חמרמורת. אכילת פחמימות עשויה לעזור

סוף שתייה במחשבה תחילה

האם כדאי לאכול לפני ששותים אלכוהול, מה קורה לגוף בזמן השתייה, והאם רצוי לשתות הרבה קפה אחרי? הרוקח אליעז רז בסניף קניון גבעתיים של סופר-פארם עושה סדר בהנג-אובר – התופעה שכדאי להימנע ממנה, אבל אם כבר סובלים ממנה, יש מה לעשות

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
"הנג-אובר" (Hang Over) היא תופעה שעשויה להופיע לאחר צריכת אלכוהול מופרזת והיא בעלת מגוון סימנים וסימפטומים.
בעברית התופעה נקראת "חמרמורת" (חמר – פירושו יין, או תסיסה, והמילה "חמרמורת" על משקל "צמרמורת" - על משקל מילים המתארות תחושות גוף), והיא בעלת מגוון סימנים וסימפטומים שמופיעים לאחר שתייה מופרזת. התסמינים הנפוצים הם כאב ראש, תחושת חולי כללית, סחרחורת או ריחוף, בחילות עד הקאה, צמא, שלשול, עיניים אדומות ועוד.
מעבר לתסמינים הפיזיים, יכולים להצטרף גם תסמינים נפשיים, כגון חרדה, בלבול ודיכאון. תסמיני החמרמורת מופיעים אחרי שרמות האלכוהול בדם צונחות, קרי, בבוקר שאחרי, ונחלשים לרב בתוך 24 שעות, אולם במקרים אחדים עלולים להימשך אף יותר. הסיבות לתופעת החמרמורת לא מובנות לגמרי, ויש כמה הסברים נפוצים:
• סברה אחת גורסת כי התופעה מתרחשת כתוצאה מהתייבשות של הגוף שנוצרת לאחר סילוק האלכוהול מהגוף.
• סברה אחרת טוענת שריכוז גבוה של תוצרי פירוק של אלכוהול בכבד הוא שגורם לתופעה.
• סברה נוספת מדברת על תגובות סנסוריות ומוטוריות של הגוף לאחר "הרעלת אלכוהול" – לאחר שהשפעת האלכוהול על קרום המוח מסתיימת, לוקח לגוף זמן כדי להיגמל מהשפעות אלה, ולמעשה החמרמורת היא גמילה פיזית מעומס האלכוהול.

לא תמיד יש חמרמורת

האם תמיד תופיע חמרמורת לאחר צריכת אלכוהול? לא תמיד. כמות האלכוהול שכל אחד מאיתנו מסוגל לעמוד בה לפני שיפתח חמרמורת משתנה מאוד בין אדם לאדם. הדבר תלוי בגורמים רבים, כגון סוג המשקאות ואחוז האלכוהול בהם, האם שתינו מספיק מים ואכלנו לפני שהתחלנו לשתות, מצב הערנות הכללי שלנו, שימוש בתרופות שיש להן אינטראקציה עם אלכוהול. גם טיב האלכוהול כנראה משפיע. אנשים המרבים לצרוך אלכוהול טוענים שגם "איכות האלכוהול" של המשקה חשובה מאוד. אנשים הרגילים לשתות אלכוהול בכמויות גדולות, טוענים שהם מסוגלים להבדיל בין משקה איכותי למשקה לא איכותי לא רק לפי טעמו, אלא גם לפי ההשלכות הגופניות בבוקר שאחרי.
למה חשוב לשמים לב? במקרים קשים עשויים להופיע גם תסמינים חמורים המעידים על רעלת אלכוהול, והמחייבים פנייה דחופה לצורך קבלת טיפול רפואי, תסמינים כגון:
* שינויים בקצב הנשימה
* פרכוסים
* היפותרמיה - טמפרטורת הגוף צונחת מתחת לחום התקין, כלומר מתחת ל-36 מעלות
* עילפון
* הקאות בלתי פוסקות
סכנה נוספת היא התייבשות – הנוזלים הרבים והאלכוהול עצמו משתנים. יחד עם שלשולים נלווים או הקאות, קיימת סכנת התייבשות, ולכן הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא להחזיר לגוף נוזלים ומלחים. כדאי לעשות זאת בצורה איטית ומבוקרת כדי לא לגרום דווקא להקאה מוגברת.

2 צפייה בגלריה
חמרמורת. את החשבון מקבלים בבוקר שאחרי
חמרמורת. את החשבון מקבלים בבוקר שאחרי
חמרמורת. את החשבון מקבלים בבוקר שאחרי
(shutterstock)

מה אפשר לעשות כדי להרגיש טוב יותר?

שתייה: לשתות כמויות קטנות של מים בתדירות גבוהה.
החזרת מלחים לגוף: בנוסף לסכנת ההתייבשות שגורם האלכוהול, כשיש אובדן מסיבי של נוזלים (כתוצאה משלשולים והקאות), ישנה סכנה נוספת של אובדן מלחים ומינרלים החיוניים לתפקוד הלב, הכליות והדם. מומלץ להשתמש בתכשירים ייעודיים להחזרת מלחים ומינרלים לגוף. גם שתייה של מרק צח שבושל עם ירקות ושורשים יכולה לעזור.
אוכל פשוט ופחמימתי: כדאי לאכול מאכלים פשוטים לעיכול ועשירים בפחמימות (כמו צנים, או קרקר) כדי להעלות את רמות הסוכר בדם.
שימוש במשככי כאבים: אפשר להיעזר במשככי כאבים לשיפור ההרגשה הכללית ולהקלה על כאבי הראש. משככי הכאבים המומלצים במקרה זה הם איבופרופן (Ibuprofen) או דיפירון (Dipyrone).
שימוש בתרופות להקלת תופעות לוואי במערכת העיכול: אם מופיעים שלשולים, בחילות או הקאות, אפשר להיעזר בתרופות המכילות לופרמיד (Loperamide) וביסמוט סוב-סליצילאט (Bismuth Subsalicylate)
מנוחה: שינה עשויה לזרז את חלוף החמרמורת. דאגו שיהיו מים בקרבתכם כדי שתוכלו להמשיך ולשתות.

מיתוסים נפוצים

* אסור לערבב סוגי משקאות חריפים שונים, יש להישאר עם אותו משקה, ואם רוצים לערבב, יש להקפיד על צריכת אלכוהול הולכת ועולה (מהמשקה הקל אל המשקה הכבד): נכון ולא נכון. בעוד שמחקרים טוענים שאין קשר לסוג המשקה או לסדר המשקאות, אנשים המרבים לצרוך אלכוהול נשבעים שהקפדה על כלל זה מפחיתה אצלם את הסיכוי לחמרמורת.
* כדאי לשתות הרבה קפה: לא נכון. צריכת קפה עלולה לגרום דווקא להתייבשות ולאובדן נוזלים נוסף, שעלול להחמיר את התסמינים ואת הסכנה להתייבשות ולאובדן מינרלים.
* כדאי לשתות מעט אלכוהול בבוקר: למרות שיש אנשים שמעידים שזה עוזר להם, אין הוכחות לכך, ומעבר לזה, מדובר בתוספת של אלכוהול לדם, שגם כך עמוס בו ומתמודד עם פינויו מהגוף.
* כדאי לאכול מזון שמן (פסטה או סטייק) לפני השינה: לא מדויק. אמנם חשוב לאכול לפני שמתחילים לצרוך אלכוהול (משום ששתיית אלכוהול על קיבה ריקה גורמת לאלכוהול להגיע לדם בכמויות גדולות ובמהירות גדולה), אך אכילה לפני השינה, לאחר צריכת האלכוהול, רק תאט את קצב פינוי האלכוהול מן הדם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button