מתי כיבסתם לאחרונה את הסוודר?

תפתח חלון: 9 הרגלים לא בריאים בחורף ואיך הם חושפים אתכם למחלות מיותרות

ממיחזור של טישיו ישן, דרך הימנעות מכיבוס הצעיף והסוודר ועד הוויתור על חיטוי סביבת העבודה (כי מה - אנחנו היסטריים?) - אילו הרגלים בעייתיים עלולים לפגוע בבריאות שלכם בעונה הקרה ולמה כדאי לאמץ שוב את מסכות הקורונה?

פורסם:
1. אתם ממחזרים את הטישו
יצאתם מהבית בריאים ושמחים אבל באמצע היום חטפתם הצטננות, פשפשתם בכיסי המעיל ומצאתם טישו שנותר שם מהחורף הקודם? ובכן, זה לא כזה מזל גדול. לפני שאתם מסתערים על הטישו הזה כדאי שתדעו שהמרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליץ לזרוק את הטישו לאחר שימוש אחד ולשטוף מיד את הידיים עם סבון. זה הזמן לשים בתיק חבילת טישו וג'ל לחיטוי הידיים.
2. מפעילים חימום ולא פותחים חלון
פתיחת חלון ביום קר נתפסת לפעמים כמשוללת כל היגיון, בפרט כשהחימום פועל. עם זאת נבהיר: הפעלת החימום מגבירה את התרבות החיידקים והנגיפים באוויר, ולכן גם כשקר חשוב לפתוח קצת את החלון כדי להבטיח תחלופת אוויר בחדר. בנוסף נמצא כי זרימת אוויר תורמת לשינה איכותית ורגועה יותר, ושינה טובה, בפני עצמה, תורמת לשיפור היכולת שלנו להתמודד עם נגיפים.
אם אתם מחממים את הבית באמצעות תנור גז, החשיבות לשמירה על פתחי אוורור אף גבוהה עוד יותר וזאת כדי למנוע מצב של הרעלה המהווה סכנת חיים.
7 צפייה בגלריה
המזגן בחדר גורם לאוויר (וגם לכם) להתייבש
המזגן בחדר גורם לאוויר (וגם לכם) להתייבש
המזגן בחדר גורם לאוויר (וגם לכם) להתייבש
(צילום: shuterstock)
3. לא מלחלחים את החדר הממוזג
אפרופו חימום, המזגן בחדר גורם לאוויר (וגם לכם) להתייבש, מה שעלול לגרום לגרד בעור ולפגוע בריריות האף והעיניים. מה עושים? פרט להקפדה על שתיית מים מרובה, יש כמה דרכים להוסיף לחות לחלל כשמפעילים חימום:
  • פרסו מגבת רטובה בחדר.
  • הציבו קערת מים בסמוך למקור החום.
  • השתמשו במכשיר אדים חמים או קרים.
4. לא מכבסים את הסוודרים והצעיפים לעתים קרובות
אתם יוצאים מהבית כשאתם לבושים היטב ועטופים בצעיף. מצוין, אבל אם אתם לא ממהרים לכבס את הסריגים ואת הצעיף, אתם מפסידים נקודות בשמירה על בריאותכם, בפרט אם אתם חוזרים ממקומות הומי אדם.
החיידקים והנגיפים מהפה ומהאף שלכם (ושל המתעטשים לידכם) יכולים להיצמד לפריטי הלבוש, ואתם מגבירים את הסיכון שלכם לחלות שוב ושוב. כדי להימנע מכך כבסו את הבגדים ואת הסריגים בתדירות גבוהה בטמפרטורה הגבוהה ביותר שמתאימה להם.
7 צפייה בגלריה
הרגלים לא בריאים בחורף
הרגלים לא בריאים בחורף
לכבס את הצעיף ולהוסיף לחות לאוויר היבש
(צילום: shutterstock)
5. לא מחממים את קצה האף (ולא עוטים מסכה)
מה הקשר בין קצה האף למחלות חורף? מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology, גילה את המנגנון הביולוגי שאחראי על התגובה החיסונית בתוך האף - זה שנלחם בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות.
מתברר שבקצה האף קיימים תאים שכאשר הם מזהים נגיפים וחיידקים שרוצים לחדור פנימה ולזהם את דרכי הנשימה העליונות, הם משחררים מיליארדי שלפוחיות זעירות המקיפות את מחוללי המחלה והורסות אותם. בימים קרים התפקוד של אותם תאים יורד באופן ניכר והם משחררים הרבה פחות שלפוחיות שיהרסו את הפתוגנים. לכן בחורף גוברת הנטייה שלנו לחטוף יותר זיהומים בדרכי הנשימה העליונות.
7 צפייה בגלריה
מסכה מסכות אילוס אילוסטרציה
מסכה מסכות אילוס אילוסטרציה
שומרות עלינו מפני שאיפת נגיפים וגם על סביבת אף חמימה
( צילום: shutterstock)
בנוסף מצאו החוקרים שכשמעלים את הטמפרטורה החיצונית אפילו ב־5%, מצליחים לשמר את ההגנה של אותם תאי חיסון בקצה האף. מכאן ההסבר לאפקט ההגנה שסיפקו המסכות בתקופת הקורונה - הן לא רק הגנו עלינו מפני שאיפת נגיפים אלא גם שמרו על סביבת אף חמימה ובכך הקטינו את הנזק הנגרם לאותם תאים מגינים. לנוכח זאת, כדאי שתמשיכו לעטות מסכה בכל שהייה במקום ציבורי או הומה אדם.
6. מוותרים על פעילות גופנית
כשקר כל כך בחוץ למי יש חשק להוציא את האף מהבית ולהניע את הגוף? הנטייה שלנו היא לספר לעצמנו שאנחנו חלשים היום. אבל לא צריך להיכנע להיפוכונדר שבנו, אלא להקשיב לקול שמזכיר לנו שפעילות גופנית היא לא רק המפתח לבריאות מערכת הלב וכלי הדם אלא היא גם תורמת לחיזוק מערכת החיסון, לשיפור איכות השינה ולהתמודדות טובה יותר עם מחלות ויראליות.
אז קדימה, עזבו את הספה וצאו להליכה נמרצת מסביב לשכונה. אתם גם יכולים להישאר בסלון, רק שבמקום לרבוץ על הספה היכנסו ליוטיוב ובצעו אימון כושר בסלון הביתי, עם או בלי אביזרים.
7 צפייה בגלריה
אימון זוגי
אימון זוגי
אפשר גם בבית
(צילום: Shutterstock)
7. חושבים שתרופות הן סוכריות
כדי להאיץ את ההחלמה לא אחת אנו נוטים ליטול כל תרופה זמינה שיש לנו בארון. לרוב מדובר בתרופות ללא מרשם, אבל גם השימוש בהן עלול להיות מסוכן או חסר יעילות. כדי למנוע סיכונים מיותרים הקפידו על כמה כללים:
  • צרכו את התרופות בהתאם לטווחי הזמן המומלצים על גבי האריזה או לפי המלצת הרוקח כדי למנוע מינון יתר של התרופה.
  • אם אתם נוטלים תרופות נוספות, ידעו את הרוקח או את הרופא כדי למנוע מצב שבו החומרים הפעילים בתרופות מתנגשים זה בזה ויוצרים תגובה שעלולה להיות מסוכנת או לפגוע ביעילות הטיפול.
  • קיבלתם אנטיביוטיקה? אל תפסיקו ליטול אותה אחרי יומיים־שלושה כשאתם כבר חשים בטוב. במצב כזה הזיהום עלול לחזור או שהחיידקים ששרדו עלולים להעביר את תכונת העמידות שלהם לחיידקים אחרים בגוף.
7 צפייה בגלריה
מתי כדאי לבלוע כדור ומתי כמוסת ג'ל?
מתי כדאי לבלוע כדור ומתי כמוסת ג'ל?
כדי להאיץ את ההחלמה לא אחת אנו נוטים ליטול כל תרופה זמינה שיש לנו בארון
(shutterstock)
8. לא מקשיבים לגוף
אם אתם הולכים לעבודה או ללימודים כשאתם מרגישים שאתם מפתחים מחלה, אתם גם מסכנים את הסביבה שלכם בהידבקות וגם מקשים על הגוף להתמודד עם הנגיף. הישארו לנוח במיטה. אם מצבכם אינו משתפר כעבור כמה ימים, פנו לרופא המשפחה.
9. לא מחטאים את סביבת העבודה
אולי אתם לא רוצים להיתפס כ"היסטריים" ולכן מוותרים על חיטוי סביבת העבודה, אבל כדאי מאוד שתשימו את המבוכה בצד. כשאתם מגיעים לעבודה שטפו ידיים עם סבון. לאחר מכן אווררו את החדר ועברו עם מגבון חיטוי על כל האזורים המשותפים לכם ולעובדים נוספים, כמו שולחן, מתג החשמל, ידית המקרר. במהלך יום העבודה הקפידו לשטוף ידיים בסבון לעתים קרובות.
7 צפייה בגלריה
הרעלת מזון
הרעלת מזון
במהלך יום העבודה הקפידו לשטוף ידיים בסבון לעתים קרובות
(ציךום: shutterstock)

ייעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של הכללית במחוז דן - פתח תקווה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button