תשאלו את עצמכם: מהו משך הזמן שאתם הולכים ליהנות מהרכישה הזאת?

"במקום לשלם לפסיכולוג, עדיף לבזבז את הכסף בקניות וליהנות"

שוב אתם יוצאים לשופינג בקניון הקרוב או באתר החביב עליכם (הי אסוס)? 5 מנטרות שאתם משננים לפני כל רכישה - ומרוקנות לכם את חשבון הבנק ואת הנשמה, ומה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה

פורסם:

1. אני עובד/ת קשה, מגיע לי לפנק את עצמי

לכולנו מגיע לחוות הנאה ופינוק, גם אם אנחנו עובדים קשה יותר או פחות. אבל פעמים רבות המנטרה הזאת שאתם ממלמלים לעצמכם לפני רכישה מסתירה סיפור אחר לגמרי. כדאי שתבדקו מה הסיפור שלכם.
מה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה:
>> מה הסיבה שאתם צריכים את ה"פינוק" הזה? האם מנוחה ובילוי עם המשפחה אינם נחשבים לפינוק?
>> מתי בדיוק ובאילו מצבים מתעוררת בכם המחשבה שמגיע לכם "פינוק". האם אחרי שחוויתם תסכול במקום העבודה או חוסר הערכה? אם השבתם בחיוב, נראה שבאמצעות הרכישה אתם מנסים באופן לא מודע להחזיר לעצמכם את השליטה במצב.
>> האם ה"פינוק" הזה יספק לכם את הפתרון הדרוש וימנע תחושת אכזבה ותסכול בהמשך? האם הוא שווה ערך לכסף שתוציאו?

2. צריך ליהנות מכל רגע. מי יודע מה יקרה מחר?

"אם אין לחם, שיאכלו עוגות", אמרה מארי אנטואנט ובכך ביטאה את המסר שאתם מחזיקים בו: ליהנות. לקנות. לעשות כיף. מחר כבר נדאג למחר. בתרגול מיינדפולנס לומדים להרפות מהדאגות הנוגעות למחר. יש בכך המון היגיון ובריאות נפשית, אבל כשמדובר בניהול כספים, הדאגה למחר תעשה פעולה הפוכה: היא תחסוך מכם טרדות וסטרס בהווה ותיטע בכם תחושת ביטחון לעתיד, לפחות במישור הפיננסי.
מה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה:
>> מהו משך הזמן שאתם הולכים ליהנות מהרכישה הזאת? האם מדובר בחוויה קצרת מועד (ארוחה במסעדה יקרה, אירוח בבית מלון) או במשהו שישרת אתכם למשך תקופה ארוכה, כמו למשל שיפוץ המקלחת? ככל שהרכישה תשרת אתכם לזמן קצר יותר, כך שווה לשקול את האפשרות לדחות אותה.
>> עד כמה אתם ערוכים להתמודד היום עם הוצאה כספית בלתי צפויה, אך הכרחית, כמו טיפול שיניים או תיקון רכב? אם התשובה שלילית, הרי שעליכם לשקול שינוי גישה בהקדם. אחרת תשלמו על זה ביוקר.

3. במקום לשלם לפסיכולוג, עדיף לבזבז את הכסף וליהנות

ההשוואה בין פסיכותרפיה לשופינג ידועה ונפוצה, אך גם מוטעית מיסודה. מטיפול פסיכולוגי אולי לא תצאו עם מגפיים חדשים, אבל הוא עשוי לשפר את הרגשתכם ועם הזמן להשיב לכם את השליטה על חייכם. השופינג, לעומת זאת, אולי ישמש הסחת דעת וישפר את הרגשתכם, אך האפקט שלו (שנובע מעלייה ברמות האנדורפינים בגוף) הוא קצר מועד. מה שאומר שמהר מאוד תמצאו את עצמכם חוזרים לנקודת ההתחלה, והרגשות שניסיתם להסוות באמצעות הקנייה יצופו שוב.
מה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה:
>> האם אין דרך אחרת להפיג את תחושת הכאב, כמו אימון כושר, שחייה לילית או יציאה לסרט עם חברים?
>> האם ההוצאה הכספית הלא מתוכננת כדי להפיג תחושה שלילית לא תגביר את המתח הנפשי שלי בשלב מאוחר יותר, כשאצטרך לשלם את החובות ולא יהיה לי מספיק כסף לכך?

4. אני מצליח/ה לחסוך מדי חודש. אז למה לא לבזבז על מה שבא?

העובדה שבחרתם לשים בצד גרוש לבן ליום שחור חשובה ומבורכת, ואף ייתכן שהמזומנים שבידיכם מאפשרים לכם להוציא כספים בלי חשבון ועל כל מה שמתחשק שלכם. השאלה הגדולה היא: האם אתם עושים שימוש נבון ומניב בכסף הזמין שיש ברשותכם?
מה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה:
>> האם בבית ממתינים לכם מוצרים שטרם פתחתם את אריזתם? האם חזרתם הביתה עם בגד חדש ולהפתעתכם גיליתם שבארון ממתין לכם בגד דומה? אם כן, זהו סממן מובהק לרכישות מיותרות.
>> האם לא כדאי לבדוק אם יש משהו אחר לעשות עם הכסף הפנוי שבבנק? אולי זה הזמן לשקול הגדלת סכום החיסכון או היוועצות עם יועץ השקעות, שעשוי לעזור לכם לעשות כסף מהכסף שברשותכם.

5. לכולם יש. אנחנו לא יכולים להיות יוצאי דופן

אתם אולי מתגוררים בשכונה שבה רבים יוצאים לחופשות משפחתיות יקרות בחו"ל, או אולי אלה ילדיכם שמוקפים בחברים שמסתובבים עם המותגים הנחשבים ביותר. המצב הזה יוצר אצלכם תחושת נחיתות, ולכן אתם מחליטים ליישר קו עם הסובבים, כלומר להוציא כספים שאין לכם כדי להיות דומים לאחרים.
מה כדאי שתשאלו את עצמכם לפני הרכישה הבאה:
>> למה חשוב לכם להיות דומים לאחרים? האם אתם מאמינים שאם לא הייתם מבצעים את אותן רכישות יקרות, שנועדו ליישר קו עם הסביבה, היו מקבלים אתכם פחות? אם השבתם בחיוב, האם אלה האנשים שהייתם רוצים שיהיו לצדכם ברגעים המורכבים של החיים?
>> האם כמשפחה קבעתם לעצמכם מטרות לשנים הקרובות, למשל לשפץ את הבית, לעזור במימון הלימודים של הילדים? אם כן, האם הכניעה לתכתיבים החברתיים מקדמת אתכם לעבר המטרות שהצבתם לעצמכם?
>> האם שווה לכם לפגוע בחוסן הכלכלי כדי להידמות לסובבים אתכם?
>> איזה מסר אתם רוצים להעביר לילדיכם בכל רכישה שאינה תואמת את היכולת הכלכלית שלכם? האם לא הייתם רוצים שהם עצמם יהיו בעלי ביטחון עצמי ודימוי עצמי גבוה ללא קשר למצבכם הכלכלי?
TIP: נסו לזהות את המקום העיקרי ששואב מכם את רוב הקניות.
האם רוב הרכישות שלכם נעשות בחנויות אונליין כמו איביי או אמזון? בדיוור אלקטרוני? בקניון מסוים שאתם נכנסים אליו בדרך הביתה מהעבודה? איתור המקור העיקרי לרכישות יסייע לכם להתגונן מפניו. למשל, ברכישות ברשת תוכלו להקפיא לתקופה מסוימת את חשבון הפייפל. בשיווק בדיוור ישיר תוכלו לבטל קבלת מיילים מאותו מקור. קניון? מצאו דרך חלופית לחזור הביתה. 
ייעוץ מקצועי: אורי גולדמן, יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button