הלחות והאבק המצטברים בתוך מערכות המיזוג, שפועלות לסירוגין, מהווים קרקע פורייה להתפתחות חיידקים, פטריות ועובש

חולים על המזגן: איך לצלוח את הקיץ בריאים - למרות המזגנים המקפיאים

סובלים בקיץ מכאבי ראש, מצוואר תפוס, מעיניים צורבות? יש מצב שזה בגלל שאתם צמודים למיזוג 24/7. אילו בעיות בריאות גורמים החיים הממוזגים ואיך תצאו מזה בשלום בלי למות מחום

פורסם:

הבעיה: כאבי ראש

לכאבי ראש שמופיעים אצל אנשים השוהים זמן רב בחללים ממוזגים יש סיבות שונות. כך לדוגמה, מזגן רועש מהווה גורם שכיח, וסיבה נפוצה אחרת קשורה בהתייבשות. די בהתייבשות קלה כדי לגרום לכאבי ראש קלים עד בינוניים (ראו סעיף נפרד בהמשך).
מזגן
יש גם כאלה שחוטפים כאב ראש מיד עם המעבר מהחדר הממוזג מדי לחום וללחות שבחוץ. בנוסף, טמפרטורה קרה מגרה את העצב הטריגמינלי וגורמת לכלי הדם של המוח להתכווץ, מה שעלול להוביל להופעת כאב ראש. 
מקור נוסף לכאב ראש בשל שהייה ממושכת בחלל ממוזג יכול להיות דלקת בסינוסים (סינוסיטיס), שעלולה להתפתח אצל אנשים הסובלים מאלרגיה ומאסתמה.
מה עושים: 
1. גם אם אתם מבלים בחוץ וגם אם אתם בתוך הבית, הקפידו על משמעת מים. קחו איתכם שני בקבוקים של 1.5 ליטרים ונסו לסיים אותם עד סוף היום. 
2. השתמשו במכשיר אדים יחד עם המזגן כדי להוסיף לחות לאוויר החדר. 
3. אם אתם נוטים לסבול שוב ושוב מכאבי ראש, נסו להעלות מעט את הטמפרטורה (יעד אופטימלי: 25 מעלות). 

הבעיה: התייבשות 

מזגןצ
בתנאי מיזוג, שבהם האוויר יבש וקריר, אנחנו לא תמיד חשים צמא, ולכן בלי משים חולפות להן השעות בלי צריכה מספקת של נוזלים. התוצאה: התייבשות (תוכלו לאשש זאת באמצעות צבע השתן: ככל שהוא כהה יותר, כך ההתייבשות משמעותית יותר). ההתייבשות גורמת לתופעות רבות שחלקן הוזכרו למעלה, כמו כאב ראש, עייפות, חולשה, עצבנות, חוסר אנרגיה.
מה עושים:
  1. אם אתם נמצאים במשרד עם כמה אנשים בחדר, אתם יכולים להחליט על תורנות מים: בכל יום ובכל שעה עגולה יש מישהו שאחראי למזוג כוסות מים לכולם.
  2. נסו להיעזר באפליקציות ייעודיות או בבקבוקי מים חכמים לניטור צריכת המים שלכם.
  3. השאירו את הדלת במשרד פתוחה או פתח אוורור קטן בחלון כדי לאפשר לאוויר להתחדש ולהעלות את רמת הלחות בחדר.

הבעיה: אלרגיה ואסתמה 

מזגן
הלחות והאבק המצטברים בתוך מערכות המיזוג, שפועלות לסירוגין, מהווים קרקע פורייה להתפתחות חיידקים, פטריות ועובש. בזמן שהמזגן עובד הנבגים נפלטים לחלל האוויר ומגיעים למערכת הנשימה שלנו. עקב כך אנשים הסובלים מאלרגיה לעובש ולקרדית אבק הבית עלולים לחוות החרפה בתסמינים כמו קוצר נשימה, התעטשויות, חולשה כללית.  
מה עושים:
  1. נקו את הפילטרים של המזגן לפחות אחת לחודשיים באופן יסודי, והקפידו שיהיו יבשים לחלוטין לפני שאתם מחזירים אותם למקומם.  
  2. אחת לתקופה הזמינו איש מקצוע כדי לבדוק שאין דליפות ולנקות את תעלות המזגן. 
  3. בזמן טיגון הימנעו מהפעלת המזגן ורק בתום הפעולה, ולאחר שתאווררו את הבית, הפעילו אותו. המזגן סופח אליו שומנים, מה שעלול לגרום לסתימת הפילטר. 
  4. פתחו את החלונות בתחילת כל הפעלה של המזגן ברכב. לרוב אין תחזוקה שוטפת של הפילטרים במזגן המכונית ובדקות הראשונות של השימוש עלולות להשתחרר לאוויר כמויות גדולות של אבק ולכלוך. 
הלחות והאבק המצטברים בתוך מערכות המיזוג מהווים קרקע פורייה להתפתחות חיידקים, פטריות ועובש. בזמן שהמזגן עובד הנבגים נפלטים לחלל האוויר, מגיעים למערכת הנשימה ומחריפים תסמיני אלרגיה ואסתמה

הבעיה: אי־סבילות לחום

מזגן
הנטייה של רבים מאיתנו לשהות 24/7 בחללים ממוזגים בקיץ עלולה לגרום לחלק מאיתנו למצב של אי־סבילות לחום. אם למשל אתם לא מוכנים לצאת החוצה אלא אם כן מבטיחים לכם שלא משנה לאן תצאו המקום יהיה ממוזג, אתם כנראה משתייכים לאוכלוסייה שפיתחה אי־סבילות לחום. מה המשמעות של זה? שהגוף שלכם נחשף לרמת טמפרטורה נמוכה יחסית במשך זמן רב ולכן איבד את יכולתו לעמוד בטמפרטורות חמות יותר. 
3 צפייה בגלריה
מזגן
מזגן
החליפו את המזגן במאוורר מדי פעם
(צילום: shutterstock)
מה עושים:
  1. החזירו לגוף את היכולת לעמוד בתנאי חום - הקפידו מדי יום להיחשף לאוויר הטבעי (והחם) כדי שהוא יוכל ללמוד להסתגל מחדש לטמפרטורה גבוהה יותר. 
  2. החליפו את המזגן במאוורר מדי פעם. 
  3. בשעות הערב, כשהחום יורד ולפעמים גם מנשבת בריזה, נסו לכבות את המזגן לכמה שעות. 
הנטייה של רבים מאיתנו לשהות 24/7 בחללים ממוזגים בקיץ עלולה לגרום לחלקנו למצב של אי־סבילות לחום. המשמעות: הגוף נחשף לרמת טמפרטורה נמוכה יחסית במשך זמן רב ולכן איבד את יכולתו לעמוד בטמפרטורות חמות יותר

הבעיה: ישנוניות

מזגן
אתם אולי חושבים שהקור של המזגן מעורר, אבל האמת היא שזה בדיוק להפך. בניגוד לאינטואיציה, מזגן עלול לרוקן את האנרגיה ולגרום לישנוניות. למה? כשהגוף חשוף לטמפרטורות קיצוניות, בין אם הן חמות ובין אם הן קרות, הוא צריך לעבוד קשה יותר כדי לשמור על טמפרטורה פנימית תקינה. תהליך זה גוזל אנרגיה רבה ומותיר אותנו לעתים עייפים ועם רצון לישון. 
לפי אחת התיאוריות יש לכך קשר לקולטני הטמפרטורה בגופנו, הממוקמים בעור ותפקידם לווסת את טמפרטורת הגוף הפנימית שלנו. כשהם חשים בירידה בטמפרטורה, הם שולחים אות למוח שהגיע הזמן לישון. הסבר נוסף קשור בהתייבשות. בזמן התייבשות חלה ירידה בנפח הדם והוא נעשה סמיך יותר, מה שמאלץ את הלב לעבוד קשה יותר כדי לשאוב את הדם. כך גם חלה האטה באספקת החמצן ובחומרי הזנה לשרירים ולאיברים. התוצאה: תחושת עייפות וחוסר אנרגיה. 
מה עושים:
  1. כדי למנוע התייבשות הקפידו לשתות 2־3 ליטר מים ביום. שמירה על הידרציה נכונה היא המפתח לאנרגיה לאורך כל היום. 
  2. נסו להשתמש גם בחלופות למזגן, כמו למשל מאוורר תקרה שמספק איכות אוויר טובה יותר ועל הדרך גם חוסך בחשמל. 

הבעיה: צוואר תפוס, כאבי גב וכאבי שרירים

מזגן
אמנם אין כמעט מחקרים שמקשרים בין שהייה ממושכת בחללים ממוזגים לכאבי שרירים, אבל ידוע שלחשיפה לטמפרטורות נמוכות יש השפעה על שרירי הגוף. כך לדוגמה, הקור מפחית את זרימת הדם לאזורים פריפריים (כמו אצבעות הידיים והרגליים) כדי לשמר חום, מה שעלול לגרום להתכווצות שרירים ולכאבים. בנוסף, כשקר לנו (בייחוד בזמן שינה עם מזגן), אנו נוטים להצטנף כדי לשמור על חום הגוף. תנוחה זאת מפעילה לחץ על שרירים רבים, בעיקר בצוואר ובגב התחתון, מה שעלול להתבטא בכאב.
מה עושים:
  1. ותרו על השימוש במזגן לאורך כל הלילה והיעזרו בטיימר כדי לכבות אותו בשעות הקטנות. 
  2. נסו לישון על מזרן שמונח על הרצפה או על בסיס נמוך מאוד. אוויר חם עולה למעלה, ולכן ככל שתרדו נמוך יותר, קרוב לרצפה, תסבלו פחות מחום.
  3. לשחרור השרירים בצעו תרגילי מתיחות במשך 5־10 דקות בבוקר לפני שאתם מתחילים את היום.

הבעיה: יובש בעור ובעיניים 

מזגן
יובש בעור ובעיניים נחשב לבעיה הנפוצה ביותר בקיץ בשל השהות הממושכת בחללים הממוזגים, ויש לכך הסבר הגיוני למדי: מערכות מיזוג האוויר יונקות את האוויר החם וגם קצת מהלחות, מה שמותיר אותנו עם אוויר יבש וקריר. כך העור שלנו מאבד אף הוא מהלחות הטבעית שלו ובעקבות זאת מאבד מגמישותו ואף מתחיל להתבקע ולהיסדק. וזה לא נגמר כאן - הסדקים בעור מהווים כר להתיישבות מיקרואורגניזמים המייצרים תהליך דלקתי בעור, שעם הגיל היכולת שלו לאזן את עצמו הולכת ופוחתת ומכאן קצרה הדרך לגרד ולעקצוצים. 
שכבת הדמעות מתאדה ומתייבשת מהר יותר בחלל ממוזג, והתוצאה: תחושה של צריבה בעיניים או הרגשה שגוף זר או חול חדרו לעין
גם העיניים לא יוצאות טוב מהסיפור הקריר והיבש הזה. שכבת הדמעות מתאדה ומתייבשת מהר יותר בחלל ממוזג, והתוצאה: תחושה של צריבה בעיניים או הרגשה שגוף זר או חול חדרו לעין. 
3 צפייה בגלריה
מזגן
מזגן
ידוע שלחשיפה לטמפרטורות נמוכות יש השפעה על שרירי הגוף
(צילום: shutterstock)
מה עושים:
  1. מרחו קרם לחות על העור. הלחות מכילה חומרים פעילים סופחי מים, ובתוספת שמנים עדינים הם מונעים את התנדפות המים מהעור. רצוי למרוח את הלחות על עור לח, 2־3 דקות אחרי מקלחת.  
  2. הפסיקו את השימוש במזגן מדי פעם. 
  3. הניחו כוס מים באחת הפינות בחלל החדר להוספת לחות לאוויר. 
  4. לשמירה על סיכוך העיניים השתמשו בתמיסת לחות ייעודית כמה פעמים ביום, בייחוד אם אתם עובדים מול המחשב.
  5. שילוב של עבודה ממושכת מול מחשב בחלל ממוזג עלול להחריף את היובש בעיניים, בין השאר גם בשל העובדה שאנחנו ממצמצים פחות. לכן השתדלו למצמץ לעתים קרובות כדי לשמור על הלחות בעיניים.
  6. אחת ל־20 דקות צאו להפסקת עיניים קצרה. הביטו בחפצים המצויים סביבכם במרחקים שונים. שינוי הפוקוס וההסתכלות למרחקים שונים ירעננו את העיניים ויגרמו לכם לנוח קצת מהמאמץ.
ייעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של הכללית במחוז דן, פתח תקווה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button