גזר, בטטה - הם מכילים בטא קרוטן, שנחשב לאחד הרכיבים התזונתיים החשובים ביותר לשמירה על בריאות העיניים.
קיווי, פירות יער, פירות הדר, פלפלים אדומים וצהובים - הם עשירים בוויטמין C, שנמצא במחקרים רבים כתורם להגנה על תאי רשתית העין והפחתת הסיכון למחלות עיניים.

9 | נוהגים ללא הפסקה

מעבר לעצבים ולזמן המבוזבז בפקקים שאנו חווים לאחרונה כמעט בכל הכבישים, נהיגה ממושכת מאמצת מאוד את העיניים, והמתח הזה פוגע בראייה. גם כאן, כמו בעבודה מול מסך, חשוב למנוע מאמץ ממושך מדי ולשמור על רטיבות העין ועל תנועתיות.
מה עושים:
  • במהלך הנהיגה רצוי להקפיד על עפעוף ומדי פעם לנשום כמה נשימות עמוקות דרך האף.
  • כדי לשמור על תנועתיות העיניים כדאי להסתכל באופן מודע על הנוף ועל תנועת כלי הרכב האחרים ומדי פעם להביט דרך שלוש המראות. הצעד הזה מרחיב את שדה הראייה ומגן על העיניים מעייפות.
  • כשמדובר בנסיעות ארוכות חשוב במיוחד לשבת בנוחות. אפשר להניח כדור רך מאחורי הגב כדי לאפשר זרימת דם טובה יותר.
  • בזמן עצירה בפקק או ברמזור מומלץ להניע את הראש ברכות מצד אל צד כדי ליצור תנועה ולשים לב לנשימה, להרגעה ולהרפיה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button