עמידות נפשית היא לא תכונה מולדת אלא שריר שצריך לאמן ולפתח

כן לעולם חוסן: איך לגייס משאבים נפשיים בימים קשים

בפסיכולוגיה החיובית הבינו בשנים האחרונות שהמפתח לרווחה נפשית ולהתמודדות עם טראומה טמון במשאב חשוב: חוסן נפשי. שבעה צעדים שיעזרו לכם לאמן את שריר התקווה

עודכן:
האסון הכואב שנחת על כולנו בשבת השחורה והמלחמה שהגיעה בעקבותיה לא מותירים מקום לספקות. בלי גיוס משאבים נפשיים יהיה לנו קשה מאוד לטפס בחזרה מעלה ולהשיג רווחה נפשית שתאפשר לנו להתמודד עם הכאב, עם הטראומה, ואולי גם לצמוח ממנה.
בשנים האחרונות טוענים כמה מומחים בינלאומיים מהפסיכולוגיה החיובית שעם כל הכבוד למרדף אחר האושר, יש מדד עמוק וחשוב שאחראי לתחושת הרווחה הנפשית שלנו - Resilience, שפירושו "עמידות נפשית" או "חוסן נפשי".
חוסן בימי מלחמה
כך לדוגמה, הפסיכולוגית והחוקרת האמריקאית קורטני אקרמן, מהארגון האמריקאי לפסיכולוגיה חיובית, גורסת שעמידות נפשית היא "תרופת פלא" שיכולה לרפא את כל הפצעים הנפשיים שלנו ולתקן את כל מה שזקוק לתיקון.
עזרה לזולת והתמקדות בבעיות של אחרים תעזור לכם לפתח את החוסן הנפשי ותעניק משמעות עמוקה לחיים
אבל הבשורה הבאמת טובה היא שעמידות נפשית היא לא תכונה מולדת אלא שריר שצריך לאמן ולפתח. הנה כמה צעדים שעל פי ארגון הפסיכולוגים האמריקאי והפסיכולוגים הבריטים ד"ר מג ארול וד"ר אריאה קמפבל דאנש, יעזרו גם לכם לפתח חוסן נפשי.

1. טפחו יחסים קרובים ועמוקים עם הסובבים

אם יש פעולה אחת שהיא החשובה והמשמעותית ביותר לפיתוח חוסן נפשי, הרי זו פיתוח הקשרים החברתיים שלכם. לא משנה אם זה בן משפחה קרוב, חברה טובה או בן זוג. הכוונה איננה לחברות שטחית, אלא לאדם שאתם סומכים עליו במאה אחוז והוא סומך עליכם. אדם שיעניק לכם תמיכה נפשית, שיזכיר לכם את התכונות הטובות שלכם, שלא יבקר אתכם בלי הפסקה ושינסה לעזור לכם לעבור תקופות קשות בחיים מכל הלב. אין לכם אחד כזה? הפכו בעצמכם אתם להיות אדם כזה עבור אחרים. אם תהפכו לאדם שאפשר לסמוך עליו בתקופות הטובות והרעות בחיים - הדבר יחזק את החוסן הנפשי שלכם.

2. הפנימו: אתם מסוגלים להתמודד עם כל קושי

משפטים כמו "אני לא יודע אם אני אעמוד בזה" או "אני לא מסוגל יותר" רק יחלישו את העמידות הנפשית שלכם. אמצו לעצמכם גישה שלפיה אתם חזקים ותצליחו להתמודד עם כל קושי. ברגעים שאתם מרגישים חולשה נסו להיזכר אם התמודדתם בעבר עם קושי גדול יותר או דומה לנוכחי ומה עזר לכם אז. אם מדובר בקושי חריג ויוצא דופן כמו שאנו חווים בימים אלה - שכנעו את עצמכם שאתם מסוגלים להתמודד איתו ושאחרי ההתמודדות הזו רק תהפכו לחזקים יותר.

3. שחררו את המחשבות הטורדניות

נכון, קשה שלא לדאוג בימים קשים אלה, ובכל זאת - דאגות וחרדות מחלישות את העמידות הנפשית שלכם. כולנו עלולים למצוא את עצמנו חושבים על התסריטים הגרועים ביותר שיכולים לקרות לנו, אבל במציאות אין טעם "להתמודד" עם דברים שלא קרו. לכן אם יש לכם מחשבות טורדניות ודאגות לגבי העתיד, למדו לעצור אותן כי הן רק מחלישות אתכם.
אם אתם לא מצליחים להפסיק את שטף המחשבות הטורדניות הללו, אמצו שיטות יעילות להפחתת מתח וחרדה, כולל פנייה לטיפול פסיכולוגי קצר מועד. יש כיום שיטות לטיפול בחרדות שיקטינו את המשמעות והנפח שלהן בחייכם. אפשר גם להיעזר בטכניקות הרגעה והרפיה כמו מדיטציה לתרגול יומי. המטרה אינה להילחם בחרדות או להתעלם מהן, אלא להכיר בקיומן ולהבין שאלה רק מחשבות חולפות ולא פרופורציונליות.

4. התנדבו

עזרה לאחרים ועיסוק בבעיות שלהם ישכיחו מכם את הבעיות שלכם ויכניסו אתכם לפרופורציות. ובמילה אחת: תתנדבו. בבית חולים, במעון לנשים מוכות, בארגון משלוחי מזון לנזקקים או בכל ארגון אחר. עזרה לזולת והתמקדות בבעיות של אחרים תעזור לכם לפתח את החוסן הנפשי ואת הביטחון העצמי. העובדה שמישהו אחר נזקק לכם ואתם מצליחים לסייע לו תעניק לכם משמעות עמוקה לחיים.

5. מצאו מודל השראה

בהיסטוריה האנושית יש לא מעט סיפורי חיים של אנשים שנאלצו להתמודד קשיים בלתי נתפסים ולמרות זאת הצליחו להגיע להישגים מרשימים. אם אתם מרגישים חלשים וחסרי אונים או ש"החיים גדולים עליכם" – חפשו דמות שדרך החיים שלה יכולה לשמש לכם השראה. זה לא חייב להיות מישהו מפורסם. זה יכול להיות קרוב משפחה או דמות שנחשפתם אליה בתקשורת ואתם מזדהים עם דרכה או עם המאבק מעורר ההשראה שהיא ניהלה.

6. פנו זמן גם לעצמכם

אם אתם נוטים לקחת על עצמכם אחריות רבה, לא מאפשרים לעצמכם להיות חולים וממשיכים לתפקד ולשרת את כולם גם כשאתם "גמורים" – כדאי מאוד שתעצרו את הסחרחרה הזאת ותפנו זמן לעצמכם כי בדרך הזאת אתם שוחקים את החוסן הנפשי שלכם. מנוחה מדי פעם, למשל לקיחת יום חופש להנאה אישית (לא לסידורים!), תעזור לכם להתמלא באנרגיה נפשית ופיזית ולהמשיך לתפקד.

7. טפחו את תחושת הערך העצמי

מתי בפעם האחרונה הקדשתם תשומת לב לתחושת הערך העצמי שלכם? אתם אולי לא זוכרים אבל אם אתם מרגישים חלשים או מתקשים לעמוד במטלות החיים – זה אומר שתחושת הערך העצמי שלכם זקוקה לחיזוק. פיתוח חוסן נפשי הוא עניין אישי. יש כאלה שמרגישים חזקים יותר בעזרת כתיבה, יש כאלה שעושים זאת בעזרת שיחות עם איש מקצוע ויש שבקבוצת תמיכה כזו או אחרת. נסו למצוא מה מחזק אתכם והקדישו כמה שעות בשבוע לחיזוק העצמי.
פורסם לראשונה: 15:26, 26.10.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button