השרירים שלנו מייצרים חום, ולכן ככל שמסת השריר נמוכה יותר, כך הגוף מייצר פחות חום

מתת־משקל ועד מחסור בברזל: 10 סיבות לכך שאתם סובלים מקור גם בימי הקיץ הלוהטים

לא מפסיקים לבקש מכולם לכבות את המזגן? לפעמים ההסבר לתופעה נעוץ בנתונים פיזיולוגיים מולדים, אך יש גם לא מעט מקרים שבהם הסיבה לכך נעוצה בהרגלי חיים מזיקים שכדאי להיפטר מהם או בתופעות בריאות שכדאי לטפל בהן. אז למה קר לכם ומה אתם יכולים לעשות כדי לחמם את המצב?

פורסם:
אם גם אתם סובלים מקור בשעה שכולם מסביבכם מזיעים ומסירים שכבות מעל גופם, כדאי שתבדקו את הסיבה לכך. אמנם לא מדובר בסכנת חיים, ולפעמים ההסבר לתופעה נעוץ בנתונים פיזיולוגיים מולדים, אך יש גם לא מעט מקרים שבהם הסיבה לכך נעוצה בהרגלי חיים מזיקים שכדאי להיפטר מהם או בתופעות בריאות שכדאי לטפל בהן. פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה של הכללית במחוז ירושלים וראש החוג לרפואת המשפחה וסגן דיקן האקדמיה לרפואת המשפחה באוניברסיטה העברית, מונה עשר סיבות אפשריות לתחושת הקור שאופפת אתכם גם בימים הלוהטים ומפרט את הדרכים להתגבר עליה.
1. הגזמתם עם הדיאטה או שאתם סובלים מתת־משקל
השומן התת־עורי משמש כמבודד מפני קור. אם אתם סובלים מתת־משקל, יכול להיות שזו הסיבה לתחושת הקור. סיבה נוספת יכולה להיות קשורה לירידה דרסטית במשקל, מאחר שעלולה להיות לכך השפעה על קצב חילוף החומרים בגוף (על הקשר בין תחושת קור למטבוליזם, ראו בהמשך).
מה עושים: אם אתם בתת־משקל, הפתרון הוא דיאטת השמנה מבוקרת. רצוי להיוועץ על כך עם איש מקצוע כדי שיתאים לכם תפריט בריא ומאוזן. אם אתם בעיצומה של דיאטת הרזיה דרסטית, זה הזמן לעצור ולהתחיל להתנהל באופן אחראי עם תפריט יומי מאוזן. במקביל כדאי לשלב בלו"ז פעילות אנאירובית (אימוני כוח), שמעלה את מסת השריר ומשפרת את קצב חילוף החומרים.
שימו לב! אם הירידה הדרסטית במשקל חלה ללא דיאטה יזומה, פנו לבירור אצל הרופא המטפל.
2. אתם עדיין מעשנים
בין שאר הנזקים שמחולל הניקוטין לבריאותכם הוא גם גורם להיצרות העורקים ההיקפיים ומגביר בשלב מאוחר יותר סיכון למחלת עורקים היקפיים (PAD). בעקבות זאת חלה ירידה בזרימת הדם לגפיים ונוצרת תחושת קור בכפות הידיים והרגליים.
מה עושים: מבינים שזו עוד סיבה מצוינת להשליך את הסיגריה האחרונה שמצויה בידכם למען בריאותכם, בריאות יקיריכם ולמען הסביבה. קיימים היום אמצעי גמילה רבים. חלקם ניתנים דרך קופות החולים.
3. אתן נשים
נשים מתלוננות על תחושת קור גם בימי הקיץ הלוהטים יותר מגברים. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת The Journal Nature Climate Change ב־2015, הראה שטמפרטורת החדר המועדפת על גברים היא 22 מעלות צלזיוס ועל נשים - 25 מעלות צלזיוס.
בין ההסברים לכך, מבנה הגוף של נשים קטן יותר ויש להן יותר שומן משריר, ותאי שומן מייצרים פחות חום מתאי שריר. בנוסף הן סובלות יותר מאנמיה (ראו בהמשך), וקצב חילוף החומרים במנוחה נמוך אצלן יותר לעומת גברים.
במחקר נמצא שטמפרטורת החדר המועדפת על גברים היא 22 מעלות צלזיוס ואצל נשים 25 מעלות צלזיוס. בין ההסברים לכך, מבנה הגוף של נשים קטן יותר ויש להן יותר שומן משריר. תאי שומן מייצרים פחות חום מתאי שריר
מה עושים: אין צורך לשנות כמובן את המגדר כדי לפתור את הבעיה, אבל רצוי לבדוק אם הסיבות לכך אינן קשורות באנמיה או בירידה במטבוליזם.
4. אתם לא שותים מספיק מים
זה אולי נראה מנוגד לאינטואיציה. אחרי הכל, אנחנו שותים כדי להתקרר. אבל המים מסייעים, בין השאר, בפירוק המזון ובהפיכתו לאנרגיה וחום. מחסור בנוזלים גורם להאטת המטבוליזם ומקשה על הגוף לייצר מספיק אנרגיה כדי לשמור על החום שלו.
זו אמנם סיבה שכיחה פחות לתחושת הקור, אבל רצוי להביא אותה בחשבון, בפרט כשאתם מבלים שעות ארוכות בסביבה ממוזגת, שמצד אחד מקהה את תחושת הצמא, ומצד שני מעודדת מצבי התייבשות. בין הסממנים הנוספים להתייבשות: יובש בפה, שתן כהה, חולשה ותשישות.
מה עושים: פשוט מאוד - מקפידים על שתיית 12־15 כוסות מים ביום. אם אתם לא זוכרים, הורידו אפליקציה לטלפון שתספק לכם תזכורת על פי זמנים שתקבעו בעצמכם.
5. עברתם עוד לילה לבן
הקשר בין חוסר בשעות שינה לאי סבילות לקור עדיין לא ברור, אבל מומחים מעריכים שחוסר שינה עלול לשבש את פעילות ההיפותלמוס, אותו חלק במוח המווסת בין השאר את חילוף החומרים ואת טמפרטורת הגוף. ככל שאתם צוברים חסר בשעות שינה, כך אתם עלולים להגביר את הרגישות שלכם לקור בזמן הערות.
כמו כן לפי מחקר שפורסם בכתב העת Physiology of Sleep ב־2020, במצב של חוסר בשעות שינה המוח מתקשה לחוש בשינויי הטמפרטורה בידיים וברגליים ולא יפנה לאזורים האלה מספיק דם במהלך השינה.
הקשר בין חוסר בשעות שינה לאי סבילות לקור עדיין לא ברור, אבל מומחים מעריכים שחוסר שינה עלול לשבש את פעילות ההיפותלמוס, אותו חלק במוח המווסת בין השאר את חילוף החומרים ואת טמפרטורת הגוף
מה עושים: לא מוותרים על שינה איכותית של 7־9 שעות בלילה. הקפידו גם על שעות קבועות של שינה וקימה, כבו מכשירים אלקטרוניים לפחות חצי שעה לפני השינה, שמרו על חדר שינה מאוורר, נקי וקריר, וכמובן הרחיקו את הסמארטפון מהמיטה.
6. יש מצב שהזדקנתם
גם כאן קצב חילוף החומרים יכול לשחק תפקיד. אצל מבוגרים יש האטה במטבוליזם. מחקרים מראים שמגיל 60 יכולת הגוף לשמר חום מתחילה לרדת והתוצאה היא תחושת קור. בנוסף, גם מסת השריר יורדת עם ההזדקנות ויש לכך השפעה על תחושת חום או קור. השרירים שלנו מייצרים חום, ולכן ככל שמסת השריר נמוכה יותר, כך הגוף מייצר פחות חום.
4 צפייה בגלריה
אימון משקולות
אימון משקולות
סת השריר יורדת עם ההזדקנות ויש לכך השפעה על תחושת חום או קור
(צילום: shutterstock)
מה עושים: אימוני משקולות 2־3 פעמים בשבוע באופן קבוע והעשרת התפריט היומי בחלבונים במינון המותאם לשגרת האימונים שלכם ולנתונים האישיים שלכם. רצוי להיוועץ עם דיאטן ספורט להתאמת תפריט אישי שיסייע לכם להעלות את מסת השריר גם בגיל מתקדם.
7. יש לכם חסר בברזל
מתי בדקתם את ההמוגלובין שלכם לאחרונה? אחת הסיבות הנפוצות לתחושת קור מקורה באנמיה, שנחשבת לאחת מהתופעות השכיחות ביותר בעולם המערבי. הגורם השכיח לאנמיה הוא חסר בברזל, והיא מוגדרת כרמת המוגלובין הנמוכה מ־12 מיליגרם לדציליטר.
4 צפייה בגלריה
תמונת עייפות
תמונת עייפות
מחסור בברזל מקשה על הכדוריות האדומות לתפקד כראוי, מה שמוביל לשורה ארוכה של תסמינים, כמו חיוורון, חולשה, עייפות ותחושת קור
(צילום: Shutterstock)
אנמיה היא מצב של חסר בכדוריות הדם האדומות או בכמות ההמוגלובין האחראי להובלת החמצן והפחמן הדו־חמצני ושחרורם, מה שגורם לירידה בחמצון רקמות הגוף. התוצאה: פגיעה בתפקוד המערכות. הברזל הוא רכיב חיוני לייצור תאי דם אדומים בגוף. מחסור בו מקשה על הכדוריות האדומות לתפקד כראוי, מה שמוביל לשורה ארוכה של תסמינים, כמו חיוורון, חולשה, עייפות ותחושת קור.
מה עושים: מבקשים מהרופא המטפל הפניה לבדיקות מעבדה. במקביל מקפידים על תפריט יומי המכיל מזונות עשירים בברזל: בשר, דגים, ביצים, סויה, עלים ירוקים, אגוזים, שומשום (טחינה).
8. אולי התשובה לבעיה מסתתרת בארון התרופות שלכם
אם תחושת הקור חדשה עבורכם, אולי כדאי שתבדקו את התרופות שאתם נוטלים. תרופות מסוימות, למשל ממשפחת חוסמי בטא (כמו פרופרנולול) המשמשים לטיפול במחלות לב, גורמות להאטת קצב הלב, שבתורו עלול גם להוריד את הסבילות לקור, לצד תחושת סחרחורות ועייפות. תחושת קור יכולה להיות גם תופעת לוואי של חלק מתרופות מדללות דם כמו וורפרין (קומדין).
4 צפייה בגלריה
תחושת קור יכולה להיות גם תופעת לוואי של חלק מתרופות מדללות דם כמו וורפרין
תחושת קור יכולה להיות גם תופעת לוואי של חלק מתרופות מדללות דם כמו וורפרין
תחושת קור יכולה להיות גם תופעת לוואי של חלק מתרופות מדללות דם כמו וורפרין
(צילום: shutterstock)
מה עושים: מבררים עם הרופא המטפל אם קיימת תרופה חלופית שמונעת את תופעת הלוואי שממנה אתם סובלים.
9. אתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם)
תחושת קור היא אחד הסממנים השכיחים והמזוהים ביותר לתת־פעילות של בלוטת התריס. התופעה מתפתחת כשבלוטת התריס לא מייצרת כמות מספקת של הורמוני תריס. בעקבות זאת חלה האטה בחילוף החומרים בגוף, שאחראי לאנרגיה ולוויסות הטמפרטורה. התופעה שכיחה יותר בקרב נשים, והיא עולה עם הגיל. בדרך כלל לתת־פעילות של בלוטת התריס יש תסמינים נלווים, כמו עייפות, עלייה במשקל, עצירות, עור יבש, דיכאון, נשירת שיער, חולשת שרירים.
מה עושים: בדיקת מעבדה פשוטה שתבחן את תפקוד הבלוטה תספק לכם תשובה אם אכן זו הסיבה לאי סבילות לקור שממנה אתם סובלים. ברוב המקרים מדובר בהפרעה קלה בתפקוד הבלוטה, ולפעמים אפילו אין צורך בטיפול אלא במעקב בלבד. במקרים אחרים ימליץ לכם הרופא המטפל על נטילת אלטרוקסין סינתטי למשך כל החיים.
10. לא סביר, אבל ייתכן שיש לכם תסמונת ריינו
בדקו את קצות אצבעות הרגליים שלכם. אם הבחנתם בגוון כחלחל בקצות הבהונות ואצבעות הרגליים, יכול להיות שמדובר בתסמין קליני ל"תסמונת ריינו" (Raynaud), הפרעה הנגרמת כתוצאה מהיצרות חריגה של כלי הדם בתגובה לחשיפה לקור או למתח ממושך. תחילה גון האצבעות הופך לכחול או לבן, ואז - עם ההתחממות - לאדום. יש לציין שזו תופעה נדירה והסיבה להופעתה אינה ידועה, אך היא נפוצה יותר בקרב נשים עד גיל 30. לעתים היא מלווה גם בתחושת נמלול.
מה עושים: תסמונת ריינו מטופלת על ידי נטרול הגורם המעורר אותה והגורם להתכווצות כלי הדם, למשל הימנעות מקור, ממתח ומעישון.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button