מיתוסים על בריאות בחורף

משטיפת ידיים בסבון ועד וויסקי לחיטוי הגרון - האמת מאחורי מיתוסים נפוצים על מחלות חורף

אם גם בחורף הזה אתם מתכוונים לרוץ לקחת ויטמין C עם האפצ'י הראשון, להימנע ממוצרי חלב כשאתם מצוננים ולשתות אלכוהול כדי לחטא את הגרון - כדאי שתפגשו את המציאות. 7 מיתוסים על מחלות חורף ומערכת החיסון

פורסם:

1. שטיפת ידיים במים ובסבון מחסלת חיידקים ונגיפים

לא נכון
על הידיים שלנו, כמו על שאר עור הגוף שלנו, קיימים שומן ולחות טבעיים. הם טובים לעור שלנו, אך גם מהווים קרקע פורייה לחיידקים ולנגיפים שיוצרים קשרים שומניים עם העור בידיים שלנו ומתיישבים עליהן. כששוטפים ידיים בסבון ובמים, הסבון מתערבב עם המים ויוצר קשרים שמתחרים עם מחוללי המחלה שעל היד שלנו ובכך מסיר אותם – אבל הוא לא מחסל אותם.
איך החיידקים והנגיפים מגיעים אלינו? בגלל היגיינת ידיים לקויה של אנשים אחרים, הכוללת אי שטיפת ידיים אחרי שימוש בשירותים או אחרי מגע בבשר, בעוף ובביצים לא מבושלים, וכן שיעול לתוך כף היד ולא למרפק. ההדבקה נעשית באמצעות מגע ישיר איתם, כמו למשל לחיצת יד או מגע במשטחים שזוהמו בהם.
6 צפייה בגלריה
מיתוסים בריאות בחורף
מיתוסים בריאות בחורף
אם ניגבתם את היד בבגדים, ביטלתם את פעולת השטיפה
(צילום: shutterstock)
ומה עם כל הג'לים לחיטוי, אתם שואלים? ובכן, במקרה הזה הכוהל שהם מכילים אכן מחסל את החיידקים ואת הנגיפים בכך שהוא מפרק אותם ואת המעטפת שלהם.
הבנתי, איך ממשיכים?
  • קודם כל ממשיכים לשטוף היטב את הידיים בסבון לפני כל עיסוק במזון ואחרי טיפול בבשר, בעוף ובביצים לא מבושלים וכל ביקור בשירותים. זו פעולה חשובה ויעילה, גם אם לא כלול בה חיסול של גורמי מחלה.
  • לפני שאתם משתמשים בסבון הרטיבו היטב את הידיים, שימו כמות נדיבה של סבון וקרצפו ביסודיות את עור הידיים, כולל המרווחים בין האצבעות ומתחת לציפורניים, במשך 20 שניות לפחות.
  • לאחר שטיפת הידיים הקפידו לייבש אותן היטב בעזרת נייר נקי ולא בבגדים שלכם. אם ניגבתם את היד בבגדים, ביטלתם את פעולת השטיפה על ידי כך שהחזרתם חיידקים ונגיפים מהבגדים ליד.
טיפ: צפוי לכם יום ארוך בחוץ? נסו למצוא מקום לשטוף בו ידיים אחת לשעתיים ונסו להימנע ככל האפשר ממגע בפנים או מהכנסת ידיים לפה. אם לא בא לכם להיות תלויים בברז ובסבון, החזיקו בתיק ג'ל אלכוהול בריכוז של 70% לפחות, אבל השתדלו לא להשתמש בו בכל כמה דקות אלא רק אחת לשעתיים. בכל מקרה, תמיד העדיפו שטיפת ידיים במים זורמים ובסבון.

2. כדאי לקחת ויטמין C מיד עם הופעת המחלה כדי לקצר את משכה

לא נכון
רבים מאיתנו רצים לארון התרופות מיד עם הופעת התסמין הראשון ומקוששים את כדורי הוויטמין C ו־D שנזנחו זה מכבר בתקווה שאלה יזינו את הגוף ויסייעו למערכת החיסון שלנו להילחם במחלה. אבל רוב המחקרים מראים שנטילה מיידית ומקומית של ויטמין C ו־D בזמן מחלה אינה עוזרת.
אם לא השתכנעתם ובכל זאת החלטתם לקחת ויטמינים מיד עם הופעת המחלה, שימו לב לא להפריז ולקחת יותר מהמינון המומלץ. זה בטח ובטח לא יסייע לכם ואף עלול להזיק לבריאותכם.
לשני הוויטמינים האלה, יחד עם אבץ, תפקיד חשוב בבנייה ובתיווך תהליכים במערכת החיסון שלנו, בייחוד במערכת החיסון המולדת. עם זאת, מחקרים רבים הראו בשנים האחרונות כי נטילת ויטמין C במהלך מחלה כמעט שאינה עוזרת ואינה מקצרת את המחלה. כך למשל, מחקר שנערך בצ'ילה על ידי חוקרים מאוניברסיטת סנטיאגו ב־2018 ניסה לקרוא תיגר על מחקרים מתחילת שנות ה־2000 שהראו שנטילת ויטמין C מיד עם הופעת התסמינים הראשונים אינה תורמת לקיצור משך המחלה. ואולם החוקרים גילו לצערם כי אכן נטילה של הוויטמין עם הופעת התסמינים אינה תורמת לקיצור המחלה. עם זאת, לא מעט מחקרים הראו כי נטילת ויטמין C ו־D באופן יומיומי משפרת את תפקוד מערכת החיסון. נמצא כי צינון ומחלות בדרכי הנשימה היו קצרים יותר בחצי יום עד יום שלם בקרב אנשים שנטלו ויטמינים כשגרה.
הבנתי, איך ממשיכים?
  • אם כבר החלטתם לקחת ויטמינים, קחו אותם באופן שגרתי וללא תלות בקיום חולי או בהיעדרו. עשו זאת רק לאחר התייעצות עם הרופא שלכם ועל סמך בדיקות דם עדכניות.
  • אמנם ויטמינים בכדור עשויים להיראות כמו קיצור דרך להקפדה על תזונה מאוזנת, אבל למעשה לוקח להם יותר זמן להיספג בגוף. לכן הגישה כיום גורסת שכדאי לקבל את הרכיבים מהתזונה. הקפידו על תפריט בריא הכולל מגוון רחב ככל האפשר של ירקות (בעיקר עלים ירוקים) ופירות.

3. כשיש חום עדיף לא לאכול, אבל כשיש צינון רצוי לאכול יותר

לא נכון
רבים בוודאי שמעו את המיתוס שכשיש לנו חום, כדאי לא לאכול מפני שאכילה מחממת את הגוף ולכן החום לא יירד. מיתוס רווח נוסף הוא שכשאנו חווים צינון כדאי דווקא להרבות באכילה מאותה הסיבה בדיוק.
אבל זה ממש לא נכון בשני המקרים. כשנגיף או חיידק נכנסים לגוף, מערכת החיסון שלנו מנסה להילחם בהם. המלחמה הזאת היא למעשה התסמינים שאנו חווים, כמו חום, שיעול ונזלת, שהמטרה שלהם היא להרוג את מחולל המחלה ולהוציא אותו החוצה מהגוף.
החום מסייע למערכת החיסון להילחם טוב יותר בפולש, אבל ממש כמו צבא, גם החיילים של מערכת החיסון, התאים, צריכים אנרגיה כדי להילחם במחולל המחלה, והאנרגיה הזאת מופקת מפעילות מטבולית של הגוף שמוזנת על ידי אכילה. ומה בנוגע לצינון? אין צורך לאכול יותר במהלך צינון. זה לא יחזק את מערכת החיסון שלכם אלא רק יעלה את הצריכה הקלורית שלכם.
הבנתי, איך ממשיכים?
  • צרכו מזונות חמים נוזליים כמו מרק עוף, חליטות צמחים ותה. מחקר שפורסם בשנת 2008 בכתב העת Rhinology הראה כי שתייה של משקאות חמים בזמן צינון סיפקה הקלה מיידית בתסמינים כמו נזלת, אף סתום וכאבי גרון. בנוסף, שתייה של משקאות חמים מסייעת בשמירה על מאזן הנוזלים בגוף.
  • גם חום וגם צינון דורשים מהגוף הרבה נוזלים ואנו עלולים להתייבש. לכן חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך המחלה.
  • הימנעו מלבישת שכבות מיותרות אם החום גבוה. זה עלול לגרום לכם להרגשה רעה יותר ובמקרים חריגים אף להביא למכת חום.
  • אם החום גבוה והתסמינים בלתי נסבלים, אין שום סיבה להימנע מנטילת כדורים לשיכוך כאב והורדת חום (בהתאם להוראות בעלון לצרכן כמובן).

4. אסור לצרוך מוצרי חלב בזמן צינון כי הם מגבירים את הליחה ואת השיעול

לא נכון
כשהייתי ילד וחליתי, סבתא שלי הייתה אוסרת על אמא שלי לתת לי לשתות חלב או לאכול גבינות מחשש שזה יגביר את הליחה ואת השיעול. ובכן, סבתא שלי, כמו רבים מאיתנו, נפלה קורבן למיתוס מופרך שקיים כבר יותר מ־2,000 שנה, וחלק מהמומחים טוענים שמקורו ביהדות.
רוב המחקרים שנערכו בסדר גודל משמעותי וסטטיסטי קבעו כי חלב אינו מגביר ליחה ושיעול. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בשנת 2005 (וזכה לפרסום מחדש בשנת 2013) בכתב העת Journal of the American College of Nutrition מצא כי לא הייתה עלייה בייצור הליחה כתוצאה משתיית חלב. מחקר נוסף מ־2019 שפורסם בכתב העת BMJ סקר כמה מחקרים בתחום וגם הוא מצא כי חלב אינו מגביר ליחה. רוב החוקרים מציינים שטרם נמצא מסלול אמין מספיק שיכול לקשר הפקה מוגברת של ליחה לחלב או למרכיביו. יתרה מזאת, הם אף מצדדים בצריכת חלב ומוצריו בזמן מחלה בשל ערכו התזונתי הגבוה, הכולל אספקת חלבונים יעילה וסידן.
6 צפייה בגלריה
מיתוסים בריאות בחורף
מיתוסים בריאות בחורף
רוב המחקרים מצדדים בצריכת חלב ומוצריו בזמן מחלה בשל ערכו התזונתי הגבוה
(צילום: shutterstock)
אז מדוע לפעמים אתם מרגישים כי החלב החמיר לכם את הליחה? התשובה לכך דווקא די פשוטה. חלב סמיך יותר ממים ובצירוף הליחה שלנו המרקם שלו עשוי לגרום לנו לתחושה לא נוחה בפה ובגרון.
הבנתי, איך ממשיכים?
  • אם אתם או הילדים שלכם חליתם בצינון, בשפעת או בקורונה, אל תפסיקו לצרוך מוצרי חלב ובעיקר לא יוגורט. היתרון התזונתי שלו יעיל ביותר גם במצב מחלה.
  • אמנם אמרנו שאין מניעה לשתות חלב כשאנו חולים בצינון או במערכת הנשימה, אבל הסיפור משתנה לחלוטין כשמדובר בזיהום במערכת העיכול. במקרה הזה עדיף להפסיק קצת עם מוצרי החלב. הרכיבים שבחלב, בייחוד הלקטוז, עשויים להחמיר את התסמינים.

5. כדאי לשתות אלכוהול כשחולים, זה מחטא את הגוף

לא נכון
פעם חבר סיפר לי שבמהלך מחלה הוא נוהג לשתות כוסית של משקה חריף, כי הוא מאמין שהאלכוהול במשקה מחטא את הגרון ואת דרכי הנשימה ומקצר את המחלה. והאמת? אוי ואבוי. לצערנו המדע מגבה אותנו לחלוטין בכך שאלכוהול אינו עוזר במהלך מחלה ואפילו מאט את ההחלמה. מחקרים רבים הדגימו זאת. אחד מהם פורסם בשנת 2015 בכתב העת Alcohol Research. החוקרים הראו כי שתיית אלכוהול במהלך מחלה משבשת את גיוס תאי מערכת החיסון למלחמה במחולל המחלה ובנוסף מחלישה את המחסום הטבעי שקיים ברקמות אפתיליאליות, כמו למשל הריאות, ובכך מאפשרת חדירה של מחוללי מחלה.
מחקרים רבים הדגימו את העובדה שאלכוהול אינו עוזר במהלך מחלה ואפילו מאט את ההחלמה. באחד המחקרים נמצא כי שתיית אלכוהול בזמן מחלה משבשת את גיוס תאי מערכת החיסון למלחמה, ומאפשרת חדירה של מחוללי מחלה לריאות
מעבר לכך, לצריכת אלכוהול יש גם השפעות לא ישירות, כמו למשל פגיעה באיכות השינה שעלולה לפגום בפעילות מערכת החיסון. לטענת החוקרים, צריכת אלכוהול במהלך מחלה עשויה להאט את קצב ההחלמה בכיום בממוצע. בנוסף, האלכוהול עלול להחמיר תסמינים מסוימים של צינון כמו כאב ראש וסחרחורת. ואם זה לא הספיק לכם, יש איסור חד־משמעי על צריכת אלכוהול יחד עם תרופות לשיכוך כאבים, חום והקלה בתסמיני צינון. והאמת שיש עוד - במהלך צינון אנו עלולים לחוות התייבשות וכידוע לאלכוהול תופעת לוואי דומה.
6 צפייה בגלריה
מיתוסים בריאות בחורף
מיתוסים בריאות בחורף
צריכת אלכוהול במהלך מחלה עשויה להאט את קצב ההחלמה בכיום בממוצע
(צילום: shutterstock)
הבנתי, איך ממשיכים?
  • פשוט ותרו על האלכוהול עד שתחלימו. זה עדיף על פני הארכת המחלה והחרפת התסמינים.

6. אימוני כושר משפרים את החיסוניות

נכון מאוד
חלק מאיתנו מתאמנים כדי להתחטב, אחרים כדי לשמור על בריאות הלב, ויש גם כאלה שעושים את זה בגלל הכיף. אבל כמה מכם מתאמנים כדי לחזק את מערכת החיסון? אם סיפרו לכם שכושר משפר את החיסוניות – תאמינו! למעשה זו אחת העובדות המגובות ביותר על ידי המדע. לכושר הגופני יש השפעות רבות על הבריאות שלנו, אבל שיפור מערכת החיסון הוא אחד מהתועלות הפחות מדוברות והחשובות ביותר.
מחקר מ־2019 שפורסם בכתב העת Journal of Sport and Health Science וסקר מאמרים חשובים בתחום, מצא כי פעילות ספורטיבית בעצימות בינונית עד גבוהה באופן יומיומי במשך 60 דקות העלתה את מספר התאים של מערכת החיסון בגוף ואת היכולת שלהם לסייר בדם ולהגן עלינו מפני מחוללי מחלה. בנוסף, מעבר להשפעה הישירה של כושר על מערכת החיסון, מחקרים נוספים הראו כי כושר מאפשר שינה טובה יותר ומפחית סטרס. כשאנחנו לא ישנים מספיק וכאשר אנו מצויים בלחץ, מערכת החיסון שלנו עובדת פחות טוב ובכך גובר הסיכון לחלות. כמו כן מחקר משנת 2015 שפורסם בכתב העת Progress in Molecular Biology and Translational Science, מצא כי כושר גופני בעצימות בינונית ובאופן תדיר מפחית ואף מונע מצבי דלקת בגוף. וכידוע, דלקת היא למעשה תגובת יתר של מערכת החיסון.
6 צפייה בגלריה
אימון נשים
אימון נשים
פעילות ספורטיבית בעצימות בינונית מעלה את מספר התאים של מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)
הבנתי, איך ממשיכים?
  • צאו לאימון. באופן כללי, נכון להיום רשויות הבריאות ממליצות על 150־300 דקות של כושר בעצימות בינונית או 75 דקות בעצימות גבוהה במהלך השבוע כדי לשמור על בריאות איתנה. אבל אל תיתנו למספרים האלה להרתיע אתכם. אם אתם קצרים בזמן, גם אימונים קצרים יותר, 2־3 פעמים בשבוע, יספקו הגנה.
  • אל תיסחפו. מחקרים הראו כי אימון יתר מוביל בדיוק לתגובה הפוכה ודווקא פוגע במערכת החיסון. בנוסף, הקפידו לתמוך באימוני הכושר שלכם בתזונה נכונה ובריאה שכוללת מספיק חלבון.
  • תרגיעו עם העצימות. אימון בעצימות גבוהה למשך תקופה ארוכה עלול להוביל לדלקת בגוף וכתוצאה מכך להחלשה של מערכת החיסון.
טיפ: חליתם? נוחו ושובו לאימונים בהדרגה. בעת מחלת חום מתרחש בגוף הרס מהיר של חלבונים, ולכן מאמצים שאתם מורגלים בהם יהיו לכם קשים הרבה יותר לביצוע. כדי לאפשר לגוף להתאושש, באימון הראשון לאחר ההחלמה השקיעו רק 50% מהמאמץ הרגיל. באימון הבא נסו להגביר מעט את הקצב תוך הקשבה לגוף. באימון השלישי סביר להניח שכבר תוכלו לשוב לקצב הרגיל.

7. אלרגיות הן סימן למערכת חיסון חלשה

לא נכון
רבים מאיתנו חושבים שאלרגיה בחודשי עונות המעבר או רגישות למזון כלשהו הן סימן למערכת חיסון חלשה. אבל האמת היא שזה ממש לא מדויק ואולי אפילו להפך. קודם כל, חשוב להבין מה זו אלרגיה. אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון לגורם זר שנכנס לגוף. הבעיה? לפעמים מערכת החיסון שלנו כל כך דרוכה ויעילה שהיא פשוט מגיבה גם לגורמים שאין צורך להגיב כלפיהם, כמו למשל אבקנים או אצל חלק מאיתנו לרכיבים במזונות כמו לקטוז למשל. לאלה אגב, קוראים אלרגנים. ואיך התגובה נוצרת? הגוף שלנו נחשף לאלרגן, מערכת החיסון מזהה אותו וגורמת לייצור של נוגדנים מסוג IgE. הנוגדנים האלה בתורם מגייסים תאים של מערכת החיסון בשם תאי MAST שמפרישים חומרים בשם היסטמינים. כשההיסטמינים מתחילים לעבוד הם גורמים לתסמינים כמו התעטשות, נזלת, פריחה ובמקרים חריגים וחמורים אפילו להיצרות של קנה הנשימה, לדלקת חריפה ואף למוות.
6 צפייה בגלריה
מיתוסים בריאות בחורף
מיתוסים בריאות בחורף
פעמים מערכת החיסון שלנו כל כך דרוכה ויעילה שהיא פשוט מגיבה גם לגורמים שאין צורך להגיב כלפיהם
(צילום: shutterstock)
אתם ודאי כבר מבינים שבמצב כזה מערכת החיסון שלנו דרוכה מאוד וממש לא חלשה. אבל האם ההפך הוא הנכון? התשובה היא לא. אלרגיות מחולקות לארבעה סוגים עיקריים, שהנפוץ בהם הוא אלרגיה מסוג 1. למעשה אי אפשר להסיק כלום על חוזק מערכת החיסון, אלא רק להגיד שמבחינה אבולוציונית היא מתפקדת בדיוק כמו שהאבולוציה רצתה אותה, ואולי לא מכוונת היטב.
הבנתי, איך ממשיכים?
  • הבדילו בין אלרגיה לצינון. אם אתם חווים חום, כאבי שרירים וכאב גרון, סביר יותר שאתם חווים צינון. אם, לעומת זאת, האף שלכם נוזל, העיניים מגורות והעיטוש תדיר, ככל הנראה שאתם חווים אלרגיה. אם זיהיתם שככל הנראה מדובר באלרגיה, נסו לקחת אנטי־היסטמינים שניתן לקנות בכל פארם ללא מרשם.
  • דעו למה אתם רגישים. ככל שהאדם התקדם, כך גדל טווח האלרגנים. למזלנו, קיימות היום בדיקות לזיהוי אלרגנים ובאמצעותן אפשר לדעת ממה להימנע או אילו צעדים לנקוט בטרם הגעה למקום שעשיר באלרגן שלנו.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button