ללמוד לחיות בשלום עם העצב

עכשיו עצוב לי נורא: למה כולנו כל כך עצובים עכשיו ולמה חשוב לעשות שלום עם הרגש הזה

בחודש הראשון התגייסנו לתרום, לסייע ולשנע, בחודש השני התמלאנו תקווה עם שחרורם של חטופים, ומהחודש השלישי ללחימה קשה לנו לשמר את המוטיבציה לאורך זמן בתנאים האלה. התוצאה היא שאנחנו עצובים. ממש עצובים. איך יוצאים מזה?

נעמה קמינר מבורך
פורסם:
במסגרת סדרת הרגשות השליליים שכתבתי עליהם בחודשים האחרונים יוקדש המדור הפעם לעצב. חלפו יותר משלושה חודשים מאז פרצה המלחמה ששינתה את חיינו לעד, האירועים הטראומתיים הרבים, חוסר הוודאות המתמשך והאובדנים הרבים שאנו חווים סביבנו משפיעים על איכות החיים של כולנו: אנחנו חוששים, מודאגים ועצובים.
בחודש הראשון התגייסנו לתרום, לסייע ולשנע, בחודש השני התמלאנו תקווה עם שחרורם של חטופים, ומהחודש השלישי ללחימה המשאבים המנטליים הולכים ומידלדלים בשל התארכות הזמן, וקשה לנו לשמר את המוטיבציה לאורך זמן בתנאים אלה. התוצאה היא שאנחנו עצובים. ממש עצובים.
בטור הנוכחי אני מזמינה אתכם להכיר את העצב מעט יותר מקרוב - לא כדי לשקוע לתוכו אלא כדי להימנע ממנו פחות וללמוד לחיות לצדו בשלום.

תגובה הסתגלותית: מהו עצב?

עצב הוא רגש שמבטא תחושת צער של געגוע, חוסר או אובדן. הוא יכול להתעורר על רקע אירועי חיים כמו פרידה, גירושים, פיטורים, אובדן של אדם קרוב או מעברי חיים. לעתים הוא מתעורר מתוך תחושה פנימית שאינה תלויה במקור חיצוני. הביטוי הפיזי של עצב יכול להיות בהתכנסות, בכי ואנרגיה ירודה.
לפי ד״ר דניאל גולמן, פסיכולוג העוסק באינטליגנציה רגשית, לעצב יש תפקיד משמעותי בחיינו: העצב מהווה נסיגה תגובתית מהחיים השגרתיים ומותיר אותנו במצב של השהיה, שבו אנו מוצאים פחות עניין בתענוגות וביוזמות. במצב זה מתאפשר לנו להתמקד במה שאבד, לעבד ולעכל את האובדן ואת האבל, להרהר במשמעות שלו ולבסוף לקיים הסתגלות שתכין אותנו להתמודדות טובה יותר עם החיים.
מבחינה אבולוציונית העצב התפתח כתגובה הסתגלותית, כלומר בני האדם למדו להביע אותו כדי לאותת על צורך בתמיכה מאחרים, מה שבהמשך תרם לחיזוק הקשרים בתוך הקהילה. לעצב יש יתרונות גם ברמת התפקוד הקוגניטיבי שלנו. באחד המחקרים נמצא שככל שאנחנו עצובים יותר, כך אנחנו זוכרים לפרטי פרטים מצבי פרידה, מעבר וסיומים.

קשת הרגשות: מה הקשר בין עצב לשמחה?

זה עשוי להישמע לכם מוזר, אך ככל שנרשה לעצמנו לחוש עצב, כך נוכל לחוש גם שמחה. אנשים שחוסמים רגשות מאתגרים (עצב לדוגמה) ומנסים לחזור לתפקד, לא באמת מצליחים לחזור לתפקוד מיטיב שכן משהו ממשיך לכרסם בהם. הרשות לפנות מקום לכאב ולהרגיש אותו במלוא עוצמתו מאפשרת לנו לחוש רגשות אחרים (שמחה לדוגמה) בעוצמה דומה.
קבלה של העצב האישי שלנו מאפשרת לנו גם לסייע לאחרים בסבל שלהם בלי לנסות ״לתקן ולפתור״ את סבלם. היכולת להכיל את העצב שלנו מסייעת לנו להיות נוכחים עם העצב של אחרים - להקשיב להם, לתת כתף תומכת ולהיות לצדם כשהם עצובים.

2 צפייה בגלריה
הכלים שיעזרו לכם להתמודד עם עצב
הכלים שיעזרו לכם להתמודד עם עצב
הכלים שיעזרו לכם להתמודד עם עצב
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

החוויה האנושית: איך חיים עם עצב?

לפני שנגיע לחיים לצד העצב, חשוב להדגיש שהכתוב כאן מתייחס לעצבות שעולה בנו בעקבות המציאות הקשה, ואין הכוונה לנסות לטפל בעצב שעולה על רקע אובדן של אדם קרוב. מה כדאי לעשות עכשיו?
1. לתת לגיטימציה לרגש הזה
חשוב לראות את העצב כחלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית. זהו רגש נורמטיבי טבעי ובלתי נמנע המבקש את תשומת לבנו. ההבנה הזאת מאפשרת קבלה של העצב ונכונות לתת לו מרחב ומקום במקום לנסות להימנע ממנו. קבלה של העצב אינה ויתור או כניעה אליו אלא הבנה שאין טעם לבזבז אנרגיות מיותרות בניסיונות לא להיות עצובים. כשאנחנו מתקשים לתת לגיטימציה לעצב בתגובה לאובדן ומנסים להסתירו, אנחנו עלולים לגרום להתפתחות אבל פתולוגי ודיכאון.
2. לטפל בעצמנו
כשאנחנו עצובים המשאבים המופנים לטיפול בעצמנו מידלדלים, וחשוב שנדאג לחזק אותם ולמלא מצברים כי הם מסייעים לנו להתמודד עם העצב טוב יותר. הטיפול הבסיסי בעצמנו כולל שינה סבירה ותזונה בריאה. מחקרים מראים שדברים קטנים ויומיומיים, כמו למשל המזון שנכנס לגופנו, הם בעלי השפעה ניכרת על מצב הרוח שלנו. לכן ארוחה מזינה שכוללת מזונות מחזקים משפיעה לטובה על מצב הרוח שלנו, מחזקת אותנו פיזית ומאפשרת התמודדות טובה יותר עם העצב.
3. להימנע משופינג, ג'אנק פוד ואלכוהול
אנחנו מפתחים מנגנוני התמודדות עם סיטואציות מאתגרות כחלק מהניסיון להתמודד איתן. חשוב לשים לב למנגנונים שאנחנו משתמשים בהם כשאנחנו כואבים, שכן הם עשויים להביא להקלה רגעית אך לייצר קושי בהמשך. מסעות קניות, אכילת ג'אנק פוד ושתיית אלכוהול יכולים להקהות את הכאב באותו הרגע, אבל לא מומלץ להשתמש בהם על בסיס קבוע כדי להתמודד עם כאב.
4. לצחוק, כמה שיותר
כשהעצב משתלט, הדבר האחרון שאנחנו מסוגלים לעשות הוא לצחוק. אבל מחקרים מוכיחים שלצחוק יש השפעות פסיכולוגיות חיוביות: בין אם מדובר בצחוק ספונטני (תוך כדי שיחה עם מישהו) ובין אם מדובר בצחוק יזום (צפייה בקומדיה), הוא גורם לנו להרגיש טוב יותר. הוא משחרר מתח והורמונים שעושים לנו טוב ולכן יש גם כאלה שקוראים לו ״תרופת הצחוק״.
5. לאמץ חיית מחמד
לפני כחודש אימצנו כלב. שמתי לב שאחד מבני המשפחה מגלה סימנים של חוסר שקט בעקבות המצב, ובהחלטה של (כמעט) רוב משפחתי אימצנו את לגו, כלבלב מתוק ואנרגטי בן שמונה חודשים שהתחביב העיקרי שלו הוא ללעוס את העציצים בגינה ולתלוש את הכביסה שמתייבשת בחוץ. לצד זה הוא מתוק ומלא אהבה וממלא את הבית בצחוק ושמחה. מחקרים מראים שחיות מחמד מגבירות רגש חיובי על בסיס יומיומי. הן מעניקות אהבה גדולה ללא תנאי, תמיד שמחות לקראתנו ומסייעות גם להתמודדות עם עצב.
6. לשתף מישהו
את הרגעים היפים ביותר בחיים, וגם את העצובים ביותר, אנו חווים בחברתם של אנשים אחרים. כשאנחנו עצובים אנו זקוקים לנוכחות של אדם שיכול להכיל ולזהות את כאבנו, ולהיות איתנו ועל ידנו. זו איכות עדינה ובעלת משמעות בזמני עצב. בחרו אדם קרוב שמאפשר לכם להיות בעצב שלכם ברגישות והכלה בלי לנסות ״לשלוף״ אתכם משם.
***
עצב הוא חלק אינטגרלי מההתמודדות עם מציאות קשה, חוסר ודאות מתמשך וחשש גדול מהעתיד לבוא. קשה להיות עצובים, וקשה עוד יותר שלעצב אין סוף. עם זאת, חשוב שנזכור שלעצב שלנו יש תפקיד: הוא מאפשר לנו להתמודד עם אובדנים (של מה שהיה) ופרידות (מהעתיד שתכננו), והוא מרכיב חשוב בהסתגלות שלנו למציאות המשתנה.

הכותבת היא בעלת MA בפסיכולוגיה חיובית, מטפלת בתחום ומרצה בארגונים ובחברות ציבוריות בנושאים של חוסן אישי, קבלת החלטות, מיינדסט, מערכות יחסים חיוביות וגישת החוזקות. מייל: Naama@naamakaminer.co.il
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button