קחו את המחשבה המטרידה ודמיינו איך אתם מעיפים אותה ברוח כאילו היא עלה

הומור, דמיון וניטור עצמי: איך לעצור מחשבות שליליות

שישה צעדים שיעזרו לכם לעצור את הסחרור השלילי שבתוך הראש ולהפחית את מפלס החרדה

עודכן:
קשה למצוא אופטימיות בימים אלה, הכאב גדול והדאגות רבות ולא אחת אנחנו נופלים לבור של מחשבות שליליות, שבמקום להציל אותנו דווקא מכשילות אותנו ושואבות אותנו עמוק יותר. אבל עם כל הקושי שלנו לגייס תעצומות נפש במצב הנוכחי, הדרך לתקווה ולחוסן נפשי שיאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם המצב הנוכחי עוברת דווקא בלהשקיט ככל האפשר את המחשבות השליליות שרצות לנו בראש. זה אתגר לא פשוט לרובנו, אבל יש כמה כלים פשוטים שיכולים לעזור לכם להימלט מהלופ הזה בפעם הבאה שהוא אוחז בכם.
חוסן בימי מלחמה

1. נסו למצוא הסחת דעת

למשל: לספור לאחור מ-1,000 בקפיצות של 17. זה כמובן כמעט בלתי אפשרי, אבל כך תשיגו חמש שניות שבהן לא תחשבו על הנורא והאיום שעומד לקרות. חמש השניות האלה הן מאוד משמעותיות - כי משיגים בהן סוג מסוים של שליטה במקום שבו אנחנו חושבים שאין לנו.

2. עודדו את עצמכם על כל התקדמות

עשיתם משהו קטן כדי להקטין את החרדה – נשימות, הסחת דעת, קריאת ספר טוב, אימון כושר? טפחו לעצמכם על השכם. זה לא שהחרדה תיעלם למחרת, או אפילו היום, אבל יש מצב שהיא תפחת בכמה אחוזים, וזה לגמרי לא מבוטל.

3. השתמשו בהומור

למשל, אמרו לעצמכם: "זה בסדר, עוד מעט אולי לא אגור בבית שלי ואני מתכנן להתנחל אצל אמא שלי – אמא את הולכת לגור בשירותים, ואני והילדים נגור בסלון". אגב, כשההומור נעשה בשניים או בקבוצה הוא ממשיך להתגלגל ונותן לנו מנוחה והקלה משותפת.

4. היעזרו בכוח הדמיון

קחו את המחשבה המטרידה ודמיינו איך אתם מעיפים אותה ברוח כאילו היא עלה, או קשרו אותה לבלון הליום והיפרדו ממנה בעוד היא עפה למעלה. בהתאם לאותו עיקרון אפשר גם להכניס את הכעס למדורה ובדרך זו לעשות ויסות לרגשות.

5. הזכירו לעצמכם שזה טבעי

תוכלו לומר לעצמכם: המחשבה הזו מותנית אצלי והיא כאן כי ככה בני אדם חושבים באופן טבעי. אני זה שבוחר אם לשים אותה בצד.

6. שתפו אדם קרוב במחשבות האלה

לדבר עם מישהו זה חשוב מאוד, אבל חשוב לא פחות לדעת עם מי לדבר. אם אותו חבר למשל מעלה רק את התחזיות האסוניות, ותרו על שירותיו. את מי כדאי למצוא? אדם שיכול לומר: "אני מבין שאתה מרגיש לחוץ. זה מחליש אותך. בוא נראה על מה אתה יכול להתפקס כדי שתהיה פחות חלש".

איך לנטר את הרגשות והמחשבות

כלי נוסף שעשוי לחזק אתכם בימים אלה הוא ניטור עצמי. הוא יאפשר לכם להרחיב את רפרטואר האופנים הרגשיים שבאמצעותם אתם מרגישים טוב יותר, ולשים לב למחשבות, לפנטזיות ולרגשות שעוברים בכם. הנה חמש שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם כדי לדעת מה מצבכם:
  1. מה אני מרגיש? שמחה, עצב, אשמה, פחד או בושה, סטרס וכדומה.
  2. מה אני חושב? מה נכנס לי באופן אוטומטי כמחשבה שאני ישר חייב לפעול לפיה.
  3. על מה אני מפנטז? חלק מהפנטזיות שלנו הגיוניות, למשל שתהיה עוד עונה לסדרה שאני אוהב, וחלק לא הגיוניות – שאני אהיה סטאר בהוליווד, או שאני אלמד לעוף.
  4. באיזו התנהגות אני בוחר? האם זה מה שרציתי שיקרה או שבעצם ההתנהגות הפכה למשהו שיש לו חיים משלו? למשל: אני עצבני מהאזעקות אז אני הולך לאכול; המתח עלה, אז אני שותה יותר אלכוהול; למרות שהוציאו אותי לחל"ת ואין לי כסף עכשיו, התחלתי לאחרונה לקנות באתרי האונליין כל יום בסכום שלא תכננתי.
  5. מה אני מרגיש בגוף? הרבה פעמים הגוף מספר לנו ראשון על מחשבות ורגשות לפני שאנחנו בכלל עדים להן. למשל: מתח בשרירים או בלסת, ישיבה בצורה מסוימת, לחץ קטן בחזה, מחנק בנשימה, זרמים ברגליים ובידיים.
ייעוץ מקצועי: ד"ר אילן טל, מומחה בפסיכיאטריה ומנהל מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
פורסם לראשונה: 15:24, 26.10.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button