ברפואה ההודית משמשים לשמירה על הבריאות ולריפו מחלות. תבלינים

דברי טעם: לא תאמינו אילו סגולות בריאותיות מסתתרות בארון התבלינים הביתי שלכם

בעולם המערבי אנחנו נוהגים להשתמש בהם בעיקר לתיבול המזון, אבל ברפואה ההודית המסורתית התבלינים היומיומיים שנמצאים במטבח שלנו הם בעלי סגולות־על לריפוי מחלות. מדריך שימושי שיוסיף טעם ובריאות לארון התרופות החורפי

פורסם:
תבלינים מלווים את התרבות האנושית כבר מימי קדם. המצרים הקדמונים תיעדו את השימוש בהם לצורכי פולחן, ובמהלך ימי הביניים שילבו נשים ענף של תימין בצעיפים כדי להגן על ילדיהן מפני מחלות. הרפואה ההודית המסורתית (איורוודה) מכירה כבר יותר מ־5,000 שנה בכוחם של תבלינים להוסיף לא רק טעם לחיים, אלא גם למלא תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות ובשימור ההרמוניה בין הגוף לנפש.
השימוש בתבלינים ובעשבי תיבול הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח ומארון התרופות הביתי ברפואה המסורתית. הם משפרים את הטעם והריח של האוכל ומסייעים לעיכול. נוסף על כך הם עשירים בחומרים מזינים ובעלי תכונות נוגדות חמצון וסגולות רפואיות. את ההשפעה המיטיבה של תבלינים וצמחי תבלין אפשר לזקוף בין היתר לזכותן של תרכובות פיטוכימיות האחראיות לאיכויות הארומתיות, לחריפות ולצבעוניות של התבלינים השונים. לתרכובות אלה תכונות רפואיות כמו פעילות נוגדת חמצון, אנטי דלקתית, אנטי סוכרתית, אנטי מוטגנית (מניעת שינוי במידע הגנטי), אנטי סרטנית, אנטי מיקרוביאלית ואנטי ארטריטית (מונעת פגיעה במפרקים). למעשה, נראה שאין דרך טובה יותר מלהשביח מזון ולהעניק לגופנו מנה של בריאות בפורמט קל ונגיש המצוי בכל מטבח ביתי מאשר להוסיף לו חופן של תבלינים יבשים או עשבי תיבול טריים.

מדריך שימושי: ארון התבלינים ההודי

האיורוודה רואה בתבלינים תרופות טבעיות לשימוש במצבים רפואיים שונים, ולכן בטקסטים האיורוודיים המסורתיים אפשר למצוא תיאור מפורט של השימושים בהם לצורך מניעה וטיפול בשורה של מצבים ומחלות. כך למשל, משתמשים בציפורן לשיכוך כאבי שיניים, בכורכום להרגעת מצבי דלקת, בבזיליקום לתמיכה במצב של מחלות לב, בקינמון להמרצת מחזור הדם, בהל להקלה על כאבי ראש ודלקות פה. מעבר לשימושים האלה, באיורוודה עיכול תקין נחשב כבסיס לבריאות הגוף כולו, ואחד השימושים החשובים ביותר בתבלינים הוא להדליק את האגני (Agni) - אש העיכול, החיונית לעיכול תקין. התבלינים השונים מסייעים לעיכול בכך שהם מעודדים את הכבד להפריש יותר חומצות מרה החיוניות לעיכול ולספיגת השומן ועל ידי גירוי הפעילות של אנזימים שונים שמשתתפים בתהליך העיכול.
אחד השימושים החשובים ביותר בתבלינים הוא להדליק את אש העיכול (Agni), החיונית לעיכול תקין ולבריאות אופטימלית
במונחים איורוודיים התבלינים מסייעים לווסת את האגני ובכך תומכים בעיכול ובספיגה תקינה של המזונות שאנו אוכלים. בנוסף הם מסייעים להפחתת תופעות הלוואי האופייניות לצריכה של מזונות שונים כמו נפיחות, גזים וכאבי בטן. יתרה מכך, הוספת תבלינים למזונות מסוימים משנה את איכות המזון או את אופן פעולתם. כך לדוגמה, תוספת של ג'ינג'ר יכולה לנטרל את הכבדות במזון ולעשות אותו קל יותר לעיכול, ושימוש בפלפל שחור על גבינה יסייע לנטרל תכונות כמו לחות, כבדות וקור המאפיינות אותה ועלולות להגביר את האיכויות האלה בגוף. אז מה יודעים התבלינים השונים לעשות לפי הרפואה ההודית המסורתית?
כורכום
בסנסקריט הוא מכונה Haridra והוא אחד הצמחים הנחקרים ביותר בעולם. החומר הפעיל בו, כורכומין, נחקר רבות על ידי מדענים מערביים בשל פעילותו נוגדת החמצון ונוגדת הדלקת והשימוש שנעשה בו במגוון רחב של מצבים רפואיים. ברפואה ההודית המסורתית הוא מסייע לטיפול בבעיות עור וריפוי פצעים, דלקות בדרכי הנשימה העליונות, אסתמה, אנמיה, הפרעות בכבד (צהבת), איזון רמות הסוכר, מעיים, דלקות מפרקים, דלקות במערכת העיכול (קוליטיס, קרוהן), היפרליפידמיה (רמות גבוהות של כולסטרול).
הל
מכונה בסנסקריט ELA. הוא אנטי דלקתי, אנטי מיקרוביאלי, אנטיספטי, משמש כטוניק (מחזק). מסייע במצבים של עיכול חלש (ממריץ עיכול), מקל על כאבי בטן, בחילות, הקאות וצרבת, מסייע במצבי הצטננות, שיעול וכאב גרון ומומלץ למצבים של תחושת צריבה וכאב במתן שתן.
זעפרן
בסנסקריט מכונה Kunkuma. עתיר נוגדי חמצון ומשמש לתמיכה במצבים של דיכאון, חרדה, תסמונת קדם וסתית, כאבי מחזור, שיפור הזיכרון ויכולת הלמידה. בנוסף מסייע לליבידו נמוך ולשיפור הזקפה.
כמון
בסנסקריט הוא מכונה Jira, והוא אחד הצמחים המובילים לטיפול בעיכול איטי וחלש. הוא מסייע לטיפול בנפיחות, גזים, בחילה, שלשול, מעי רגיש. הכמון עשיר בנוגדי חמצון ואנטי בקטריאלי. הוא נחשב כמחזק את הרחם ומערכת המין הנשית ומסייע גם במצבים של אבנים בכליות ובדרכי השתן, כאבי ראש, משרה שינה (מכיל מלטונין), נוגד סרטן, מסייע להפחתת רמות טריגליצרידים גבוהות ועוד.
כוסברה
בסנסקריט היא מכונה Dhanyaka. היא מיטיבה עם מערכת העיכול (דלקות, חיזוק האגני, ספיחת גזים, מעי רגיז וקוליק, נפיחות) ועם מערכת הנשימה (מצבים של ליחה). חליטה קרה של זרעי כוסברה משמשת לטיפול במצבי דלקת בדרכי השתן ובהורדת חום. עלי כוסברה טריים מסייעים בסילוק מתכות רעילות (מומלץ לשלב אותם עם אצת כלורלה). בשימוש חיצוני, מיץ מעלים טריים יכול להקל על אלרגיות ועל גירויים בעור.
ג'ינג'ר
בסנסקריט הוא מכונה Ardraka (טרי) ו־Sunthi (יבש). באיורוודה הוא מסייע לתנועתיות מערכת העיכול, להקלה על בחילות, נפיחות וגזים, נוגד דלקת ומסייע לאיזון רמות הסוכר.
ציפורן
בסנסקריט הוא מכונה Lavanga. הוא אנטי בקטריאלי, אנטי סרטני, אנטי דלקתי, אנטי ויראלי, נוגד חמצון, נוגד חום, נוגד קרישה ותומך בבריאות הכבד. מתאים במצבים של עיכול חלש ואיטי, זיהומים חיידקיים ופטרייתיים, ליחה וכאבים, בדגש על כאבי שיניים וחניכיים (במתכונת של שמן מאלחש). בשימוש חיצוני מסייע גם להקלה על כאבי ראש, כאבי מפרקים, כאבי גב ואזורים שבהם קיימת זרימת דם חלשה. בנוסף, נחשב כאפרודיזיאק (מעורר חשק מיני).
קינמון
בסנסקריט הוא מכונה Twak שפירושו "עור" או "קליפה". הוא אנטי בקטריאלי, מסייע באיזון רמות הסוכר (מפחית תנגודת לאינסולין), אנטי דלקתי, נוגד חמצון, נוגד חום. מסייע להקלה גם על מצבים שונים של חוסר איזון במערכת הנשימה (צינון, שיעול, סינוסיטיס, ברונכיטיס), מועיל להפרעות עיכול (מצבים של עיכול איטי, נפיחות, כאבי בטן, שלשול מימי. הוא בעל פעילות אנטי פטרייתית (מצבי קנדידה ופלורת מעיים לא מאוזנת), מסייע בהפרעות שונות בזרימת הדם, משתן, מסייע להגברת ייצור הזרע ומקל על הפרעות במחזור ועל בעיות גינקולוגיות.
חילבה
מכונה בסנסקריט Methika. בונה תיאבון, מסייע במצבי עצירות, באיזון רמות הסוכר ובהפחתת רמות הכולסטרול "הרע" (LDL). מכיל פיטואסטרוגנים שתומכים בבריאות הרחם ומערכת המין הנשית לאחר לידה ומעודד ייצור חלב אם. מסייע לתמיכה במצבי אימפוטנציה, פליטה מוקדמת וליבידו נמוך ועשוי לסייע במצבים של כאבי גב, סיאטיקה (אישיאס), ארטריטיס וכדומה המלווים בנפיחות.
פלפל שחור
בסנסקריט מכונה Marica. משכך כאבים, אנטיספטי, נוגד עוויתות, נוגד רעילות, מייזע ומפחית חום, משתן, משלשל ונחשב גם כאפרודיזיאק.
שומר
בסנסקריט הוא מכונה Madhurika. הוא מעורר אגני, מקל על הפרעות עיכול שונות, בחילות וכאבי בטן (כולל קוליק אצל תינוקות), מסייע לטיפול בדלקת בדרכי השתן, בעל השפעה מזינה על המוח ומערכת העצבים, מקל על שיעול וגודש בריאות, משפר את זרימת הדם בווסת וכן ייצור וזרימת חלב אם.


2 צפייה בגלריה
משמש לתמיכה במצבי דיכאון וחרדה. זעפרן
משמש לתמיכה במצבי דיכאון וחרדה. זעפרן
משמש לתמיכה במצבי דיכאון וחרדה. זעפרן
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

מדיאטה ועד רענון הפה: אילו תבלינים מתאימים לאיזו מטרה?

לירידה במשקל: כורכום, פלפל אדום חריף (קאיין), ג'ינג'ר, פלפל שחור, קינמון, חרדל, כמון.
להקלה על העיכול: קינמון, הל, שומר, שמיר, נענע, קמומיל, כמון.
להרגעת צרבת: כמון, כוסברה, שומר, ליקוריץ.
להפחתת צריכת הסוכר: אניס, הל, קינמון, אגוז מוסקט, שומר.
לרענון הנשימה: לעסו ציפורן או הל. זו חלופה מצוינת למסטיק.

מתכון מתובל: תה כורכום

אפשר להפוך את שורש הכורכום לתה טעים ומזין.
מה צריך:
2 כפות שורש כורכום קצוץ (או 2 כפיות אבקת כורכום)
1־2 כוסות מים
מה עושים:
1. שמים את הכורכום והמים בסיר קטן או בפינג'ן ומביאים לרתיחה.
2. מנמיכים את האש ומביאים לרתיחה נוספת במשך 5 דקות.
3. מסננים ושותים. אפשר להמתיק במידת הצורך.

הכותבת היא מטפלת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button