יש אנשים שעבורם האביב – על כל יופי פריחתו – מהווה איום על בריאותם

מתרגשים שבא אביב?

יש אנשים שעבורם האביב – על כל יופי פריחתו – מהווה איום על בריאותם. גופם מזהה את הפריחה האביבית כסכנה, ותוקף. הרוקח אסף מסיקה מסניף לוד של סופר־פארם מסביר מה אפשר לעשות כשיש אלרגיה (רַגֶּשֶׁת בעברית) דווקא בעונה היפה בשנה

מוגש מטעם רשת סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:

1. מה זו אלרגיה?

• אלרגיה משמעה תגובה שלילית של הגוף לחומר מסוים בסביבה. מרבית החומרים שגורמים אלרגיה אינם מזיקים ואינם בעלי השפעה על רוב האנשים. תסמינים נפוצים של אלרגיה כוללים עיטוש, צפצופים, שיעול ופריחות עוריות.
• כל חומר הגורם לתגובה אלרגית מכונה אלרגן (Allergen). חלק מהאלרגנים הנפוצים ביותר כוללים אבקנים, קרדית אבק הבית, עובש ופרווה של חיות מחמד. אלרגנים פחות נפוצים כוללים אגוזים, פירות ולטקס (Latex, גומי).
• אלרגיה מתפתחת כאשר מערכת החיסון של הגוף מזהה אלרגן כאיום, ופועלת באופן דומה לתגובתה לזיהום.
• בשעה שתגובה חיסונית כנגד פתוגנים (גורמים מעוררי מחלות) נחשבת לדבר חיובי שבזכותו אנו נשארים בריאים, הרי שאלרגיה היא "תקלה" במערכת החיסון.
• כמעט כרבע מאוכלוסיית העולם סובלים מאלרגיה מסוימת.

2. מה זו "אלרגיה אביבית"?

חלק גדול מאיתנו שמח ומאושר על בוא האביב, אך יש גם כאלו שעבורם האביב על כל פריחותיו דווקא מבשר את תחילתה של תקופה קשה. האלרגיה העונתית (אביבית) היא תגובה מוגזמת של מערכת החיסון לגורמים סביבתיים, דוגמת חומרים שאנו שואפים דרך דרכי הנשימה, או באים איתם במגע. מגע האלרגן הזר עם מערכת החיסון, הוא שגורם להפרשת החומר היסטמין שמביא ליצירת התגובה האלרגית, המתבטאת במערכת הגוף בצורת נזלת, סינוסיטיס, שלשולים, הקאות, תפרחות ועוד.
קיימים סוגים שונים של אלרגיות עונתיות, כשהעיקריות הן בדרך כלל קדחת השחת ודלקת הלחמית. אלרגיות אלו, המכונות 'אלרגיות האביב', נפוצות בעיקר בין החודשים פברואר עד אוקטובר, ומקורן בהתפזרות של אבקות שונות המצויות בצמחי בר, צמחי מדשאות ועצים שונים כגון עץ הברוש, הזית והפקאן, על פני מרחבים גדולים.

3. מה ההבדלים בין האלרגיות השונות?

קדחת השחת: נזלת אלרגית, עונתית או רב־עונתית. התופעה האלרגית הנפוצה ביותר, שנגרמת לרוב על ידי חשיפה לאבק הבית ואבקת פריחה. כיוון שהחשיפה היא דרך מערכת הנשימה, חלקי הגוף המושפעים ביותר הם העיניים, האף, הסינוסים ודרכי הנשימה העליונות. התופעות האלו מציקות ויוצרות קושי להירדם או גורמות להתעוררות במהלך הלילה, דבר הפוגם בערנות ובתפקוד במהלך היום.
דלקת הלחמית האביבית: הדלקת האביבית לאו דווקא מתרחשת באביב, והיא נקראת 'אלרגית' למרות שלא נמצא שום גורם סביבתי המחולל אותה. התסמינים הם הפרשה ותחושת צריבה בעיניים, כשבמקרים קיצוניים תיתכן אף פגיעה בעיניים.

4. מה מרגישים כשיש אלרגיה?

תסמיני האלרגיה מגוונים ותלויים באלרגן שמחולל את התגובה ובחלק בגוף שבו הוא נקלט. מכאן נובע שאלרגיית האביב, שנגרמת כתוצאה משאיפה לתוך מערכת הנשימה, תבוא לידי ביטוי בעיקר במערכת הנשימה או בעור.
האלרגיות ככלל מתבטאות בכמה דרכים: עיגולים שחורים מתחת לעיניים, בחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים, אודם, גירוי ועפעפיים נפוחים, ראייה מטושטשת, גרד בחך, בצוואר או מאחור האוזניים, ליחה, צפצופים, שיעולים ותחושת חנק בגלל התכווצות של דרכי הנשימה התחתונות.

5. אז מה עושים?

ניתן לטפל באלרגיות האביב בכמה דרכים, כשהראשונה היא כמובן להימנע ממגע ישיר עם צמחים ועצים מסוימים. במקרים קלים יחסית, ניתן להסתייע בתכשירים אנטי־היסטמיניים מהדור החדש, כגון כדורים שמקלים את הסימפטומים של האלרגיה, או תרסיסים המכילים כמויות זעירות של סטרואידים, שמדכאים את ההפרשה של ההיסטמין.
קיים טיפול משמעותי יותר, לאלו שהטיפולים הקונבנציונליים לא עוזרים להם. מדובר בהזרקה הדרגתית במינונים הולכים וגדלים של אותו אלרגן היוצר את התגובה האלרגית. מדובר בטיפול הניתן במשך כמה שנים, שבמהלכו המטופל מפתח סיבולת כלפי אלרגן, וכך לא נוצרת תגובה אלרגית.
קיימים תוספי מזון ותרופות הומיאופתיות שנועדו להקל את תופעות האלרגיה שניתן לרכוש ללא מרשם רופא. אומגה 3, פרוביוטיקה וכן ויטמין C, הוכחו כתוספי מזון שעשויים לתרום בהקלה על תופעות האלרגיה של עונת המעבר, ועשויים לסייע לתפקוד תקין של המערכת החיסונית. ומי שסובל מאלרגיה עונתית יודע שמערכת חיסונית חזקה מתמודדת טוב יותר עם האלרגנים שמתעופפים באוויר.
יחד עם זאת, חשוב תמיד להתייעץ עם הרוקח, לדווח לו על מחלות רקע, על תרופות שאתם נוטלים באופן קבוע, על היריון או על רגישות לחומרים אחרים.

6. איך יודעים מה מהתכשירים יעיל עבורי?

בשיטת הניסוי והתהייה. אם התוסף או התכשיר מקל את הגרד בעור, הצריבה בעיניים והנזלת, המשיכו להשתמש בו בהתאם להוראות היצרן ולהנחיית הרוקח. שימו לב שחלק מהתכשירים שנועדו להקלה על אלרגיה של עונת המעבר, עלולים לגרום לטשטוש או להרדים.
חשוב לזכור שבמקרים של התקף אלרגיה קשה, קוצר נשימה או כל תגובה קיצונית, חשוב לפנות לרופא כדי למנוע בין היתר התפתחות של סינוסיטיס או התקף אסטמה. במקרים של התקף אלרגיה קשה, הטיפול התרופתי יהיה שונה ואינטנסיבי יותר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button