הנהיגו את המוח במקום שהוא ינהיג אתכם

איך לחסן את המוח כנגד לוחמה פסיכולוגית?

שבעה צעדים שיסייעו לכם להתמגן מפני הלוחמה הפסיכולוגית שמנהל חמאס ולשמור על החוסן האישי והלאומי

ד״ר אילן וולקוב
עודכן:
בשבועות האחרונים אנחנו קמים מדי בוקר לסרטונים, לציוצים, ובאופן כללי לרעשי רקע עזים שמפיץ החמאס הרצחני, והצלקות שהלוחמה הפסיכולוגית הזאת מותירה על נפשנו ורוחנו ניכרות כבר כעת. בין אם אלה סרטונים של שבויים, תמונות של הרוגים, של הרס, של חורבן, או באופן כללי התלהמות מאיימת של אויבינו, לוחמה פסיכולוגית היא אוסף של טכניקות המשמשות לשינוי גישה, הרגשה, או התנהגות בקרב פרטים או קבוצות גדולות של אנשים. היות שטרור מטרתו לפגוע במאות או באלפי אנשים ובכך להטיל מורא ופחד אצל עם שלם, התגוננות מול לוחמה פסיכולוגית משמעותית לא פחות מהצבת כיפת ברזל בריכוזי אוכלוסייה. אז מה אתם צריכים לעשות כדי להתגונן מפני הלוחמה הפסיכולוגית שמנהל האויב?
חוסן בימי מלחמה

1. צמצמו מגע עם המידע

ממש כמו שאנו מקפידים לנעול את הדלתות ולהציב גדרות ושערים, כך גם חשוב להציב גבולות אל מול המידע שאליו אנחנו נחשפים. לכן חשוב לצרוך את המידע אך ורק ממקורות מהימנים ולעשות זאת במידתיות (פעם-פעמיים ביום, ועדיף, לפי הצורך והדרישה בלבד, מכלי תקשורת נבחר אחד).
"לוחמה פסיכולוגית היא אוסף של טכניקות המשמשות לשינוי גישה, הרגשה, או התנהגות בקרב פרטים או קבוצות גדולות של אנשים. התגוננות מולה משמעותית לא פחות מהצבת כיפת ברזל בריכוזי אוכלוסייה"

2. היו ערים לגזלייטינג (״גניבת דעת״)

מדובר במצב שבו מופעלות מניפולציות מתוחכמות כדי לגרום לצד השני לפקפק באמת שלו ובמציאות כפי שאנו מכירים אותה. כדי לא ליפול למלכודת הזאת חשוב להיצמד למה שאנחנו יודעים: אנחנו מדינה דמוקרטית, חפצת שלום. ב-7 באוקטובר הותקפו ונרצחו באכזריות שאין דומה לה אזרחים חפי פשע, בביתם, וכעת צה״ל מנהל לחימה עזה כנגד רוצחי חמאס. צה״ל מכריע את המלחמה הזו בהחלטיות, עם ערכים אנושיים לנגד עיניו, ועם כמה שפחות נפגעים לא מעורבים. אנחנו ננצח ונבנה את היישובים שלנו מחדש, והם מפחדים בצדק.

3. הימנעו מהשלכות והכללות

חמאס יאמר ״אתם תראו, זה יקרה גם לכם!״. לא, זה לא! זה שמשהו נורא התרחש במקום אחד, בנקודת זמן אחת, לא אומר בכלל שזה רלוונטי כעת, לאיפה שאתם נמצאים. אם מישהו איבד אדם אהוב, זה לא אומר שגם אתם תאבדו. הנטייה האמפתית שלנו להכניס את עצמנו לנעליו של האחר ו״להשליך״ אירועים טראגיים על עצמנו משמשת להפחדה ומייצרת מציאות.
אנחנו חזקים, אנחנו מוכנים, ואנחנו הולכים לעצב את המציאות והעתיד לפי ראות עינינו.

4. נסו להבין מה עומד מאחורי הפרסום

אם נחשפתם לתוכן מטריד שפורסם, תשאלו את עצמכם: ״מה חמאס ניסה להשיג בזה שהוא התאמץ כל כך לחשוף אותי לזה?״. התשובה לרוב תעורר אצלכם תגובת נגד אפקטיבית ותסרס את כוונתם - ״הם מראים לנו תמונות של חטופים, כי החמאס מפחד ואין לו אמצעי הגנה אחר מלבד פנייה לאנושיות שלנו כדי שנימנע מלרדוף אותם״.

5. הנהיגו את המוח במקום שהוא ינהיג אתכם

המוח יענה לכם על כל שאלה שתשאלו אותו. אם תשאלו את עצמכם ״מה אני שונא בקיץ?״, תקבלו תשובה מבאסת. אם תשאלו את עצמכם ״למה קיץ זה כיף?״, תעלו על פניכם חיוך. אז עכשיו תשאלו את עצמכם למה עם ישראל הוא עם חזק? ואיזו מדינה נבנה פה אחרי הניצחון?
"אם מישהו איבד אדם אהוב, זה לא אומר שגם אתם תאבדו. הנטייה האמפתית שלנו להכניס את עצמנו לנעליו של האחר ו״להשליך״ אירועים טראגיים על עצמנו משמשת להפחדה ומייצרת מציאות"

6. שתפו בפחדים ובחרדות

אל תתבשלו לבד עם החרדות, שתפו בפחדים שלכם אנשים שאתם סומכים עליהם. חשוב שתקבלו פרופורציות וחשוב שתרגישו שאתם לא לבד.

7. עכשיו תעבירו את זה הלאה

התגוננות מלוחמה פסיכולוגית בקנה מידה לאומי היא משהו שצריך לעשות ביחד - כמשפחה, כקהילה, כעם. תעבירו את הכתבה הזאת לאנשים שאתם אוהבים.
הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל רפואי, MindMe – המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם
פורסם לראשונה: 15:26, 26.10.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button