השתדלו לדבר לאט יותר, ובאופן כללי להקשיב יותר ולאפשר להם לפרוק

איך לשפר את ההתמודדות הנפשית של מאותגרי קשב

אם התקופה הזו קשה לכולנו, עבור מאותגרי הקשב היא מאתגרת פי כמה. מה אתם יכולים לעשות כדי להקל על הילדים שלכם (ולא פחות חשוב, על עצמכם)

ד"ר שירלי הרשקו
עודכן:
כולנו קשה בימים אלה, אבל אם אתם מבוגרים מאותגרי קשב או הורים לילדים עם הפרעות כאלה – המצב עלול להיות קשה עוד יותר. הסיבה לכך היא שתסמינים של הפרעות קשב, כמו למשל קושי בוויסות רגשי, תנודות במצבי רוח, חרדה ודיכאון, נוטים להחריף במצבי חירום מאתגרים. בנוסף, הפרעת הקשב עצמה היא גורם סיכון להפרעות נוספות, כמו הפרעות שינה, אכילה או טראומה.
ואם זה לא מספיק, תוסיפו לכך את תופעות הלוואי כמו ההתמכרות למסכים שכולנו צמודים אליהם יותר מתמיד כרגע, ואת הקושי להתרכז בלימודי הזום שמחליפים בחלק מהמקומות את בית הספר הפיזי כרגע. ככלל, כשאין שגרה - קשה מאוד להתנהל עם הפרעת קשב. אז מה כן אפשר לעשות בתקופה הזאת ואיך אפשר להתמודד עם האתגרים שהיא מציבה בפני מי שמאותגר גם בימים שקטים?
חוסן בימי מלחמה

חמישה כלים בדוקים להורים לילדים מאותגרי קשב

תקופת הקורונה זימנה לנו אתגרים של חוסר ודאות ושגרה חדשה, שדומים בחלקם למצב שאיתו אנחנו מתמודדים כעת. הנה כמה עקרונות יסוד שכדאי לכם לאמץ אם אתם הורים לילדים מאותגרי קשב.
1. עבדו על האופטימיות
כהורים השתדלו לשלב בשוטף הרבה פעילויות משותפות. כפי שתשדרו לילדים, כך הם יתנהלו בסוף. זה נכון לגבי כל הילדים, אבל בהפרעת קשב הילדים רגישים יותר לאחר, ולכן חשוב לשמור על האופטימיות אפילו יותר וכך לחזק אותה אצל הילדים.
מה עושים: אפשר לתת דגש לדברים טובים שקרו היום, כמו למשל לכתוב עם הילדים שלושה דברים טובים שקרו להם היום או לבלות עם משפחה וחברים.
שימו לב! לא מספיק לחזק את הילדים. חשוב לא פחות שתדאגו גם לעצמכם כדי שתוכלו לגייס את האנרגיות ואת האופטימיות הנדרשות מכם עבור הילדים. ממש כמו המסכות במטוס – קודם שמים על עצמכם ואז על הילדים. השתדלו לעשות משהו טוב עבור עצמכם, למשל יוגה, מדיטציה, זמן לבד או כל דבר אחר שאתם אוהבים לעשות, מטעין ומחזק אתכם.
תסמינים של הפרעות קשב, כמו קושי בוויסות רגשי, תנודות במצבי רוח, חרדה ודיכאון, נוטים להחריף במצבי חירום מאתגרים. בנוסף הפרעת הקשב עצמה היא גורם סיכון להפרעות נוספות, כמו הפרעות שינה ואכילה
2. צמצמו את הכללים למה שחשוב באמת
כדאי להביא בחשבון שאי אפשר להעמיס על הילדים יותר מדי איסורים – אל תקפוץ על הספה, אל תאכלי מול המסך וכו'. השיטה לעבוד עם ילדי הקשב היא לצמצם את מספר הכללים כי הם לא יכולים להכיל עודף של כללים ואיסורים.
מה עושים: נסו לחשוב מה הכי קריטי בעיניכם בתקופה הזאת והגדירו זאת בצורה מאוד ברורה ובגובה העיניים. אפשר אפילו לכתוב אותם, אבל באופן קצר ופשוט. זכרו: מה שעשוי להיראות לכם ברור למדי, לא תמיד ברור לילדי הקשב.
3. הקשיבו לרגשות ולמאוויים שלהם
מכיוון שהביטחון העצמי של ילדי קשב נמוך יותר, חשוב לעבוד על הפיתוח שלו כל הזמן, והדרך לעשות זאת היא באמצעות הקשבה. ילדי הקשב צריכים שיקשיבו להם יותר ושידברו איתם פחות.
מה עושים: אם אתם מדברים, השתדלו לדבר לאט יותר, ובאופן כללי להקשיב יותר ולאפשר להם לפרוק. בנוסף, נסו למצוא דברים שהם חזקים בהם והעניקו להם אפשרויות להצלחה – למשל: אם הילד אוהב לבשל כדאי לאפשר זאת או אם ילדה אוהבת לרקוד אז לעודד אותה לעשות זאת. אלה הדברים שבסופו של דבר עשויים לחזק את הביטחון שלהם.
ילדי הקשב צריכים שיקשיבו להם יותר ושידברו איתם פחות. אם אתם מדברים, השתדלו לדבר לאט יותר ובאופן כללי להקשיב יותר ולאפשר להם לפרוק
4. השתמשו יותר בחיזוקים ופחות בעונשים
עונשים לא עובדים אצל ילדים עם הפרעת קשב, להפך - הם גורמים ליותר בריונות ולירידה בביטחון העצמי. אבל משום שחסר להם דופמין במוח, הם צריכים יותר חיזוקים.
מה עושים: מפרגנים ומחזקים. למשל: "וואו, סידרת את השולחן", "הקשבת שיעור שלם בזום". אבל שימו לב: חשוב שהדברים יהיו ספציפיים למשימה עצמה ולא כלליים כמו למשל "את מהממת".
5. הרחיקו אותם מסיטואציות מעוררות באמצעות הסחת דעת
מהדורות החדשות, שלא פוסקות בימים אלה, הן אסון עבור ילדי הקשב, וכך גם שיחות לגבי המלחמה.
מה עושים: מתעדכנים בחדשות כשאתם לא בנוכחותם, ואם אתם נמצאים איתם ליד שיחה שמתנהלת לגבי המלחמה, נסו להתרחק ממנה.

ומה אתכם? כלים יעילים למבוגרי קשב

אם אתם עצמכם סובלים מהפרעות קשב, הנה שני הצעדים המוכחים היעילים ביותר (מלבד הטיפול התרופתי) שאתם יכולים לאמץ:
  • ספורט ומדיטציה - מחקרים הוכיחו ששניהם אפקטיביים בשיפור תפקודי הקשב. לכן מומלץ להכניס לסדר היום 15-20 דקות של פעילות גופנית ביום + כמה דקות של מדיטציה גם, ובמיוחד, בימים אלה. זה עוזר ומומלץ לכולם, אבל במקרה של הפרעת קשב זה חיוני במיוחד.
  • סדר יום - כדי לא להיקלע לחוסר שגרה, כדאי להיאחז בהרגלים קיימים וממש לעבוד עם יומן או עם טבלה ולדעת מה אתם צפויים לעשות במהלך היום. במצב של הפרת שגרה ואי ודאות כמו עכשיו זה ימנע מכם ללכת לאיבוד.
הכותבת היא מומחית בכירה בישראל בטיפול בהפרעות קשב, מאבחנת ומטפלת, סופרת ומרצה
פורסם לראשונה: 15:26, 26.10.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button