גלולת הבוקר שאחרי. עדיף לקיים יחסי מין מוגנים

סוף מעשה במחשבה תחילה

הכי טוב: שתשתמשי בקונדום ותיטלי גלולות באופן סדיר. לא השתמשת? שכחת? גלולת "הבוקר שאחרי" היא פתרון אפשרי למניעת היריון לא רצוי. אליעז רז, רוקח בסניף קניון גבעתיים של סופר-פארם, מפרט מה צריך לדעת עליהן

מוגש מטעם רשת סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
נערות ונשים רבות מכירות את המצב שבו מצאו את עצמן לאחר יחסי מין עם חשש שנכנסו להיריון. שימוש קבוע ונכון בגלולות למניעת היריון או בקונדום אמור לספק הגנה כמעט מוחלטת, אולם דילוג על מנות מהגלולה, תקלות טכניות כמו קונדום שנקרע או שהחליק בזמן קיום היחסים בהחלט מעלים את הסבירות של האישה להיקלט להיריון.

"גלולת היום שאחרי" היא גלולה שנוטלים חד-פעמית בתוך פרק זמן מסוים מקיום יחסי המין והיא מספקת הגנה גבוהה מאוד מפני היריון. בארץ ניתן להשיג שני סוגים של גלולות:
1. גלולה שניטלת באופן חד-פעמי בתוך 72 שעות (3 ימים) מקיום יחסי המין ומכילה פרוגסטין בכמות גבוהה (חומר סינתטי דומה להורמון הפרוגטסרון הטבעי של האישה) כדוגמת POSTINOR או NORLEVO.
2. גלולה שניטלת באופן חד-פעמי בתוך 120 שעות (5 ימים). היא נקראת ELLA ומכילה את החומר Ulipristal.


2 צפייה בגלריה
גלולת הבוקר שאחרי. חלון הזדמנויות להימנע מהיריון לא רצוי
גלולת הבוקר שאחרי. חלון הזדמנויות להימנע מהיריון לא רצוי
גלולת הבוקר שאחרי. חלון הזדמנויות להימנע מהיריון לא רצוי
(shutterstock)

אם לא עברו 72 שעות, איזו גלולה עדיפה, זו של עד 72 שעות או זו של 120 שעות?

ישנם מחקרים שמצביעים על כך שהגלולה ELLA (זו של 120 שעות) עשויה להיות יעילה יותר במניעת היריון. הגלולות NORLEVO ו-POSTINOR (אלה של 72 שעות) נמצאות בשימוש זמן רב יותר ובטיחותן גבוהה.

עד כמה הן יעילות?

יעילות הגלולות של היום שאחרי היא כ-89% - הדבר תלוי בתגובת המטופלת לגלולה ולזמן שבו נטלה את הגלולה מרגע יחסי המין. לכן, יש חשיבות ליטול סמוך ככל האפשר לקיום יחסי המין.

מהן תופעות הלוואי הנפוצות?

תופעת הלוואי העיקרית המיידית היא בחילות והקאות. אם הקאת בשלוש השעות שלאחר הנטילה, קיים ספק לגבי ספיגת הגלולה, והיצרן ממליץ ליטול גלולה נוספת. נטילת הגלולה אחרי ארוחה מפחיתה את הסיכוי לבחילה.
תופעות לוואי אחרות כוללות דימום קל יום-יומיים אחרי הנטילה ושיבוש הורמונלי זמני שעלול להשפיע על הווסת הבאה מבחינת תזמון, המשכה, כמות הדימום, מידת הכאב בזמן הווסת וכו'.
לא ידועה סכנה לפגיעה בפוריות עקב שימוש בגלולה, אם לא חוזר ונשנה, אך שיבוש הורמונלי באופן כללי אינו מיטיב עם האישה, ולכן מומלץ להגיע לשימוש בגלולה בתדירות נמוכה ככל האפשר.

מאיזה גיל אפשר להשתמש ב"גלולת היום שאחרי"?

הגלולות ניתנות לשימוש ללא מרשם מגיל 14 (אך עד גיל 16 על המטופלת להגיע לבית המרקחת בליווי מבוגר מעל גיל 18). מתחת לגיל 14 הגלולות מצריכות מרשם רופא. התכשיר אסור בשימוש בנערות שטרם הופיעה אצלן וסת ראשונה.

מתי יש לראות רופא?

• אם את צעירה מגיל 14.
• אם הינך סובלת מהפרעה חמורה בתפקודי הכבד.
• אם הרית בעבר היריון חוץ רחמי.
• אם סבלת בעבר מדלקת בחצוצרות.
• אם את סובלת ממחלת מעי העלולה לפגוע בספיגת הגלולה.

לסיכום, חשוב לדעת:

• ל"גלולת היום שאחרי" יעילות נמוכה מזו של קונדום או גלולות למניעת היריון, היא יקרה יחסית, ועלולה לגרום לאי סדירות במחזור ולדימומים.
• הגלולה אינה מהווה תחליף לשימוש באמצעי המניעה הייעודיים ואינה יכולה להינטל בתדירות גבוהה, ומהווה רק אמצעי חירום. היצרן ממליץ שלא ליטול יותר מפעם בכל מחזור.
• הגלולה אינה מהווה הגנה מפני מחלות מין ואינה מחליפה קונדום. תמיד יש עדיפות להשתמש באמצעי המניעה המקובלים והיעילים.
• אין היגיון ליטול את גלולת היום שאחרי אם הינך נוטלת גלולות למניעת היריון על בסיס קבוע ובאופן סדיר ונכון. עם זאת, אם קיים ספק, ניתן ליטול במקביל לנטילת הגלולות. בכל מקרה של ספק, מומלץ להתייעץ עם הרוקח.

*האמור לעיל אינו בא להחליף ייעוץ רפואי
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button