יש ריח רע מהפה? יש מה לעשות

לחישות רכות: איך נמנע מריח רע מהפה?

ריח רע מהפה הוא תופעה נפוצה שעשויה ללוות רבים מאיתנו. ממה זה נובע והאם אפשר להימנע מהריח?

דניאלה שמגר, מוגש מטעם: סופר-פארם
עודכן:
ריח רע מהפה אופייני למבוגרים רבים, וחלקנו עשויים לסבול ממנו גם לאורך תקופות ארוכות. כל מי שסבל מריח רע מהפה מכיר את תחושת אי הנעימות המלווה את התופעה, לעיתים נמנע מקשר חברתי קרוב או אפילו ממגע אינטימי עם בני הזוג שלנו. באשת הפה או הליטוזיס בשמה הרפואי, יכולה להיגרם ממגוון סיבות שאותן כדאי להכיר כדי שנוכל לחזור ולהרגיש בטוחים בעצמנו גם כשאנחנו קרובים.

איך זה מרגיש?

ריח רע מהפה יכול להיות נוכח לאורך כל היום או להופיע לפרקים במהלך היום. סוג הריח שנחוש משתנה לפי מקורו. חשוב להזכיר שכולנו נחוש בריח רע כשאנחנו קמים בבוקר. זוהי תופעה טבעית הנגרמת מהצטברות חיידקים בפה וחולפת לאחר צחצוח השיניים. אבל מתי ריח רע מהפה מתחיל להיות בעיה ולמה זה קורה?

ממה זה נגרם?

"הליטוזיס יכול להיגרם ממגוון סיבות, כשהנפוצה בהן כמובן קשורה לפה עצמו", מסבירה שירלי סלומון-קטרון, רוקחת ברשת סופר-פארם. הפה שלנו מארח מגוון חיידקים שחלקם עלולים לגרום לריח הרע. מרביתם מהווים חלק מהמאגר הטבעי בגופנו ולכן לא צריך להיבהל. יחד עם זאת, ריח פה יכול גם להעיד על מצבים רפואיים שונים, להיות קשור למזונות שאכלנו או דווקא לדיאטה קיצונית או צום, או להוות תגובה לעישון או לשתייה מועטת של נוזלים. אז מהן הסיבות האופייניות לריח רע מהפה?

היגיינת שיניים וחניכיים


5 צפייה בגלריה
כל מה שעוזזר לריח רע מהפה
כל מה שעוזזר לריח רע מהפה
כל מה שעוזזר לריח רע מהפה
(סופר-פארם)
"צחצוח יומיומי ושמירה על היגיינת הפה יפחיתו נוכחות של שאריות מזון שעלולות לגרום לריח רע", אומרת סלומון-קטרון. פיסות אוכל שנותרות בפה גם לאחר הצחצוח עשויות לגרום לריח הרע ולכן חשוב שנשמור על שגרת היגיינה קבועה. מעבר לצחצוח יומי, ממליצים רופאי השיניים גם על ניקוי משלים באמצעות חוט דנטלי או בעזרת קיסמים דנטליים ייעודיים. "לחלקנו יש גם כתרים בפה וחשוב שנדע כיצד לנקות בין הכתרים", מסבירה סלומון-קטרון. מבנה הכתרים לא תמיד מאפשר ניקוי יעיל בחוט דנטלי, ולכן מומלץ להיעזר בקיסמים דנטליים המסייעים לחדור בין הכתרים ולהיפטר מחלקיקי מזון שנדחסו. מצבים דנטליים אחרים שעלולים להוביל לריח רע מהפה הם דלקות חניכיים או מחלות חניכיים, דלקת בשן ואף ריקבון בשיניים. "אם אנחנו חשים ריח חריף שלא חולף לאחר ניקוי הפה מומלץ לפנות לרופא השיניים להתייעצות, ולוודא שאין מצב רפואי הדורש התייחסות", מסבירה סלומון-קטרון.

לא שוכחים את הלשון


5 צפייה בגלריה
מברשות שיניים, וגם ללשון
מברשות שיניים, וגם ללשון
מברשות שיניים, וגם ללשון
(סופר-פארם)
הלשון שלנו היא חלק בלתי נפרד מחלל הפה, ולעיתים מצטברים עליה רכיבי מזון או רובד חיידקים שיכול גם הוא להוביל לריח רע. לכן מומלץ להוסיף לשגרת ההיגיינה גם ניקוי לשון עם מברשת ייעודית. "חלק ממברשות השיניים מובנות עם חלק מחוספס המיועד לניקוי הלשון ואפשר להיעזר בהן באופן יומיומי", מסבירה סלומון-קטרון.

האף האוזן והגרון


5 צפייה בגלריה
כאשר הריח הרע נובע ממחלה
כאשר הריח הרע נובע ממחלה
כאשר הריח הרע נובע ממחלה
(סופר-פארם)
"מחלות דרכי הנשימה העליונות עשויות להתבטא גם בריח רע שנודף מהפה", אומרת סלומון קטרון. סינוסיטיס למשל מתאפיינת פעמים רבות בריח שמופיע בעיקר כשאנחנו מתכופפים. "מקור הריח הוא הזיהום הדלקתי שמתרחש, ולכן חשוב שנבדיל אותו מריח שנובע מחלל הפה או השיניים", מסבירה סלומון-קטרון. גם post-nasal drip, חדירת הפרשות ריריות מהאף לגרון או ברונכיטיס כרונית עלולים להתבטא בריח רע מהפה. במקרים אלו מומלץ להיוועץ ברופא המשפחה ולקבל טיפול רפואי מתאים. לרוב, אחרי שהמחלה תחלוף ניפרד לשלום גם מהריח הרע. "ניתן גם להיעזר בתכשירים שיסייעו לנקות את חלל האף, להקל על הנשימה ועל הצטברות הנזלת באזור", מוסיפה סלומון-קטרון.

יובש בפה


5 צפייה בגלריה
יובש בפה עלול לגרום לריח לא נעים
יובש בפה עלול לגרום לריח לא נעים
יובש בפה עלול לגרום לריח לא נעים
(סופר-פארם)

כל אחד מאיתנו מייצר כמות שונה של רוק בפה, וחלקנו עשויים לסבול מפה יבש. הרוק מסייע בניקוי חלל הפה, עיכול אנזימטי של חלקיקי מזון ושטיפת החיידקים בפה. "גם שינה בפה פתוח עלולה לגרום ליובש בפה, ולכן חשוב להקפיד על שתיית נוזלים מרובה", מציעה סלומון קטרון. לחלקנו תסייע לעיסת מסטיק או מציצת סוכריה, שיגבירו את הפרשת רוק וניתן גם להיעזר בתכשירים ייעודים בהמלצת רופא או רוקח.

תרופות מרשם

תרופות מרשם מסויימות עלולת להגביר יובש בפה או שהפירוק שלהם במעיים משחרר חומרים הגורמים לריח רע. במקרים אלו אסור להפסיק ליטול את התרופות, אך אפשר להיוועץ ברופא המטפל.

מצבים רפואיים

"ריח רע מהפה עשוי גם להעיד על מצבים רפואיים מסוימים", מסבירה סלומון קטרון. סוכרת, ריפלוקס קיבתי וושתי ומצבים מטבוליים עשויים להתבטא גם הם בריח אופייני מהפה. "במקרים אלו מומלץ לפנות לייעוץ רפואי כדי להבין את מקור הבעיה ולקבל טיפול מתאים", מסכמת סלומון-קטרון.
פורסם לראשונה: 10:13, 04.01.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button