מהתרופות שכדאי שיהיו בכל בית ועד מה עושים עם תרופות שפג תוקפן

לא רק בפסח: כך תעשו סדר בארון התרופות

מהתרופות שכדאי שיהיו בכל בית ועד מה עושים עם תרופות שפג תוקפן. הרוקחת ענבל מתן־אייל, מנהלת אגף ורוקחת אחראית בסניף סופר־פארם בית הכרם בירושלים, עושה סדר

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:

האם תרופות, כמו מזון, אפשר לצרוך אחרי שתוקפן פג?

"תרופות עשויות להיות תכשירים רגישים למדי ולכן לא מומלץ לצרוך אותן אחרי שפג תוקפן. תאריך תפוגת התוקף נקבע על ידי היצרן לאחר סדרת בדיקות של יציבות, יעילות ובטיחות. יש תרופות שאחרי שפג תוקפן עלולות להיות מסוכנות, ואילו יש תרופות שפג תוקפן והן סתם פחות יעילות".

פעם בכמה זמן צריך לוודא את תוקף התרופות?

"כדאי לוודא תוקף של כל תכשיר לפני נטילתו, כולל תרופות שיש להן תוקף מוגבל מתאריך הפתיחה. במקרים כאלה רצוי לכתוב את תאריך פתיחת התכשיר על האריזה. בארץ נהוג להכניס סדר בבית לפני פסח, וזו אכן הזדמנות פז לבדוק את תוקף כל התרופות בבית ולהצטייד במה שחסר או נגמר".

מה עושים עם תרופות שפג תוקפן?

"מעבירים אותן לבית מרקחת סופר־פארם להשמדה בצורה מסודרת. לא זורקים לפח ולא מדיחים באסלה".

יש לי תרופות בתוקף שאני כבר לא צריכה. מה אפשר לעשות איתן?

"הביאי אותן לכל סניף של סופר־פארם, שם יעבירו אותן לארגון 'חברים לרפואה' והם יעבירו אותן למי שצריך".

הרופא נתן לי תרופה, אבל הבעיה חזרה. האם אני יכול ליטול את אותה תרופה מבלי להתייעץ איתו?

"לא מומלץ להשתמש בתרופות מרשם ללא הוראת רופא. טיפולים מסוימים ניתנים לזמן מוגבל בלבד. לפעמים צריך להחליף טיפול במקום לחזור עליו. לעתים הטיפול לא מתאים ועדיף לפנות לרופא על מנת לקבל את הטיפול המיטבי לבעיה. כמובן, יש מצבים שבהם הרופא ינחה להשתמש בתרופה שיש בבית, ואז זה תקין".

אילו תרופות יש להחזיק במקרר?

"על כל תרופה מסומן בצורה ברורה באיזו טמפרטורה צריך לשמור אותה. במקרר מדובר בעיקר באנטיביוטיקה לאחר מהילה, טיפות עיניים מסוימות וכן הלאה. אם חם מאוד בבית (בלי מזגן) אפשר לשמור במקרר. באופן כללי, עדיף להחזיק תרופות במקום יבש, גבוה ושאינו נגיש לילדים".

נהוג לשמור תרופות בארון במקלחת. האם זה מומלץ?

"חד־משמעית לא מומלץ. תרופות צריך להחזיק במקום יבש וקריר, הרחק מהישג ידם של ילדים. הכי טוב לשמור תרופות בארון בחדר שאינו אמבטיה או מטבח, על מדף גבוה".

2 צפייה בגלריה
מהתרופות שכדאי שיהיו בכל בית ועד מה עושים עם תרופות שפג תוקפן
מהתרופות שכדאי שיהיו בכל בית ועד מה עושים עם תרופות שפג תוקפן
מהתרופות שכדאי שיהיו בכל בית ועד מה עושים עם תרופות שפג תוקפן
(shutterstock)

מהן התרופות והעזרה הראשונה שמומלץ להחזיק בבית?

_______________________________________________________________
1. תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום: זה אינדיבידואלי מאוד, אבל רצוי שיהיו אקמול/ דקסמול/ פראמול, המבוססים על החומר הפעיל פרצטמול. למבוגרים קיימות קפליות לבליעה. לתינוקות ופעוטות ניתן להשתמש בסירופים כמו אקמולי פורטה ונובימול. לילדים גדולים יותר, שהמינון בסירופ גבוה מדי עבורם אבל לא בולעים עדיין כדורים, אפשר להשתמש באבקת אבקמולי או בטבליות לעיסה פראמול קט.
מלבד פרצטמול אפשר להשתמש בתכשירים נוספים, למשל אופטלגין או תכשירים מבוססי איבופרופן (אדויל, נורופן, אייבו).

2. חומר להרגעת כווייה: לכוויות קלות מומלץ להשתמש בתכשיר N כווייה או ביאפין, שמקררים את המקום ומרגיעים את העור. ניתן גם להשתמש בקרם בפנטן פלוס או טריפלדרם פלוס, המשלבים חומר מרגיע יחד עם חומר אנטיספטי מחטא למניעת זיהום. על כוויות בעלות שטח פנים גדול מומלץ להדביק פד פרפין. מצד אחד הוא מכסה את הכווייה, מצד שני הפרפין מונע את הידבקות הפד לכווייה.

3. לעזרה ראשונה: לפצעים ושריטות מומלץ להחזיק חומר חיטוי במשחה או נוזל. קיימים בשוק מגוון תכשירים, דוגמת יוד (פולידין, פוליסקין) או כלורהקסידין (סביעור). כמו כן רצוי להחזיק אביזרי חבישה, פלסטרים, מספריים ונייר דבק רפואי.

4. מדחום אמין למדידת חום.

5. כאבי בטן ושלשולים: קלבטן בכדורים עשוי להקל מאוד את כאבי הבטן והשלשולים.

6. תכשירים נגד אלרגיה: קיימים כמה כדורים נגד אלרגיה שמומלץ להחזיק בבית לכל צרה שלא תבוא – אלרגיה עונתית או עקיצות. למשל: אלרג'יקס, זילרג'י, אן־אלרגיה או טלפסט.

7. תכשירים נגד פטריות: אגיסטן, פונגיוורה, פונגידרם, למיסיל, דרמסיל. כדאי לבחור בתכשיר שניתן למרוח על כמה אזורים ושיהיה שימושי הן נגד פטרייה וגינלית והן נגד פטרייה בין אצבעות הרגליים.

8. וירוסים: גם באביב כדאי להחזיק תרופות נגד צינון או שיעול, כי אלה עדיין יכולים להציק. קיימים תכשירים משולבים שמסייעים בהקלה על סימפטומים של מחלות חורף או קורונה, כמו דקסמול קולד או פראמול אף שיעול. מי שמעדיף בסירופ יכול לקנות ברונכולט.

9. משחה ליובש כמו בפנטן, שיכולה להתאים גם לגירויי עור שונים, שפתיים סדוקות ותפרחת חיתולים. יש בה חומר שמרגיע את העור והמשחה עצמה מצוינת להקלה על יובש.

10. מי שנוטל תרופות כרוניות כדאי שלא ימתין לרגע האחרון להצטייד בהן, כדי שלא יחסרו לו. כדאי גם להחזיק רשימה מסודרת של התרופות שנוטלים, בעיקר אם מדובר על תרופות רבות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button